PDA

View Full Version : Brunetti Mercuri-Box fluid overdrive



marc_o
5 november 2009, 18:02
Holy shit wat een pedaal.


Wellicht bekend hier, maar ik ben nogal een overdrivejes addict.
Heb een paar hele mooie en ook veel met drives gewerkt in de studio, al dan niet professioneel.
Maar zo nu en dan word je dan toch weggeblazen door kwaliteit en sound.

Ditmaal de Brunetti dus.
We (tillens en ik) waren bij V/D Haar (geweldig daar) op bezoek om eens rond te neuzen.
Daar stond de nieuwe HOOK lekker op het cleane pedaal en ik dacht na een tijd, dam'n, wat een goede rocksound.....bleek niet afkomstig van de HOOK op z'n drivekanaal, maar van dit pedaal.
Het drivekanaal van de HOOK viel eigenlijk een héél klein beetje in het niet naast deze sound. Ik zeg heel bewust een heel klein beetje, want het drivekanaal van de HOOK is werkelijk fantastisch, kun je nagaan.

Erik v/d Haar vond het ook de beste drive die hij ooit had verkocht, wat velen een biet zal zijn, maar de man weet wat mooi is, heb ik wel ervaren.

Tja, hoe te omschrijven...beetje als een Barber Direct Drive, maar dan echt een stuk beter gelukt, waarbij ik de Direct drive feitelijk erg goed vind en al een tijd met veel plezier gebruik live, maar in die hoek moet je het wel zoeken. Hij heeft tevens heel wat meer gain en een enorme output, dus unitygain is snel bereikt, wat 'm daarmee veel boostkracht geeft. De sound blijft erg muziekaal en hij schoont prima op met je volumeknop.
Zelfs op een spetterclean kanaal heb je in 1 trap opeens je Brown Sound, je Wall of Doom, wereldheerschappij en space and beyond...kortom, hij doet z'n ding...

De Barber is voor nu eventjes in winterslaap.

Hij is tijdelijk in de aanbieding voor € 175,- en zal spoedig stijgen naar rond de € 195,- dacht ik te hebben verstaan.

Doe jezelf een groot plezier en ga zo'n ding testen.

the sure thing
5 november 2009, 19:23
Hij is tijdelijk in de aanbieding voor € 175,- en zal spoedig stijgen naar rond de € 195,- dacht ik te hebben verstaan. Waar kost ie EUR 175,-? Bij HAAR zelf?

Bernardduur
5 november 2009, 21:14
Ik gok een tubescreamer :D

marc_o
6 november 2009, 09:38
Waar kost ie EUR 175,-? Bij HAAR zelf?

Ja, is een tijdelijk introductieprijs, begreep ik van Erik.

marc_o
6 november 2009, 09:39
Ik gok een tubescreamer :D

Eh, niet echt. Heb zelf een TS808 en geloof me, het lijkt er in helemaal niks op.

Mitch
6 november 2009, 15:31
Is de dijk doorgebroken? Of is nick change de hype van de maand ;)

Anyway, ik kon het met de Direct Drive nooit helemaal vinden als heavy rhythm pedaal, wel voor leads. Als rhythm had -ie een bepaalde mate van compressie en een sound dat -ie op gelijk volume nooit lekker door de mix kwam, ben benieuwd hoe dat met deze Brunetti gaat.

hugo123
6 november 2009, 15:44
Je kan je nick toch niet veranderen??

Mitch
6 november 2009, 16:13
Dat kan de beheerder doen, op verzoek.

schizo910
6 november 2009, 16:53
Dus nu is het MeastrO, i.p.v. MeastrOdijk?

:dontgeti:

hugo123
6 november 2009, 17:50
Maar om terug ontopic te gaan! Kun je ook een filmpje maken. Ben wel benieuwd nu!

tom123
6 november 2009, 17:51
Ik heb ook de Brunetti Mercuri-Box.
Ik denk dat ik die nu een half jaartje heb denk ik.

Toen ik naar een optreden van blowbaet ging kijken was Eric v/d haar erook.
Even over pedaaltjes gepraat en toen kwam hij aanzetten met de Brunetti Mercuri-Box ( had die toevallig achterin zijn auto liggen )
Ik kon hem ook hebben voor 175,-
'k deed het gelijk :D

Nu is het mijn meest gebruikte pedaal.
Ik ben er wel tevreden mee.

Mitch
6 november 2009, 18:05
Maar om terug ontopic te gaan! Kun je ook een filmpje maken. Ben wel benieuwd nu!

Nog nooit gehoord van de zoekfunctie van Youtube?
Here you go (http://www.youtube.com/watch?v=3dtHFm11-qY&feature=PlayList&p=E60E943266C357D6&index=30&playnext=2&playnext_from=PL)

hugo123
6 november 2009, 18:16
Jawel hoor, maar het is toch ook leuk om eens iemand van het forum iets te zien spelen. Daarbij komt dat dit niet echt een demo is, waarbij verschillende settings gedemo'd worden.

Mitch
6 november 2009, 18:41
Prima. De sound is dan wel weer prima en er is genoeg referentie materiaal door de anderre filmpjes. Ik vind het soms een beetje flauw hoe er altijd om clips en filmpjes gevraagd wordt alsof het zo vanzelfsprekend is om die te maken, terwijl bijna niemand dat doet.

Probeer trouwens eerst eens je DLS op 18V voordat je 'm wegdoet. ;)

hugo123
6 november 2009, 19:36
Ja ik zit ook altijd te kijken naar een 18 volt adapter, maar ik stel het altijd uit. Maar het lijkt me sterk dat het hele karakter zowat veranderd wordt door 18 volt, aangezien ik de DLS helemaal niet lekker vindt klinken icm mijn nieuwe amp..:S Jammer! En hij hoeft ook niet perse weg hoor;) Ik ben ff aan het kijken;)

Edit: die gast op YT heeft verschillende filmpjes met die mercury box, en die klinkt toch wel gruwelijk lekker!

marc_o
6 november 2009, 19:49
Ik maak geen filmpjes, al zou ik het doen, wordt het er eentje met een telefoon, en dan gaat iedereen weer klagen over het geluid, dus...onbegonnen werk.

Hij klinkt geweldig, probeer 'm, koop 'm!

Mitch
6 november 2009, 20:08
Ja ik zit ook altijd te kijken naar een 18 volt adapter, maar ik stel het altijd uit. Maar het lijkt me sterk dat het hele karakter zowat veranderd wordt door 18 volt, aangezien ik de DLS helemaal niet lekker vindt klinken icm mijn nieuwe amp..:
Nou eh.... behoorlijk! Helderheid en dynamiek nemen spectaculair toe. Totale klank en oversturingskarakteristiek ook iets, maar moeilijk te omschrijven. Ik zou 'm met 9V ook niet hebben neergezet op mijn board.

Bernd Veenema
9 november 2009, 19:00
Ik heb er vandaag ook eentje besteld! Ik heb hem een aantal weken geleden bij Paul (Guitarguru) gehoord en ik vond het een superding. Ik zal hem deze week wel binnenkrijgen denk ik.

hugo123
9 november 2009, 19:24
Klinkt wel erg goed trouwens! Wat is het eigenlijk voor een overdrive, smooth, hoorde ik op die filmpjes. Maar is het een fenderish overdrive op marshallish, etc.

iWishmaster
9 november 2009, 20:49
Ben ook benieuwd naar deze overdrive / distortion. Isie ook goed te gebruiken voor een amp die al flink aan het scheuren is? Als extra boost voor solo's of om van een crunch naar meer 'metal'-lead niveau's van voicing te boosten?

marc_o
10 november 2009, 10:07
Kan beiden, je kunt 'm zelfs op je cleane kanaal van je rake gebruiken en dan heb je meer gain dan op je drivekanaal voorhanden is, en een sound die absoluut overeind blijft. Vervolgens kun je dat dan oppeppen met je drivekanaal.
Zelf gebruik ik 'm op mijn Fandango.
Ik stel de drive van het drivekanaal in rond 5 of 6 (met een strat) zodat ik een toffe rock-crunch heb. Vervolgens kun je met de overdrive op een kwart drive al in metalgebied komen....ligt uiteraard aan je gitaar.
Het pedaal heeft een erg hoge output, dus een soloboost is absoluut mogelijk.

