PDA

View Full Version : Bas over buizenbak?



signsofzodiac
7 april 2003, 19:13
Misschien een stomme vraag maarre:

Kan het kwaad om met je bas over een buizenstack te spelen? Als je vinnig aanslaat krijg je toch behoorlijke pieken. Ik ben gevraagd te komen bassen bij een band, en nou klinkt m'n simpele Ibanez Soundgear 4-string best kicken over mijn Engl Savage SE-stack, alleen heb ik geen idee of het technisch gezien wo'n puik idee is.

Iemand enig idee?

sash
7 april 2003, 19:20
Ik heb ooit ergens gelezen (of het is me eens verteld) dat je amp hier niet tegen kan, omdat de bas zulke lage tonen produceert.

signsofzodiac
7 april 2003, 19:37
Maar dat zou technisch gezien niet zo'n probleem moeten zijn toch, qua top gezien? Of leveren lage tonen een grotere belasting op de electronica van een versterker?

JV
7 april 2003, 20:06
volgens mij heeft het meer te maken met het enorme outputverschil tussen bas en gitaar dan met de vermogens

signsofzodiac
7 april 2003, 20:09
Ja, dat vroeg ik me dus af! Wat is het verschil in output tussen een bas en een gitaar, zeker gezien de pieken die je bijvoorbeeld bij een slap krijgt. Trekt je versterker dat...

JV
7 april 2003, 20:14
in principe niet.


maar de meeste versterkers houden het langer uit dan je denkt. je fuckt ze alleen best wel up.

signsofzodiac
7 april 2003, 20:17
Nog meer mensen met een mening (hierover :wink: )?

Robbert
7 april 2003, 20:34
Mijn mening is dat het wel degelijk mogelijk moet zijn.

Het zal ongetwijfeld niet klinken omdat een normale buizenbak niet is gebouwd voor bas, maar twijfel zeer sterk of er permanente schade kan worden aangericht.

Mogelijk alleen aan de speakers, maar die kunnen vaak veel hebben hoor.


Omgekeerd is trouwens geen probleem. Speel zelf wat gitaar over een bas versterker. Zit wel veel bas in... sterker nog, als ik speel moet de deur hier dichtzitten, anders blaas ik mijzelf van de trap.

sash
7 april 2003, 20:41
Omgekeerd niet nee, maar een gitaar heeft een veel kleiner bereik in het laag dan een bas.

syberen
7 april 2003, 21:00
Ik heb gehoord dat idd de speakers soms kapot kunnen gaan van het vele laag in de bas

Chris Wolstenholme
7 april 2003, 21:42
bas buizenbak zoeken dan?

JV
7 april 2003, 22:30
haha, die bestaan niet. hoogstens met voorbuizen, maar zelfs dat bijna niet

sash
7 april 2003, 22:35
Kijk maar eens heeeeeeeeel goed naar de specs van deze top dan: http://www.ampeg.com/products.htm?product=4&catid=31

aadplagiaat
7 april 2003, 22:41
Natuurlijk is het niet het beste idee. Een gitaar heeft qua frequentie een ander bereik dan een bas. Toch kun je dat wel doen, waarom niet. Je zal wel wat weinig (echt)laag hebben en daarentegen wat meer hoog. Sommige mensen vinden dat juist lekker. Er zijn zelfs mensen die een extra setje 12" speakers bij hun 15" zetten juist voor dit hoog.
Hoezo niet het beste idee dus :smile:. 't Is maar waar je van houd. Niet te hard spelen geld voor iedereen, dan blijft het heel.

Al
7 april 2003, 22:44
Kijk uit met je speakers!!!!

Ook met name je output trafo is een bottle neck. Die kan waarschijnlijk dat laag niet verwerken als er enig vermogen gevraagd wordt. De voeding wordt ook meer op de proef gesteld dus de amp wordt warmer. Laag vraagt meer energie.


Al

JV
7 april 2003, 22:45
Op 2003-04-07 22:35, schreef sash:
Kijk maar eens heeeeeeeeel goed naar de specs van deze top dan: http://www.ampeg.com/products.htm?product=4&catid=31


weird ding :smile:. i stand corrected.

Phyrexian
8 april 2003, 10:15
Op 2003-04-07 22:30, schreef JV:
haha, die bestaan niet. hoogstens met voorbuizen, maar zelfs dat bijna niet


duuuuuuuuuuude,
die bestaan wel, meer dan je denkt!!!!!
Er bestaan hopen basversterkers met preamp buizen en full-tube bass-amps bestaan ook (Ampeg SVT-2 Pro, MesaBoogie Bass 400+, ...).

Bass spelen over een guitarbak (maakt niet uit buizen of SS) is NIET goed. Eerst en vooral voor je speakers van je cabinet omdat gitaarspeakers midrange zijn en bass veel te veel laag produceert voor die speakers. Op laag volume zal het nog kunnen... maar op hoog...

Voor de versterker is het ook niet goed.

TIP: post deze topic op het bass-forum. Je krijgt gegarandeerd meer replies!!!

koen_V
8 april 2003, 11:26
Echt ik raad het je ook ten sterkste af.
Je gaat gewoon je amp kapotspelen.
Kijk uit voor een 2de hands basamp, die zijn niet zo heel duur te vinden.

signsofzodiac
8 april 2003, 12:37
Thnx dudes :smile:

kokeleko
8 april 2003, 12:45
Lemmy van Motorhead speelt over buizen amps met een bass....:wink:

Chris P. Bass
8 april 2003, 13:34
Ik speel zelf bas over twee Vox AC-50 tops. Deze werden, bijv. door Beatles en Stones, voor zowel gitaar als bas gebruikt. Geen ebkel probleem. Echter: Vox leverde voor gitaristen 2x12 kasten en voor bassisten 1x18 of 1x15 kasten.

Volgens mij kan een versterker er wel tegen, maar moet je oppassen voor de speakers.

En natuurlijk zijn er wel tig buizenbasversterkers.

Veel gitaristen spelen over diverse types Fender Bassman, tegenwoordig beter bekend als gitaarversterker.

John Entwistle kocht ooit een van de eerste Marshall 4x12's. Pete Townshend gebruikte hem een keer, vond hem tegek en kocht er twee (en vond zo de stack uit...)
Later gebruikten John en Pete dezelfde HiWatt tops en kasten. Als je nu bij de echte Engelse HiWatts kijk, zie je geen bastop. Als je ze mailt hoor je dat je gewoon de gitaartop voor bas moet gebruiken en dat de huidige eigenaar van het merk altijd een Hiwatt gitaartop als bastop gebruikte en daarom de fabriek kocht...

EdJ
8 april 2003, 15:24
Ik had nog een ongebruikte buis over in mijn versterker en heb die gebruikt om de ALEMBIC
voorversterker als baskanaal te gebruiken.
Met een schakelaar kan ik `m nu gebruiken als bas of gitaarversterker.Ik heb een hele goede O.T.(Simcha Delft)die dat wel aan kan is mij verzekerd.

JV
8 april 2003, 20:25
hmm ja, ik dacht altijd dat je vermogens van 400 watt ed nooit uit buizen kon halen vanwege de hitte die zou ontstaan.

i stand corrected

sash
8 april 2003, 21:30
Nou dat los je simpelweg op met wat extra buizen :smile: