PDA

View Full Version : Schade akoestische gitaar over buizentop



Rick trodat
4 november 2009, 16:44
Sprak laatst een verkoper van een muziekzaak (laat even achterwege welk). Die zei dat een akoestische gitaar, met element wel te verstaan, over een buizentop slecht is voor de buizen.

Ik vond het een vreemd verhaal, oke het is niet ideaal qua geluid, vandaar akoestische gitaarversterkers, maar moet toch geen kwaad kunnen?

DeiDRagonas
4 november 2009, 17:06
Idd zal het niet een erg mooi geluid zijn. Maar je buizen daarmee slopen is NIET mogelijk. Rare verkoper toch..


:punk:

Riky
4 november 2009, 17:15
akoestische gitaar versterker zijn er met name, omdat electrische gitaar versterkers mega feedbacken icm akoestische gitaren.

caliban
4 november 2009, 17:29
Dat was een leugen verkoper, geen gitaar verkoper. Vreselijk hoe 99% van de verkopers in gitaarwinkels lult over techniek en er niks van afweet.

j3r03n
4 november 2009, 18:38
Maar je buizen daarmee slopen is NIET mogelijk.
Jawel hoor: draai je buizenbak maar eens open en geef de gloeilampjes een nekslag met je akoestische gitaar. Bijna zeker zijn ze dan gesloopt.

Maleco
4 november 2009, 19:22
Hoe slecht zou het dan klinken? Ik was van plan een acoustische gitaar te halen..maar dan ook een nieuwe versterker?

j3r03n
4 november 2009, 19:33
Je hebt toch geen versterker nodig voor een akoestische gitaar :???:

Maleco
4 november 2009, 19:34
Stel ik wil harder klinken...

of ben ik nu heel gek bezig :???:

cluseau
4 november 2009, 19:50
Sprak laatst een verkoper van een muziekzaak (laat even achterwege welk). Die zei dat een akoestische gitaar, met element wel te verstaan, over een buizentop slecht is voor de buizen.

Grote onzin, deze verkoper met niveau G....a heeft de kok horen fluiten maar weet niet waar de lepel hangt (:???:)

Omdat een akoestische gitaar een klankkast heeft en dus ook geluid uit de omgeving oppikt heeft hij een beetje de werking van een microfoon met een smalle resonantie frequentie van een paar honderd Hz. Je zal snel last krijgen van feedback als je hard wil. Op normaal niveau gaat het prima, zeker als de afstand tussen cab en gitaar groot is. Maar buizen slopen met geluid :seriousf:.

Frans.

the sure thing
4 november 2009, 20:34
De VOX AC30 (de echte) is al jaren lang een super amp die veel gebruikt wordt voor akoestische gitaarversterking. Zie o.a. Dinand Woesthoff van KANE (dan wel de AC30HW versie :))

robert-gitarist
4 november 2009, 20:51
laat even achterwege welk

Laat me raden...frietbek? ;)

Echt pure onzin. Ik heb jarenlang met een Takamine over een cleane buizentop gespeeld. Ging prima. Geluid was niet echt super want je mist enigzins wel wat hoog/spankelend in het geluid.

Midwolda
4 november 2009, 22:06
Buizen zijn natuurlijk van glas...
zodra de feedback-frequentie gelijk is aan de eigenfrequentie van de buis zal het glas knappen.
Dat weet iedere MythBusters-kijker.

kenx
4 november 2009, 22:32
De gitarist van the script (oa.: The Man Who Can't Be Moved) speelt met een elektro-akoestische gitaar over een marshall buizenversterker. Niets mis mee opzich denk ik zo... Klonk nog wel goed ook!

Edit: voor degene die beeldmateriaal willen: klikkerdeklik (http://http://www.youtube.com/watch?v=BVPnxo11hb4) was live op een tv programma eind vorig jaar, waar ik aanwezig was tijdens de opnames, en dus met eigen ogen gezien :D

DeiDRagonas
4 november 2009, 23:03
Jawel hoor: draai je buizenbak maar eens open en geef de gloeilampjes een nekslag met je akoestische gitaar. Bijna zeker zijn ze dan gesloopt.


.............:seriousf: :seriousf:

Rick trodat
5 november 2009, 09:25
Laat me raden...frietbek? ;)

Echt pure onzin. Ik heb jarenlang met een Takamine over een cleane buizentop gespeeld. Ging prima. Geluid was niet echt super want je mist enigzins wel wat hoog/spankelend in het geluid.

Naam lijkt er aardig op:). Maar bedankt voor de tips heren.

Kamiess
5 november 2009, 12:06
Ik heb het eerder ook wel gedaan, maar dan wel rechtstreeks in de return van de effectsloop.Mijn ervaring is dat hij dan minder snel gaat feedbacken en kon dan de toon beter regelen met de EQ van mijn Semi-acoustische gitaar.