Henri H
11 november 2009, 08:40
Ik heb hem ook getest in mijn zoektocht naar een booster voor m'n HOOK.
Ik was zwaar onder de indruk, had nog nooit een goed klinkende distortion gehoord. Nu ben ik ook niet zo'n pedalen-freak, maar ik heb toch wel aardig wat Metal Zones, MXR Distortion (+)'s, DS1's, en natuurlijk alle meuk die in m'n GP-8, GT-5 en GT-8 zaten, gehoord.
Ik heb het idee dat dit pedaal hoofdzakelijk bedoeld is om over een clean(e) amp/kanaal te gebruiken. Toen ik de drive op een kwart had staan en het 3e kanaal v.d. HOOK aanzette kreeg ik wel een goeie high gain sound, maar het feedbackt ook erg snel, iets waar ik op dit moment met m'n OD808 geen last van heb.
Als je 2 van deze pedalen op je pedalboard hebt staan heb je een 4 kanaals amp. :)

Superpedaal, ik wist niet dat het mogelijk was, goeie high gain, crunch en boost uit een pedaaltje.
Ik ben er nog niet uit wat voor sound het nu eigenlijk is, ik neig toch naar een Marshall/Boogie mix. Brunetti dus? ;)

iWishmaster
11 november 2009, 10:01
Toch maar eens testen dus, jammer dat alleen Haar dat ding heeft liggen. Mijn tubescreamer doet het prima voor solo-boosts en om een lekker randje aan mn clean te geven, maar als distortion of lead-boost (voor rythm) kan ik er weinig mee helaas.

marc_o
11 november 2009, 10:15
Toch maar eens testen dus, jammer dat alleen Haar dat ding heeft liggen. Mijn tubescreamer doet het prima voor solo-boosts en om een lekker randje aan mn clean te geven, maar als distortion of lead-boost (voor rythm) kan ik er weinig mee helaas.


Waarom is dat jammer dan? Heb je enig idee hoe tof het is om daar eens langs te gaan? Een vettere collectie versterkers zul je niet snel vinden onder 1 dak...
Volgens mij zijn er meer winkels die 'm verkopen hoor...zou niet zo 1,2,3 weten welke, maar Google is your friend lijkt me..

Henri H
11 november 2009, 10:47
RockPalace (http://www.rockpalace.com/product/Brunetti-Mercury-Box) heeft hem ook, maar is duurder.

iWishmaster
11 november 2009, 11:12
Waarom is dat jammer dan? Heb je enig idee hoe tof het is om daar eens langs te gaan? Een vettere collectie versterkers zul je niet snel vinden onder 1 dak...
Volgens mij zijn er meer winkels die 'm verkopen hoor...zou niet zo 1,2,3 weten welke, maar Google is your friend lijkt me..

Is ver rijden en kan er niet zomaar even binnen lopen. Toch wel een nadeel vind ik. Maar wellicht moet ik er eens langs inderdaad. Rockpalace is minstens even ver weg. Guitarking heeft 'em gehad, maar was alweer verkocht voordat ik 'em kon testen en Frans wist niet of / wanneer hij 'em nog een keer ging bestellen helaas.

marc_o
11 november 2009, 12:26
Is ver rijden en kan er niet zomaar even binnen lopen. Toch wel een nadeel vind ik. Maar wellicht moet ik er eens langs inderdaad. Rockpalace is minstens even ver weg. Guitarking heeft 'em gehad, maar was alweer verkocht voordat ik 'em kon testen en Frans wist niet of / wanneer hij 'em nog een keer ging bestellen helaas.

Nou ja, als je de moeite neemt voor de rit, hoef je van tevoren alleen maar een belletje te doen hoor, lijkt me niet al te moeilijk...het is de rit meer dan waard. En anders koop je gewoon een Rivera Knucklehead, die kom ik brengen voor een zacht prijsje.

iWishmaster
11 november 2009, 12:31
Nou ja, als je de moeite neemt voor de rit, hoef je van tevoren alleen maar een belletje te doen hoor, lijkt me niet al te moeilijk...het is de rit meer dan waard. En anders koop je gewoon een Rivera Knucklehead, die kom ik brengen voor een zacht prijsje.

Misschien moet ik dat ook maar doen (richt Haar dan).

