PDA

View Full Version : Hoe meer bas in een gitaar krijgen?



elerik
4 november 2009, 16:02
Zoals het topic al heet, hoe kan ik in een elektrische gitaar meer bas krijgen?

Verhaal:
Tijd geleden een gitaar gekocht, een rokkomann deluxe les paul model.
Ik had tweede zelfde gitaren en deze gitaar had een hoop beschadigen dus ik heb hem kaal geschuurd en geolied. Daarnaast waren alle pots weg en heb ik er nieuwe pots in gezet, 500k pots en een paar 0.02uf condensators(Kan mij hier in vergissen)
De elementen(jaren 70 nep humbuckers met een single coil element er in) zijn het zelfde en hebben ook de zelfde waarde als mijn andere rokkomann deluxe.
Er zit nu een goedkope plastic nut op.(ben een beetje grof/snel dus het lukt mij niet echt goed om er een te maken van been, rij een Volvo 142 en restaureer auto`s de studenten manier hamer/plaatstaal/puntlasser/plamuur/schuren/verven met een roller/schuren/verven met een roller/polijsten met de hand zeg maar old school )
Daarnaast is deze gitaar volledig geschild met aluminium tape.

Wat zou ik er aan kunnen veranderen om er meer bas in te krijgen? Als het vergelijk met mijn andere rokkomann deluxe is het geluid echt totaal anders(gigantisch).
Zouden pots vervangen van 500k naar 250k een groot verschil maken?
Mogelijk een stel andere condensators? (Tips?)

Jilles
4 november 2009, 16:09
Dit is een stukje tekst wat ik op een amerikaans forum heb gelezen, staat nu in mijn "handige weetjes" map. Misschien dat je er wat mee kunt:

Potentometer: general "rule-of-thumbs":

1Meg = very bright sounding
500K = bright sounding
250K = warm, vintage sounding

1Meg = bright HB...shrill SC
500K = warm HB...bright SC
250K = muddy HB, warm SC

HB = humbucker
SC = single coil

...the HIGHER the pot resistance value, the LESS high-frequencies are attenuated.
...the LOWER the pot resistance value, the MORE high-frequencies are attenduated.

TONE control pot value doesn't matter too much because the overall "taper" or "rolloff" can be 'adjusted' by simply changing the cap value.

barno
4 november 2009, 16:38
ken dat merk niet maar single coils in een humbucker behuizing wil meestal zeggen dat die pickups niet veel voorstellen. Zal niet veel helpen om andere condensators of pots te monteren.
Mss es kijken naar goede budget p90's of hbuckers van GFS bv

elerik
4 november 2009, 18:05
ken dat merk niet maar single coils in een humbucker behuizing wil meestal zeggen dat die pickups niet veel voorstellen. Zal niet veel helpen om andere condensators of pots te monteren.
Mss es kijken naar goede budget p90's of hbuckers van GFS bv

Tja smaken verschillen, ik wil dat geluid juist wel hebben.

Maar je denkt niet dat de pots veranderen veel verschil gaan hebben?

barno
4 november 2009, 18:17
Tja smaken verschillen, ik wil dat geluid juist wel hebben.

Maar je denkt niet dat de pots veranderen veel verschil gaan hebben?

Ik bedoel niet dat de pickups niet goed zijn, alleen in budget pickups heb je vaak een beperkt klankenspectrum.

Roro92
4 november 2009, 19:37
Oppassen dat je niet te veel laag krijgt, dan ga je bij de bassist zitten pesten...

Shibby
4 november 2009, 22:06
Dit is een stukje tekst wat ik op een amerikaans forum heb gelezen, staat nu in mijn "handige weetjes" map. Misschien dat je er wat mee kunt:

Potentometer: general "rule-of-thumbs":

1Meg = very bright sounding
500K = bright sounding
250K = warm, vintage sounding

1Meg = bright HB...shrill SC
500K = warm HB...bright SC
250K = muddy HB, warm SC

HB = humbucker
SC = single coil

...the HIGHER the pot resistance value, the LESS high-frequencies are attenuated.
...the LOWER the pot resistance value, the MORE high-frequencies are attenduated.

TONE control pot value doesn't matter too much because the overall "taper" or "rolloff" can be 'adjusted' by simply changing the cap value.

Goed idee, een "handige weetjes" map :P

snaarplukker
4 november 2009, 22:33
Een setje dikkere snaren wilt ook wel helpen. Bijvoorbeeld 11-49.

aaronstonebeat
4 november 2009, 23:35
Misschien dat een kleine condensator parallel aan de elementen het geluid voor jou in positieve zin beïnvloedt. Ik zou dan eens 1 nF proberen en kijken wat dat doet; hoe kleiner de condensator, hoe minder hoog je uit het geluid haalt.

Als je die twee elementen in serie schakelt, krijg je ook een geluid met meer middentonen.

Lichtere potmeters zullen naar mijn verwachting toch ook een verschilletje maken. Ik zou eens 250 K proberen; anders misschien nog kleiner. 't Hangt van de impedantie van de elementen af; als die klein is, kunnen de potmeters ook klein zijn.

Yoshida
5 november 2009, 13:30
een setje dikkere snaren wilt ook wel helpen. Bijvoorbeeld 11-49.

+1
........

elerik
5 november 2009, 14:17
Ik ga het maar eens proberen met ander pots, laat wel even weten hoe het gegaan is

Thx voor tips iedergeval