PDA

View Full Version : Bijgeluiden bij het releasen van een 'bend'



RullyRulez
5 november 2009, 15:58
Ik heb vaak de neiging om bij het loslaten van een bend de hoger liggende (lager klinkende) snaar lichtelijk aan te slaan. Waar kan dit aan liggen ? Moet ik voorzichtiger de bend loslaten of moet ik mijn vingers meer verticaal op de snaren zetten ? Willekeurig voorbeeldje (Brothers in Arms)



These mist covered mountains...

e|------------|
B|------------|
G|--(8)r6-4h6-|
D|------------|
A|------------|
E|------------|



Hier sla bij het releasen (r) per ongeluk de D snaar lichtelijk aan wat niet mooi klinkt.

ShredTallicA
5 november 2009, 16:00
Heb ik zelf ook :ok: Komt omdat je bij het benden de lagere snaar ook aanraakt. Mijn leraar zegt dat je kan vermijden dat hij meetrilt door hem te dempen.

RullyRulez
5 november 2009, 16:34
Hoe ? rechterhand ?

ShredTallicA
5 november 2009, 16:44
Hoe ? rechterhand ?

Zoals hij het me uitlegde wel, weet alleen niet zeker of het ook vaker gedaan word of alleen door hem...

edit: als je beter word in benden word als het goed is het geluid van de andere snaren wel minder, maar ze worden nooit 100% stil.

Exi
6 november 2009, 12:39
Een tip is als je met drie vingers bend je eerste vinger (wijsvinger) lichtjes tegen de snaar erboven houden, zo wordt die gedempt.

Riky
6 november 2009, 18:33
Ik rust bij een bend altijd met mijn rechterhand op de overige snaren en bend meestal ook met 3 vinger. Zo demp je de onderste snaren ook al. Meet heb ik ook nog mijn linkerduim aan de bovenkant vd hals over de snaren, maar dat help niet heel veel.

RullyRulez
9 november 2009, 09:03
De bend zelf deed ik eigenlijk almet mijn ringvinger en met wijs-en middlevinger druk ik automatisch de overige snaren omhoog en demp ik ze ook. Dat gaat bij mij wel goed. Echter als ik de bend release, dan sla ik de voorheen gedempte snaren lichterlijk aan ... dat is het probleem

aaronstonebeat
10 november 2009, 13:10
Ik doe het vaker als volgt:
Stel ik druk een toon op de g-snaar op dan parkeer ik mijn plectrum met de punt tussen de d-snaar en de a-snaar; die houden zich dan echt wel stil.

Linker duim of palm van de rechter hand zorgt voor de E-snaar en de overige vingers van de linker hand houden de hogere snaren onder de plak.