PDA

View Full Version : Pinkstijfheid



Mathidal
6 november 2009, 20:35
Hoi

Als ik mijn pink in gitaarspel langdurig zwaar belast dan gaat er een draaibaar botje vastzitten op den duur, hierdoor kan ik mijn pink moeilijker doorbuigen en technisch is dat niet handig. De pink is de enige vinger waar ik het voor heb, de andere vier van mijn linkerhand kraken niet zo (duim is niet moeilijk, maar bon :p).

De pink bestaat normaal gezien uit drie delen, met twee draaibare botjes. Wel, het onderste draaibare botje in mijn pink wordt stijf van de belasting. Als ik hem toch doorbuig hoor ik een zacht krakje.

Herkennen jullie dit geval of gebruik ik mijn pink verkeerd?
En wie heeft er hints om dat te voorkomen of de stijfheid weg te krijgen?

Thanks. :D

Stratocaster
6 november 2009, 20:41
Ik hebt iets soortgelijks met mijn duim. Poging om het uit te leggen: mijn duimkootje komt 'vast' te liggen, dan moet ik over de 'knak' heen gaan en dan is het soms over of soms moet ik hem een stuk of 4 keer knakken voordat het over is.

Ik vind het vervelend maar ik heb er niet veel last van, het is tenslotte me linkerduim maar.

ShredTallicA
6 november 2009, 21:05
Heb ik zelf ook last van :dontgeti: Ook voelt mijn pink niet sterk aan :sssh:
Om even aan je vragenlijstje toe te voegen. Gaat zoiets ook over?

Mathidal
6 november 2009, 21:38
Ja, na een uur of twee gaat dat over (als ik hem laat rusten in elk geval). ;)

Maar toch is het vervelend. En raar, gezien de andere vingers veel meer bewegen en veel minder last hebben. :dontgeti:

ShredTallicA
6 november 2009, 21:48
Ja, na een uur of twee gaat dat over (als ik hem laat rusten in elk geval). ;)

Maar toch is het vervelend. En raar, gezien de andere vingers veel meer bewegen en veel minder last hebben. :dontgeti:

Eigenlijk had ik het erover of je er ooit niet meer last van hebt :seriousf:

Mathidal
6 november 2009, 21:51
Ja hoor, dat gaat over. :D

Met wat rust, wat niet leuk is als je nog uren wilt spelen. :o

LordOfLager
7 november 2009, 00:26
Ik hebt iets soortgelijks met mijn duim. Poging om het uit te leggen: mijn duimkootje komt 'vast' te liggen, dan moet ik over de 'knak' heen gaan en dan is het soms over of soms moet ik hem een stuk of 4 keer knakken voordat het over is.

Ik vind het vervelend maar ik heb er niet veel last van, het is tenslotte me linkerduim maar.

En ik heb dat dus juist met mijn rechterduim (niet echt boeiend).. Maar over gaan?? Het is bij mij al minimaal 10 jaar aanwezig :) succes dus

Mathidal
7 november 2009, 00:47
En ik heb dat dus juist met mijn rechterduim (niet echt boeiend).. Maar over gaan?? Het is bij mij al minimaal 10 jaar aanwezig :) succes dus

Nooit last gehad van mijn rechterduim. :D

Speel je vaak fingerstyle met je duim, of is dat relatief beperkt? (omdat je bijvoorbeeld veel met plectrum speelt)

LordOfLager
7 november 2009, 01:03
Eigenlijk speel ik (in verhouding) weinig fingerstyle (1 / 5 denk ik).. maar zelfs met plectrum is dat soms lastig.. Heb ook zo'n hele rits "verse" op de mic-standaard hangen voor dat doel..

Alhoewel ik er, om eerlijk te zijn, meer last van heb tijdens "rust" als tijdens actieve werkzaamheden.

Mathidal
7 november 2009, 01:09
Als je last hebt van stijfheid in het draaibotje in je duim zelf is je techniek niet juist. Mijn leerkracht gitaar (zo'n afgedrilde conservatoriumgek) heeft me uitgelegd dat de duim zelf niet mag bewegen, maar dat je rondjes moet draaien vanuit je hand zelf. Kleine rondjes tegen de klok in.

Ik hoop dat je probleem hiermee is opgelost. :D

Mijn problemen met pink hebben trouwens ook een beetje ermee te maken dat ik niet elke dag pure pinkoefeningen doe (zoals vandaag), een beetje zoals jouw duim denk ik. :)

LordOfLager
7 november 2009, 01:18
Nah..nee, zoals gezegd: de duim reageert eigenlijk voornamelijk zo "in ruste". Ik weet ook niet wat daar mis mee is.. zal wel iets "genetisch-isch-isch" zijn .. denk ik in ieder geval.
Hoe dan ook. Die duim is (trust me) niet te trainen met oefenen met strekoefeningen.

Mathidal
7 november 2009, 01:21
Het is geen oefening, het is een correcte methode. :)

Misschien reuma?

LordOfLager
7 november 2009, 01:36
Het is geen oefening, het is een correcte methode. :)

Misschien reuma?

hence het 'genetisch-isch-isch' ;) het is een correcte houding.. genoeg les gehad, maar het blijft