PDA

View Full Version : Kolomboor PowerPlus 500W



Swoon
5 november 2009, 08:29
Hey hey,

Ik heb overlaatst een kolomboor gekocht van Powerplus.
De bevestiging van de boorkop is gewoon een konisch gevromde pin die je in de boorkop klemt. (Zonder dat je ze nog appart kan vast zetten.)

Ik heb ze nog maar juist maar heb er al verscheidene printjes mee geboord. Dit gaat super goed.

Gisteren heb ik voor de eerste keer een behuizing geboord. (Voor een lampen overdrive.) Dit ging dus een stuk minder. Ik gebruik hiervoor een trapboor met een max van 32mm.
Ik heb tot 24mm geboord. De boorkop komt contstant lost van de bevestiging. Zelf bij het boren van gaten van 8mm, 10mm of 12mm. Dit is gewoon gevaarlijk.

Om de boorkop te bevestigen heb ik hem op de pin geklemd en verder een beetje aangeklopt met een hamer.

Toerental staat op maximum...

Die ik iets verkeerd of is dit gewoon normaal? Is de unibit te zwaar??

Cya,

Swoon

nico verduin
5 november 2009, 08:52
Konische klem moet het gewoon doen. Evt. kontakt opnemen met de leverancier. Bij een goede klem, schuif je hem er in een keer hard in en blijft hij zitten. Ik heb tenminste nog nooit een Hamer gebruikt.

Swoon
5 november 2009, 18:44
Konische klem moet het gewoon doen. Evt. kontakt opnemen met de leverancier. Bij een goede klem, schuif je hem er in een keer hard in en blijft hij zitten. Ik heb tenminste nog nooit een Hamer gebruikt.

Ik zal met de boorkop en de pin die in de boormachine moet naar de winkel van aankoop gaan.
De kolomboorkop zou volgens specs boren tot 16mm kunnen bevatten.

De hals van mij unitbit is iets van een 10mm schat ik. De unibit boor zelf gaat tot 32mm. Bedoelt men met zulke eigenschappen dat ik misschien max gaten tot 16mm kan boren?

Ik merk nl dat de boorkop precies zichzelf lostrekt bij het boren van een behuizing. Zou het kunnen helpen als ik onder het te boren oppervlak een stuk hout of zo plaats? Iets dat tegen de boor drukt? Of zou dit normaal zonder problemen moeten gaan?

De boor is deze: (misschien heeft iemand hier een gelijkaardig model)

http://www.powerplusshop.be/main.asp?niv1=1&niv2=&ID=POW%20X154

nico verduin
5 november 2009, 20:02
De boormaat die ze opgeven is voor de maximale schacht. Hij moet het gewoon goed doen. Zeker voor dat bedrag. Ik gebruik zelf voor het meeste boorwerk zo' n goedkoop aldi ding (39.95 euri) en die doet het al een jaar of 7 prima.

cluseau
5 november 2009, 21:49
Ik merk nl dat de boorkop precies zichzelf lostrekt bij het boren van een behuizing.


Heb je de klem goed vastgezet op de boortafel?

Heb het zelfde apparaat, is niet alles maar altijd beter dan uit het handje.

Een stukje hout eronder is goed om geen deuk in dun plaatmateriaal te drukken en gaat vervorming tegen.

Gebruik een smeermiddel tijdens het boren, beetje water met olie.

Frans.