PDA

View Full Version : Boss Distortion in kaart gezet



RoelTM
6 november 2009, 09:41
Ik kwam net deze grafiek tegen.

http://www.bosscorp.co.jp/products/en/DS-1/images/intro_R_L.jpg

Hier is duidelijk te zien hoe de Boss overdrive en distortionpedaaltjes zich verhouden ten opzichte van elkaar.
Erg handig om de keuze voor een dergelijk pedaaltje van Boss te kopen, maarre...

Klopt dit een beetje?

Bernardduur
6 november 2009, 13:07
Denk t wel;

de grafiek is door Boss zelf gemaakt

lindstrom
6 november 2009, 13:16
Er klopt geen hol van..

"for a great guitar sound, start with the right distortion" is natuurlijk de grootste contradictie ooit!

gezien "guitar sound" vertaald "gitaar geluid" is en de definitie van gitaar geluid is het pure geluid van een accoustische gitaar zonder randapparatuur.

de correcte zin zou zijn:

"for a great distorted rockguitar sound, start with the right distortion"

of ook niet? mischien beginnen met de juiste gitaar? dus:

"for a great distorted rockguitar sound, start with the right guitar and add the right distortion"

bullshit dus..

j3r03n
6 november 2009, 14:57
Het is trouwens ook 'in kaart gebracht.'

For a great guitar sound, do not use Boss distortion.

lindstrom
6 november 2009, 15:03
Het is trouwens ook 'in kaart gebracht.'

For a great guitar sound, do not use Boss distortion.

hahaha inderdaad :)

robert-gitarist
6 november 2009, 18:02
Klopt niet helemaal nee.
Het ligt er grotendeels ook aan hoe je het pedaal afsteld en de rest van je set up uiteraad.
Ik denk dat ze op de grafiek van een stand-alone overdrive of distortion zijn overgegaan.

Marshallover
6 november 2009, 21:04
Het is trouwens ook 'in kaart gebracht.'

For a great guitar sound, do not use Boss distortion.

Ja, zoiets kan natuurlijk iedereen bedenken. Erg gemakkelijk. Tuurlijk zijn er betere pedalen dan de Boss pedalen maar daar gaat het nu niet om. Het gaat erom dat de topicstarter dit waarschijnlijk vraagt omdat hij misschien een Boss pedaaltje wil kopen en dus wil weten of deze Boss grafiek klopt. Als we dus de Boss pedalen op een X en een Y as zetten met de variabelen Metallic/Naturel en Rough/Smooth zou dit dus best kunnen kloppen.

Steven Otto
6 november 2009, 21:20
Het lijkt me lastig om subjectieve grafiekjes van de producent te vertrouwen.

Mitch
6 november 2009, 21:53
Wat een gezeur. Als je een klein beetje weet hoe de Boss pedalen klinken zie je in één oogopslag dat de rangschikking gewoon klopt. Als je die eerste marketing zin wegdenkt blijft gewoon een normale indicatie over hoe de pedalen zich tot elkaar verhouden.
Niets makkelijkers dan een "bash-merk-x" topic maken van een normale vraag.

Liquid_Metal
6 november 2009, 23:04
Wat een gezeur. Als je een klein beetje weet hoe de Boss pedalen klinken zie je in één oogopslag dat de rangschikking gewoon klopt. Als je die eerste marketing zin wegdenkt blijft gewoon een normale indicatie over hoe de pedalen zich tot elkaar verhouden.
Niets makkelijkers dan een "bash-merk-x" topic maken van een normale vraag.

Idd, ook al vindt iemand Boss slecht, dan nog verhouden de pedalen zich op een bepaalde manier tot elkaar. En naar mijn idee klopt de grafiek ook: Metaldistortion is veel smoother dan Hardrockdistortion en uiteraard hebben de MT-2 en MD-2 meer gain (meer 'metallic') dan de SD-1 en OD-3.

RoelTM
6 november 2009, 23:48
Dat zijn al betere reacties. :)
Ik ben inderdaad al aan het kijken voor een (tweedehands) DS-1/DS-2.
Gewoon een goedkoop pedaaltje om mijn sound wat op te krikken. (iets waar ik nu nog niet tevreden over ben ;) )

Ik was eigenlijk op zoek naar een smooth distortion geluid, om te gebuiken als solo(boost) over een lekker crunchy rythm geluid. (vage termen...)
Gezien de grafiek en jullie bevesiging lijkt me de DS-2 het meest geschikt. Die lijkt me overigens ook veelzijdiger, mede door de turboknop.

Met deze, in combinatie met een EQ, hoop ik weer even verder te kunnen.
Tot het GAS mij weer in z'n macht heeft natuurlijk, wat waarschijnlijk niet lang zal duren. :satisfie:


Edit: Het zal wel komen doordat BOSS het filmpje zelf heeft gemaakt, maar ik vind dit (http://www.youtube.com/watch?v=Wg1ZOcV5O9E) niet slecht klinken. :)

caliban
8 november 2009, 15:38
Idd, ook al vindt iemand Boss slecht, dan nog verhouden de pedalen zich op een bepaalde manier tot elkaar. En naar mijn idee klopt de grafiek ook: Metaldistortion is veel smoother dan Hardrockdistortion en uiteraard hebben de MT-2 en MD-2 meer gain (meer 'metallic') dan de SD-1 en OD-3.

Ik zou niet zeggen dat meer metallic meer gain wil zeggen :). Voor mij is metallic eerder zoals als schel, meer industrial. Basis-kritiek op een grafiek als deze: hoe kan je een geluid definiëren onder enkel twee parameters....

Zeer grappig, BOSS maakt een filmpje waarin je de BOSS metal core te horen krijgt (y). Wat vergeet men nu: ook maar een maal een palmmute te gebruiken, terwijl iedereen die iets of wat weet wat metalcore is, weet dat een goeie palmmute sound primordiaal is voor een metalcore band. Ik schaam me in hun plaats.

http://www.youtube.com/watch?v=tRyyNNQcRUw&feature=related

Wat die gitarist speelt is downtuned hardrock met een zeer schel geluid.

TimS
8 november 2009, 16:02
Edit: Het zal wel komen doordat BOSS het filmpje zelf heeft gemaakt, maar ik vind dit (http://www.youtube.com/watch?v=Wg1ZOcV5O9E) niet slecht klinken. :)
Als je het je alleen gaat om een solo sound, kan je ook kijken naar een Big Muff ofzo. Beetje hetzelfde idee als de Turbo II stand, maar dan 10x beter.

Frustastic
8 november 2009, 17:15
Als je het je alleen gaat om een solo sound, kan je ook kijken naar een Big Muff ofzo. Beetje hetzelfde idee als de Turbo II stand, maar dan 10x beter.

big muff hetzelfde als Ds-2, nono

Ds-2 heeft veel, heel erg veel mids en de muff is meer een midscoop geval..:sssh:

TimS
8 november 2009, 17:32
big muff hetzelfde als Ds-2, nono

Ds-2 heeft veel, heel erg veel mids en de muff is meer een midscoop geval..:sssh:

Vond ze met sologepiel toch erg hetzelfde klinken hoor. Allebei een beetje slash-solo-geluid. Ben daar dan weer niet zo'n ernorme fan van, dus misschien horen anderen daar weer wel heel veel verschil tussen.

Mitch
8 november 2009, 18:00
Lijkt erop dat je gehoor dan een aangeboren dip in het middengebied heeft :D Een wereld van verschil tussen die twee pedalen...

HaroldA
9 november 2009, 09:50
Waar staat de OD-1???

Nielsje
9 november 2009, 15:24
Edit: Het zal wel komen doordat BOSS het filmpje zelf heeft gemaakt, maar ik vind dit (http://www.youtube.com/watch?v=Wg1ZOcV5O9E) niet slecht klinken. :)

Eerlijk gezegd vind ik de eerste positie wel aardig, maar de tweede en het solo geluid zijn verschrikkelijk!!


Waar staat de OD-1???

Ja, dat miste ik ook al: een aantal pedalen die niet meer worden gemaakt staan niet in de chart. Logisch, maar wel jammer voor het overzicht.
Ik vind het een leuke poging van boss, en het helpt de beginnende gitarist zeker (denk ik). Maar, het advies blijft altijd: zelf luisteren.

David1223
9 november 2009, 17:04
Een OD-1 is toch gewoon een SD-1 zonder tone control? :dontgeti:

HaroldA
9 november 2009, 17:07
Een OD-1 is toch gewoon een SD-1 zonder tone control? :dontgeti:

Nee, maar je kunt een OD-1 wel modden naar SD-1 specs en idem dito, visa versa en andersom ook.

Maar volgens velen blijft de OD-1 beter klinken, zelfs zonder tone control! ;)

David1223
9 november 2009, 19:29
Daar staat hier iets over:

http://www.bossarea.com/loadpage.asp?file=boxes/sd1.xml

Chris Winsemius
9 november 2009, 20:57
Een OD-1 is toch gewoon een SD-1 zonder tone control? :dontgeti:

Zie post Harold, OD-1 is 'n beetje de basis voor de Menatone RedSnapper qua circuit, toonregeling is zelfs afgeleid v/d "vaste preset" v/d OD-1.

Verders: SD-1 en smooth? :seriousf:
Qua circuit 'n TS-variatie maar beduidend brighter, leuk voor Zakk Wylde stuff met 'n JCM800 met beide volume-regelaars boven de 8.....