PDA

View Full Version : Snaren kopen voor semi-hollow bass?



Maroon
6 november 2009, 15:25
Ik weet het, n00b onderwerp.

Maarehm, wat raden jullie aan voor mijn semi hollow Ibanez basgitaar?(agb200)

Ik speel vooral rock dingetjes.

Dus welke dikte is geschikt hier voor, en moet ik 'round' of 'flat' kiezen? (voordelen v.s. nadelen??)

Zelf koop ik voor mijn gitaren altijd Elixers met die coating erop (tegen het glij-geluid is dat ook wel handig). Deze gaan tevens erg lang mee.

Maar nu zie ik dat een Elixer basgitaarsnarensetje 57 euro (!) kost! Hier kan ik verdulleme één keer voor naar de hoeren én een krat bier kopen!

Dus het morele dilemma: is dit het waard?

Mvg'tjs

Maroon.

schwalbe
6 november 2009, 16:04
1 - ouwe snaren van je bas afhalen en in een potje wasbenzine te weken leggen.
2 - krat bier kopen
3 - krat bier leegzuipen
4 - met je bezopen kop naar de muurstraat gaan maar niet naar binnen durven
5 - de volgende dag de snaren uit het potje halen en weer op je bas zetten.
6 - betaal schwalbe 50 euro voor de tip

Maroon
6 november 2009, 17:53
1 - ouwe snaren van je bas afhalen en in een potje wasbenzine te weken leggen.
2 - krat bier kopen
3 - krat bier leegzuipen
4 - met je bezopen kop naar de muurstraat gaan maar niet naar binnen durven
5 - de volgende dag de snaren uit het potje halen en weer op je bas zetten.
6 - betaal schwalbe 50 euro voor de tip

WIN! :ok:

btw: we spelen 5 december bij jou thuis in de bar, kom je kiek'n? :cheerup:

schwalbe
6 november 2009, 18:03
Ik kom het geluid zelfs doen.

Het verschil tussen round- en flatwounds is qua geluid trouwens dat roundwounds veel helderder zijn. Dat wil zeggen: ongeveer 3 weken lang. Daarna klinken ze net zoals flatwounds ( ietsje doffer dus). Flatwounds zijn trouwens wel een stuk vriendelijker voor je vingers.

Plant
6 november 2009, 19:49
Ik kom het geluid zelfs doen.

Het verschil tussen round- en flatwounds is qua geluid trouwens dat roundwounds veel helderder zijn. Dat wil zeggen: ongeveer 3 weken lang. Daarna klinken ze net zoals flatwounds ( ietsje doffer dus). Flatwounds zijn trouwens wel een stuk vriendelijker voor je vingers.

... én voor je toets in het geval dat je een fretloze bas hebt. Roundwounds werken als een vijl op de toets.

Henkie spenkie
6 november 2009, 21:31
Was benzine, of als je minder tijd hebt en het nog goedkoper wil doen gewoon pannetje met keukenzout opzetten, je snaren er in leggen, even door laten koken en je snaren klinken weer als nieuw. :cheerup:Dit kun je wel een keer of 3 doen, dus het eerst komende jaar heb je nog geen nieuwe snaren nodig (tenzij je ergens een braam bij je brug hebt zitten waardoor je snaar knapt).

Over hoeveel je moet betalen zijn nogal eens discussies geweest. Zelf doe ik altijd joopie goedkoopies erop, met een band als Common Sense ga je dat echt nooit horen ALS je uberhaupt al iets zou horen, want daarvan ben ik ook niet overtuigd.:chicken:

schwalbe
7 november 2009, 10:05
Hm.. zout klinkt als een bron van corrosie. Ik hou het wel bij wasbenzine.

Maroon
7 november 2009, 13:51
Ik heb gister de methode van Henkie even gedaan. Uitgekookt in zout water voor een kwartiertje. Daarna goed afgespoeld (ivm corrosie), en goed te drogen gelegd. Hierna opnieuw bespannen, en ze klinken inderdaad als nieuw!

tnx!

:grouphug:

Henkie spenkie
8 november 2009, 12:50
Hm.. zout klinkt als een bron van corrosie. Ik hou het wel bij wasbenzine.

Zou je inderdaad wel zeggen, maar als je ze goed droog maakt is er niets aan de hand (heb het al vele malen gedaan, ook bij anderen gezien en nog nooit corrosie tegen gekomen).:ok:

Wasbenzine werkt ook heel goed is misschien minder grof voor je snaren, maar zelf vind ik het altijd naar i.v.m. stank en tijd.