PDA

View Full Version : wat moet ik?



gorgasm
4 november 2009, 14:39
ik, op een dual recti 2kanaals en 4x12 kast wil in solo's er beter doorkomen tijdens onze metalbrij.

Ik teste al redelijk uitvoerig een tubescreamer(ibanez) hij geeft me veel gain, maar echt volumeboost geeft hij me niet.

wat is jullie raad?

Liefst pedaaltje, adaptertje en klaar. Maar ik luister.

skabouter
4 november 2009, 15:04
je moet eten, drinken, poepen en plassen! De rest is optioneel!

geintje, solo`s kan je het best boosten door beetje mid toe te voegen. Als je een vrij kanaal beschikbaar hebt, dan zet je dat kanaal iets harder, en iets meer mid erin. Als je geen extra kanaal over hebt zou ik een (grafische) EQ in de loop hangen (boss GE7??), mid boosten, en die intrappen als je een solo speelt!

Noid
4 november 2009, 15:38
Ik herken dit, bij mij werkt het om "uit de metalbrij te stappen" qua solo-instellingen. Het geluid hoeft immers niet veel harder, maar moet wel duidelijk onderscheidend zijn om goed hoorbaar te zijn. Ik stel het solokanaal clean-er (lees aanzienlijk minder gain) in, een TS maakt het geluid dan inderdaad nog wel lekker vet en maakt het mogelijk dat pinch harmonics etc. nog wel goed hoorbaar zijn. Het dwingt je ook om je solo's "netter" te spelen, omdat je minder kunt leunen op gain.

Liquid_Metal
4 november 2009, 16:01
Je Rectifier wegdoen en een goeie amp kopen! :ok:
Nee zonder grollen, zoals degene boven me ook al zei is het toevoegen van meer mids een goeie, en minder gain doet ook heel veel. Zelf speel ik op een Engl E530 en gebruik alleen kanaal 1 en 4 (2 en 3 zijn van de andere twee afhankelijk en dus zou ik compromises moeten maken) en solo boost ik door de contour aan te zetten: meer mids :P. Ik speel al met heel weinig gain (2,5 van de 10) dus dat hoeft niet lager.
Als ik 3 echt aparte kanalen had zou ik zeer zeker een apart leadkanaal maken.

Tubescreamer voegt bij mij overigens niets fijns toe.

caliban
4 november 2009, 17:10
Een versterker met drie aparte kanalen is vaak als volgt: kanaal 1 is clean, kanaal 2 is crunch (dus rock, marshall achtig), kanaal 3 is lead (in de zin van metal rythm). Hier zou je dus kanaal 3 moet gebruiken voor je rynthm en je lead spel ervan uit gaande dat je metal speelt. EQ in de fxloop is dan denk ik zeker de beste oplossing. Ik zou persoonlijk voor zo een MXR gaan (5- of 6-band EQ, weet het niet juist), en hier mee experimenteren tot je de frequenties vindt die je liefst geboost hoort voor je soleer spel.
Op een driekanaalse rectifier weet ik niet of er veel gain verschil is tussen kanaal 2 en 3, dus zou je misschien kanaal 2 als rythm kunnen gebruiken en 3 als lead, maar ik zie net dat gorgasm de tweekanaalse recto heeft.

Blend
4 november 2009, 21:49
je moet eten, drinken, poepen en plassen! De rest is optioneel!

geintje, solo`s kan je het best boosten door beetje mid toe te voegen. Als je een vrij kanaal beschikbaar hebt, dan zet je dat kanaal iets harder, en iets meer mid erin. Als je geen extra kanaal over hebt zou ik een (grafische) EQ in de loop hangen (boss GE7??), mid boosten, en die intrappen als je een solo speelt!

Met alleen mid's erbij doen kun je je geluid wel érg kleuren, moet maar net met je versterker goed klinken natuurlijk..

Wat bij mij goed werkte: koop een compressor.

Mitch
4 november 2009, 23:12
Een compressor, als solo boost in een metal brij? Originele tip :D

Shaggy
7 november 2009, 10:54
Misschien een gat in de markt voor een pedaal die de rest van de band wat zachter zet.

Squier4ever
7 november 2009, 11:13
Super Hard On? Brengt en een flinke volumeboost en je wordt net wat hoorbaarder zeg maar ;)

skabouter
7 november 2009, 13:16
is die knipoog nu dus een geintje?
want van een SHO wordt je niet harder, als je al een overdrive sound hebt, hoogstens wat meer gain... compressor vind ik ook geen goede optie...Ik zou het echt zoeken in een volume of mid-boost in de loop. Heeft die GE7 niet ook een volumeschuifje? als die pas invloed heeft als het pedaal aanstaat, kan je hiermee ook je volume boosten, zonder je sound te veranderen (dus EQ neutraal houden)

caliban
8 november 2009, 15:28
Puur in theorie bekeken, vind ik een midboost beter dan een volumeboost. Met de midboost komt je lead makkelijk tussen de andere instrumenten uit, terwijl je geen extra lawijt creëert. Weinig verschil, maar logischer.