PDA

View Full Version : footswitch vraagje :s



zeiler
6 november 2009, 17:06
Hallo!

Ik had 2 vraagjes wat betreft mijn footswitch! Ik hoop dat hier mensen rondlopen die mij kunnen helpen!

Ik heb 2 footswitches... een gewone single van Marshall en een dubbele voor mijn VOX --> een knop voor het kanaal wisselen en één om 't effect aan het uit te zetten :)!

http://www.spanjaardmuziek.nl/shop/images/marshall_pdl10001.jpg
zo'n een zonder led...

en zo'n een:
http://www.tonefactory.nl/shop2/images/fs%20stereo-mono%20001.jpg

Kan ik deze 2-knoppen gewoon op mijn H&K 20th aansluiten? zonder problemen van dat knopje die het effect wisselt?

Als tweede vraagje, een footswitch en een tap tempo zijn eigenlijk gelijk... Nu wil ik binnenkort een delay pedaal kopen, kan ik een footswitch als tap tempo gebruiken?

ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen :)!

alvast bedankt ;)!

Zeiler

Mitch
6 november 2009, 17:21
Zo'n switch met twee knoppen geeft twee 'signalen' en loopt dus via een stereokabel en heeft een stereojack an het eind. Normaal gesproken moet het geen probleem zijn om een stereo switch te gebruiken in plaats van een mono switch. Kapot gaat het er sowieso niet van dus probeer het uit!

Je stelling over tap tempo en channel switch schakelaars klopt niet helemaal. Een switch voor tap tempo is normaal gesproken momentary (non latching). Ik kom even niet op een geschikt Nederlands woord, sorry. Een channel switch kán momentary zijn, maar ook latching. In dat geval zijn ze dus niet uitwisselbaar.

zeiler
6 november 2009, 17:47
dit is een latch(ing) en dan dus 't tegenovergetselde hiervan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Latch

Ik snap er nix van, maar het zal wel kloppen!

dan toch maar zo'n ding zelf bouwen bij de TF...

ik zag onlangs namelijk dit, en nu kreeg ik een footswitch bij mijn nieuwe versterker (dus gewoon zo'n standaard ding van marshall) en dat zou weer geld in de zak houden, haha :D!!!


bedankt voor je antwoord iig Mitch!

Zeiler ;)!

Riky
6 november 2009, 18:22
Zo'n switch met twee knoppen geeft twee 'signalen' en loopt dus via een stereokabel en heeft een stereojack an het eind. Normaal gesproken moet het geen probleem zijn om een stereo switch te gebruiken in plaats van een mono switch. Kapot gaat het er sowieso niet van dus probeer het uit!

Je stelling over tap tempo en channel switch schakelaars klopt niet helemaal. Een switch voor tap tempo is normaal gesproken momentary (non latching). Ik kom even niet op een geschikt Nederlands woord, sorry. Een channel switch kán momentary zijn, maar ook latching. In dat geval zijn ze dus niet uitwisselbaar.

Ter aanvulling:

momentary = kortstondig of tijdelijk. Een moment dus. Bij een switch is het dan: Knop indrukken contact, Knop loslaten geen contact. Daarom zijn tap tempo switchen momentary switchen anders moet je dubbel zoveel op de knop drukken (klik aan, klik uit).

ALs je een switch indrukt en hij blijft aan bij het loslaten dan heb je dus een latching = latch = vergrendelde switch.

zeiler
6 november 2009, 19:10
ah, dat verduidelijkt veel, bedankt riky :)!

WACHT EENS... nu kan ik wel die switch van de footswitch veranderen?
Zodat ik geen nieuwe housing en output hoef te kopen, heb ik dat wel
correct, of klopt de bedrading in die kabel dan ook niet om er een
tap-tempo van te maken :D?

eerst nog een delay kopen overigens, maar als ik hier over nagedacht heb,
hoef ik daar niet meer over na te denken, haha :p!

Zeiler!