PDA

View Full Version : Plectrums



mini B.B
4 november 2009, 10:26
yo seg ik ga morge mijn 1ste gitaar (:strat:) gaan testen nu zou ik ook graag weten welk plectrum goed is om te beginnen.

ik dacht aan fender mediums.

En zeg ook gerust met welk plectrum jezelf speelt.

Tankman
4 november 2009, 10:28
Dat is iets dat echt per persoon heel erg kan verschillen.

Ik gebruik al ruim 6 jaar exclusief Dunlop Tortex .88 (de groene)

Dit is ook een van de meest gangbare maten. Veel pro's in de rock heavy metal wereld gebruiken die.

Maar mijn medegitarist in de band die heeft weer het liefst Fender Heavy's.

Een andere maat van me speelt liever op de kleine en dikke Jazz III's.

Ik denk dat een .88 of een 1mm je wel zullen bevallen of idd gewoon een medium.

Hiro
4 november 2009, 10:30
dat is verschillend per stijl en per persoon, ik heb zelf een 0.7, mm medium size for het strummen op een accoustische gitaar en op een elketrische gebruik ik eigenlijk altijd een 1 mm small voor het snellere picken en het hardere strummen.

Maar dat is per persoon verschillend en ze geven allemaal ook een ander soort geluid, zo zijn er ook picks (nou ja picks) die flinterdun zijn en waar je een mooie zachte strum mee krijgt, dat is in principe een dun laagje plastic hier kan je ook niet mee picken.

Dus vraag gewoon in de winkel of je er een paar uit mag proberen, of koop gewoon een paar verschillende, ze kosten niet veel, en zo kan je ze thuis ook uit proberen.

Midwolda
4 november 2009, 10:38
Heb hier ook van alles liggen, maar pak meestal tussen de 0.6 en de 1.0 mm.
Voor slag de dunnere, voor solo de stevigere.

almarvk
4 november 2009, 10:39
Inderdaad. Probeer wat uit en koop wat verschillende diktes. Je merkt vanzelf wel wat je lekker vindt spelen.

barno
4 november 2009, 10:52
en vooral niet vergeten dat je al vijf plectrums aan je hand hebt ... ik ben voor het spelen zonder plectrum dus : nothing beats the sound of flesh

Zamalan
4 november 2009, 11:25
Zoals al aangegeven, ze kosten de wereld niet vergeleken met je gitaar dus koop wat uiteenlopende modellen, na een tijdje merk je zelf wel welke beter in je hand liggen.

Ikzelf kocht bij mijn gitaar
- een big stubby (hard groot 2mm) (http://www.thomann.de/be/dunlop_big_stubby.htm)
- een tortex (buigzaam groot 1mm) (http://www.thomann.de/be/dunlop_tortex_standard_100_blau.htm)
- een jazz III (hard klein 1.38mm) (http://www.thomann.de/be/dunlop_jazz_iii_03.htm)
- een dunlop nylon (zacht groot 0.73mm) (http://www.thomann.de/be/dunlop_nylonplectrum_medium.htm)
- een dunlop nylon (zacht groot 1mm) (http://www.thomann.de/be/dunlop_nylonplectrum_heavy.htm)

Een maandje later merkte ik dat ik neigde naar de big stubby en/off de jazz toen ben ik nog eens naar de winkel geweest en heb een reeks stubbies gekocht en verschillende maten.

Nu speel ik vooral met een big stubby 3mm of een jazz stubby (even hard of een stubby en even klein of een jazz)

Tip: koop er meerdere want die krengen raken altijd kwijt. Er liggen er hier 10 op de kamer waarvan ik er 2 kan vinden.

Note to self: Een plektrum uitvinden die geluid maakt als je klapt.

FruscianteFan
4 november 2009, 11:36
Als je gewoon een plekje (doosje of broekzak, of onder de slagplaat van je gitaar) hebt waar je ze bewaart, dan raak je ze niet zo snel kwijt.

Verder valt me op dat sommige mensen hier melden welke plectra ze gebruiken, maar daar ga je écht helemaal niets aan hebben. Bij gitaren is heel duidelijk het geval dat het afhangt van smaak, maar ook van kwaliteit (een gitaar van €1000 zal vrijwel altijd beter zijn dan een van €100). Bij plectra is dit absoluut niet zo. Elk plectrum zou best hét plectrum voor jou kunnen zijn. Als het goed is mag je bij aanschaf van een gitaar in de winkel wel een stuk of wat plectra uitzoeken.

