PDA

View Full Version : Arnhemse Fijnhouthandel / Lagae



Cocobolo
5 november 2009, 21:21
Hoi,

Ik was gisteren bij de AF in Arnhem en ik was verrast dat ze de hoek waar het instrumentenhout ligt wat veranderd hadden : ze hadden nu veel meer keus dan de laatste keer dat ik daar was. Ze hadden bijvoorbeeld swamp ash in verschillende maten, swamp elm, olijfessen, peren, ... ze hadden natuurlijk ook nog het spul dat ze meestal wel hebben zoals mahonie (sipo en honduras), esdoorn (meer dan de laatste keer), (santos) pallisander enzovoorts. Met een paar stukken hout en 300 euro lichter ging ik helemaal gelukkig weg :-) Ze zijn nog steeds niet goedkoop maar ja, je moet soms wat nietwaar?

Ik zag ook zojuist de site van lagae (http://www.lagae.be/Site/nl-be/Page/1/default.aspx). Ik wil daar nog zeker een keer naar toe maar wat me opviel is dat ze aanstaande zaterdag een open huis hebben (volgens mij zeggen ze in Belgie open deur nietwaar ;)) . En dan met name voor de speciale houtsoorten. Jammer dat het voor mij niet om de hoek is en ik ook al zaterdag verplichtingen heb, maar misschien dat mede-bouwers er wel zin in hebben? Ik zou het dan wel leuk vinden om eens hier te lezen hoe het daar is en wat ze te koop hebben?

Dootch
6 november 2009, 10:41
Hoi,
Voor mij is het omgekeerd en is Arnhem wat ver weg :(

Lagae in Kortrijk ben ik nu twee keer geweest.
De laatste keer heb ik specifiek naar Gitaarhout (klankhout) gevraagd maar dat hadden ze niet (vroeger wel volgens de shop-keeper.)
Wel een aanbod aan randinleg-achtige lijstjes.

Verder een aanbod aan gekleurd essen fineer (alle mogelijke kleuren)
Verder een aanbod aan onvoorstelbare soorten wortelfineer...

Ik heb daar zelf twee mooie plankjes letterhout gescoord (snakewood) (man die kosten een fortuin :dontgeti:) Maar ik ben er persoonlijk dol op als randinleg voor een gitaar! (wel een zuig-soort om te plooien!)

Bij mijn laatste bezoek had ik een prentje mee van een roset waar een "mysterieuze" (lees: onbekend voor mij) houtsoort in gebruikt was. Geen probleem voor de verkoper. Het hout werd direct gedetermineerd als zijnde Maser berk uit Siberië. http://www.af.nl/voorraad/massief/berken_maser/berk-maser-blok2.JPG
De roset is ondertussen klaar (de gitaar ook bijna)

De shop is ongeveer (zeeeeer ruwe schatting) 6 bij 15 meter en staat tjokvol schabben met fineer en houtblokken.

Richt zich dus niet specifiek op instrumentenbouwers maar op iedereen die iets met hout doet.
http://www.lagae.be/Site/nl-be/Page/10/default.aspx


Een blok Sipo voor een elektrische heb ik recent nog gekocht in de lokale zagerij. (gewoon een blok van 60 cm laten afzagen van een zeer lange "plank")
http://www.houtdegroote.be/pagina33.html

Klankhout voor klassieke gitaar koop ik in de Geuzenstraat in Antwerpen (pro arte)

Kakihara
6 november 2009, 11:39
't Is nu ongeveer een maand geleden dat ik bij Lagae geweest ben. En ik moet zeggen dat Yves, van de afdeling speciaal hout, zijn houtsoorten erg goed kent en toch wel wat af weet van toonhout. Als hij de tijd heeft en/of je komt als eerste toe, leidt hij je met plezier rond (Ik heb er de laatste keer een mooie stapel kwartiers honduras mahonie gezien, tegen een prijs die kon concurreren met die van sipo). Toegegeven, hij is waarschijnlijk één van de weinige bij Lagae, zoniet de enige, met toonhoutkennis. De speciaalhoutafdeling is jammer genoeg ook enkel te bezichtigen op woensdag (misschien dat er verandering in gaat komen na de verhuis) en dat maakt dat Yves niet altijd evenveel tijd heeft.
Qua aanbod is er in België geen enkele zaak die ook maar in de buurt komt van Lagae. Als ze wat je zoekt niet op voorraad hebben, bestellen ze het voor je. Als je van ver moet komen, en dat is voor iedereen, zelfs voor mij, wel het geval denk ik, kan je best informeren of het hout dat je zoekt in stock hebben. Zo was bij mijn bezoek het essen bijvoorbeeld op.
Ze hebben van alles wel wat - ook in prachtig fineer - maar niet noodzakelijkerwijs in afmetingen die voor gitaarbouw interessant zijn.
En de service (zowel van Yves als Wim van de 'gewone' houtafdeling) is ronduit fantastisch.

knarf
10 november 2009, 14:37
En? Is er iemand geweest zaterdag? Was het zo'n beetje de moeite? Mooie stukkies en zo?....

iniminimi
1 juli 2011, 15:44
Ik ben er nu twee keer geweest.

Ze hebben veel ebbenhout liggen (alle vormen en diktes) + mocasar ebben.
Zeer mooie brede zebrano planken.
Geen sitka spruce maar wel western ceder.
Mooie partijen cocobolo.
Honduras palissander.
Mahonie en esdoorn.
Knipoog esdoorn.
Olijfboom.
Purple heart.
En nog andere houtsoorten die ik vergeten ben.
Heel veel fineer.
Inderdaad ook een 20-tal bindingen en purflings.

Cocobolo en ebben worden gewogen.
De rest is per kubiek.

Ik vind de prijzen meevallen alhoewel je wel vlug voor enkele honderden euro's :crazyhappy: mee hebt in je wagentje ...

O ja, niet te vergeten : Yves zaagt geen stuk voor je af. Is er een plank die je aanstaat, dan moet je die in z'n geheel meenemen.
Zo heb ik nu hout staan voor 15 gitaren... :noob: