PDA

View Full Version : Intoneren Floyd Rose?



Jan Buurman
4 november 2009, 11:05
Ik heb een nieuwe Gotoh Floyd Rose gekocht en op mijn RG gezet. Nu wil ik hem intoneren maar hoe moet dat? Met name het zadeltje naar achter verschuiven is ondoenlijk. De snaarspanning trekt het zadeltje sowieso richting de nut. Nu zag ik ergens dat er een speciaal tooltje voor is maar die kom ik nergens tegen. Zonder tooltje lijkt het mij onmogelijk.
Heeft iemand er één en kan ik hem lenen?
Of waar zijn ze te koop?
Of is er nog een manier om de boel te intoneren?

Jasper.
4 november 2009, 11:19
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, een handigheidje om een floyd te intoneren, mjn jackson kan dat ook wel wat gebruiken.
Want ook dat imbusje zit onder de snaar, moet je nou eerst de hele snaar loshalen en dan dat imbusje aandraaien?

Jan Buurman
4 november 2009, 12:09
Ik las ergens op het net dat je de whammybar helemaal naar beneden moet drukken zodat d snaren ontspannen zijn. Dan zou je de zadeltjes kunnen verplaatsen.
Nou, bij mij lukte dat voor geen meter. Toen dacht ik: als ik naar een lagere stemming ga dan lukt het misschien zo wel.. Ook niet dus. :chicken:

Inmiddels had ik de toplock al losgedraaid. Toen kwam ik op het (voor de hand liggende :soinnocent:) idee om één snaar gewoon zover los te draaien dat hij slap hing, zadeltje te verplaatsen, weer op stemming brengen en dan checken met het stemapparaat. Als het nog niet goed is, handelingen herhalen.

Het was een beetje omslachtig maar het is wel gelukt!
Van te voren had ik het niet bedacht maar al doende kom je vanzelf op ideeën.
Eigenlijk een beetje voorbarig het topic geplaatst...

Jasper.
4 november 2009, 13:00
Ik las ergens op het net dat je de whammybar helemaal naar beneden moet drukken zodat d snaren ontspannen zijn. Dan zou je de zadeltjes kunnen verplaatsen.
Nou, bij mij lukte dat voor geen meter. Toen dacht ik: als ik naar een lagere stemming ga dan lukt het misschien zo wel.. Ook niet dus. :chicken:

Inmiddels had ik de toplock al losgedraaid. Toen kwam ik op het (voor de hand liggende :soinnocent:) idee om één snaar gewoon zover los te draaien dat hij slap hing, zadeltje te verplaatsen, weer op stemming brengen en dan checken met het stemapparaat. Als het nog niet goed is, handelingen herhalen.

Het was een beetje omslachtig maar het is wel gelukt!
Van te voren had ik het niet bedacht maar al doende kom je vanzelf op ideeën.
Eigenlijk een beetje voorbarig het topic geplaatst...

moet je hem dan niet telkens weer opnieuw stemmen?

Jilles
4 november 2009, 15:00
Met een normale brug is de snaar elke keer loshalen volgens mij ook de manier, omdat je anders kans hebt dat je snaar zich in je zadel graaft bij het verkorten van de snaar. Of niet?

Jasper.
4 november 2009, 16:34
Met een normale brug is de snaar elke keer loshalen volgens mij ook de manier, omdat je anders kans hebt dat je snaar zich in je zadel graaft bij het verkorten van de snaar. Of niet?

Ja maar daar is et stemmen wel veel makkelijker.

Jan Buurman
4 november 2009, 16:35
moet je hem dan niet telkens weer opnieuw stemmen?

Yep, maar enkel die bepaalde snaar. Pas als alle zadels op z'n plaats zitten stem ik hem in z'n geheel.

Hiro
4 november 2009, 16:50
typ ff in op youtube krijg je genoeg tutorials

Jasper.
4 november 2009, 17:05
Loont het ook om je brug tijdelijk even vast te zetten?

wiegersma
4 november 2009, 17:44
In de laatste 'Gitarist' wordt dit ook besproken met plaatjes en tekst. Dus effe naar de bladenboer.

Jan Buurman
4 november 2009, 19:50
Loont het ook om je brug tijdelijk even vast te zetten?

Volgens mij niet. Je doet één snaar tegelijk. Als je één snaar helemaal ontspant blijft de floyd redelijk op z'n plaats. Dan kan je het zadeltje naar voren/achter schuiven, vast zetten en dan de snaar weer op spanning brengen. Dan check je het resultaat. Ik heb hem in ieder geval niet vast gezet.


In de laatste 'Gitarist' wordt dit ook besproken met plaatjes en tekst. Dus effe naar de bladenboer.

Intonatie reeds voltooid....:punk:

Edit: misschien wel even bladeren bij de bladenboer... uit nieuwsgierigheid

wietse
4 november 2009, 22:27
Met een normale brug is de snaar elke keer loshalen volgens mij ook de manier, omdat je anders kans hebt dat je snaar zich in je zadel graaft bij het verkorten van de snaar. Of niet?

nee, dan zouden alle gitaren die ik geintoneerd heb en dat zijn er heel wat inclusief enkelen met kahler en floyd rose, nu beschadigde zadels hebben.
de verplaasting van de zadels om te intoneren is namelijk vrij klein, en als de zadels daar al niet tegenkunnen dat zou niet best zijn.
snaar loshalen is werk om het werk, nergens voor nodig.