Dat gezegd hebbende vraag ik me af hoeveel het nu uitmaakt wat voor plectrum je gebruikt, want je moet het nog helemaal leren. Belangrijker is dat je véél oefent, een beetje eelt kweekt op je vingers (door te oefenen!) en vooral dat je er plezier in hebt.

Ohh ik weet het nog zo goed toen ik op de akoestische gitaar van mijn vader de eerste vier noten van Californication (RHCP) in een keer achter elkaar speelde. Dat klonk precies zoals op de plaat, geweldig!

Orbis
4 november 2009, 11:50
Ik zweer bij de Dunlop Ultex .60. Heerlijk dun maar waanzinnig stevig. Bovendien staat er een neushoorn op (hoewel toegegeven, de schildpad gaver is). Omdat het plectrum zo dun en is heb je heerlijke controle, zonder aan klank in te moeten leveren.

guitarkid
4 november 2009, 12:06
Proberen en nog eens proberen. Ik heb 30 jaar met een heel dun plectrum gespeeld en switchte toen naar een behoorlijk dikke (Dunlop 207). Veel meer toon, zeker acoustisch. Maar wat voor mij goed is, hoeft niet goed voor jou te zijn.
Gewoon 10 verschillende kopen en kijken wat fijn speelt. Succes!

Gr. C.

mini B.B
4 november 2009, 12:38
bedank voor de tips zal zeker meerdere setjes kopen om te proberen.
Zoals fender mediums
tortex 0.88
Ernie ball 0.72

hielos
4 november 2009, 17:41
Hoe dikker hoe voller het geluid! Heb zelf die paarse 2mm dunlop.

FruscianteFan
4 november 2009, 17:50
Hoe dikker hoe voller het geluid! Heb zelf die paarse 2mm dunlop.
Ben ik het niet mee eens. Ik ben onlangs dunner gaan spelen en dat heeft eigenlijk geleid tot een warmer, voller geluid.

TimS
4 november 2009, 17:50
bedank voor de tips zal zeker meerdere setjes kopen om te proberen.
Zoals fender mediums
tortex 0.88
Ernie ball 0.72

Ik denk dat die te weinig verschillen, je kunt beter bijvoorbeeld 0.60 - 1 - 1.38 nemen.

Thmz
4 november 2009, 17:57
Idd, neem echt goed uiteenlopende maten :p

Ik speel het liefste op 1.5mm's, ik heb ook nog 1 mm en 0.73 mm liggen maar de 1.5mm geeft me het meeste controle bij solo's.

vidar
4 november 2009, 17:59
ik sluit me aan bij Helios, met een dik plectrum (ik gebruik 3 mm big stubbies) krijg ik een voller en vooral ronder geluid. Bovendien kan ik met die stubbies beter m'n aanslagvolume beïnvloeden, de connectie tussen vingers en snaar voelt m.i. een stuk directer.

guitarkid
4 november 2009, 17:59
bedank voor de tips zal zeker meerdere setjes kopen om te proberen.
Zoals fender mediums
tortex 0.88
Ernie ball 0.72

Hallo mini B.B.

Probeer inderdaad even ook een echt wat dikker plectrum, zoals ik in een eerdere post al voorstelde en zoals Hielos ook terecht stelt.
Ik speelde dus altijd met een Dunlop plectrum (zo'n grijze, weet de dikte niet exact meer) en was daar tevreden mee. Een paar jaar geleden speelde een engelse gitarist in mijn studio op mijn Martin D-35 en ik was helemaal verbijsterd over het fantastische geluid dat ik hoorde. Als ik er zelf op speelde had ik die ervaring duidelijk minder, hoewel dan het geluid ook al wel erg mooi was.
Er waren twee oorzaken. Ten eerste het feit dat ik nu echt naar de gitaar luisterde als toehoorder en daardoor anders t.o.v. de gitaar zat. Ik hoorde meer transparantie. Maar de tweede reden was dat hij speelde met een echt "tortoise-plectrum", zeer dik en daardoor klonk de gitaar veel voller.
Een nog groter verschil was te horen bij mijn mandoline. Vanaf dat moment speel ik met een veel dikker plectrum en ik bestel echt gewoon een zakje van 50 en leg ze in elke gitaarkoffer, portemonnee, dashboardkastje etc.
Ik moest er wel even aan wennen, maar wil nu niet meer anders. Alleen als ik een echte acoustische slaggitaar-partij speel op 6 of 12-strings pak ik een iets dunner plectrum omdat ik dan de gitaar niet "overspeel", zoals ik dat noem.
Hoe dan ook, een plectrum is van veel invloed op je geluid, net als je vingers overigens......

Gr. C.

VanMeekeren
4 november 2009, 18:13
In mijn 'rock'-jaren speelde ik vooral ook op de groene en gele Dunlops. Toen wij ons meer spitsten op blues en jammen ben ik meer gaan spelen op Jazz III's. Ik vind de Jazz's veel helderder klinken en je kunt ook preciezer aanslaan heb ik het idee.

Succes met het kweken van eelt! :ok:

Van Meekeren

Midwolda
4 november 2009, 18:26
Nou, mij hebben jullie in ieder geval overtuigd...
ik heb net even m'n plectrum-doosje doorgekeken en daar kom ik nog een Jazz III,
twee van die kleine zwarte Gibson Hard's en een dikke hoornen plectrum tegen.
Die maar eens een tijdje op m'n amp leggen, oftewel een maatje dikker aanwennen.
Speelt wat lastiger maar klinkt wel zuiverder, het moet ook niet te makkelijk zijn he. ;)

guitarkid
4 november 2009, 19:22
Speelt wat lastiger maar klinkt wel zuiverder, het moet ook niet te makkelijk zijn he. ;)

Kunst is lijden..... :)

Gr. C.

Stretch
4 november 2009, 19:34
Ik heb zelf het liefst zo dik mogelijk, maar ik ben begonnen met een Big Stubby 2.0, gebruik nu Stubby 3.0, heerlijk, maar ik denk dat het slim is als je gewoon verschillende diktes probeert.

Als je niet echt een goed gevoel hebt bij degenen die je net noemde, probeer dan zeker de Big Stubby;)

acousticmats
4 november 2009, 19:40
en vooral niet vergeten dat je al vijf plectrums aan je hand hebt ... ik ben voor het spelen zonder plectrum dus : nothing beats the sound of flesh

+1

met plectrum kan je nooit zo veelzijdig spelen als met 4 vingers (sorry pinkje)

maar das natuurlijk ook omdat ik gwn niet kan fast picken ofzo (':

ShredTallicA
4 november 2009, 19:42
+1

met plectrum kan je nooit zo veelzijdig spelen als met 4 vingers (sorry pinkje)

maar das natuurlijk ook omdat ik gwn niet kan fast picken ofzo (':

Daar is hybrid picking voor :ok: plectrum + 3 vingers

FruscianteFan
4 november 2009, 20:15
+1

met plectrum kan je nooit zo veelzijdig spelen als met 4 vingers (sorry pinkje)

maar das natuurlijk ook omdat ik gwn niet kan fast picken ofzo (':
Het is heel makkelijk om te leren hoe je een plectrum in één vinger kunt klemmen, ik gebruik daar mijn middelvinger voor. Zo kan ik in een fractie van een seconde wisselen tussen plectrum en vingers. Na enige oefening lukt het ook nog eens om aan te slaan met de vinger waarmee je het plectrum vasthoudt.

Dus als je het zo bekijkt, gebruik ik mijn plectrum en 5 vingers, als dat nodig is.

Jilles
4 november 2009, 22:32
Ik zweer bij de Dunlop Ultex .60. Heerlijk dun maar waanzinnig stevig. Bovendien staat er een neushoorn op (hoewel toegegeven, de schildpad gaver is). Omdat het plectrum zo dun en is heb je heerlijke controle, zonder aan klank in te moeten leveren.

Bovendien raak je ze nóóit maar dan ook nóóit of te nimmer kwijt. Ja mensen, u hoort het goed: een onverliesbaar plectrum! :cheerup:

Ik ben dat ding zeker al 15 keer kwijt geweest, echt kwijt. "savonds in het gras bij een barbecue ofzo, of op een verjaardag, zeilwedstrijden, 3 uur later kom je gegarandeerd je plectrum tegen in het gras. Ge-wel-di-ge stukjes plastic! :crazyhappy: