PDA

View Full Version : Look what the cat dragged in... Fender Vibro Champ!



Hanzemannetje
5 november 2009, 22:21
Na vele middagjes in de zweethokken van Feedback en de martelkelder van Dirk Witte met het idee dat er toch wel een fijn modern buizen ampje voor thuis of studio is dat ik echt lekker vind klinken? Nee dus. Eindelijk nu vandaag mijn eigen Fender Vibro Champ gekocht! Zat ik al een paar jaar mee in mijn achterhoofd. En ik moet zegggen: niets wat ik gehoord heb aan moderne low watt ampjes klinkt zoals mijn nieuwe aanwinst. Het is een helemaal stock silverface met NOS RCA Fender buizen. Point to point hand-wired. Dit kleine versterkertje heeft echt 'tone'. De vibrato/tremolo klinkt heerlijk organisch. Ik ben er wel heel blij mee eigenlijk!



http://i656.photobucket.com/albums/uu290/hanzemannetje_photo/vibro1.jpg http://i656.photobucket.com/albums/uu290/hanzemannetje_photo/Vibrotubes.jpg http://i656.photobucket.com/albums/uu290/hanzemannetje_photo/vibroknobs.jpg

Mr.Jay
5 november 2009, 22:55
NOS? zo te zien zijn dat gewoon de originele Fenderbuizen, zijn eersten dus.
Maar prima aanwinst! mooie ampies. De TREM is een uniek circuit in Fenders, wat alleen de VC heeft.
Misschien klinkt ie nňg wat beter met wat frisse buizen. Een simpel circuit als de VC is echt afhankelijk van de kwaliteit van zijn buisjes.

Midwolda
5 november 2009, 22:58
Mooi man! Ziet er als nieuw uit zeg... gefeliciteerd, goed gescoord!
Wat klinkt dat lekker he... weet je al van welk jaar deze is?
Iets ouder dan de mijne ( '78 ) denk ik, onder jouw logo staat nog geen "Made in USA".
Wel dezelfde groene stip op de speaker... :seriousf: "die mag blijven!"

Mr.Jay
5 november 2009, 23:14
De laatste series Sf-VC's werden meest geleverd met spaanplaat cab's (spaanplaat baffle sowieso). 1981 zijn ze meest zo.
De ouderen zijn vrijwel zeker allemaal met houten cabinet/spaanplaat baffle.
Die spaanplaat versies klinken beduidend minder dan de houten. Van 1-5 volume gaat nog wel, maar daarboven ga je het spaanplaat horen. De bassen vallen weg en worden heel rommellig. Het houten kastje blijft mooi van toon en zeer muzikaal op hoog volume.

Hanzemannetje
5 november 2009, 23:16
Klopt hij is uit '76 en ziet er nog best goed uit. En hij klinkt heerlijk.

Eh geen NOS buizen dus maar gewoon OS buizen.

Ik heb eigenlijk nog geen idee wat voor buizen ik er in zou willen zetten. Lijkt me wel leuk om eens een beetje mee uit te proberen. Maar voorlopig ben ik nog wel tevreden met de huidige buizen, die zijn volgens mij nog prima.

http://i656.photobucket.com/albums/uu290/hanzemannetje_photo/vibroheel.jpg

Mr.Jay
5 november 2009, 23:19
Je kunt es op EBAY zoeken naar wat leuke NOS buisjes, je hoeft gelukkig geen matched-setje eindbuizen maar gewoon een losse, die zijn nog goed te vinden/betalen.
Leuk om mee te experimenteren.

Hanzemannetje
5 november 2009, 23:21
Hoewel er wel twee dezelfde eindbuizen inzitten, maar daarvan is er dan 1 voor de vibrato. Dus hoeven ze niet gematcht te zijn neem ik aan (ja ik ben een buizen nOOb)

Maar kun je me een paar suggesties aan de hand doen? Philips bijvoorbeeld?

guitarnijboer
6 november 2009, 00:16
Die buizen moet je gewoon laten zitten! Die oudjes gaan vrijwel een leven lang mee

Midwolda
6 november 2009, 08:00
Oh, nog een tip: ik heb van een tulp-stekkertje, wat speakersnoer en een vloer-lichtschakelaar
een footswitch voor de vibrato in elkaar gefröbeld. Kosten: nul, plezier: priceless! :ok:

Mr.Jay
6 november 2009, 08:50
Die buizen moet je gewoon laten zitten! Die oudjes gaan vrijwel een leven lang mee

Echt niet.....zéker in deze VC's. Klopt, kapot gaan ze bijna nooit, dus wat betreft hebben ze een lang leven inderdaad. Maar in prima presterende staat zijn ze zelden meer.
Heb al veel van deze ampjes hier gehad en met name de eindbuis en de pre-ampbuis V1 zijn meestal zo goed als "op". Maar je hoort het vrijwel niet totdat je er nieuwe inzet.
Vergeet niet dat je dit soort ampies bijna op 10 speelt. Er wordt dus met name van de eindbuis véél gevraagd. En juist met dit lage vermogen is elke vorm van punch, toon en vermogen vaak welkom.
Tuurlijk kun je zeggen hij doet het prima, mij voldoende. Wil je echter de allerbeste toon en zoveel mogelijk power eruit halen zal een frisse set NOS buizen een flink stuk helpen. De Gelijkrichterbuis(meest linkse van achteren gezien) en vibratobuis( 2e van rechts) kun je best laten zitten. V1 (de meest rechtse van achteren gezien), waar je gain en toon plaatsvinden zou ik zékers vernieuwen alsmede de 6V6 eindbuis(2e van links).
En welke buizen ? over smaak valt niet te twisten. Ik zou zelf voor NOS USA-buizen gaan in deze amp voor het meest authentieke karakter.

Hanzemannetje
6 november 2009, 10:17
Mr Jay, weet je een beetje af van dde datering/serienumemrs van Champs?

Die van mij begint met een letter en dan 56*** (laatste cijfers weet ik nu even niet uit het hoofd). Hij is mij verkocht als zijnde uit 76, maar ik vermoed nu dat hij misschien wel uit 79 of 80 is, vooral omdat de zijkanten en boven en onderkant geen massief hout zijn.

Ik weet dat voor de gewone Champs geldt: 56*** is 76, 54*** is 74 enz. maar dat dit bij Vibro's niet opgaat...

Weet iemand hie ik mijn Vibro kan dateren?

Midwolda
6 november 2009, 11:00
Zin in een stukje lezen? http://www.superchamp.dk/papers/dating_fender_tube_amps.htm

Mr.Jay
6 november 2009, 11:44
Mr Jay, weet je een beetje af van dde datering/serienumemrs van Champs?
Die van mij begint met een letter en dan 56*** (laatste cijfers weet ik nu even niet uit het hoofd). Hij is mij verkocht als zijnde uit 76, maar ik vermoed nu dat hij misschien wel uit 79 of 80 is, vooral omdat de zijkanten en boven en onderkant geen massief hout zijn.
Ik weet dat voor de gewone Champs geldt: 56*** is 76, 54*** is 74 enz. maar dat dit bij Vibro's niet opgaat...
Weet iemand hie ik mijn Vibro kan dateren?

Secuurste is als je de codenrs. op de speaker en trafo's even vermeldt. Kun je zo zien als je achterin de amp kijkt.

zoon van Piet
6 november 2009, 12:09
Van Harte! na je vorige topic zat het er dik in dat er een Champ ging komen, natuurlijk. Maar tussen droom en daad..


Vergeet niet dat je dit soort ampies bijna op 10 speelt
Oei! Jay toch! Hoe is je verhouding met de buren? ;)
Champs zijn herrieschoppers, die ik graag gebruik als demonstratie van hoe hard 6 wattjes kunnen klinken. Ik heb de mijne in de studio wel eens open gehad, maar thuis.. ik kom nooit verder dan 4!

Misschien zijn ze per watt wel de hardste amps ter wereld?

Mr.Jay
6 november 2009, 13:01
Misschien zijn ze per watt wel de hardste amps ter wereld?

zeker niet met dat fluttig Oxfordspeakertje :-). Zet er maar es een efficiëntere speaker in.

Hanzemannetje
6 november 2009, 13:35
Doe ik gelijk als ik thuis ben.

Het Fender logo is wel zonder de toevoeging 'made in USA', dus dan zou ik wel weer denken dat hij in ieder geval voor 1978 is... vreemd....