De knucklehead was niks voor mij, als de Fandango een top was geweest had ik er serieus GAS voor gehad, dat wel. Maar ik wil geen combo's (meer), bovenwoning met klein zoldertrapje maakt sjouwen met alles groter dan een 1x12 cabinet vrijwel onmogelijk.

marc_o
11 november 2009, 14:12
Misschien moet ik dat ook maar doen (richt Haar dan).

De knucklehead was niks voor mij, als de Fandango een top was geweest had ik er serieus GAS voor gehad, dat wel. Maar ik wil geen combo's (meer), bovenwoning met klein zoldertrapje maakt sjouwen met alles groter dan een 1x12 cabinet vrijwel onmogelijk.


Je zoekt gewoon naar excuses omdat je geen geld hebt...tuurlijk was de Knucklehead wel voor jou, zou niet weten waarom niet, hij blaast je zo naar highgainheaven...en alks je het 3e kanaal te heftig vindt, gebruik je het toch niet? Zet je via de midifootswitch gewoon lekker nog een versie van kanaal 2 erop...
:rockon:

Shaggy
12 november 2009, 12:16
Er wordt gesproken over dynamiek, betekend dat het tegenovergestelde van compressie? Of zoiets van hoe meer dynamiek, hoe minder compressie. Ik vind dat bij lead dus juist een nadeel.

Henri H
12 november 2009, 13:55
Mitch gebruikte dat m.b.t. de DLS (Dirt Little Secret).
Ik neem aan dat hij hiermee bedoelt dat het geluid wat meer "3D" wordt, en dus minder plat.
Het kan ook zijn dat hij ermee bedoelt dat de DLS reageert op harde/zachte aanslag v.d. snaren v.d. gitaar.
Een combi van die 2 kan ook nog. :)
Dynamiek is wat je meestal graag wilt, voor bepaalde doeleinden is een "plat" geluid ook wenselijk, maar het speelt meestal niet zo fijn.

Mitch
18 november 2009, 19:06
Ja, de verhouding tussen meer en minder drive bij harder en zachter aanslaan. Bij de DLS, mits gebruikt op 18V vind ik dat echt top.
Overigens hebben we op een mini-meeting afgelopen weekend voor het eerst de Mercury Box aan de tand kunnen voelen en ik vond 'm niet slecht maar ook niet geweldig. Ligt absoluut in het straatje van Barber Direct Drive en de MI Audio Crunch box dus hij begint al met aardig wat crunch en heeft een vrij stevige compressie. Een typisch lead pedaal wat mij betreft, niet zo heel erg lekker met slag. Klankregeling was erg bruikbaar en de algehele klank was een stuk verfijnder dan een Crunch Box, die ik erg fizzy vind maarde consensus was toch wel dat het erg 'veel' is. Veel laag, veel mid... vrij sterke kleuring. Of je dat te gek vindt: puur persoonlijk!

the sure thing
4 december 2009, 09:12
Ik heb de Mercury Fluid drive van een forumlid gekocht en gisteren uitgebreid aan de tand gevoeld tijdens de repetitie. Ik vind het een errug bruikbaar pedaal. Hij kleurt behoorlijk en weinig gain is al gelijk aardig wat gain, maar het pedaal klinkt op alle mogelijke manieren VET en DIK. Het mooie van het pedaal is dat het KLINKT als veel gain, maar het blijft ook transparant (dus niet modderig). Slag is OK, maar solo's is waar dit pedaal voor gebouwd is. Nog een voordeel: heel erg weinig ruis!

Mijn HOOK combo lust het pedaaltje errug graag! Of het def. een blijvertje is weet ik niet, maar ik denk het wel....

marc_o
4 december 2009, 10:34
Ha, zeker met HOOK is het pedaal geweldig.
Toen ik 'm kocht bij van Haar vond ik eerlijk gezegd het pedaal op het cleane kanaal van het EL34 topmodel beter klinken dan het drivekanaal van diezelfde HOOK....en ik was zeker niet de enige die daar zo over dacht.
Goeie combi, veel plezier ermee!

Henri H
4 december 2009, 10:46
.......en ik was zeker niet de enige die daar zo over dacht.
Goeie combi, veel plezier ermee!Hier nog zo één. Gefeliciteerd.