PDA

View Full Version : Hulp bij aankoop allereerste gitaar



Sunz
4 november 2009, 17:28
Na lang nadenken heb ik eindelijk besloten om de elektrische gitaar te bespelen :)

Nu zit het zo, als noob, heb ik er niet zo veel verstand van. Dus dacht ik laat ik maar wat hulp gaan vragen voor ik iets bagger koopt en er na enkele weken mee stop.

Natuurlijk geeft elke gitaar/amp een ander geluid dus is het wss best om mijn muziekstijl te beschrijven waar ik naar op zoek ben.
Ze zou een beetje een mix moet spelen tussen rock en metal ( a la iron maiden, osbourne, judas priest, megadeth enzo , gewoon ouwe goeie 80's speed metal :punk: geen death metal of van die stoten :) )

Mijn budget ligt rond de 500 - 600 euro , denk dit wel voldoende is voor een beginners setup.

Na wat rondzoeken is mijn oog gevallen op een:

roland cube 20x (160 euro op rockpalace)
ibanez rg 321 ex black (280 euro op rockpalace)
(als iemand weet waar ik ze goedkoper kan vinden let me know !)

Ik hoorde van mensen dat het best is om geen tremelo te nemen bij een cheape guitar anders moet je telkens weer tunen enzo

Is dit een goede aankoop voor een beginner?

P.S.: Ik heb ook nog hulp nodig bij de aankoop van allerlei andere accesoires zoals een stemmingsapparaat, kabels, effecten, enzo. Geen goedkope prul maar ook niet megaduur spul.


Thanks voor de hulp alvast !

bat
4 november 2009, 18:12
Ik denk dat deze versterker en gitaar een prima begin zijn. Je zou wellicht nog kunnen kijken naar de tweedehandsmarkt, dat scheelt al weer een slok op een borrel.

Qua stem-apparaat/effecten: voor een beginner vind ik een simpel multi-effect geen slecht idee. Je hebt dan weliswaar meestal niet de beste versie van de effecten, maar je kunt op eenvoudige wijze kennis maken met veel verschillende effecten en de bonus is dat de meeste multi-effecten een ingebouwd stemapparaat hebben. De Digitech RP 50 is een fijn apparaat wat bij Feedback al voor 40 euro te koop is. En je raakt ze meestal ook redelijk snel weer kwijt als je er van af wilt.

Maleco
4 november 2009, 19:08
Nu heeft de Roland Cube zelf ook al een paar effecten en volgens mij ook een
ingebouwde tuner als ik me niet vergis..

Kun je dat geld ook weer besparen en als je later een effect mist is een multi-effect pedaal altijd nog wel te koop. Zelf had ik als beginner al genoeg aan een distortion kanaal, alles klonk toen geweldig..
was dat nu nog maar zo, zou een hele hoop geld schelen :strat:

bat
4 november 2009, 20:25
Nu heeft de Roland Cube zelf ook al een paar effecten en volgens mij ook een ingebouwde tuner als ik me niet vergis..
Je hebt gelijk, er zit al een (beperkt) aantal effecten in de Cube 20X en een stemapparaatje.

Weet niet of de effecten ook voetpedaalschakelbaar zijn, da's dan weer het voordeel van zo'n multieffectje, maar goed, om te proberen kom je met alleen de gitaar, een kabel en de Cube al een heel eind.

macwilliams
4 november 2009, 20:51
Met jou budget kun je ook wel naar een betere ibanez gaan kijken.
Tweedehands is een optie die je niet links moet laten liggen.

Ferraririk
4 november 2009, 20:52
effecten op cube zijn niet voetschakelbaar, en tuner is alleen voor E-A-D-G-B-e en voor sommige songs heb je wel drop d nodig of half-step down, over die tremolo, toen ik begon, ik kocht een ibanez grg170dx (met tremolo) niks geen stemproblemen, dus persoonlijk vind ik dat onzin,
als ik voor jou spullen zou kiezen zou ik gaan voor:

Epiphone Les Paul (std)/SG, nieuw of 2dehands, tops 400 euro voor lp std
Roland cube 20x , nieuw idd 160, 2dehands al gauw 100, en die werken ook prima
Stemapparaatje- ongeveer 10 euro
standaard- 6 euro
gitaarband- ongeveer 10 euro
kabeltje- ongeveer 10 euro

dan kom je uit op een bedrag van 596 max, binnen het budget, en met 2dehands is daar zat van af te snoepen

Jasper.
4 november 2009, 21:28
Als ik jou was zou ik naar een ibanezje in de RG500 serie of hoger. RG3xx e.d hebben over het algemeen niet een al te beste tremolo terwijl bij de RG500 de goede trems erop komen. Tweedehands kun je deze RGtjes voor niet al te veel geld krijgen.
Wat ook een leuke versterker is is een versterker van de VOX valvetronix serie. Zelf heb ik een VOX AD30VT-XL en die bevalt me erg goed, kan er wel lekkere geluidjes uit krijgen om bij iron maiden, judas priest e.d te gebruiken. Zitten ook lekker veel effecten op. Die van mij was 200 euro nieuw.(veroudert model) Het nieuwe model had volgens mij nog meer effecten en amp-models maar was 30 euro duurder ofzo.

Die andere accesoires zijn over het algemeen allemaal wel goed. Koop wel een kabeltje van ong 20-25 euro minimaal. De goedkoperen willen nog wel eens wat rammelen en storen als ze op een hoopje liggen en wat bewegen. Maar qua strap e.d koop gewoon wat je mooi vind en niet te duur. Stemapparaatjes zijn allemaal wel redelijk ok en en een standaart hoeft ook niet veel te kosten

(mischien is een stemapparaat in pedaalvorm ook wel handig, weet alleen niet hoe duur die zijn.)

Exi
4 november 2009, 21:51
Als ik jou was zou ik naar een ibanezje in de RG500 serie of hoger. RG3xx e.d hebben over het algemeen niet een al te beste tremolo terwijl bij de RG500 de goede trems erop komen.

Een Floyd Rose is niet direct een aanrader voor een beginner.
Heb je er zelf ervaring mee? die dingen zijn een ramp om te stemmen als je er nog niet veel vanaf weet. (en zelfs als je het snapt ben je nog een tijd bezig:chicken:)

Die RG 321 ex is echt wel een goede gitaar om mee te beginnen, maar het kan uiteraard altijd beter als je tweedehands gaat. Het is alleen wel de vraag of je als beginner het kaf van het koren kan scheiden.

Voor jouw muziekstijl is in ieder geval een superstrat zoals een Ibanez ideaal.

Jasper.
4 november 2009, 21:54
Een Floyd Rose is niet direct een aanrader voor een beginner.
Heb je er zelf ervaring mee? die dingen zijn een ramp om te stemmen als je er nog niet veel vanaf weet. (en zelfs als je het snapt ben je nog een tijd bezig:chicken:)

Ik ben er ook mee begonnen hoor. Je moet het toch een keer leren, als je nou zonder begint of niet. En je bent mischien ff bezig maar als je trem goed is ontstemt ie ook niet zo gauw weer.

Exi
4 november 2009, 22:01
Tja het is inderdaad wel allemaal te leren, maar ik kan me indenken dat het frustraties op kan roepen.

Als beginnend gitarist ben je toch vaak bezig met het oefenen van akkoorden en andere basistechnieken en zit zo'n Floyd Rose je vaak alleen maar in de weg.
Ik zou dan eerder gaan voor een degelijke gitaar zonder Floyd.
Mocht hij dan toch ooit aan de Floyd willen, dan heeft de TS waarschijnlijk alweer genoeg gespaard voor een veel betere gitaar met een Originele Floyd Rose of een andere hoogwaardige tremolo.

Maleco
4 november 2009, 22:07
Ik geef Exi gelijk, 2 weken nadat ik mn eerste gitaar had heb ik de floyd vastgezet..meer last ervan dan dat je er iets mee kon doen.

Thmz
4 november 2009, 22:11
Er is heel wat te vinden voor die prijs. Van versteker zijn we het er natuurlijk allemaal overeens om een Roland Cube te nemen.

Ik denk dat we van gitaar onze eigen persoonlijke voorkeur geven :seriousf:
De een zegt een Les Paul, de andere een (super)strat, straks komt iemand af met een tele (ookal is die niet geschikt vooor de genres die je zegt :p...

Ik heb zelf een Ibanez RG2550 dus ik stem voor de RG321 :cheerup: Is een mooie met Wizard II neck en hardtail.

Exi
4 november 2009, 22:14
Ja, een Les Paul gaat ook prima, maar dan moet ie wel zwart zijn!:lp:
:D

Jasper.
4 november 2009, 22:15
Ik denk idd dat we onze eigen gitaren ook een voorkeur geven. Maar voor de muziekstijl die de TS opnoemt is een tremolo toch wel handig vind ik.
Het kan soms wel eens wat frustrerend wezen maar ik ben zelf ook begonnen met een trem en heb nog nooit gedacht dat ik hem niet wou hebben.

Exi
4 november 2009, 22:25
Een normale tremolo is inderdaad ook geen probleem (als je weg blijf bij het low-budget spul).
Ik maakte alleen even een kanttekening bij het advies voor een gitaar met Floyd Rose.

Ik ben zelf begonnen met een Ibanez SA120 (dus met een tremolo) en ik had er ook geen problemen mee.
Sterker nog, ik speel nog steeds vaak op die gitaar en heb weinig last van ontstemmen.

Jasper.
4 november 2009, 22:28
met tremolo bedoelde ik eigenlijk een floyd oid, ben zelf ook begonnen met floyd

Thmz
4 november 2009, 22:46
Als je trem wilt is een goede optie Ibanez S320. Heeft een goede ZR trem die niet ontstemt. 350 euri kost hij, dus iets te veel denk ik...

