PDA

View Full Version : High output hals element met veel mids?



Markmoos
6 november 2009, 23:53
Ik ben op zoek naar een nieuw halselement voor in mijn Gibson lp. Momenteel heb ik een Seymour Duncan Distortion SH-6 setje erin zitten, maar ik vind het halselement te trebly. Ik speel voornamelijk metal, op een Engl Powerball. Ik zoek dus een pickup die qua output matcht met mijn SH-6 brugelement (waar ik heel blij mee ben!) en die veel mids heeft, denk aan John Petrucci's leads.

Ik heb een aantal pickups op een rijtje gezet:

(Bass-mid-treble)

Seymour Duncan SH-6 (huidige) 5 - 8 - 9

Dimarzio Tone Zone 8.5 - 8.5 - 5
Dimarzio Super Distortion 8 - 7.5 - 5.5
Dimarzio Super 3 6.5 - 8 - 5
Seymour Duncan SH-8 Invader 7 - 8 - 4

Zoals je ziet heeft die SH-6 niet bepaald veel mids. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Super 3, maar die kan ik alleen vinden met F-spacing? Wie heeft er ervaring met een van deze pickups of heeft suggesties?

svdijk
7 november 2009, 12:12
De oude John Petrucci sound = DiMarzio Tone Zone
Zeker als je wat minder treble wilt, en een wat vetter geluid is dit een geweldig element.

Liquid_Metal
7 november 2009, 13:23
Petrucci had toch geen Tone Zone op z'n hals? Volgens mij altijd een Air Norton of iig een medium gain pup.

svdijk
7 november 2009, 15:11
Petrucci had toch geen Tone Zone op z'n hals? Volgens mij altijd een Air Norton of iig een medium gain pup.

Klopt, sorry, had 't niet goed gelezen!
Voor 't halselement idd een Air Norton.
Bas 6,5, mid 7 en treble 5.

Markmoos
8 november 2009, 02:19
Een Air Norton valt al af gezien deze een medium output heeft. Ik zoek echt een high-output pickup. De Dimarzio DP152 Super3 kan ik trouwens alleen in F-spaced versie vinden, klopt dat? Past dat ook gewoon in een gibson of is die te klein/groot?

svdijk
8 november 2009, 18:47
In de halspositie kun je beter geen high output element plaatsen (de super3 is er niet voorniets alleen in F-spacing=alleen brugelement).
In de halspositie trillen je snaren veel meer, en zal een highoutput element veel te veel signaal geven tov het brugelement.

Vandaar dat halselementen (bijna)altijd medium output hebben, om een betere balans met het brugelement te krijgen!

Liquid_Metal
8 november 2009, 22:04
Je zou een D-Activator (X) kunnen proberen, die bestaat als neck-element en is high gain. Ik weet niet hoe ie klinkt, ik zou zelf absoluut voor een Air Norton gaan (doe ik wellicht ook nog :P).

Exi
8 november 2009, 22:31
Oeps, heb Tone Zone gekozen, omdat ik dacht dat het om een brug-element gaat.
Nu zal je niet zo snel een Petrucci achtige sound krijgen uit een Les Paul, maar een Air Norton is denk ik geen slechte keuze. Een hals element hoeft echt geen extreem hoge output te hebben hoor.
En een Super 3 zou ik helemaal niet kiezen, dat is een brug element bedoelt voor zeer trebly klinkende gitaren. Wat jouw Les Paul dus niet is.

Markmoos
8 november 2009, 23:28
Het klopt inderdaad dat de snaren bij het halselement verder uitwijken en je dus wat minder output nodig hebt, medium output is denk ik een betere keuze ja. Ik denk dat ik ga kiezen uit een Air Norton of de Liquifire. Welke van deze twee past het beste bij mijn Seymour Duncan SH-6 brugpup/mahogany Gibson? Is die Air Norton misschien niet iets te bassig?

Tankman
9 november 2009, 09:20
Ik ben zelf smoorverliefd op de nieuwe Petrucci set, de Crunchlab voor de burg en de Liquifire voor de nek, en de Liquifire is idd een medium output element tov de high output crunchlab. Ik heb ze nu voor mijn Peavey HP in bestelling staan. Als ze dan nog bevallen gaat er ook een setje in mn 7-string Schecter.

Orpheo
11 november 2009, 15:48
het lijkt wellicht dat de air norton 'weinig' output heeft, maar hij scheurt net zo hard als de motherbucker van Kent Armstrong (2 ceramische magneten, 27k ohm...) of de d-activator. hij stuwt precies genoeg in het juiste frequentiegebied. In een les paul is ie geweldig. plain and simple. Helder genoeg om te kunnen jazzen, strak genoeg voor heavy metal.

de activator in de neck is lekker, maar ik vind er 1 NOG beter, zeker in combinatie met de duncan distortion:

de duncan custom. ja, ik weet 't, hij staat te boek als heel hot, ja ik weet 't, het is 'officieel' een brugpickup, maar dat neemt niet weg dat ie wel gewoon strak klinkt, vol genoeg is voor een smoothe leadtone, helder genoeg is zodat 't niet een brei word, etc etc.


De Super3 vind ik iets te neuzig, net als de tonezone.

Blend
11 november 2009, 16:24
Orpheo alweer terug?

TimoSomers
11 november 2009, 23:24
Dimarzio Super Distortions heb ik zelf in m'n gibbies zitten en vind ze echt heel gaaf!
Hele dikke (midvolle/duidelijke) leads die echt schreeuwen en hele zware maar toch open en 'brullende' slag sounds.
Ik zou ze sowieso een keer proberen.

Orpheo
12 november 2009, 00:34
Orpheo alweer terug?

tijdelijk. effe wat info weer posten (me niet mengen met persoonlijke dingen, op 1 of 2 forummers na) en dan weer wegwezen :hippie:

@Timo: Ik heb gemerkt dat de superdistortion vaak te vet en te vol word in een LP, zeker met moderne amps. op een ouwe singlechannel marshall rockt 't zeker, zie Ace Frehley, maar ik vind 'm persoonlijk net iets te vol. de air norton levert/leverde me veel meer de tone die ik associeerde met de superD, vooral omdat ie wat lekkerder en rauwer over z'n nek gaat in 't mid.

Markmoos
12 november 2009, 16:11
Okee mensen, ik heb flink wat samples van pickups vergeleken. Ik vond de Air Norton toch was te bassig en iets te low output. Ik heb uiteindelijk de Dimarzio Liquifire besteld, als ik hem ingebouwd heb zal ik vertellen wat ik er van vindt. Ben benieuwd :)!