Secuurste is als je de codenrs. op de speaker en trafo's even vermeldt. Kun je zo zien als je achterin de amp kijkt.

zoon van Piet
6 november 2009, 14:10
zeker niet met dat fluttig Oxfordspeakertje :-). Zet er maar es een efficiëntere speaker in.

heb je gelijk in.. maar de VC die ik 15 jaar geleden had, had een niet originele 'betere' speaker, maar op een of andere manier prefereer ik flut.
mijn oren zullen wel naar de klote zijn..

Mr.Jay
6 november 2009, 14:23
heb je gelijk in.. maar de VC die ik 15 jaar geleden had, had een niet originele 'betere' speaker, maar op een of andere manier prefereer ik flut.
mijn oren zullen wel naar de klote zijn..

nee je hebt gelijk hoor. Pas nog een Princ.Rev. gehad, ook met zo'n flut Oxfordje ( met die leuke opdruk "High Temp. VC").
Heb er een tijdlang een WeberC10Q in gehad. Man, een dijk van een amp ineens.
Kon je zó mee in de band spelen. Maar voor verkoop zette ik weer de Oxford erin terug en ja hoor, véél meer karakter van een vintage Fendertje :-). Hij crunchte nu ook weer lekker (de speaker !), met de Weber bleef ie zo goed als clean.
Maar net wat je wil dus.

Hanzemannetje
6 november 2009, 15:01
k vind de stock Oxford die er nu inzit verbazend diep en vol klinken voor een 8 inch. Ik had gezworen nooit meer een 8 inch versterker te kopen, maar dit is heel anders...

Mr.Jay
6 november 2009, 15:17
k vind de stock Oxford die er nu inzit verbazend diep en vol klinken voor een 8 inch. Ik had gezworen nooit meer een 8 inch versterker te kopen, maar dit is heel anders...

Komt ook door het grote cab (voor een 8" speaker). Maar als je geen vergelijk hebt, weet je ook niet beter. En als je tevreden bent, niks aan doen :-).

Hanzemannetje
6 november 2009, 20:35
Ok, het chassisnummer van de Vibro Champ:

A609353

Trafo:

LCI020
CSA827
606-631

Op het kleine zilverkleurige vierkante ding:
022905
606613

Potmeter:

021832 1meg au 1377613


Wie heeft een idee van het jaartal?

Mr.Jay
6 november 2009, 20:47
1976 !
....................( tekens)

Hanzemannetje
6 november 2009, 21:06
Toch 1976!

Maar wel volledig uit particle board (mdf achtig spul) opgetrokken.

Mr.Jay
6 november 2009, 21:23
Ik weet 't. Ik heb ook een DEL.REV. gehad uit '77 die 100% spaanplaat was.
Eind jaren 70 kun je er geen peil meer op trekken. Met name de "kleinere" amps dus. Een Vibrolux ben ik nooit van spaanplaat tegengekomen, altijd houten cab, zelfs een 1981er die ik es had ooit.

Hanzemannetje
6 november 2009, 21:27
En klonk die Deluxe Reverb minder door het materiaal van het cabinet?

Hanzemannetje
6 november 2009, 21:28
Maaruh, vanwaar ben je hier zeker van?





1976 !
....................( tekens)


Ik vond dit lijstje:

Vibro Champ AA764 (silverface)
A19000 to A21000 - 1967
A20000 to A26000 - 1968
A25000 to A28000 - 1969
A28000 to A29000 - 1970
A29000 to A32000 - 1971
A32000 to A35000 - 1972
A33000 to A39000 - 1973
A39000 to A42000 - 1974
A42000 to A51000 - 1975
A51000 to A53000 - 1976


Dan zou logischerwijs doortellend A60.... ergens in 1980 uitkomen...

Mr.Jay
6 november 2009, 21:54
Serienummers bij Fender zijn niet echt secuur. Aan de hand van de codes op de div. parts kun je vrij exact het juiste jaar pinpointen.
Jouw power- en uitgangstrafo is 606(=Schumacher) - 6 -***, die 6 betekent 1976.
Jouw potmeter is 137(=CTS) , 76 (!).
zegt ak meer dan genoeg, zijn ok vroege weken dus de amp is altijd iets later uit de fabriek gekomen, in dit geval zéker nog 1976.

Mr.Jay
6 november 2009, 21:59
En klonk die Deluxe Reverb minder door het materiaal van het cabinet?

