PDA

View Full Version : HELP! Element is 'in' de gitaar gevallen



Portel
5 november 2009, 20:17
Ik heb een probleempje!
Ik was aan het expirimenteren met verstellen van mijn pickups (humbuckers)
En... nu is mijn brugpickup aan de treble-kant ingezakt!
Als ik aan de schroefjes draai wil hij niet meer terug omhoog!

Wat moet ik doen?

Ike57
5 november 2009, 20:20
Paniek in de tent?

Volgens mij kun je gewoon de pickupring losschroeven, daarna het losse schroefje van de humbucker weer vastdraaien en de pickupring weer vastschroeven.
Waarschijnlijk zul je eerst even je snaren moeten verwijderen.

Succes!

hassent
5 november 2009, 20:54
Ik zou 'm wegdonderen. No way dat je dat ooit nog gerepareerd krijgt....:angry: Afstellen moet je ook aan professionals overlaten!




:seriousf::seriousf:
Ike57 heeft je de oplossing al gegeven. Snaren eraf, pickupring los en je element opnieuw vast zetten.
Succes!

aaronstonebeat
5 november 2009, 20:57
Als je geluk hebt, is het veertje nog niet omlaag geschoven. 'Plak' een stuk ijzer tegen het element (da's magnetisch), til het een beetje op en probeer op de tast het gaatje voor het schroefje weer te vinden.

Portel
5 november 2009, 21:09
Element + elementring losgeschroeft...
...Dat ene veertje was een beetje losgeschoten zegmaar... Het haakte een beetje aan het randje waar de schroef doorheen moest...

Ik ben nu aan het proberen om hem weer goed te krijgen, maar er zit een blauw draadje vast aan het element en daardoor heb ik niet heel veel ruimte.
Lijkt me niet verstandig om dat draadje door te knippen :crazyhappy:

Dus nu heb ik de schroef door de ring gedaan en de veer om de schroef en nu moet ik hem weer in het 'flapje' vastschroeven?
Dat heb ik dus geprobeerd, maar dat lukt niet :S

Tips?
Dat ijzeren staafje snap ik niet?

Ps: Waar is dit veertje voor?
Alleen om het element te kunnen verstellen?

aaronstonebeat
5 november 2009, 21:11
Het veertje druk het element omlaag, het schroefje trekt het naar boven.

Ik bedoelde dat je gewoon een handvat aan je element kunt maken door er een stukje ijzer tegenaan te houden. Maar als het veertje al langs dat randje was gezakt, had je daar toch niets aan gehad.

Portel
5 november 2009, 22:10
Hij zit inmiddels weer vast. Element ring eromheen.
Alleen... als ik er zo naar kijk, heb ik het gevoel dat het element scheef zit...
...Kan dat kloppen? Ik bedoel, is dat gezichtsbedrog of kan dat zo zijn omdat ik de ring al dan niet verkeerd om teruggezet heb?

Of is de ring aan beide kanten hetzelfde?
Hij zit in ieder geval weer terug, en er komt geluid uit.

Alleen... Hij klinkt heel zacht.
Dan moet ik hem dus dichter bij de snaren doen, maar hoever?

aaronstonebeat
5 november 2009, 22:13
Ik heb laatst eens een vuistregel gelezen. muntje op de pickup bij de hoge e-snaar; hoge e-snaar indrukken bij de hoogste fret en dan de pickup zo afstellen dat het muntje net ertussen past.
Zelfde bij de lage E, maar dan met twee muntjes.

Humbuckers kunnen redelijk dicht bij de snaren omdat de magneet aan de onderkant zit.

Portel
6 november 2009, 07:24
Ik heb laatst eens een vuistregel gelezen. muntje op de pickup bij de hoge e-snaar; hoge e-snaar indrukken bij de hoogste fret en dan de pickup zo afstellen dat het muntje net ertussen past.
Zelfde bij de lage E, maar dan met twee muntjes.

Humbuckers kunnen redelijk dicht bij de snaren omdat de magneet aan de onderkant zit.

Engelse ponden zijn dikker dan 5 euro-centjes.

Maar, door je pickups anders te zetten kun je toch een andere tone krijgen?
Of valt dat helemaal wel mee?
Ik ben een beetje opzoek naar een wat opener/warmer geluid.

(Equalizer??)

Hiro
6 november 2009, 07:50
als je m hoger zet krijg je wat meer output

aaronstonebeat
6 november 2009, 12:59
Yep, en lager wordt het geluid wat helderder, opener, minder dreunend.

Ze kunnen eigenlijk alleen te hoog staan; te laag bestaat niet.

Portel
6 november 2009, 17:52
In de brugpositie heb ik er een engelse pond tussen gestopt.
De bas-kant kon ik nét niet laag genoeg krijgen dat je een goede toon hoorde met een munt ertussen.
Daarna is de munt in een f-gat gevallen. Er vallen wel veel dingen in mijn gitaar tegenwoordig :S
Probeert eruit te halen, niet gelukt. Als ik nu mn gitaar schudt hoor ik de munt niet eens meer... vreemd...

Nekpositie, een gulden-dubbeltje en een engelse 'five pence' op elkaar tussen de snaar en element gestopt en toen het element naar beneden gedaan.

Gitaar inpluggen, wat spelen. Prima geluid, vooral in de brugpositie!
Nekpositie heeft wat weinig hoog, dus die moet ik misschien iets hoger zetten?

aaronstonebeat
6 november 2009, 17:59
Hoe krijg je 't voor mekaar :seriousf:

Is die munt misschien magnetisch? Dan zit ie vast onder het element geplakt. Lijkt me niet echt bezwaarlijk.

Gewoon experimenteren met dat halselement. Maar van hoger zetten krijg je niet meer hoge tonen; of eigenlijk wel, maar nog meer middentonen.

Als het te weinig blijft naar je zin, zou je een dikkere volumepot voor het halselement kunnen overwegen.

Maar da's geen sinecure met dat model gitaar.