PDA

View Full Version : Spelen met prothese



Koeloe
6 november 2009, 23:18
Ik heb vroeger eens flink met mijn vinger tussen de deur gezeten, wat resulteerde in een stuk minder vinger en een losse nagel. Nu is deze nagel niet echt goed teruggezet zoals te zien hieronder.

http://i37.tinypic.com/mmg9wk.jpg

Nu ik een paar maanden verder ben sinds ik begonnen ben met spelen, krijg ik hier nu steeds vaker "last" van. Ik zet mijn vingers dan zoals weergegeven met de rode lijn op de hals.
Bij mijn ringvinger kan ik de snaar niet goed klemmen. Ik heb dat opgelost door mijn vinger zo onder een hoek te zetten zodat ik dat wel kan (zwarte lijn).
Maar als het spelen wat sneller gaat, gaat de ringvinger toch op een natuurlijke stand staan (rode lijn).

Ik had eerder ook al van dat Hansoplast-pleistertape er op gemummificeerd.
Dat werkt wel goed, maar de lijm komt op een gegeven moment ook overal te zitten van dat spul.

Is er iets van een duurzaam zacht rubber/kunststof dopje wat ik als een soort prothese over mijn ringvinger kan doen?
Of hebben jullie andere ideeën?

pimmetje
7 november 2009, 00:08
Iommi had toch zelf vrij eenvoudig en goedkoop z'n eerste hulpmiddelen gemaakt van goedkoop materiaal om toch met z'n vernaggelde vingers te kunnen spelen?
Misschien dat zo'n soort vingerdopje voor jou ook iets is.....

Koeloe
7 november 2009, 16:20
Dat is die gitarist van Ozzy Osbourne toch?
Of in ieder geval had ik ook zoiets al gegoogled, maar die heeft meteen een professionele laten maken.

Ik heb ook al gekeken in zo'n naaiwinkel voor een leren vingerhoedje, maar die hebben een hoekig topje en zijn niet mooi rond.

pimmetje
7 november 2009, 16:24
yep, van Black Sabbath.
En jij hebt denk ik een andere google dan ik :D:


.... and wore plastic covers over the two damaged fingers. He fashioned the latter himself, by melting plastic liquid-soap bottles into a ball and then using a soldering iron to make holes into this ball, putting his fingers in while the plastic was still soft enough to be shaped. He then trimmed and sanded away the excess plastic to leave himself with two thimbles, which he then covered with leather, to provide better grip on the strings. Subsequent tips have been custom-made.

Koeloe
7 november 2009, 16:35
Je hebt in de 18+shop ook een doe-het-zelf-set om een eigen afgietsel te maken van je "3e been" zullen we maar zeggen. Zat er aan te denk om het daarmee te proberen.
(En dan wel een afgietsel maken van mijn ringvinger:seriousf:)

/edit, kan ook zijn dat iemand anders dat gedaan heeft. Ik google meestal als ik te moe ben om iets te doen.

terrasbeest
7 november 2009, 17:52
Met een 'prothese' heb je geen snaargevoel meer in die vinger.

Vergelijk het met steltlopen : geen contact met de grond.
Gitaarspelen is precisiewerk.

pimmetje
7 november 2009, 18:20
Dat snaargevoel was idd een van de zaken waar Iommi ook mee worstelde, meen ik gelezen te hebben in een HEEEEEEEL oud interview.

Als je 't zelf vrij goedkoop en gemakkelijk kan proberen te maken, lijkt 't me wel een poging waard. Dan kan je altijd nog kiezen welke het minste van de kwaden is.

terrasbeest
7 november 2009, 19:15
http://www.fingerprosthetics.com/

Kars-
8 november 2009, 11:00
Wow ongelooflijk, ik heb hetzelfde ooit met me vinger gedaan.
Me linker middelvinger kwam op de lagere school tussen een deur waardoor het bovenste kootje eraf was, die ze later er in het ziekenhuis weer hebben opgenaaid. Mijn nagel ziet er ongeveer hetzelfde uit als die van jou, maar dan steekt hij bij mij wat minder uit (ik houd die nagel dan ook heel kort)

Eigenlijk heb ik er weinig last van, hammer-on gaat er zelfs beter mee...

Koeloe
8 november 2009, 11:21
Het is iig wel handig met andere dingen.
Kan er gewoon mee door verpakkingsmateriaal heengaan:cheerup:.

Maar echt veel korter dan dit kan het niet. Dan wordt het toch een stuk
gevoeliger.

Kars-
8 november 2009, 13:40
Bij mij was het in het begin ook wel wat gevoelig, maar dat heb ik min of meer 'weggekweekt', er zit nu een laagje eelt op :p

ErikE
8 november 2009, 16:41
Niet echt te vergelijken, maar ik kwam dit filmpje in het rijtje results waar je op Youtube ook Danielle Gottardo vindt (zie topic bij Bands/artiesten) tegen:

http://www.youtube.com/watch?v=9Ph16q8_Fj4&feature=related

:ok: