PDA

View Full Version : snel palmmuten



Chris111
6 november 2009, 15:33
Beste iedereen,

ik speel nu zo'n 1.5 jaar gitaar.. Heb eerst akoustisch gespeeld, speel nu ook elektrisch..
Ik speel voornamelijk nummers van: Rise against, the offspring, sum 41 enz...

nou kom ik ergens niet aan uit, bij nummers van bijvoorbeeld the offspring hoor ik weleens een snelle palmmute.
Dit krijg ik met alleen downstroke niet zo snel.. doen ze dit anders? met alternate strumming of niet? ook krijg ik als ik palmmute snel kramp in mijn hand, doe ik iets verkeerd?

Hoop dat jullie me kunnen helpen,

Chris 111

Riky
6 november 2009, 18:31
weet niet over welk nummer je het hebt, maar ik denk dat het idd atlernate picking is. Dat is zowieso vaak de kern van snel spelen. Ook zeker de moeite waard om te leren, omdat je je pols zo veel natuurlijker belast en in een beweging 2x zo snel kunt spelen.

Chris111
6 november 2009, 18:35
bijvoorbeeld: 'Want you bad' van 'The offspring'.. daar word snel ge-palmmute. Maar kan je alternate strumming ook palmmuten?

Riky
6 november 2009, 18:41
In dat nummer wat je noemt doet hij het alleen met downstokes volgens mij. Hoor namelijk steeds dezelfde aanslag. Dit is btw ook nog wel een redelijk tempo.

Altenate picking kun je ook palm muten. Gebeurd zeer vaak zelfs om een mooi dof bas geluidte krijgen en veel definitie te behouden bij hoge snelheid.

Paul gilbert is er wel redelijk goed :D:

http://www.youtube.com/watch?v=CpJNUGHxC3M

Heeft wel paar leuke tips.

Chris111
6 november 2009, 19:06
oke:) dankjewel

maar hoe kun je goed tempo opbouwen bij palmmute? ik krijg ook snel kramp...

Riky
6 november 2009, 19:17
hoe is je zit houding? Krijg je echt kramp of gewoon een beetje last van de pols?
Sneller leren spelen gaat namelijk vaak samen met kleine pijntjes, omdat het nog onnatuurlijk voor je is. Net als eelt op je vinger moet je polsen en arm wennen aan snelheid.

Tempo opbouwen is gewoon veel oefen. Laat je hand rusten op de brug (palm muten) en begin langzaam je plectrum op en neer te bewegen. Wel in een strak tempo. Dit ga je gewoon steeds iets sneller doen. Houd de beweging vloeiend en in de maat. Zo kun je het steeds sneller maken voor je zelf. Je kunt ook van snaar wisselen ondertussen.

Het is niet iets wat je ff in twee dagen leert, maar je zal he ongemerkt wel steeds beter kunnen. Het nummer van The offspring is wel goed om mee te beginnen. Leuk streef punt voor nu!

Muzieknono
7 november 2009, 08:31
Iets minder lang spelen maar vaker op een dag werpt meer vruchten af, tegenover lang oefenen.
Als je kramp krijg moet je sowiezo even iets anders gaan doen anders loop je ook nog de kans een blessure te ontwikkelen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Chris111
7 november 2009, 09:10
ik zit met de been waar me gitaar op rust iets hoger. naar een tijdje palmmuten wil mijn hand gewoon even niet meer.
dus het best is om kort te oefenen? en niet een hele lang tijd?
ik ga het proberen;)

Chris111
25 november 2009, 15:06
Ik ben een tijdje aan het proberen geweest, ik ben bezig geweest met de hell song van Sum 41, na 3x palmmute riffjes is me pols helemaal dood. hoe kun je palmmute zonder kramp te krijgen??

Riky
25 november 2009, 15:22
meer oefenen en je pols zoveel mogelijk blijven ontspannen tijdens het muten. De eerste keer gitaar spelen doet zeer. De eerste akkoorden pakken doet zeer. De eerste benden doet zeer zo ook de eerste keer palmmuten.

Stukje training dus:)

Christopha
26 november 2009, 02:30
Kramp krijg je meestal omdat je verkrampt speelt. Te snel te snel willen spelen. Zoek eerst een snelheid op waarmee je zonder kramp kunt spelen, al is het 40bpm. Uiteraard heeft spierconditie er ook mee te maken, maar 99,9% wil veel te veel veel te snel; hardlopers zijn doodlopers of snelspelers zijn doodspelers (maar dat is weer een beetje raar voor een death metal fan, haha).

Megadeth22
26 november 2009, 07:37
Kramp krijg je meestal omdat je verkrampt speelt. Te snel te snel willen spelen. Zoek eerst een snelheid op waarmee je zonder kramp kunt spelen, al is het 40bpm.
Indeed. Ik wilde ook al heel snel mijn favoriete metal nummers spelen maar dat gaat dan gewoon nog niet. Eerst langzamere nummers, en over een paar maanden speel je dan ineens mee met het nummer dat je zo vet vondt. Leuk moment :D

Tankman
26 november 2009, 10:15
Tja. Je moet gewoon heel veel oefenen.

Off the top of my head, zijn goede nummers om dit mee te oefenen:

Metallica - So What met name de verse
Metallica - Master of Puppets ook met name de verse
Blink182 - Dammit wat meer in jouw straatje

Chris111
2 december 2009, 08:37
het lukt me nu wel met alternate palmmute.
Maar alleen downstroke wil me nog niet lukken... kramp al naar een paar seconden

Christopha
3 december 2009, 02:17
Onderzoek waar de kramp zit, waar hij vandaan komt. Lijkt allemaal logisch, maar besteed er daadwerkelijk je volle aandacht aan. Gitaarspelen kost enig kracht en uithoudingsvermogen, maar het is ook weer geen bodybuilding en marathonlopen. Pak je gitaar en je plectrum en voordat je de oefening doet, ontspan alles; behalve het kleine beetje kracht dat je nodig hebt om je plectrum niet te laten vallen. Gitaarspelen zit veel dichter bij totale ontspanning dan je denkt. Kijk maar naar de bekende goeie gitaristen hoe relaxt het er uitziet. En kijk niet alleen naar je vingers en pols, het hele lichaam is erbij betrokken (ademhaling ook vaak). Bij mij verkrampt de rechterenkel :???: om wat voor reden dan ook. De meeste progressie maakte ik door dit inzicht. Ik moest het honderden keren tegen mezelf zeggen en blijven zeggen. Dus dank je wel voor deze post haha ;-).

Greetz Chris

Riky
3 december 2009, 09:52
verkramping in je rechter enkel komt denk ik doordat je niet goed zit. Veel laten hun gitaar rust op het rechterbeen (ik ook) tijdens en zitten. Probeer een je voet op een verhoging te zetten zodat je niet met je voet je been omhoog houd.
Of laat je gitaar rusten op je linker been zoals flamingo gitaristen doen.
Zelf heb ik er nooit echt bij stil gestaan, maar blijkbaar heb ik het mezelf aardig goed aangeleerd:)