PDA

View Full Version : epiphone socal 50 buizentop modden



lindstrom
5 november 2009, 10:51
Ik wil graag andere preamp buizen in een epiphone socal 50 buizentop doen.

het doel is: het terugbrengen van gain op channel 2. en mischien een andere gainpotmeter die meer lineair is ipv logaritmisch.

Ik wil channel 2 namelijk ook clean kunnen instellen zodat ik meer headroom overhou. dus,.. volume van channel 2 op 7 of 8 en dan met gain een klein beetje erin dat hij mooi helder clean is met headroom.

er zitten oorspronkelijk 12AX7 buisjes in.

wat kan ik doen voor minder gain op channel 2?

caliban
5 november 2009, 15:14
Ik ken niet direct het schema, maar je kan ook een weerstand vergroten of toevoegen voor de potmeter.
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p120_Sovtek-12AX7---ECC83-WA.html
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3333_TT-12AU7---ECC82.html
Twee voorbeelden van tubes met wat minder gain, voor de v1 positie kan je misschien geselecteerde exemplaren kopen.
Heb je ervaring met solderen enzoverder?

caliban
5 november 2009, 15:36
Oké dit hier is het schema:
http://www.ppwatt.com/files/ppwatt/EPIPHONE_BLUES_CUSTOM_30_SCHEMATIC_VER01_DPPT.pdf
Geen idee in hoeverre het klopt, maar als ik het leadkanaal bekijk, en je vindt hem te veel gain hebben, zou ik misschien de kathodeweerstanden vergroten, niet allemaal, maar toch een stuk of twee. Experimenteren hiermee is belangrijk vind ik.
R15 is geen onderdeel van het eerste kanaal, dus je zou 2.2k kunnen vergroten. Hoe groot? Dat durf ik niet te zeggen, je kan eerst proberen met 3.3k, maar dit gaat niet veel doen denk ik, maar 10k is misschien wat overdreven.
Als je het zelf wil doen en je weet hoe je veilig moet omspringen met versterkerelektronica, bestel gewoon weerstanden van een heel aantal waardes, kost je niet veel, en experimenteer.
R8 kan je hetzelfde mee doen, is ook enkel in het leadcircuit.
Er zijn ook nog andere mogelijkheden. Je kan R6 wat groter maken, maar 1M is al vrij groot (maar bijvoorbeeld 2.2M zal de gain wel minderen), R10 kleiner maken zal ook de gain verlagen.

Ash ketchum
5 november 2009, 15:56
Dat schema lijkt wel van een Blues Custom 30 en niet van een SO-CAL 50.

caliban
5 november 2009, 16:11
http://i28.tinypic.com/19ms0p.jpg
Dat is net hetzelfde, en er staat socal 50 rechtsonder. Ik dacht dat het helemaal hetzelfde was en de pdf kon ik beter vergroten, daarom nam ik die.

lindstrom
5 november 2009, 16:18
Caliban, bedankt voor de uitgebreide info, echter is het wat hoge wiskunde voor mij.
Ik zocht eigenlijk een simpelere oplossing, doormiddel van simpelweg andere pre-amp buisjes erin steken of lineaire potmeter (solderen is geen probleem verder)

caliban
5 november 2009, 19:00
Dan zou ik voor lagere gain lampen gaan, want aan een potmeter vervangen is ook altijd wat werk. Waarschijnlijk zitten ze in de socal vast op de printplaat, en dat maakt het vervangen moeilijker. Ook betwijfel ik of een potmeter vervangen veel gaat doen. Een weerstand vervangen kan by the way best wel meevallen qua moeilijkheid, en is in principe zeer effectief. Als je in België woont of makkelijk in België geraakt doe ik het graag voor je in ruil voor een beetje booze. Als je het niet leuk vindt, maak ik het ongedaan.

lindstrom
6 november 2009, 10:11
Ik woon niet in belgië (in dit geval jammer, maar normaal ben ik er blij mee)

echter denk ik dat ik het met lage gain pre-amp lampen ga proberen, welke raad je me aan?

Ash ketchum
6 november 2009, 10:20
Probeer anders Marble Amps (Voorheen FNS) in Renkum, dat is aardig in de buurt van jou.
Wat buizen betreft, 12au7 en de 12at7 hebben een lagere versterkingsfactor, weet alleen niet uit me hoofd welke de laagste had.

lindstrom
6 november 2009, 10:52
een pre-amp buisje prikken kan ik zelf nog wel ;)

:)

Ash ketchum
6 november 2009, 11:03
een pre-amp buisje prikken kan ik zelf nog wel ;)

:)

Marble amps adres doelde ik meer voor het modden van je amp..... En idd een pre-amp buisje is geen rocketscience.

lindstrom
6 november 2009, 11:22
Marble amps adres doelde ik meer voor het modden van je amp..... En idd een pre-amp buisje is geen rocketscience.

Ik zal het onthouden mocht pre-amp buisjes niet tot het gewenste resultaat leiden.

caliban
6 november 2009, 14:12
Voor het geld dat je daar betaalt ben je drie keer in België geweest, en heb ik booze voor met een heel jaar te bezuipen :D. Ik wil je niks opdringen hè, ik ben geen certified technician oid :):).
Ik zou als ik jou was een paar verschillende buisjes kopen en dan proberen wat het beste klinkt. De twee die ik heb gepost hebben volgens de site de lowest-gain. Ik zal je ook even een pm sturen.