O, beslist. Was niet de mooiste DR die ik gehoord heb.
Een van de (vele) redenen waarom een Blackface Fender altijd beter (in div. faktoren) klinkt dan een Silverface. De Bf's hadden nog massief pine als cabinetmateriaal. Al snel werden dit verlijmde panelen begin jaren 70. En de kleinere amps, vanaf DR's en kleiner, werden op het eind van de 70's zelfs spaanplaat.

Midwolda
6 november 2009, 22:45
Okee, Mr. Jay, en deze:
Chassis: A846460
Output trafo: 122905 E1460--842
Power trafo: L010020 CSA827 EIA606-841
(heb 'm even niet open gehaald voor de pots)
Een late '78-er?

Hanzemannetje
6 november 2009, 22:56
Ik blijf het raar vinden dat jouw (waarschijnlijk) 78er van plywood is, en mijn 76er van pressboard.
:???:

Hanzemannetje
6 november 2009, 22:58
Aan de hand van de codes op de div. parts kun je vrij exact het juiste jaar pinpointen.
Jouw power- en uitgangstrafo is 606(=Schumacher) - 6 -***, die 6 betekent 1976.
Jouw potmeter is 137(=CTS) , 76 (!).



Ik heb uiteraard gegoogled, maar zulke gedetailleerde info (waarvoor dank natuurlijk) heb ik niet gevonden. Meestal alleen het eerder door mij geknip/geplakte overzichtje van de serienummers tot A53000 wat gedateerd wordt op 1976. Staat jouw uitgebreide info ergens op een site?

Mr.Jay
6 november 2009, 23:23
Okee, Mr. Jay, en deze:
Chassis: A846460
Output trafo: 122905 E1460--842
Power trafo: L010020 CSA827 EIA606-841
(heb 'm even niet open gehaald voor de pots)
Een late '78-er?

yep, '78 wellicht 1979.

Mr.Jay
6 november 2009, 23:26
Staat jouw uitgebreide info ergens op een site?

Er zijn ook genoeg boeken over amp-geschiedenis te koop, ik heb de meesten :-).
En een mooi boek is zelfs leuker dan Internet.

Midwolda
7 november 2009, 09:07
Ik blijf het raar vinden dat jouw (waarschijnlijk) 78er van plywood is, en mijn 76er van pressboard.
:???:

Ja, vreemd. Maar zolang het open-back is vraag ik me af of het echt veel uitmaakt.
Ik heb al eens gezegd dat ik de VC wil testen op een hoog-rendement 10" 4ohm speaker.
Als me dat bevalt wil ik er een cabinet op maat voor bouwen, van massief hout.
Netjes afwerken, en er zo uit laten zien alsof het door de fabriek gemaakt is.
Ben benieuwd hoe dat dan klinkt... beetje experimenteren met andere buizen...
en als het niks is kan ik het allemaal zo weer terugbouwen in het originele cabinet.
Puur hobby allemaal, want ik vind houtbewerking ook hartstikke leuk om te doen.

Voorlopig zijn we stikblij met onze VC'tjes, of niet dan, Hans! :cheerup:

Hanzemannetje
7 november 2009, 10:41
Dat vraag ik me nu dus ook af, in hoeverre dat cabinet op het geluid effect heeft, wtende dat de speaker zowieso in een mfd bafle zit geschroefd.

Ik kan mijn VC eventueel met bijbetaling omruilen voor een '68 VC die wel van echt hout is gemaakt, en ik vraag me nu dus af of dat de bijbetaling rechtvaardigt. Zeker omdat die '76 in een hele goede staat is.

Aan de andere kant ben ik van plan om de VC te houden 'voor het leven' (ok klinkt melodramatisch :) ) maar ik bedoel dat ik altijd al een klassieke Fender heb willen hebben, en als ik nu een echte houten VC heb, dan weet ik zeker dat ik voor thuis nooit meer iets anders hoef. Als het een MDF bak is, ben ik toch bang dat het 'blijft knagen' niet zozeer vanwege het geluid, maar meer vanwege de 'vibe' die ik voel bij echte vintage versterkers. Dus denk ik toch om de 76 voor de '68 te ruilen.

