PDA

View Full Version : Mijn gitaar?



Jules Vermeij
4 november 2009, 20:33
Hey,

Ik heb een akoestische gitaar, de Aria AC-10 uit '74 maar ik kan hier weinig tot geen informatie over vinden, dat vind ik een beetje raar. Weten jullie meer?

Fingerpick
4 november 2009, 21:36
Hey,

Ik heb een akoestische gitaar, de Aria AC-10 uit '74 maar ik kan hier weinig tot geen informatie over vinden, dat vind ik een beetje raar. Weten jullie meer?


Ik had er een gekocht in 1982 , kostte toen (omgerekend) 120,00 euro,
Is ook niet zo veel over te vertellen : gewoon een degelijke klassieke studiegitaar van 13 in een dozijn.
Materiaal ceder en mahony (laminaat veronderstel ik)

Blend
4 november 2009, 21:44
Foto's zouden wellicht helpen... Kun je wat uploaden?

Fingerpick
4 november 2009, 22:11
Foto's zouden wellicht helpen... Kun je wat uploaden?

Hier heb je ze : http://www.vintage-guitars.se/1970s_Aria_AC10_1835.htm

Jules Vermeij
4 november 2009, 22:42
Ja, dat is m'. Ik kon er zelfs geen foto's van vinden ;)

LaurentB
4 november 2009, 23:30
Ik vond die Aria studiegitaren altijd best een goed prijs-kwaliteitverhouding hebben.

Tommasini
5 november 2009, 09:34
Ik had er een gekocht in 1982 , kostte toen (omgerekend) 120,00 euro,
Is ook niet zo veel over te vertellen : gewoon een degelijke klassieke studiegitaar van 13 in een dozijn.
Materiaal ceder en mahony (laminaat veronderstel ik)

Ik heb dezelfde gitaar, ooit 2dehands van iemand overgenomen. Bij mij is ca. 1 jaar geleden het bovenblad gedelamineerd, is dus rijp voor de vuilnisbelt.

Blend
5 november 2009, 11:28
Gewoon een leuke beginnersgitaar zo te zien. Niet veel bijzonders, maar ook zeker niet slecht? Hoe is de bespeelbaarheid / klank etc?

Jules Vermeij
5 november 2009, 16:42
Ach, ik ben ook nog maar pas begonnen met gitaar spelen maar naar mijn idee klinkt het mooi, en speelt het ook fijn. Geen klachten, in elk geval!

LaurentB
5 november 2009, 17:44
Ik heb dezelfde gitaar, ooit 2dehands van iemand overgenomen. Bij mij is ca. 1 jaar geleden het bovenblad gedelamineerd, is dus rijp voor de vuilnisbelt.

Nou, dan had je toch ineens spontaan een massief bovenblad, wat zeur je nou?

Blend
5 november 2009, 20:23
Ach, ik ben ook nog maar pas begonnen met gitaar spelen maar naar mijn idee klinkt het mooi, en speelt het ook fijn. Geen klachten, in elk geval!

Houden zo dan!

@ LaurentB; ik dacht hetzelfde. WTF is gedelamineerd dan anders?

--=HANS=--
5 november 2009, 20:39
Lamineren is verschillende lagen samenvoegen door middel van bijvoorbeeld lijm of hars en delaminatie is dus het proces waarbij de lagen onderling loslaten.
Komt bijvoorbeeld ook wel voor bij polyester boten waarbij de hars door osmose verzuurd en dan dus ook de afzonderlijke lagen niet meer samen houdt. Ik heb alleen nog nooit gehoord dat dat ook zou kunnen gebeuren bij een gelamineerde top. Misschien veel te vochtig geweest?

Tommasini
5 november 2009, 20:40
Nou, dan had je toch ineens spontaan een massief bovenblad, wat zeur je nou?

Ja, toen had ik plotsklaps zelfs 2 massieve bovenbladen. Maar de gitaar is er helaas niet beter door gaan klinken.

Tommasini
5 november 2009, 20:58
Lamineren is verschillende lagen samenvoegen door middel van bijvoorbeeld lijm of hars en delaminatie is dus het proces waarbij de lagen onderling loslaten.
Komt bijvoorbeeld ook wel voor bij polyester boten waarbij de hars door osmose verzuurd en dan dus ook de afzonderlijke lagen niet meer samen houdt. Ik heb alleen nog nooit gehoord dat dat ook zou kunnen gebeuren bij een gelamineerde top. Misschien veel te vochtig geweest?

De gitaar heeft jaren ongebruikt op zolder in zijn koffer gelegen. De zolder is goed geisoleerd en heeft verwarming (die in de winter ook gebruikt wordt). Op een gegeven moment is mijn dochter begonnen met gitaarles met deze gitaar en na een maand of drie is het euvel opgetreden. Misschien is de gitaar inderdaad aanvankelijk uitgedroogd en heeft tijdens het opnieuw gebruiken (teveel) vocht opgenomen, met het bekende resultaat.

--=HANS=--
5 november 2009, 21:14
De gitaar heeft jaren ongebruikt op zolder in zijn koffer gelegen. De zolder is goed geisoleerd en heeft verwarming (die in de winter ook gebruikt wordt). Op een gegeven moment is mijn dochter begonnen met gitaarles met deze gitaar en na een maand of drie is het euvel opgetreden. Misschien is de gitaar inderdaad aanvankelijk uitgedroogd en heeft tijdens het opnieuw gebruiken (teveel) vocht opgenomen, met het bekende resultaat.

Dat lijkt inderdaad aannemelijk.
Waar trad de delaminatie het eerst op, rond het klankgat of misschien juist aan de randen van de top?

Tommasini
5 november 2009, 21:39
Onder de kam en van daaruit naar de "onderkant" van de gitaar.

Git Aar
5 november 2009, 21:55
Gewoon een leuke beginnersgitaar zo te zien. Niet veel bijzonders, maar ook zeker niet slecht? Hoe is de bespeelbaarheid / klank etc?


Volgens mij is de gitaar all solid gezien de strip in het midden die van boven naar beneden loopt.
All solid voor een klassieke gitaar is mi behoorlijk kostbaar.

--=HANS=--
5 november 2009, 23:07
Zou kunnen maar, maar zo`n center seam betekent niet automatisch dat de gitaar helemaal massief is.