PDA

View Full Version : Steenwol aan binnenkant amp?



AntY
7 april 2003, 17:09
Ik was donderdag bij Johanzen Gitaren in Alkmaar, die zei dat je steenwol aan de binnenkant van je amp kan plakken voor een mogelijk beter geluid. Hoe werkt dit, is het waar?

dikkie dik
7 april 2003, 17:15
het is gewoon een manier van isoleren. in veel kasten zie je vaak ook gewoon schuim om de klank te behouden.

bassopotmus
7 april 2003, 17:25
Ik heb het ook in mn H&K, klinkt owkee, dus zal allemaal wel..

wannabefieldy
7 april 2003, 17:25
jah... klopt in mijn kustom 2 bass-amp zit ook een flinke laag van dat gele isolatie spul...(ik had em open gemaakt om te checken welk type 15 incher erin zat)
maarja... hij klinkt prima.. ik denk ook meer dat het isolatie is, zodat je geluid niet via de achterkant verdwijnt en dus mooi naarvoren gericht blijft voor optimale prestatie:P:P ik lijk wel een verkoper :grin:

dikkie dik
7 april 2003, 17:59
haal voor de gein het schuim weg, foetsie balans, foetsie druk. dan heb je kut geluid.

AntY
7 april 2003, 18:35
en voor welke speaker maat zou dit moeten werken, zoiets had ie t ook nog over

Easy Rider
7 april 2003, 18:38
ff lullig doen...
Steenwol in je amp maakt dus geen f*ck uit, oververhit ie alleen maar van.
Als je het in je speakerkasten stopt helpt het wel :grin:

EZ

AntY
7 april 2003, 18:52
ik heb een combo :smile:

Easy Rider
7 april 2003, 19:21
Dus?

EZ

bassopotmus
7 april 2003, 21:59
haha inderdaad, dan fikt je versterker helemaal uit als je er isolatie materiaal in doet, in je cab kan het dus wel, haha

Manusdr
8 april 2003, 09:32
Je kunt beter geen steenwol of glaswol gebruiken, dat pluist alleen maar en is gemaakt met een heel ander doel. Toevallig heeft steenwol als een soort bijwerking nog dat het ook geluid isoleerd, maar beter kun je gewoon echte geluidsisolatie in je speakerkast proppen. Te koop bij de praxis enzo voor ongeveer 20 Euro, je koopt voor dat geld een pakket geluidsisolatie waar je U tegen zegt.
Ik heb de gitaarversterker van mijn vriendin flink geisoleerd en dichtgemaakt en nu geeft ie eindelijk niet meer dat hoge schelle kutgitaar geluid (dat willen veel gitaristen toch vaak? veel hoog, geen laag).
Maar het is dus echt de moeite waard om echte geluidsisolatie te kopen...

AntY
8 april 2003, 09:35
aha ik ben er al achter wat die verkoper bedoelde

in een cabinet kunnen geluidsgolven doelloos rond gaan lopen kaatsen, dit produceert vervelende bijgeluiden en doet af aan je vermogen.

dit kan je tegen te gaan door baspoorten in te bouwen of isolatiemateriaal erin te stoppen. mijn combo heeft gaten dus die heeft geen isolatie nodig!

wannabefieldy
8 april 2003, 09:40
dat kan ook :grin::D:D
hihi

Bastijn
8 april 2003, 09:42
zou dat isolatie materiaal ook van nut kunnen zijn bij mijn 1x10" + tweeter combo??

http://www.voxamps.co.uk/products/amps/t25/t25.htm

En dan gewoon openmaken en de binnenwanden vol spuiten?

AntY
8 april 2003, 09:49
als je geen poorten hebt misschien wel

je toon gaat er wel anders van klinken, als ie nu goed klinkt = niet doen

AllodoX
8 april 2003, 10:50
Bij een speaker met ports / vents is het zelfs een vereisdte :smile:

Het schuim dempt de hoge tonen af, waardoor de port als een soort van subwoofer gaat dienen, en het geheel wat voller klinkt.

het schuim beinvloed de resonantie van je kast.. geen schuim = veel resonantie = shitgeluid. schuim = weinig resonantie = vol en diep geluid..

AntY
8 april 2003, 10:58
bij mijn combo zit aa nde binnenkant alleen hout.. en ik heb 2 poortjes van doorsnede 5 cm of zo aan de voorkant, met een 10" speaker. Waarom zit er nog geen schuim in dan?

dikkie dik
8 april 2003, 13:40
waarschijnlijk een goedkope oefenamp. ik denk ook niet dat je een combo met 1x10" vol moet spuiten met shit ofzo. zal weinig nut hebben, het zal wel iets doen. maar alleen voor het oefenen is het vrij nutteloos. :wink:


ik heb een washburn bd30b. das ook een 30watter oefen amp. ik wilde em eerst ook isoleren, maar aangezien ik een super kleine kamer heb, heb ik de achterplaat weg gehaald, resultaat: meer volume, en strakker geluid.

Ruud
8 april 2003, 20:26
Euhm, spuiten??????, Bastijn?,

wil je de PURbus der bij pakken??, nou, dat lijkt me niet verstandig.. Kijk stilstaande lucht isoleert goed tegen de warmte, en ook wel tegen het geluid , maar tegen zoŽn uitgeharde purklodder kaatst je geluid nog steeds af (en dus je hele kast rond), neej, koop gewoon van die pluizige schuimplaten, dat materiaal is zacht, en daar valt je geluid dood tegen.. (om het maar effe zo te zeggen).

En mocht je gaan PURREN, dan moet je je handen eens schoonschuren met zwart zand, gegarandeerd skik...

Bastijn
8 april 2003, 20:38
twee vragen:

1. wat zijn poorten?
2. Dik, leg dat nog is uit wat je met dat achterwand van je combo gedaan heb, dat snap ik niet echt...vooral het effect, kbedoel als je je achterwand weg haalt, (mn comb staat tegen de muur) dan weerkaatst het geluid toch gewoon tegen je muur aan?

wannabefieldy
8 april 2003, 22:08
:|
isolatie op zon vox???
waarom dat...
Die dingen zijn toch goed voor tuis...
dan ga je er toch niet aan kloten...
damn.. alsof je ermee wil giggen

Easy Rider
9 april 2003, 14:42
Schuim (of iets anders wat geluid dempt) in je boxen neemt idd een hoop kaatsende golven uit je box maar het kost ook wel volume. De energie die geabsorbeerd wordt door het schuim bereikt ook nooit je oren...
En waarom in het goedkope/kleine combos niet zit is daarom, het kost te veel volume. En te veel geld! :grin:
Als je overigens je kast goed ontwerpt heb je geen demping nodig.
Dit inspireert mij trouwens wel tot een nieuw topicje...

EZ

Venomer
9 april 2003, 17:01
1. wat zijn poorten?


Poorten zijn een soort van buizen in de kast. Ze zijn te zien als grote gaten aan de voor- of achterkant van de kast. Ze dempen en versterken bepaalde frequenties, zodat de klank verandert.



2. Dik, leg dat nog is uit wat je met dat achterwand van je combo gedaan heb, dat snap ik niet echt...vooral het effect, kbedoel als je je achterwand weg haalt, (mn comb staat tegen de muur) dan weerkaatst het geluid toch gewoon tegen je muur aan?


Ik ben Dik niet (en ik ben niet dik...), maar mijn idee is:
In een dichte kast ontstaan resonanties, doordat de geluidsgolven in de kast opgesloten worden. De afmetingen van de kast bepalen bij welke frequenties de resonanties optreden. Een grote kast geeft daarom een voller geluid.
Door de achterplaat te verwijderen kunnen er geen resonanties meer ontstaan en wordt het geluid dus beïnvloed. Dikkie Dik vindt dat blijkbaar beter klinken.