Midwolda
7 november 2009, 11:09
Da's gewoon GAS, Hans.
Als het je echt niet zint dan wil ik nog wel een cabinet voor je bouwen, tot op de tiende millimeter nauwkeurig gefabriceerd van Braziliaans Oeroeboeroe hout wat 3600 jaar in een Australisch moeras toon heeft liggen verzamelen.
Ik bedoel, hoe moeilijk is het, en waar gaat het nou om?
Volgens mij heeft een '68-er ook veel meer een BF karakter, en is het gewoon een heel andere amp.
Maar dat weten de experts hier wel, please correct me if I'm wrong.

Hanzemannetje
7 november 2009, 11:14
Dat Oeroeboeroe hout, is dat in het regenseizoen geoogst? Hoorde dat het dan net een ander karakter krijgt in de top-hoog resonantie. ;)

En ja, het is GAS, en het borrelt goddomme den ganschen dag omhoog, en ik ga er ook gewoon aan toegeven!

Mr.Jay
7 november 2009, 11:31
Als je mazzel hebt zitten in een '68er nog nét blue molded caps. Dát maakt ook weer wat uit in toon. Trafo's zijn ook weer net iets anders dan de late 70's.
Maar het cab maakt zéker wat uit, ondanks dat beider baffles van spaanplaat waren.
Heb het met eigen oren kunnen AB-en.
( zó....heb ik je nu genoeg GAS gegeven ? ) :-))

Hanzemannetje
7 november 2009, 13:43
Zeker!

Niemand tegenGAS?

zoon van Piet
7 november 2009, 17:32
Geen tegenGAS, ik heb alleen REM: Random Existant Mojo: de ene (Ch)amp is de andere niet, zeker niet na 30-40 jaar. en soms/vaker dan gedacht wil een exemplaar met volgens de specs 'minder'mojo, toch beter klinken dan een met statistisch gezien hoger mojo-gehalte.

dus als je nu heel tevreden bent.. denk dan goed na over een ruil..

( ik weet dat dit niet helpt! )

Mr.Jay
7 november 2009, 17:41
lijkt me geen tegengas, maar meer de koppeling intrappen :-)

Raytheman
7 november 2009, 18:14
Niet inruilen en bijbetalen. Gewoon erbij kopen :-)

En kan iemand deze dateren? A890102

Thanks!

Dirtypool
8 november 2009, 14:26
Godver, begint t bij mij ook weer te kriebelen, erger dan de Mexicaanse griep, dat GAS.. waarom negeert het WHO dit volkomen?

Bouke
9 november 2009, 10:37
*zucht* ja hier ook nog steeds een 'ik zoek een kleinere amp'-kriebel.

Gelukkig heb ik geen geld :D :D Maar wel GAS :(:( en GAS en geen-geld is geen handige combi...

Dan moet ik uit pure armoede maar over die dikke SR blijven spelen :) :):mmmm:

B

Hanzemannetje
9 november 2009, 20:40
Niet inruilen en bijbetalen. Gewoon erbij kopen :-)



Als het mij niet aan de fondsen ontbrak om een dergelijk eenvoudig doch meesterlijk plan ten uitvoer te brengen, dan stond mijn salon alhier reeds vol met blackface Champjes, Vibro Champs, Princetons, een dikke Twin en wat dies meer aan Fender snoepgoed te bekomen is...

Hendriks
9 november 2009, 20:49
Gisteren stond er een Princeton export op MP voor €200, stond er net op , direct gemailt , k*t, k*t en nog eens k*t , waren al 4 voor mij geweest.
Ik heb er nu 1 te leen , geweldig.

Deze stond te koop http://link.marktplaats.nl/294915712

Midwolda
9 november 2009, 23:15
Als het mij niet aan de fondsen ontbrak om een dergelijk eenvoudig doch meesterlijk plan ten uitvoer te brengen, dan stond mijn salon alhier reeds vol met blackface Champjes, Vibro Champs, Princetons, een dikke Twin en wat dies meer aan Fender snoepgoed te bekomen is...

Hier hetzelfde probleem. Maar ja, je moet toch ergens beginnen he...

http://img691.imageshack.us/img691/7613/hobbyhoekje.jpg

Hanzemannetje
10 november 2009, 22:22
Uiteindelijk staat nu deze bij mij.


http://i656.photobucket.com/albums/uu290/hanzemannetje_photo/68vibrodripedge-1.jpg

Een '68 Vibro met aluminium Drip Edge frame om het blauwgeaderde speakerdoek, houten kast en twee mooie beklede draden die uitkomen op de originele (volgens velen flut?)speaker. Hoewel hij er uitziet als een silverface, is het van binnen een blackface ('68 was voor de Vibro een overgangsjaar met silverface looks en blackface techniek). Ik ga nu eens zoeken naar een fraai setje nos buizen voor dit fijne ampje en een schakelpedaaltje (met tulpaansluiting) voor de Vibrato.

Mr.Jay
10 november 2009, 22:35
klinkt ook beter dan de vorige?? :-)

Hanzemannetje
10 november 2009, 22:45
klinkt ook beter dan de vorige?? :-)

De '76 klonk erg lekker, in vergelijking met de 68 is de 76 net een tikje harder en directer, terwijl de '68 wat meer complex klinkt, in mijn oren lijkt het in ieder geval net iets warmer en muzikaler.

Mr.Jay
10 november 2009, 22:52
complexe, rijkere toon is goed gezegd.
Maak es een pic als het chassis eruit ligt.

Hanzemannetje
10 november 2009, 22:56
complexe, rijkere toon is goed gezegd.


Zo is dat!

Maaruh, om hem nu al uit elkaar te gaan schroeven...

Wel leuk om te zien aan de binnenkant is dat het hout met fingerjoints aan elkaar is gemaakt. Heeft nog een beetje een ambachtelijk zweempje. En de draden zijn looddraad met stof ipv plastic. Op de Tubechart staat uiteraard AA764.

http://i656.photobucket.com/albums/uu290/hanzemannetje_photo/Vibroback.jpg http://i656.photobucket.com/albums/uu290/hanzemannetje_photo/vibroback2.jpg

Raytheman
10 november 2009, 23:06
gefeliciteerd Hazemannetje, 'an amp for life' :-)

Heb je er ook een 'axe for life' bij?

pimmetje
12 november 2009, 08:21
Ik heb een aantal posts over de "axe for life" e.d. verplaatst naar die nieuw aangemaakte onderwerp in zelfbouw: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129132

Hier graag vooral verder over wat de kat aan ouwe versterkers heeft binnengesleept :D.
Vragen => PM

Midwolda
16 november 2009, 07:19
Hans, hoe bevalt deze VC je nou? Ben benieuwd naar je AB van deze en de vorige...

Ik zit nog steeds te denken om de standaard 8" speaker te vervangen voor een 10".
Gewenst resultaat: meer definitie, meer geluidsdruk, een "groter" geluid.
Ik wil meer tube saturation en minder speaker breakup horen.
Maar ga maar eens zoeken naar 10" 4ohm speakers... ze zijn er bijna niet.
Nu heb ik deze (http://www.globalmusic.nl/Webwinkel-Product-1750667/Tube-10.html) gevonden, een Celestion Original Tube 10 voor het bedrag van 27,50 euro ex. porto...

http://img39.imageshack.us/img39/1028/celestiong10e30.jpg

Da's natuurlijk niet veel geld, maar "het is wel een echte Celestion dus dat moet wel goed zijn".
Iemand ervaringen met deze speaker? Of zal ik het maar gewoon doen en straks een recensie schrijven?
Ik wil trouwens hiervoor wel een verwisselbare baffle in het standaard VC cabinet maken,
dan kan ik (om wat voor reden dan ook) de originele 8" ook weer gemakkelijk terug plaatsen.

Edit: what the heck, voor dat bedrag... ik heb 'm meteen maar besteld. ;)

Puerco
16 november 2009, 07:53
Tayden maakt ook 10 inch 4Ohm speakers, HIER (http://www.lean-business.co.uk/eshop/tayden-guitar-speakers-tayden-10-guitar-speakers-c-77_81.html) te koop.
Jensen levert ook keramische en AlNiCo speakers in 4 Ohm.
Verder nog Weber die bijna al hun speakers in 4 - 8 en 16Ohm maken.
Maar de keuze onder 4Ohm speakers is inderdaad wat beperkter dan 8 of 16 Ohm.

Midwolda
16 november 2009, 07:59
Tayden, daar had ik nog nooit van gehoord, zal ik eens een studie van maken.
Ze zijn wel bijna 3x zo duur als de Celestion (58 pond ipv 28 euro).
Jensen, daar ben ik nooit een fan van geweest, kan me niet bekoren.
Weber, nogal lastig te verkrijgen, en vind ik ook duur.
Eerst deze Celestion Tube 10 maar eens uitproberen!

Midwolda
16 november 2009, 17:50
Lekker zeg... krijg net een mailtje binnen:

"...
De Tube 10 hebben wij op dit moment niet op voorraad maar in bestelling.
Nu blijkt dat de Tube 10 niet in 4 ohm is te krijgen, sterker nog, Celestion levert geen 4 ohms speakers voor particulier gebruik.
Wij vragen ons af of u per se de 4 ohm speaker wilt hebben of dit ook een 8 ohm speaker mag zijn voor dezelfde prijs.
Laatste kunnen wij wel leveren.
Excuses voor het ongemak, wij hopen snel van u te horen.
..."

Adverteer er dan ook niet mee! :angry:
Daar schiet ik dus niets mee op.
Next!

Smoky
16 november 2009, 20:47
Ziet er heel mooi onderhouden uit!

Hanzemannetje
23 november 2009, 07:19
Nu heb ik deze (http://www.globalmusic.nl/Webwinkel-Product-1750667/Tube-10.html) gevonden, een Celestion Original Tube 10 voor het bedrag van 27,50 euro ex. porto...

http://img39.imageshack.us/img39/1028/celestiong10e30.jpg

Da's natuurlijk niet veel geld, maar "het is wel een echte Celestion dus dat moet wel goed zijn".

Edit: what the heck, voor dat bedrag... ik heb 'm meteen maar besteld. ;)

(effe uit de running geweest dankzij El Grippo Mexicano)

Ik heb wel eens een Celestion uit die Tube-serie besteld als vervanging van de stock speaker in een heel goedkoop transistor Marshall MG versterkertje. Was een 8 ohm. Was weldegelijk al een aardige verbetering tov het stock speakertje, maar die MG's zijn van zichzelf verder zo slecht dat je er een blue alnico in kan hangen, het blijft bagger klinken.

Verder qua upgrade van de speaker in de Champ, ik hoor wisselende verhalen over de Webers, de een zweert erbij, de ander gaat toch weer terug naar de stock speaker. Ik vind de stock speaker vooralsnog best lekker klinken eigenlijk, misschien gewoon omdat die zoveel uurtjes heeft gelopen en daardoor in mijn oren wel lekker mellow en losjes klinkt. Maar misschien zou een Weber me verbazen.


Dan over mijn huidige '68 Vibro Champ: ik vind hem heerlijk klinken, nog lekkerder dan de '76. Het mooie is dat ik behalve mijn compressor thuis geen pedaaltjes meer gebruik: volume van de amp gaat op 4 of 5, en met de single coils in mijn gitaar heb ik heerlijk funky clean op posities 2 en 4, clean met een rauw randje op de neck-pickup, en een lekkere vintage overdrive op mijn humbucker. Kon ik dit zo ook maar 'in het groot' doen!

Midwolda
23 november 2009, 07:53
Tsja, zoals geschreven ging de Celestion niet door.
Heel verhaal over dat ze de 4 Ohm speakers alleen per 96 stuks aan fabrikanten leveren enzo...
nou ja, ik kreeg zonder problemen m'n geld terug.
Inmiddels een Weber besteld bij Nico, afgelopen zaterdag kwam die hier binnen.
Nog niet ingebouwd want ik heb nog meer werk liggen voor deze versterker.
Moet er dus even lekker de tijd voor nemen.

Compressor gebruik ik ook veel, ook nog wel andere effecten maar die staan standaard op m'n board
en ik prik het geheel soms in de VibroChamp en soms in de Princeton Chorus.
Met die comp gaat de VC zo heerlijk huilen, kan 'm laten rondzingen, hij maakt z'n eigen boventonen...
ik speel niet alleen maar gitaar, ik speel ook nog eens versterker en dat is LEUK! :dance:

En er is toch wel een line-out te maken op je 68-er?
Kun je 'm zo doorprikken naar een grotere versterker...
maar ja, da's toch anders en dan is-ie niet origineel meer.
Hm... de VC als je floor-monitor en een microfoon er voor?
Ik roep ook maar wat hoor... :chicken:

Hanzemannetje
26 november 2009, 22:30
ik speel niet alleen maar gitaar, ik speel ook nog eens versterker en dat is LEUK! :dance:
:

Dat zeg je mooi, dat beschrijft precies het gevoel dat ik ook heb maar jij maakt het helder!

Midwolda
27 november 2009, 22:13
Gisteren de speaker en de buizen van m'n VC vervangen, vandaag even uitgeprobeerd.
De standaard 8" Fender speaker is nu een Weber Alnico Sig-8S, en dat verschil hoor je duidelijk.
Er zit veel meer druk achter, en het klinkt echt iets groter. Nog wel wat stug, maar dat kost tijd.
Het ratjetoe aan buizen is vervangen door 2x Tung-Sol 12AX7, een Tung-Sol 6V6GT en een TAD 5Y3.
De Tung-Sol's zijn tammer dan wat er in zat: iets donkerder, later opbreken, minder crispy dan de oude.
Samen met de nieuwe speaker klonk het geheel wat traag, echt als nieuwe schoenen, za'k maar zeggen.
Dus de oude 6V6 coke-bottle weer teruggezet en nu is het helder genoeg om even lekker in te spelen.
(Wie me nog zo'n dikke eindbuis kan leveren mag me PM-en...)
Moeten buizen trouwens ook "ingereden" worden? Hoe lang, hoe hard?
O ja, ook nog een vertraging op de Vibrato Speed gezet: een extra 0.01 mF cap erbij.
Prima! Maar ik heb 'm nog steeds het meest op 1 staan, dus ik doe er later nog een cap bij.
Effecten als vibrato en chorus enzo vind ik lekker als ze zachtjes, haast ongemerkt hun werk doen.
En die knoppen gaan toch wel tot tien... ;)

Hanzemannetje
28 november 2009, 10:10
Kun je de eindbuis gewoon vervangen, er hoeft niets gebiast te worden.

Midwolda
28 november 2009, 12:40
Kun je de eindbuis gewoon vervangen, er hoeft niets gebiast te worden.
Volgens mij valt er niet zoveel te biassen in een VibroChamp? :???:

Mr.Jay
28 november 2009, 12:58
Volgens mij valt er niet zoveel te biassen in een VibroChamp? :???:

waarom niet? Elke buizenamp kun/moet je biasen.

Midwolda
28 november 2009, 13:23
waarom niet? Elke buizenamp kun/moet je biasen.

Oeps.
Het werkte wel gewoon, maar zoals gezegd, het klonk een beetje tam allemaal, misschien lag dat dus daaraan.
Wie geeft het verlossende antwoord?
Ga ik even op zoek naar een bias-pot op de foto's.

Edit: okee, blijkbaar is dat een hele dikke weerstand die vast op het bord zit, die de bias regelt...
daar valt niets aan te draaien dus zit ik aan de oude 6V6 vast... voorlopig. Zie foto, gele kader. Correct?
http://img262.imageshack.us/img262/9955/vc6v6bias.jpg
Weer wat geleerd.

Hanzemannetje
2 december 2009, 15:49
Dus je zit wel vast aan een 6V6, maar kun je er wel straffeloos een andere buis in zetten van hetzelfde type zonder te biassen, of moet er dan toch nog iets gebeuren? Ik bedoel, bij mij zit er nu een 'originele' RCA eindbuis in, kan ik gewoon een andere NOS RCA 6V6 kopen, of zijn de verschiullen tussen buizen binnen hetzelfde type nog te groot?


O en wat ligt er voor zwart dingetje in je amp? Een stuk van een brillenpoot?

Mr.Jay
2 december 2009, 17:05
6V6's zitten vaak aardig dicht bij elkaar in de buurt, vooral de NOS exemplaren. Mara hoeft dus niet persé. Het beste is altijd de bias te checken en indien nodig bij te stellen. Je moet dan die grote weerstand vervangen door een andere waarde. Of een potmetertje in serie met de weerstand zetten b.v., kan ook. Maar je moet wel weten wat je doet.

Midwolda
2 december 2009, 18:52
O en wat ligt er voor zwart dingetje in je amp? Een stuk van een brillenpoot?

Aan de rechterkant, op halve hoogte van de foto bedoel je?
Da's een lasdop, gebruikt voor een verbinding van het geaarde netsnoer.
Volgens mij nog van bakeliet... ;)