Tankman
4 november 2009, 23:00
http://www.spanjaardmuziek.nl/shop/product_info.php?products_id=7820

Heerlijk starterkitje voor niet teveel geld.

Vypyr 15 is de best verkochte versterker op het moment. Je krijgt er gratis 5 jaar garantie bij. Gitaar is Cruizer by Crafter, geen pro kwaliteit, maar speelt wel lekker. Ik raad hem zeker aan als eerste gitaar. Heeft een humbucker, dus ook lekker voor jou muziekstijl. Werkt geweldig in combi met de Vypyr. Verder nog een stevige tas, voor 10 euro extra heb je zelfs een deluxe tas. Een kabel, een goeie band en een goeie standaard.

Stemapparaatje kun je daar ook meteen halen. Jij hoeft alleen te zeggen welke kleur je wilt. Voor geen 300 euro ben je startklaar.

geert1976
4 november 2009, 23:15
http://www.spanjaardmuziek.nl/shop/product_info.php?products_id=7820

Heerlijk starterkitje voor niet teveel geld.

Vypyr 15 is de best verkochte versterker op het moment. Je krijgt er gratis 5 jaar garantie bij. Gitaar is Cruizer by Crafter, geen pro kwaliteit, maar speelt wel lekker. Ik raad hem zeker aan als eerste gitaar. Heeft een humbucker, dus ook lekker voor jou muziekstijl. Werkt geweldig in combi met de Vypyr. Verder nog een stevige tas, voor 10 euro extra heb je zelfs een deluxe tas. Een kabel, een goeie band en een goeie standaard.

Stemapparaatje kun je daar ook meteen halen. Jij hoeft alleen te zeggen welke kleur je wilt. Voor geen 300 euro ben je startklaar.


Meneer de kapelaan, preekt u voor eigen parochie? :-)

Tankman
4 november 2009, 23:21
Tis naar mijn mening de beste muziekwinkel in Nederland. Meer heb ik er niet over te vertellen.

Hiro
5 november 2009, 07:52
Tis naar mijn mening de beste muziekwinkel in Nederland. Meer heb ik er niet over te vertellen.
zoiets van t is geen zelfbevlekking als je toch al zo goed bent?

Maar ik had vroeger ook een trem op mn eerste gitaar, vreselijk vond ik t, omdat je in t begin al moeite hebt met stemmen en dan ook nog 3 keer moeten doen omdat ie ontstemt door de trem.
En ten tweede in t begin weet je er nog geen geluid uit te halen omdat je al moeite genoeg moet doen om de snaren aan te slaan en vast te houden en dan door te pakken en dan moet je ook nog een tremelo erbij gaan gebruiken?
Sommige zweren erbij zelfs voor een beginner maar dat si meer omdat ze na verloop van tijd dat ding wel konden gaan gebruiken.
Ik zou zeggen neem er een, zet of laat m in t begin vast zetten en als je wat meer routine in je gitaar hebt ga m dr bij gebruiken.

Zamalan
5 november 2009, 10:18
effecten op cube zijn niet voetschakelbaar, <knip>

Kleine correctie. Je kan met een footswitch schakelen tussen clean en lead, en je kan fx aan/uit schakelen (flanger, tremelo, etc)(op een CUBE-20x).

Dat moet volgens de site een footswitch zijn. (dat is een die niet beneden blijft als je erop trapt denkik?)

ze geven als voorbeeld de boss boss FS-5U (http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=57&ParentId=253) of FS-6 (http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=686&ParentId=253)

bron: http://www.roland.com/products/en/CUBE-20X/index.html

Hiro
5 november 2009, 10:20
nee hij bedoelt ws met zon micro cube, die heb ik ook een gehad, zitten nl draaiknoppen op voor de effecten en de instellingen, die zijn niet schakelbaar met een footswitch, bij de grotere broertjes is dat weer een ander verhaal maar dan zie je ook gewoon een ingang genaamd "footswitch" zitten

Mathidal
5 november 2009, 10:31
Als je in een bandje wilt spelen over een jaar of twee raad ik je toch een sterkere versterker aan. Ik heb destijds een cube 20x gekocht, maar heb er spijt van gehad dat ik er geen sterkere had gekocht destijds. Nu moet ik een sterkere kopen omdat ik nauwelijks boven de drummer uitkom, maar ik ga ditmaal wel voor een lekkere buizenversterker. :D

Tankman
5 november 2009, 10:54
Als je in een bandje wilt spelen over een paar jaar zou ik tot die tijd wachten met een grotere versterker met meer vermogen. Als je een oefenruimte gaat huren zal er toch iets van een versterker aanwezig zijn in de ruimte waar je op kan spelen.

Voor thuis zou ik het houden op een 15 watt oefenversterkertje. Een leuk beginnertje is de Peavey Vypyr 15. Hij kost 99 euro, 5 jaar garantie gratis erbij, 24 amp models, stompbox models en een zooi effecten, ingebouwde stemapparaat. Alles wat je nodig hebt en kan de meest klote gitaar goed laten klinken.