PDA

View Full Version : RG350DX-opknapper



Bram+
27 september 2009, 00:07
Vergelijkbaar: ja, hetzelfde: nee. Twee mogelijke handicaps zijn het bodyhout en de hals. Voor zover er überhaupt verloop van kwaliteit kan zijn bij basswood, zouden Prestiges van beter hout gemaakt zijn, maar hier zet ik mijn vraagtekens bij. Bij Prestiges zie ik wel vaker iets beter gekleurde toetsen, maar ook dit is relatief. Wat zeker het verschil gaat maken is de hals. Qua afwerking streven Prestigehalzen de goedkopere Koreaanse/Indonesische halzen ruim voorbij, het profiel is ook anders. Een goedkope opknapper zou ik dus ook zeker op dat gebied aanpakken.

Jan Buurman
27 september 2009, 10:22
Ik probeer een beetje te bepalen of ik flink ga investeren in goede onderdelen om een lekkere gitaar met jengelstengel te maken of dat ik budgetonderdelen ga gebruiken en een cheap-ass oefengitaartje heb.
Ik zal de hals niet zo gauw vervangen. Als hij lekker speelt vind ik het al OK. Mijn main gitaren zijn toch mijn LP Custom en mijn SG Std. Ik vind het gewoon leuk om af en toe met een jengelstengel te spelen.
Vooral de tremolo keuze vind ik moeilijk. Gaat er een Edge Pro op, dat is toch richting 300,- euro, of gaat er een wat goedkoper model in? Is het gitaartje het waard? Is het de investering waard? Niet zozeer de verkoopwaarde maar maar het moet niet een vlag op een modderschuit worden..
Verder merk ik dat Ibanez RG onderdelen niet echt voor het oprapen liggen. Ik wil zwarte speedknops, die zijn nog wel te krijgen. De backplate is moeilijk te vinden maar dat plastic knopje voor de pick-up switch ben ik nog nergens tegen gekomen... Waar halen jullie je RG onderdelen? Als je nog wat heb liggen mag je mij ook PM-en.


Ik zal trouwens vanmiddag even wat foto's plaatsen.

interessander
27 september 2009, 10:30
Onderdelen zoals backplates en ook (custom) slagplaten zijn via ebay (vooral US en UK) goed te verkrijgen, je mag blij zijn dat je geen neon knoppen zoekt, die zijn schrikbarend duur.

Maar als je echt een goede tremolo zoekt dan kun je eigenlijk beter een 2e hands japanner zoals een RG550 kopen. Ik weet natuurlijk niet wat je voor de 350dx hebt betaald, maar ik denk dat je voor dat bedrag +300 euro wel een heel eind moet komen.

Bram+
27 september 2009, 10:33
Bij Thomann zijn Edge Pro's iets goedkoper, rond de 200 euro dacht ik. Verder zou ik niet weten waarom je per se Ibanez RG-onderdelen zou gebruiken, heel veel onderdelen lijken wel heel veel op gewone 'Stratocaster' onderdelen die je overal voor een paar euro kan kopen :D Backplate is inderdaad wel een ander maatje, maar die zou je zelf kunnen maken/uitzagen met slagplaatmateriaal van bijvoorbeeld voxhumana of een andere plastic plaat, of gewoon voorlopig weglaten.

Of het het waard is ligt een beetje aan de situatie: als er nog een tremolo bij zit, kun je voorlopig de oude gebruiken en als de gitaar op zich bevalt upgraden. Als hij er niet bij zit, kun je ook afvragen of het niet zonde van het geld is om nu weer een minder goede goedkope tremolo te kopen.

Jan Buurman
27 september 2009, 10:47
Ik heb 100,- euro betaald voor de RG350DX. Ik heb hem ook gekocht omdat ik het leuk vind om eraan te knutselen. Dus ik ben niet op zoek naar een andere gitaar. Ik wil dus met dit gitaartje iets gaan doen. Maar hoeveel investeer ik? Ik probeer een balans te vinden tussen bruikbaarheid en budget...

interessander
27 september 2009, 10:50
Dan zou ik eerst eens afwachten hoe deze trem zich houdt, als hij voor jou goed werkt en niet ontstemt dan heeft het weinig zin om een duurdere te kopen. Welke elementen heb je nu, v7/v8 ?

Jan Buurman
27 september 2009, 10:51
Bij Thomann zijn Edge Pro's iets goedkoper, rond de 200 euro dacht ik. Verder zou ik niet weten waarom je per se Ibanez RG-onderdelen zou gebruiken, heel veel onderdelen lijken wel heel veel op gewone 'Stratocaster' onderdelen die je overal voor een paar euro kan kopen :D Backplate is inderdaad wel een ander maatje, maar die zou je zelf kunnen maken/uitzagen met slagplaatmateriaal van bijvoorbeeld voxhumana of een andere plastic plaat, of gewoon voorlopig weglaten.

Of het het waard is ligt een beetje aan de situatie: als er nog een tremolo bij zit, kun je voorlopig de oude gebruiken en als de gitaar op zich bevalt upgraden. Als hij er niet bij zit, kun je ook afvragen of het niet zonde van het geld is om nu weer een minder goede goedkope tremolo te kopen.

Ik hoef inderdaad geen originele onderdelen te gebruiken. Misschien zelfs leuker om dat juist niet te doen..

Hij is helemaal bespeelbaar dus misschien moet ik inderdaad eerst maar de kleine dingen op orde brengen en de tremolo beslissing voor mij uitschuiven..

Jan Buurman
27 september 2009, 10:54
Welke elementen heb je nu, v7/v8 ?

Ik denk de originelen..
Volgens de site de INF3, INF3S3 en de INF4. Op de Ibanez site heeft de RG350DX echter zwarte elementen en die bij mij zijn wit....

Bram+
27 september 2009, 11:31
Dat kan twee dingen betekenen: dat die pickups al een keertje vervangen zijn (logisch natuurlijk:D) of dat je een pre-2002 RG350DX hebt (als het al een RG350DX is), die hadden namelijk witte pickups. Is het Ibanezlogo ook zwart of toch zilvergrijs zoals bij de huidige RG350DX's? Wat is de serial?

Als het inderdaad de originele witte pickups zijn en de gitaar van 1999-2001 is, dan zijn dat waarschijnlijk Ibanez Powersound-pickups, die zijn zeker van het 'vervangbare' type. De originele tremolo (een TRS) kun je dan goed vervangen voor een Schaller.

Jan Buurman
27 september 2009, 11:46
Dat kan twee dingen betekenen: dat die pickups al een keertje vervangen zijn (logisch natuurlijk:D) of dat je een pre-2002 RG350DX hebt (als het al een RG350DX is), die hadden namelijk witte pickups. Is het Ibanezlogo ook zwart of toch zilvergrijs zoals bij de huidige RG350DX's? Wat is de serial?


Sjonge, dat heb ik niet eens opgezocht!!! Helemaal niet aan gedacht.
Ibanez logo is zwart. Het is wel een 350DX, althans de hals, want dat staat erop. De serial is: C01092252 en er staat Made in Korea achter.
Op de trem staat: Lo-TRS Trem II.
Ik snap niet dat ik nog geen verdere research had gedaan. Ik keek alleen op de Ibanez site en wat forum-verhaaltjes...

Jan Buurman
27 september 2009, 12:06
Guitar Info
Your guitar was made at the
Cort Plant, Korea
September 2001
Production Number: 2252

Een 2001-er dus.... Wat zegt dat? Goed jaar? Slecht Jaar?

Bram+
27 september 2009, 12:27
Tja, ik moet ook eigenlijk een andere hobby zoeken dan Ibaneztaxonomie :D

Maar dan klopt het verhaal dus inderdaad. RG350DX'en uit 1998-2001 zien er uit zoals jij 'm nu beschrijft: witte pickups, zwart logo, TRS tremolo:
http://ibanez.wikia.com/wiki/File:RG350DX_WH_1998.jpg.
Dit dus in tegenstelling tot modellen van na 2003 die zwarte pickups hebben, een zilver logo en andere trems (Edge Pro II en later Edge III).

Maar dan zijn de pickups dus ook zeker Powersound pickups. In dat geval geldt voor zowel de pickups als de trem dat ze allebei geen topkwaliteit zijn.

De gitaar zelf: hij komt nog net een beetje uit de tijd dat Ibanez nog niet met vijf of meer verschillende fabrieken werkte en Cort was ook echt gekozen als goedkoper maar toch kwalitatief alternatief voor de relatief dure Japanse fabrieken. Cort heeft totdat ze voor Ibanez ook te duur werden als alternatief voor Japan zelfs ook veel duurdere Ibanezzen mogen maken, o.a. Prestige Sabers en basgitaren. Ik denk dus dat het wat betreft de basis best goed zit met die gitaar en je het op het gebied van RG350's niet beter kan treffen.

munkie
27 september 2009, 12:34
Shit daar had ik op gemaild maar die klojo wou hem niet opsturen :makeup:
Cort Korea kan best goed zijn. Ik heb een tijdje terug zelf een Ibanez RG projectje gedaan, specifieke Ibanez onderdelen zijn heel moeilijk te krijgen. Andere tremolo's: goed meten hoever de studs van elkaar staan enz., gaat het passen of niet. Eerst maar eens kijken of je huidige tremolo problemen geeft. Elementen is een kwestie van smaak natuurlijk, Dimarzio, SD of EMG voor metal.

Ook leuk: zelf een "monkey grip" erin frezen*


* De Directie houdt zich niet aansprakelijk, enz. enz. :speed:

Jan Buurman
27 september 2009, 16:49
Ook leuk: zelf een "monkey grip" erin frezen*


* De Directie houdt zich niet aansprakelijk, enz. enz. :speed:

De body is spotless dus daar ga ik niets aan doen. Ik ga eerst de missende delen zoeken, hals reinigen en nieuwe snaren, daarna ga ik de tremolo vervangen (deze heeft veel roestschade) en tot slot eens kijken wat ik met de elementen ga doen....

Jan Buurman
27 september 2009, 17:04
De originele tremolo (een TRS) kun je dan goed vervangen voor een Schaller.

Schaller (http://www.thomann.de/nl/schaller_15370_floyd_rose_tremolo.htm) is bij Thomann 329,- euro en de Ibanez Edge Pro (http://www.thomann.de/nl/ibanez_low_edge_pro_cosmo_black.htm) 185,- Is de Schaller ook zoveel keer beter dan de Egde Pro? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die Edge Pro bij de betere hoorde.

Bram+
27 september 2009, 17:20
Schaller (http://www.thomann.de/nl/schaller_15370_floyd_rose_tremolo.htm) is bij Thomann 329,- euro en de Ibanez Edge Pro (http://www.thomann.de/nl/ibanez_low_edge_pro_cosmo_black.htm) 185,- Is de Schaller ook zoveel keer beter dan de Egde Pro? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die Edge Pro bij de betere hoorde.
Even voor de verwarring: er is zoiets als een Lo Pro Edge en zoiets als een Edge Pro, dat zijn twee redelijk verschillende trems (ook allebei goede trems trouwens), degene die je in je post linkt is een Lo Pro Edge.

Wat betreft vervangen: zelf heb ik nooit een TRS gehad en/of vervangen, maar zover ik begrepen heb, moet je voor zowel de Edge als de Lo Pro Edge als de Edge Pro de routing aanpassen, dit in tegenstelling tot officiële Floyd Roses of Schallers. Ik nog even niet naar de prijs gekeken, maar een normale Floyd Rose (http://www.thomann.de/nl/floyd_rose_original_vibrato_kit_black.htm) is blijkbaar goedkoper.

Jan Buurman
27 september 2009, 17:39
Kom je bij die originele Floyd Rose niet in de knel met die inbusboutjes waarmee je de snaren vastzet? Die steken uit aan de achterkant. Bij de Low ProEdge en die Schaller Low Pro zitten die inbusjes vlak na het kam gedeelte. Net als bij die originele TRS Trem.

Met routing bedoel je de vorm van het gat in de body?

Bram+
27 september 2009, 17:49
De met routing bedoel ik inderdaad de vorm van het gat, die wil wel eens niet lang of breed genoeg zijn om netjes te passen. Wat betreft die zadelboutjes: dat zou inderdaad nog het geval kunnen zijn. Wat je zou kunnen doen is kijken of er ergens afmetingen van de routing staat die benodigd is voor een OFR (misschien op de Floyd Rose site? edit: hier dus (http://www.floydrose.com/instructions.html)) en die vergelijken met die van je eigen gitaar. Een andere optie is kijken naar een Floyd Rose Pro (http://www.thomann.de/nl/floyd_rose_original_vibrato_kit_pro_gold.htm).

Jan Buurman
27 september 2009, 18:43
Wie heeft er nog een toggleswitch dopje liggen? Het liefst zwart.
PM-etje als je iets hebt...
Echt moeilijk te vinden!!!

JER00N
28 september 2009, 04:00
Je kan ook eens kijken naar een Ping Floyd Rose, dit is de huidige fabrikant van original FR's. Kwaliteit schijnt goed te zijn en de prijs is lager dan bijv. Schaller.

http://www.axcessories.com/products.asp?cat=132

Kost zo'n 150 dollar. Wel even opletten of het past qua maten natuurlijk...

Welke backplate zoek je trouwens? Die rechthoekige die over de tremoloveren zit, of de backplate die over de controls zit? Ik heb namelijk nog wel een rechthoekige backplate over van mn RG270 die ik gemodificeerd heb naar hardtail... Als je geinteresseerd bent moet je maar PM'en :)

TimmU
28 september 2009, 05:02
Zo komt het allemaal nog goed!

Jan Buurman
1 oktober 2009, 11:38
Welke backplate zoek je trouwens? Die rechthoekige die over de tremoloveren zit, of de backplate die over de controls zit? Ik heb namelijk nog wel een rechthoekige backplate over van mn RG270 die ik gemodificeerd heb naar hardtail... Als je geinteresseerd bent moet je maar PM'en :)

De eerste stap is gezet!!! Ik heb een backplate voor de RG350DX. Thanx Jeroon!!
Ik heb besloten om in eerste instantie alle missende onderdelen te zoeken. Daarna ga ik investeren in een tremolo en daarna de pick-ups.
Uiteraard ben ik het internet al aan het afstruinen om te kijken welke tremolo en Pick-ups ik zal nemen. De tremolo kom ik wel uit.
Maar de elementen vind ik altijd moeilijker. Ten eerste ben ik tot nu toe alleen met pick-ups voor mijn Gibson's bezig geweest. Een RG is natuurlijk een compleet andere gitaar én ik ga er andere eisen aan stellen. Ten tweede weet je eigenlijk na enkele repetities op je eigen gear pas of je tevreden bent.

Het moet een vette gilbak worden. Maar hij gaat over een vintage gevoicede amp (JCM800).
Wat zijn jullie aanraders?


PS. Mijn camera is dood maar een nieuwe kan elk moment thuis bezorg worden. Even geduld voor de pics.

PPS. Wie heeft er nog een pick-up switch knopje liggen of weet waar ik die kan bestellen. Ik kan niets vinden..

dr.distortion
1 oktober 2009, 12:40
Hey Jan,

Gaaf topic! Ik ben zelf momenteel ook bezig om een Ibanez RG samen te stellen. Super Wizard neck, interne electronica en RG body zijn binnen!! De trem en tuners heb ik besteld bij GFS (ben benieuwd naar de kwaliteit van die trem!). Het is verder nog even wachten op de pickups (voorlopig standaard V8 s1 V7, besteld via ebay)

interessander
1 oktober 2009, 13:09
Ik heb zelf twee RG's waarvan een met een enkele PAF PRO in de brugpositie en een met een EMG 85 in de brug (verder stock). Allebei erg fijn, ik zou de PAF PRO zeker overwegen als ik jou was, hoge output met veel definitie.
Ik denk dat dat wel een goede combi is met de JCM 800.

Jan Buurman
1 oktober 2009, 17:13
De PAF Pro kwam ik inderdaad tegen als kandidaat. Ik dacht aak aan bijv. een Evoltution of in die buurt...
Bij de brug heb je F-spaced nodig maar hoe zit dat bij de neck? Is dat standaard neck-spacing?

Bram+
1 oktober 2009, 17:21
De nut van Ibanezhalzen is wel zo breed dat daar ook een F-Spaced element kan.

interessander
1 oktober 2009, 18:27
Evolution is ook een prima element maar wat droger (en strakker) dan een PAF PRO en heeft minder mids.

Jan Buurman
2 oktober 2009, 17:03
Wie kan mij wat vertellen over een Dimarzio Double Whammy Humbucker in een RG350DX?

Jasper.
2 oktober 2009, 18:20
http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=1187&parent=115

Kan zoiets niet? er staan wel verschillende kleuren enz. op deze site

Jan Buurman
2 oktober 2009, 19:16
http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=1187&parent=115

Kan zoiets niet? er staan wel verschillende kleuren enz. op deze site

Ik ging er eigenlijk vanuit dat de strat knopjes en de RG knopjes heel verschillend zijn..... Is dat wel zo? Of zal het inderdaad passen?

Bram+
2 oktober 2009, 19:41
ik heb ook al eens op een Koreaanse Ibanez waar het dopje van miste gewoon een 'standaard ook voor Fender'-dopje gezet zonder verdere problemen. Hij zat volgens mij een beetje los maar dat is niet iets dat een puntje lijm niet kan oplossen.

Jan Buurman
3 oktober 2009, 13:52
Wie kan mij wat vertellen over een Dimarzio Double Whammy Humbucker in een RG350DX?

Niemand info/ervaring met deze Dimarzio? Ik heb een bod gedaan en ik zou tot een deal kunnen komen. Maar ik twijfel erg doordat hij zo weinig gebruikt wordt en er zo weinig gebruikers ervaringen zijn. Dat zou toch een teken kunnen zijn?

mesaman
5 oktober 2009, 19:51
hoe is het met het project?
t switch knopje is gewoon fender sized.
f spaced is altijd met fenders of tremmo;s.t kan allebij.
ik heb nog een zo goed als nieuwe trs brug liggen.intresse?
hij gaat voor weinig of ik pak er schroefjes af en hij gaat de clico in.
ps pictures>>>>??????<<<<<<

Jan Buurman
7 oktober 2009, 18:08
hoe is het met het project?
t switch knopje is gewoon fender sized.
f spaced is altijd met fenders of tremmo;s.t kan allebij.
ik heb nog een zo goed als nieuwe trs brug liggen.intresse?
hij gaat voor weinig of ik pak er schroefjes af en hij gaat de clico in.
ps pictures>>>>??????<<<<<<

Wat is een TRS brug? Misschien best interessant.

Ik heb inmiddels op Marktplaats een strat slagplaat met alle elektronica gekocht voor weinig. Met name voor de pick-ups:
DiMarzio Evolution DP 158 (neck)
Seymour Duncan APS-1 Alnico ProII (middle)
Dimarzio Breed Bridge 166 (bridge)
(Misschien past het toggleswitch knopje ook wel)
Lijkt mij best een lekkere pickup combinatie!!


PS Mijn nieuwe camera is binnen. Morgen bij daglicht maak ik even wat langverwachtte foto's!!!



EDIT: Sorry, ik zie dat de TRS hetzelfde ding is wat er nu opzit... Ik wil wel upgraden dus denk ik dat ik het TRS aanbod afsla... Thanx anyway

Jan Buurman
8 oktober 2009, 18:39
Hèhè.... foto's...
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/RG350DX006.jpg
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/RG350DX009.jpg
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/RG350DX010.jpg
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/RG350DX011.jpg




En deze slagplaat is naar mij onderweg:
http://link.marktplaats.nl/281179290 (zolang de link nog werkt..)

RoelTM
9 oktober 2009, 08:53
En deze slagplaat is naar mij onderweg:
http://link.marktplaats.nl/281179290 (zolang de link nog werkt..)
Ik betwijfel of dat wel gaat passen. Of gebruik je alleen de pups?

Jasper.
9 oktober 2009, 13:32
idd, deze slagplaat is voor een gewone strat en jij hebt een superstrat, zie dat stukje dat naar de rechterpunt gaat bijvoorbeeld. bij jouw ibanez is dat veel puntiger.

Rock Bottom
9 oktober 2009, 13:35
Ga je onderhand niet veel meer uitgeven aan deze gitaar dan dat hij ooit waard zal woorden?

McVenco
9 oktober 2009, 13:37
Je kan toch gewoon de elementen swappen (ik neem tenminste aan dat dat de bedoeling is)?

Ik vind de slagplaat die er nu op zit sowieso mooier, die op MP is wat geler lijkt wel, past er niet echt bij.

RoelTM
9 oktober 2009, 13:44
Je kan toch gewoon de elementen swappen (ik neem tenminste aan dat dat de bedoeling is)?

Ik vind de slagplaat die er nu op zit sowieso mooier, die op MP is wat geler lijkt wel, past er niet echt bij.
Kan ook aan de foto's liggen. Die slagplaten zijn sowieso wat geel-achtig in vergelijking met de witte body. (ik heb 'm zelf ook, maar dan met zwarte pups en knoppen)

Jan Buurman
9 oktober 2009, 16:33
Uiteraard gaat die slagplaat niet passen. Inderdaad voor de elementen. Verder kan ik het toggleswitch knopje gebruiken en evt. meer...

Jan Buurman
9 oktober 2009, 16:42
Ga je onderhand niet veel meer uitgeven aan deze gitaar dan dat hij ooit waard zal woorden?

Ik denk het wel... Maar ik wil er gewoon een gitaartje van maken die ik leuk vind. Ik doe het ook niet voor de verkoop. Het knutselen eraan is ook wel een beetje de lol. En aan het eind van de rit zal de gitaar wel meer waard zijn dan de standaard 350DX. (Het is eigenlijk ook geen 350DX meer.)
Bij eventuele verkoop zal je er inderdaad de investeringen niet uit krijgen maar je hebt wel een lekker gitaartje...

brianxtr
10 oktober 2009, 00:27
als je hem weer weg doet schroef je de orginele dingen er weer aan en kan de volgende eigenaar er mee doen wat hij wil.of je verkoopt hem zo.maar zo moet je volgens mij niet denken met gitaren...just have fun en je ziet het wel weer toch?maarrr....foto's

Jan Buurman
10 oktober 2009, 10:50
maarrr....foto's

Eèn paginaatje terug:chicken:;)

Jan Buurman
10 oktober 2009, 11:12
Op MP staat nu een Ibanez (Floyd Rose) TRS Pro. Is dat eenzelfde tremolo als de Ibanez Lo-TRS TREM II? Of zitten daar nog verschillen in?
Ik twijfel enorm of ik nu een goedkope trem erin ga zetten of ga investeren in een goede? Ga ik plezier hebben van die extra investering? Of zijn de verschillen (voor mij) zo klein dat het zonde is? Deze vragen stel ik mijzelf de hele tijd...
Wat ik wel belangrijk vind is at de pook wel op z'n plaats moet blijven hangen en niet elke keer naar beneden bengelt.
Op onderstaande Ibanez die ik ooit had bleef hij altijd lekker op z'n plaats.
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/121_2178.jpg

Bram+
10 oktober 2009, 11:22
Is dat geen Ibanez AM75T? Daar hangt ook een Edge in, wel een van de prettigste trems die Ibanez gebruikt heeft. Ik zou alles met TRS in de naam ontwijken, TRS, Lo-TRS, TRS-II, etc. volgens mij allemaal andere namen voor ongeveer hetzelfde ding.

Jan Buurman
10 oktober 2009, 16:50
Yep, dat is een AM75T. Ooit nieuw gekocht. Jaren op gespeeld. toen jaren op een zijspoor geraakt maar omdat hij zo lekker speelde wilde ik hem maar niet wegdoen. Vorig jaar toch maar besloten om te verkopen...

Jan Buurman
10 oktober 2009, 20:20
Ik heb deze site gevonden die mij op weg kunen helpen met het tremolo probleem: http://www.jemsite.com/jem/trems.htm

Best Choice Option - If you have a TRS/TRS-II equipped Ibanez guitar, you can install the Floyd Rose Original/Pro without any modifications to your guitar. That is the easiest and best alternate.

Dit maakt mijn keus een stuk makkelijker...

Edit: Ik zie nu dat de Floyd Rose Original/Pro ook zo'n opgeschroefte arm hebben. De arm op mijn TRS heb ik met een tang aangedraaid maar na enkele bewegingen hing hij alweer los. Ligt dat aan het systeem of is die van mij versleten?
Dus mijn vraag is: Blijft de arm van een Floyd Rose Original/Pro in elke positie hangen waar ik hem loslaat?

Bram+
10 oktober 2009, 22:52
Waren we niet al uitgekomen op de Floyd Rose/Floyd Rose Pro?

Die push-in armen vind je volgens mij bijna alleen maar op Ibanez (Edge) tremolo's. Bij een arm met een goede manchet moet je 'm ook wel strak genoeg kunnen zetten.

Jan Buurman
12 oktober 2009, 19:14
Is dit wat?
Gotoh (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=139_728_168&products_id=947)
Ik las tegenstrijdige verhalen op het forum...

Jan Buurman
13 oktober 2009, 12:56
Als ik google vind ik geen Gotoh-site. Weten jullie een site waar alle gotoh producten staan? Heeft Gotoh meerdere FR-style tremolo's?

Jan Buurman
22 oktober 2009, 15:53
Aangezien ik nu toch thuis zit met een bijna afgescheurde achillespees (leuk hè, sporten...) ben ik eindelijk begonnen met de klus.
Allereerst alles gedemonteerd en de hals in de olie gezet. Prima halsje en de frets zijn in prima staat.
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/22-10-2009001.jpg
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/22-10-2009002.jpg
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/22-10-2009004.jpg

Ook zijn de nieuwe spulletjes van Vox Humana aangekomen. (Sorry, ik had de foto nog even moeten kantelen..)
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/22-10-2009010.jpg

Onderstaande spulletjes had ik al een beetje bij elkaar verzameld.
In de strat-slagplaat ligt een Dimarzio Breed Bridge en een Dimarzio Evolution Neck. De rest ga ik niet gebruiken. (Iemand geïnteresseerd?) Het zwarte element is een EVO2 Bridge.
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/22-10-2009008.jpg

De Seymour Duncan ASP1 Alnico Pro II heb ik al uit de Strat-slagplaat gehaald en in de RG-slagplaat gedaan.
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/22-10-2009009.jpg

De studs van de TRS tremolo kreeg ik er vrij makkelijk uit. Ik deed een schroefje in het gat, draaide de bout er weer in en draaide zo de stud eruit. Dat viel mee!! Voor de Gotoh Trem moet ik de gaten iets groter boren.
Wat mij verder opviel is dat het blok onder de trem bij de Gotoh langer is dan bij de TRS. Ik zal de backplate dus moeten aan passen. Of een gat erin of de boel iets ophogen. Ik denk nu dat ik het laatste ga doen maar we zien wel....

Zodra ik weer het een en ander heb gedaan post ik weer foto's...

Jan Buurman
22 oktober 2009, 16:34
Nog een vraagje trouwens:
Ik zag dat de toneknop uit het circuit was gehaald. Wordt dat vaker gedaan met RG-tjes? Wat voor effect heeft dat?

RoelTM
22 oktober 2009, 16:36
Hoe bedoel je uit het circuit? Is ie niet aangesloten?
Of bedoel je dat het er maar 1 is, ik zie dat je 3 knoppen op je slagplaat hebt liggen...

(wel appart trouwens om 'mijn' gitaar zo gedemonteerd te zien. :satisfie:)

Jan Buurman
22 oktober 2009, 17:20
De slagplaat met de drie knoppen is van een stratocaster. Die ga ik helemaal niet gebruiken. De PU eruit misschien wel.
De tone knop van mijn RG was helemaal niet aangesloten. Er zitten nog wel korte, afgeknipte draadjes aan dus hij is ooit wel aangesloten geweest...
Ook heb ik het idee dat de 5-standen schakelaar anders was aangesloten.
Die wiring komt later wel....

Jan Buurman
23 oktober 2009, 14:26
Nog een vraagje trouwens:
Ik zag dat de toneknop uit het circuit was gehaald. Wordt dat vaker gedaan met RG-tjes? Wat voor effect heeft dat?

*BUMP* Bram+?

RoelTM
23 oktober 2009, 14:28
Nou, het effect is dan toch dat de toneknop niet werkt? Dus hetzelfde geluid als wanneer deze op 10 staat.

Jan Buurman
23 oktober 2009, 14:35
Dûh, maar waarom zou je dan de moeite doen om de toneknop er tussen uit te knippen en het circuit anders te solderen? Je kan hem dan toch ook gewoon open laten staan? Ik vermoed dat bij de RGtjes de toneknop toneverlies oplevert, in welke stand dan ook. Een andere reden kan ik niet verzinnen. Ik zoek dus eigenlijk een bevestiging van een kenner...

Bram+
23 oktober 2009, 16:46
Niet per se iets bij RG'tjes dacht ik, die tonepot uit het circuit. Volgens mij deed Yngwie M. het ook met z'n Stratjes totdat hij no-load pots ontdekte (tone pots met true bypass zeg maar). Zelfs als je tone pot op 10 staat verlies je toch wat hoog (aldus de experts) dus met je tone pot eruit staat hij altijd op 11 zeg maar :D Nu komen RG's doorgaans niet echt hoog te kort met al dat basswood en maple en is een tone pot eigenlijk wel een goed speeltje.

Jan Buurman
29 oktober 2009, 10:32
Terwijl ik nog op wat onderdeeltjes wacht ben ik al aan het rondneuzen naar wiring schema's. Er zijn er zat te vinden maar ik stuit op een probleem! De schakelaar!! Op de meeste afbeeldingen zitten de soldeerpunten aan weerszijde, 4 aan de ene kant en 4 aan de andere kant. De schakelaar in mijn RG350DX heeft er 8 op een rij én nog twee aan de "body" van de schakelaar. Is dat wel de originele?
Hoe kom ik er dan achter hoe ik de draden op de schakelaar moet solderen?
Ik zal even wat foto's maken van die schakelaar.... ben zo terug...

Jan Buurman
29 oktober 2009, 10:59
Ben ik weer. De foto's...

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/29-10-2009005.jpg

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/29-10-2009006.jpg

Voor de rest zijn die schema's goed te doen...
Wie helpt mij?

Midwolda
29 oktober 2009, 11:12
Had ik net zo bij m'n Stratjes. Je kunt het natuurlijk doormeten en even zelf uittekenen... ;)
maar het is zoiets: neck-midden-brug IN / signaal UIT naar volume / neck-midden-brug UIT naar tone / aarde.
Sorry maar ik weet het niet precies meer uit m'n hoofd. :makeup:
Even googelen op "5-way switch", dan kom je het wel tegen.

Jan Buurman
29 oktober 2009, 11:31
Ik wil volgens dit schema solderen
http://www.dimarzio.com//media/diagrams/C.pdf

om deze schakelingen te kunnen maken

http://resources.ibanez.com/resourceservicehost/images/Ibanez/web/switchingSystems/zoom/HSH_SPLIT_5WAYLEV_1V1T.jpg

Midwolda
29 oktober 2009, 11:48
http://img441.imageshack.us/img441/2463/buurman5way.jpg
Sorry Buurman, ik heb te weinig kennis van dit soort split-coil schakelingen.
En al helemaal als je het RW/RP principe voor de midden-PU in stand wilt houden.
Even wachten op een echte guru... ;)

Jan Buurman
29 oktober 2009, 12:13
RW/RP principe?

Midwolda
29 oktober 2009, 12:20
Reverse Wound / Reverse Phase.
Dan werken twee single-coils via het humbucker-principe om minder ruis/brom te produceren.
Maar ik leg het weer op z'n janboerenfluitjes uit, geloof ik...
ben ook geen echte techie hoor.

Jan Buurman
29 oktober 2009, 16:41
Ik zie net achterop mijn single coil (Seymour Duncan APS-1M) RWRP staan dus dat is in ieder geval goed...
Ik ga die switch even doormeten en dan maak ik even 2 tekeningetjes die ik dan kan posten. Dat praat wat makkelijker... in ieder geval voor mij :chicken:

EDIT*
Misschien kan ik hier wat mee..
http://www.pierreschwartz.com/W97044.GIF

Jan Buurman
29 oktober 2009, 17:14
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/WIRING.gif

Ik denk dat dit het is. Ik zie alleen dat er aan de volumepot een dingetje (=weerstandje?) hangen met 331 erbij. Die zit er bij mij niet (meer) op. Die bij de tonepot zit er nog wel aan.
Moet die 331 ertussen?
Is dit de schakeling die ik zoek?

Jan Buurman
30 oktober 2009, 08:50
Ik wil vandaag alvast wat gaan solderen. Voor "Ground" gebruik je normaliter ZWART toch? Welke kleur "hoor" je voor de andere draad te nemen? Ik wil het zo netjes mogelijk doen. Wat is gebruikelijk?

Midwolda
30 oktober 2009, 09:10
Die 331 is zotezien een condensator (engels: capacitor) en als je die weglaat zal dat iets in hoge tonen schelen, vermoed ik.
Wat betreft de kleuren van de bedrading ben ik nog nooit èèn standaard tegengekomen.
Je kunt het beste even op de website van je pickup-fabrikant kijken, maar omdat dit ook een Ibanez schema is
denk ik dat het redelijk zal kloppen met wat er in jouw gitaar zit.
Ik zie alleen nergens een split-coil schakeling, zat dat ook niet op jouw gitaar?
De humbuckers worden in dit schema nergens gesplit. Maakt het simpeler. ;)

ps. jammer dat er niet even een wiring-expert reageert, ik ben dat namelijk niet. :makeup:

Jan Buurman
30 oktober 2009, 10:03
Tijdens mijn "studie" over deze materie ontdekte ik iets vreemds..
Om te kijken hoe ik de Dimarzio Brees moet aansluiten was ik de PU aan het door meten.
Nu blijkt dat de ene coil (North) 5.52 Ohm meet en de ander (South) 7.71. De humbucker als geheel 13.27.
Klopt dat? Zijn niet beide coils normaal gelijk?

EDIT*
Ik heb nog een DP166 Breed en een DP158 Evolution liggen en de Breed heeft 2 gelijke coils en de Evolution weer niet... Is er dan wat mis met het element of hoort dat zo?

Jan Buurman
30 oktober 2009, 10:14
Die 331 is zotezien een condensator (engels: capacitor) en als je die weglaat zal dat iets in hoge tonen schelen, vermoed ik.
Wat betreft de kleuren van de bedrading ben ik nog nooit èèn standaard tegengekomen.
Je kunt het beste even op de website van je pickup-fabrikant kijken, maar omdat dit ook een Ibanez schema is
denk ik dat het redelijk zal kloppen met wat er in jouw gitaar zit.
Ik zie alleen nergens een split-coil schakeling, zat dat ook niet op jouw gitaar?
De humbuckers worden in dit schema nergens gesplit. Maakt het simpeler. ;)

ps. jammer dat er niet even een wiring-expert reageert, ik ben dat namelijk niet. :makeup:

Ik ben bezig alles door te meten en dan probeer ik met mijn middelbare school-natuurkunde (+/- 30 jaar geleden!!!) en logica het schema te doorgronden en kijken of het klopt met wat ik wil... Valt niet mee!
Waar blijven inderdaad al die ervaren forum genoten!!!

Jan Buurman
30 oktober 2009, 10:25
In het topic RG350 opknapper (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127590) ben ik als gitaarklus-NOOB bezig om de Ibanez op te knappen.
Nu ben ik de boel aan het bedraden en daar loop ik tegen een hoop vragen aan. Helaas wordt er weinig in het topic gereageerd. Misschien komt dat door de topic-titel.. een RG350DX klinkt natuurlijk niet heel interessant ;) Of komen bouwers en techneuten niet zoveel in andere subfora...

Mijn vraag is nu: zouden gitaarbouwers en/of gitaartechneuten of en toe mijn topic willen lezen en mij op weg te helpen?
Bij voorbaat dank.

RoelTM
30 oktober 2009, 10:40
Ik denk dat dit het is. Ik zie alleen dat er aan de volumepot een dingetje (=weerstandje?) hangen met 331 erbij. Die zit er bij mij niet (meer) op. Die bij de tonepot zit er nog wel aan.
Moet die 331 ertussen?
Is dit de schakeling die ik zoek?
Dit is inderdaad het schema wat je moet hebben. Het komt overeen met de RG350.
In de middenstanden (mid+nek en mid+brug) zijn de humbuckers singles.
De 331 hoeft er niet tussen, daar heb je een toneknop voor.

gengar
30 oktober 2009, 11:01
Hoi Jan, kun je zeggen wat op dit moment nog de problemen zijn die je hebt, dan hoeven we geen 8 pagina's door te spitten en is het makkelijker gericht te antwoorden.

Jan Buurman
30 oktober 2009, 11:30
ThanX,
ik probeer alleen nog te kijken of de schakelaar van het schema overeen komt met de schakelaar die ik heb. Of zijn de schakelaars met de 8 soldeerpunten op een rij allemaal hetzelfde?

RoelTM
30 oktober 2009, 11:44
Ja, zeer waarschijnlijk wel. In mijn RG350 zit er ook een met 8 pinnetjes in een rij, dus waarschijnlijk is het de originele.

aaronstonebeat
30 oktober 2009, 11:53
Misschien dat post 5 en 6 in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122731) je verder helpen?

Jan Buurman
30 oktober 2009, 11:56
Ik zal het proberen samen te vatten.

Ik ga uit van dit schema:
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/WIRING.gif

Ik denk dat dit schema in de twee tussenstanden 1 coil van de humbucker gebruikt icm de singlecoil.

Ik heb een schakelaar (origineel 350DX?) met 8 soldeerpunten op een rij.
Stand A (brug): 3-4 en 5-8
Stand B (1/2 HB+SC): 2-3-4 en 5-7-8
Stand C (SC): 2-4 en 5-7
Stand D (1/2 HB+SC): 1-2-4 en 5-6-7
Stand E (neck): 1-4 en 5-6

Kloppen die split-coil standen dan wel? Als ik het uitteken zie ik die gesplitte humbuckers niet.

Waar ik verder tegen aan liep is het volgende:


Om te kijken hoe ik de Dimarzio Breed moet aansluiten was ik de PU aan het door meten.
Nu blijkt dat de ene coil (North) 5.52 Ohm meet en de ander (South) 7.71. De humbucker als geheel 13.27.
Ik heb nog een DP166 Breed en een DP158 Evolution liggen en de Breed heeft 2 gelijke coils en de Evolution weer niet... Zijn niet beide coils normaal altijd gelijk? Is er dan wat mis met het element of hoort dat zo?
Alle hulp is welkom.


EDIT: Ik kom er net achter dat in stand C 5 en 7 ook verbonden worden. Is aangepast...

RoelTM
30 oktober 2009, 12:00
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/WIRING.gif

Ik heb het schema nog even bekeken, en dit is er aan de hand met de schakelaar.

(genummerd van 1 t/m 8 van links naar rechts)


Neck output
Middle output
Bridge output
Naar volume
niks
Zwartwit neck
Naar aarde
Zwartwit bridge


Het is eigenlijk (net als andere switches) een dubbele schakelaar.
4 en 5 zijn de centrale verbindingspunten, punten 1, 2, 3, 6, 7 en 8 worden hiermee verbonden.
(Voorbeeld: schakelaar staat in stand 1 = 1 -> 4 en 6 -> 5
schakelaar staat in stand 3 (midden) = 2 -> 4 en 7 -> 5
schakelaar staat in stand 2 (zogenaamde tussenstand) = 1 & 2 -> 4 en 6 & 7 -> 5)


In de standen 1, 3 en 5 worden er normaal pickups geselecteerd. Pinnetje 5 van de schakelaar is nergens mee verbonden, dus met pin 5 t/m 8 gebeurt niks.
In een tussenstand, bijvoorbeeld stand 2, wordt de neck en middle pickup geselecteerd.
Hierbij worden dus pinnetje 1 en 2 geselecteerd. Maar ook pin 6 en 7 worden geselecteerd, waardoor deze met elkaar in verbinding staan.
Op deze manier, wordt de zwartwitte draad die vanuit de neck-pickup komt verbonden met de aarde, waardoor de humbucker gesplit is.

(voor de pickups geld in dit geval:
red: output
black, white: verbinding tussen de 2 coils
green: aarde
drain: aarde pup.)

Jan Buurman
30 oktober 2009, 12:02
Misschien dat post 5 en 6 in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122731) je verder helpen?

Thanx! Daar ga ik mijn eens in verdiepen..

RoelTM
30 oktober 2009, 12:50
Ik denk dat dit schema in de twee tussenstanden 1 coil van de humbucker gebruikt icm de singlecoil.

Ik heb een schakelaar (origineel 350DX?) met 8 soldeerpunten op een rij.
Stand A (brug): 3-4 en 5-8
Stand B (1/2 HB+SC): 2-3-4 en 5-7-8
Stand C (SC): 2-4
Stand D (1/2 HB+SC): 1-2-4 en 5-6-7
Stand E (neck): 1-4 en 5-6

Hoe kom je aan die combinaties? Doorgemeten?
Want als ik zo naar het schema kijk, zouden punten 4 en 5 de centrale punten zijn, en niet 4 en 8. (zie mijn post in je andere topic.)

Jan Buurman
30 oktober 2009, 13:10
Klopt, ik heb het doorgemeten. Ik kom er net achter dat in stand C 5 en 7 ook verbonden worden.
Dus:

Stand A (brug): 3-4 en 5-8
Stand B (1/2 HB+SC): 2-3-4 en 5-7-8
Stand C (SC): 2-4 en 5-7
Stand D (1/2 HB+SC): 1-2-4 en 5-6-7
Stand E (neck): 1-4 en 5-6

RoelTM
30 oktober 2009, 13:29
Klopt, ik heb het doorgemeten. Ik kom er net achter dat in stand C 5 en 7 ook verbonden worden.
Dus:

Stand A (brug): 3-4 en 5-8
Stand B (1/2 HB+SC): 2-3-4 en 5-7-8
Stand C (SC): 2-4 en 5-7
Stand D (1/2 HB+SC): 1-2-4 en 5-6-7
Stand E (neck): 1-4 en 5-6
Ah, het klopt toch, ik heb waarschijnlijk verkeert gekeken.
In de tussenstanden is inderdaad sprake van een coil tap.

Jan Buurman
30 oktober 2009, 13:30
Volgens mijn boerenverstand kan je met deze schakelaar NOOIT de humbuckers splitsen. Volgens mij moet er een andere schakelaar komen. Toch?

In de tussenstand komt er alleen een contactje bij en gaat er geen contactje af.

RoelTM
30 oktober 2009, 13:35
Je moet naar de rechterkant van de switch kijken, dus 5 t/m 8.
In de tussenstanden wordt hier de draad die naar de aarde gaat verbonden met de zwartwitte draad van de humbuckers.

Voorbeeld:

Stand B (1/2 HB+SC): 2-3-4 en 5-7-8
(2 en 3 worden met 4 verbonden, dus HB en SC naar output)

Als je naar het schema kijkt zie je dat 7 verbonden is met de aarde.
In dit geval zijn 7 en 8 met elkaar verbonden, waardoor het signaal van de zwartwitte draad van de Neckpup naar de aarde gaat.
Hierdoor wordt de verbinding van de 2 coils in de HB onderbroken, waardoor en een SC ontstaat.

Jan Buurman
30 oktober 2009, 14:05
Hierdoor wordt de verbinding van de 2 coils in de HB onderbroken, waardoor en een SC ontstaat.

Kijk, deze info miste ik. Ik dacht dat biede coils dan toch zouden werken.

Dus het schema waarvan ik uit ging kan ik aanhouden?

Heel erg bedankt RoelTM!!!!

RoelTM
30 oktober 2009, 14:09
Dat schema kun je inderdaad gebruiken. Dit is gewoon een standaard Ibanez HSH schema.
Hoe het zit met de kleurcodes weet ik niet, zijn ze toevallig van een bepaald merk?

Misschien staat het hierbij (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=color_codes).

Enne, graag gedaan. :satisfie:

Jan Buurman
30 oktober 2009, 14:20
Alleen deze nog:

Om te kijken hoe ik de Dimarzio Breed moet aansluiten was ik de PU aan het door meten.
Nu blijkt dat de ene coil (North) 5.52 Ohm meet en de ander (South) 7.71. De humbucker als geheel 13.27.
Ik heb nog een DP166 Breed en een DP158 Evolution liggen en de Breed heeft 2 gelijke coils en de Evolution weer niet... Zijn niet beide coils normaal altijd gelijk? Is er dan wat mis met het element of hoort dat zo?
Alle hulp is welkom.

Jan Buurman
30 oktober 2009, 15:27
Dimarzio DP215 (Evo2) in de brug, DP 158 (Evolution) in de neck en een Seymour Duncan APS-1 in het midden.
Ik heb nog een DP159 (Evolution) voor de brug maar die is niet F-spaced. Verder ook nog een DP 166 (Breed) liggen (ook brug) maar die is niet F-spaced én is crème. Ik denk dat het die Evo2 blijt maar je weet nooit...
Dat schemaatje over kleuren had ik inderdaad ook gevonden.

Weet jij hier iets over:
Om te kijken hoe ik de Dimarzio Breed moet aansluiten was ik de PU aan het door meten.
Nu blijkt dat de ene coil (North) 5.52 Ohm meet en de ander (South) 7.71. De humbucker als geheel 13.27.
Ik heb nog een DP166 Breed en een DP158 Evolution liggen en de Breed heeft 2 gelijke coils en de Evolution weer niet... Zijn niet beide coils normaal altijd gelijk? Is er dan wat mis met het element of hoort dat zo?
Alle hulp is welkom.

RoelTM
30 oktober 2009, 16:02
Weet jij hier iets over:
Als je mij bedoeld, nee helaas niet. Ik ging er ook vanuit dat de 2 waardes hetzelfde zouden moeten zijn.

Jan Buurman
30 oktober 2009, 16:21
Als je mij bedoeld, nee helaas niet. Ik ging er ook vanuit dat de 2 waardes hetzelfde zouden moeten zijn.

Ik ook....

Jan Buurman
30 oktober 2009, 19:39
Het lukt voor geen meter!!!! Alleen stand A en E werken. Dus de humbucker als geheel. Standje B, C en D zijn doodstil...... en ik kom er maar niet achter wat ik fout doe.. :(:dontgeti::???:

snaarplukker
30 oktober 2009, 21:01
Het lukt voor geen meter!!!! Alleen stand A en E werken. Dus de humbucker als geheel. Standje B, C en D zijn doodstil...... en ik kom er maar niet achter wat ik fout doe.. :(:dontgeti::???:
Als je het volgens het schema hebt aangesloten dan duid dit er op dat de singlecoil (midden PU) ergens geen contact maakt (slechte soldeerverbinding, draadbreuk).

Jan Buurman
30 oktober 2009, 21:43
Pffffffffffffff, het is gelukt. Uren lopen zoeken. Uiteindelijk gevonden.
Iets te veel soldeer op pinnetje 2 waardoor hij aarde maakte. Stom, stom, stom...
Bedankt voor de hulp, m.n. RoelTM!:ok:

Dit mag verder op slot.
Ik ga weer verder in het oorspronkelijke topic.
(Of moet het opknaptopic juist hierheen? Mods????)

Jan Buurman
30 oktober 2009, 21:46
Pffffffffffffff, het is gelukt. Uren lopen zoeken. Uiteindelijk gevonden.
Iets te veel soldeer op pinnetje 2 waardoor hij aarde maakte. Stom, stom, stom...
Ik had in "Zelfbouw" hulp gevraagd en ben daar erg goed geholpenn. Bedankt voor de hulp, m.n. RoelTM!

Ik zal morgen even een foto plaatsen van de voortgang tot nu toe.

EDIT: Moderators, staat dit topic hier wel goed?

Jan Buurman
31 oktober 2009, 11:01
Zo, even een fotootje.

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/30-10-09006.jpg

Zoals ik al eerder beschreef kostte de wiring mij flink wat hoofdbrekens maar dat is voor elkaar.
Eerst de slagplaat er weer opgezet. Hiervoor heb ik nieuwe, zwarte schroefjes gebruikt. De oude waren verroest. Daarna nieuwe knoppen en een PU switch knopje erop gezet. Ook een nieuwe output gemonteerd alleen moet ik het plaatje nog even opboren. Standaard zat er een heel eenvoudige output op maar ook die was aangetast door het vocht. Deze output heeft een grotere diameter, 12 mm. Hiervoor moet ik nog een boortje kopen.
Voor het mooie wil ik eigenlijk de schroefjes van de PU switch en de schroefjes van de single coil nog vervangen (ook verroest).

Het begint weer een beetje op een gitaar te lijken.

De volgende klus wordt het monteren van de Gotoh Floyd Rose. Als ik zover ben post ik wel weer foto's.

RoelTM
31 oktober 2009, 11:07
Ziet er goed uit. Begint al steeds meer op de mijne te lijken. ;)

Jan Buurman
3 november 2009, 16:02
Voor het eerst een boormachine in een gitaar gezet!!! Het houd je wel scherp! De gaten van de TRS waren iets kleiner dan de gaten die de Gotoh trem nodig had dus die moest ik even opboren.
De Gotoh studs in de body geslagen en de Gotoh Floyd Rose gemonteerd. Past precies alleen het verenblok is iets hoger. Het scheelt maar erg weinig dus ik ga de backplate ophogen zodat hij niet in de gitaar valt maar erop. Als het zover is zal ik wel foto's posten.

Het is weer een gitaar!

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/001.jpg
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/002.jpg
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/006.jpg

Eerst moet ik de Floyd Rose gaan intoneren. Lijkt mij niet zo eenvoudig.
Verder moet ik eens kijken of hij overmatig bromt. Ik heb hem op een oud Sun transistorversterkertje aangesloten en dat bromde wel een beetje.
Ziet er iig leuk uit toch?

Jan Buurman
3 november 2009, 16:05
Moderators, zouden jullie de topictitels "Oproep aan gitaarbouwers en gitaartechneuten" even willen omruilen met "RG350DX opknapper"?

"Oproep aan gitaarbouwers en gitaartechneuten" mag dicht en met

"RG350DX opknapper" wil ik verdergaan. Ik wil posten in de laatste maar hij komt in het oproep-topic terecht.

bert k
5 november 2009, 22:43
Technisch probleem, wordt vervolgd...

Jan Buurman
6 november 2009, 14:38
Het topic is even "zoek" geweest maar de mods hebben hem weer gevonden en terug gezet. ThanX!

Inmiddels is hij geïntoneerd. Dat ging ook met vallen en opstaan (zie Intoneren Floyd Rose? (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=128842))

Het enige wat ik nog moet doen is het tremolo-blok probleem oplossen. Die is net iets te hoog.

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/Iba5.jpg

Ik zal dus iets met de backplate moeten doen. Ik heb twee ideeën.
1) Ik maak een gat in de backplate zodat er een gleuf ontstaat waar hij in kan bewegen.
of
2) ik verhoog de boel zodat de backplate meer op de gitaar ligt ipv erin.

Enkele dagen geleden via Marktplaat ook nog eens een originele koffer bemachtigd voor weinig. Echt als nieuw! Geen krasje te bekennen, ook niet op de pootjes.

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/Iba2.jpg

Al met al toch een lekker gitaartje geworden en ik vind hem ook best mooi (ook al ben ik meer een LP-man)

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/Iba14.jpg

(Bij de laatste foto heb ik mij een beetje laten inspireren door Mooiste gitaar van GitaarNet 2009! topic)