PDA

View Full Version : noten lezen



serrie
7 november 2009, 08:34
Beste mensen,hier een vraagje van Serrie,beginnend gitaarspeler cq wannabe.
Ik wil graag het noten lezen onder de knie krijgen,lukt al vrij aardig,via het boekje gitaarstarter.
Noten spelen op de eerste drie posities,kruizen,mollen,gaat allemaal wel.
Maar wat ik graag wil weten is hoe men de noten op de posities verderop noteert?
Dus bv op de g-snaar posities 11,12 of 8,a-snaar 9,10,11 etc,etc.
Wat staat er voor of bij de sleutel,dat je weet dat je in dehogere posities speelt?
Misschien denken jullie wel ,wat lult ie nou,maar ik ben alles zelf aan het uitvogelen,zou het graag weten!Nou ,luitjes tot horens!

--=HANS=--
8 november 2009, 16:47
Beste Serrie, allereerst welkom op GN. Dit is het "stel je zelf voor"topic.
Je kan je vraag beter in het daarvoor bedoelde deel van het forum stellen: http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=20

bert k
8 november 2009, 17:54
Ik verplaats hem.

aaronstonebeat
8 november 2009, 23:16
C, d, e, f, g, a, b, c. Als je weet dat tussen e en f en tussen b en c een halve toon afstand zit en tussen alle andere een hele, en als je weet dat op de gitaar één positie hoger hetzelfde is als een halve toon hoger, kun je alle tonen uittellen.

Vanaf de 12de fret is alles weer hetzelfde als vanaf de topkam (de 'nulde' fret).

McVenco
10 november 2009, 11:17
Maar wat ik graag wil weten is hoe men de noten op de posities verderop noteert?
Dus bv op de g-snaar posities 11,12 of 8,a-snaar 9,10,11 etc,etc.
Wat staat er voor of bij de sleutel,dat je weet dat je in dehogere posities speelt?

Vaak wordt in lesboeken het spelen op een andere dan de eerste positie aangeduid met een Romeins cijfer boven de notenbalk bij de eerste maat. Een VII houdt dan in dat je in de 7e positie speelt.

aaronstonebeat
10 november 2009, 12:24
Veel tonen komen vaker voor op de gitaar. Het maakt in principe niet uit in welke positie je ze speelt als je maar de goede tonen speelt. Als de tonen zo hoog worden dat het aantal hulplijntjes niet meer makkelijk te onderscheiden is, wordt de zaak een oktaaf lager genoteerd (zodat eea weer binnen de balk valt) en staat er '8va' boven