PDA

View Full Version : Kan enkel snel spelen op hoogste snaar



3803
7 april 2003, 15:38
Volgens mij kan ik niet meer sneller met mijn 2 vingers dan dat ik nu kan...Het lukt me gewoon niet meer om het tempo op te drijven sinds een eind...Enkel op de hoogste snaar krijg ik een redelijk tempo, maar de dikkere snaren houden mij beweging tegen...

Is het mogelijk om sneller te spelen met andere snaren, of moet ik gewoon blijven oefenen...of is het tijd om nu met 3 vingers beginnen te leren spelen?

dikkie dik
7 april 2003, 15:47
oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen

hoofd
7 april 2003, 15:49
Al geprobeerd om langzaam, opbouwend te oefenen met metronoom? Zo niet, doe dat dan :wink:.

AntY
7 april 2003, 15:49
misschien doe je iets verkeerd...

ik merkte ook dat ik veel sneller kon spelen door gewoon minder aan te raken. hoe meer snelheid je nodig hebt hoe kleiner je je contact oppervlak maakt.

let maar eens op hoeveel dat scheelt

3803
7 april 2003, 15:49
Zeker weten...Er komt toch een moment wanneer je met 2 vingers geen vorderingen meer maakt of niet?

AntY
7 april 2003, 15:50
ja 3803 maar nog niet na 3 maanden :smile:

AntY
7 april 2003, 15:50
lol 5 posts in 1 minuut :smile:

Rhinus
7 april 2003, 15:50
Hoe snel kun je 't dan?
Heb je ooit last gehad van 't feit dat je iets niet snel genoeg kon spelen?
Welke nummers?

3803
7 april 2003, 15:51
Pennywise...Ik geraak steeds achterop na een keer die baslijn te hebben gespeeld, vrij irritant

Minder contact met het oppervlak maken helpt idd nogal

3803
7 april 2003, 15:54
Maxwell murder v/ rancid lukt aardig dat wel

De solo is me heel wat te snel, maar de rest gaat perfect

Rhinus
7 april 2003, 16:34
Rancid wel en Pennywise niet? :eek:

Laus
7 april 2003, 16:49
Maiden..iemand? nee, geintje...

vooral oefenen denk ik. ik heb persoonlijk meer het probleem dat mn linkerarm te traag is met het juiste vakje zoeken..

3803
7 april 2003, 17:08
Op 2003-04-07 16:34, schreef Rhinus:
Rancid wel en Pennywise niet? :eek:

Idd, zonder de solo he natuurlijk
Maxwell murder is zo snel als het wisselen tussen de 7de en de 8e fret, die snelheid hou je het hele nummer aan...En dat is volgens mij iets minder snel dan het steeds dezelfde noot aanslaan op bv de 5e fret, A snaar (eerste noot van de baslijn, ik hoor die elf of 12 keer aanslaan in een zeer korte tijd) bij bro hymn

Is wel fucking zalig om Maxwell murder te spelen, dat zit precies in me vingers :smile:
De moeilijkheid is meer op het fretboard, niet gewoon het aanslaan

Rhinus
7 april 2003, 17:20
Speel Rancid - Young Al Capone eens. Dat is pas snel.

Ik vind Pennywise - Bro hymn niet zo bijzonder snel eigelijk. Tenminste, dat kan ik spelen dus.

Als je dat niet met 2 vingers kan bassen, dan denk ik niet dat je op je 2 vinger limiet zit eigelijk.

bassopotmus
7 april 2003, 17:23
just oefenen till your fingers bleed...nothing more, nothing less

dikkie dik
7 april 2003, 18:00
hmm misschien zocht je het woord practise, maar kon het niet vinden? :razz:

Easy Rider
7 april 2003, 18:30
Misschien heb je slechte kwaliteit snaren? Dat maakt ook een heel verschil.

EZ

Oh, en dunnere snaren helpen ook vaak wel.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Easy Rider op 2003-04-07 18:31 ]</font>

3803
7 april 2003, 19:14
Een metronoom van 18kilobyte...freeware, en nog een goeie ook:
http://download.com.com/3001-2133-10153027.html
Hoe snel geraken jullie op de laagste snaar? ik ongeveer op 360 bpm, en hou ik het toch een eindje vol (30 sec ofzo)

AntY
7 april 2003, 19:28
ik denk iets tssen 400 en 450, misschien iets hoger, mar dat hou ik niet zo lang vol als 30 sec :smile:

3803
7 april 2003, 19:33
450 hmmm strak hoor :smile:

AntY
7 april 2003, 19:37
ja ik hou t ook niet lang vol :smile:

Rhinus
7 april 2003, 21:50
Hoe meet je dat?

AntY
7 april 2003, 21:54
dat meet je niet
je zet gewoon de metronoom aan en speelt mee en zorgt dat je net zo veel noten speelt als de tikken van de metronoom

Rhinus
7 april 2003, 22:07
Ik heb net dat programmatje die hirboven met een link stond gedownload. En ik heb hier geen bas bij de hand, maar ik denk dat ik iets boven de 400 zit. Ik heb op mijn been geoefent en de 410 lukt dan makkelijk. Maar op een snaar zal 't wel iets moeilijker zijn. Ik moet eens een keer de bas hier naar beneden slepen om te testen hoe snel ik 't nu echt kan.

Even een vraagje. Ben ik de enige die sneller kan bassen als ie steeds verschillende tonen aan moet slaan? Want dan kan ik volgens mij sneller bassen. Omdat ik me dan focus op die andere hand en dan gaat 't volgens mij echt sneller. Maar misschien is dat ook wel luisterbedrog.

AntY
7 april 2003, 22:15
dat gevoel heb ik ook wel eens rhinus

dan ben je aan t spelen met de cd mee, en opeens! wtf! ik speel mee! zo snel kon ik t nooit! en dan let je opeens op je rechterhand en ben je t gelijk kwijt :smile:

de laatste paar weken lukt het me steeds beter om dit gevoel op te roepen wanneer ik snel wil spelen, kwesite van state of mind en oefenen denk ik

3803
8 april 2003, 14:07
Op je been...Scheelt nogal wat als je het op je bas zou doen...Als je werkelijk aan 410 raakt, das volgens mij ongeveer de snelheid van pennywise, misschien iets trager...

Oh nog een vraagje...Als je snel tussen twee noten wisselt op een snaar, fretten jullie steeds met wijs en middelvinger afwisselend?
Of kan je het ook met bv pink en ringvinger...dit laatste lukt mij niet zo best in ieder geval

3803
8 april 2003, 14:11
Voor alle duidelijkheid, ik heb et over fretten, niet over aanslaan van de snaren

dikkie dik
8 april 2003, 14:16
kwou net zeggen, anders pak je een plectrum als je uber snel de snaar wilt aanslaan :smile:

dikkie dik
8 april 2003, 14:25
ik kan fretten op 450-480.

en het aanslaan van de snaar red ik nog op 750. heel simpel, je pakt je wijsvinger, en je maakt een beweging als met een plektrum, dus in 1 beweging het je 2 aanslagen zeg maar. :smile:

frenske
8 april 2003, 15:37
Het is wel enigzins logisch dat je op dunnere snaren sneller kunt spelen dan op de dikkere, omdat je hand en vingers veel vrijer kunen bewegen. Luchtgitaristen kunnen de snelste solo's spelen!
Het kan misschien ook zijn dat de hals een beetje te dik is voor je hand, zodat hij je bewegingsvrijheid en dus je snelheid belemmert.

JoVe
8 april 2003, 17:41
Ja veel oefenen en een goede techniek wil ook wel helpen.

Je moet alles ontspannen houden en zo klein mogelijke bewegingen maken, het volume haal je wel uit je versterker.
Je moet niet meer kracht gaan zetten als je sneller gaat spellen. Hierdoor heb je eerder een grens aan je snelheid en krijg sneller pijn aan je poten.

en verder oefenen, oefenen en nog meer oefenen.

JoVe
8 april 2003, 18:03
ow ja een leraar is ook heel heel erg handig. Het klinkt alsof je er niet zo eentje hebt.

het meest gebruikelijke is om je wijs, middel, ringvinger en je pink te gebruiken. Pink en ringvinger kunnen in het begin lastig zijn, maar WEL doen, want die moet je ook leren gebruiken.

en dat leer je door te oefenen, oefenen en oefenen

3803
8 april 2003, 19:01
Heb idd geen leraar :smile:
Oh ik gebruik voorlopig enkel wijs en middel

Is het niet beter om me vooral te concentreren op die 2 voor ik pink en ring gebruik

En nogmaal mijn vorige vraag, met welke vingers FRETTEN jullie wanneer je moet snel afwisselen tussen 2 frets naast elkaar?
Gewoon wijs en middel van je linkerhand, of ook af en toe met de andere vingers...zoals pink en ring, of ring en middelvinger?

Rhinus
8 april 2003, 20:03
Ik heb geen les ofzo, dus misschien is dit niet goed. Houd daar rekening mee. (En ik bass zoiezo nog maar iets van 5 maanden.)

Ik beweeg mijn hand altijd zo weinig mogelijk. En ik ben erachtergekomen dat ik met alle 4 de vingers veel fret. Ook met mijn pink. Alleen met ring en pink snel afwisselen vind ik moeilijk.

Ik heb een tijdje dit geoefent:
E|-1-2-3-4 50 keer herhalen
&amp;
A|-------4 50 keer herhalen
E|-1-3-2--
&amp;
E|4-2-1-3 50 keer herhalen
etc.

En dan bij de 1 mijn wijsvinger, bij de 2 mijn middel, bij de 3 mijn ring en bij de 4 mijn pink.

En dat dan steeds sneller. Ik vond dat wel goede oefeningen om mijn frethand beter te maken. Na een tijdje, nu dus, doe ik er allemaal varianten op. Over meerdere snaren enzo.

sickpunk
8 april 2003, 21:09
maxwell murder vin ik toch een heel stuk moeilijker dan bro hymn.... maxwell murder lukt me echt nauwlijks(die solo al helemaal nie...) en bro hymn speel ik nog met me ogen dicht.... maarja...

bassopotmus
8 april 2003, 21:20
Naja ik wil; niet lullig klinken, waar wat heeft snelheid nu met spelen te maken, bedoel je kan je blind oefen op snelheid en dan ben je mischien wel de snelste bassist in je town, maar als je geen feelingh achter je spel legt ben je nog nergens.
Ik concentreer me nu veel mee rop de groove en lekker "sailen" op die groove dan als een mad man snelle shit spelen.

Ik snap dat in deze topic het indd gaat om de techniek die achter het snelle spelen zit, maar ik wilde dit toch ff zeggen.

BTW ik heb echt geen idee hoe snel ik ben, maar ik denk redelijk snel. Ben trouwens ook niet zo into dat snelle punk en metal...

3803
8 april 2003, 22:50
Yep, rhinus...die oefening had ik zelf ook reeds bedacht om beter te kunnen fretten...Die is zeker goed om wat te trainen op maxwell murder

Het begin is heus zo moeilijk niet...Gewoon 3 dagen oefenen, het snel fretten heb je na een tijdje mee...Kvin et in ieder geval gemakkelijker aan te leren dan snel snaren aanslaan...gaat een stuk trager

Misschien is snelheid niet zo ontzettend belangrijk, maar ik leg mezelf toch op om bro hymn op de juiste snelheid te kunnen spelen...Op mijn eigen tempo wat overigens niet overdreven traag is, klinkt et behoorlijk, alleen wanneer ik het effectief wil meespelen raak ik het ritme kwijt na het een keer gespeeld te hebben, nogal kut :wink:

Dat metronoom ding helpt me wel om strakker te spelen heb ik reeds gemerkt

Easy Rider
9 april 2003, 13:42
Tja ik moet toch wel even bassopotmus gelijk geven... Maar he, ieder zijn eigen muziekstijl! Vrijheid van expressie is het belangrijkst in de muziek.
Tja als je gewoon snel op een snaar wil spelen pak je een plectrum.
Om Rhinus een antwoord te geven: dat komt waarschijnlijk omdat je niet een constant ritme met je rechterhand speelt. Je spieren kunnen veel makkelijker kleine 'sprintjes' van uebersnelle aanslagen maken dan dat ze het de hele tijd moeten doen. Bovendien kan je het dan nog combineren met een zootje hammer-ons en pull-offs en wordt het al gauw bloedje snel.
Victor Wooten heeft leuke voorbeeldjes op zijn site staan bijv.

EZ

Easy Rider
9 april 2003, 14:13
Ik moest het toch ff checken :grin:
Op de E-snaar, he!
Fretten haal ik 560, plukken hetzelfde. Hou het geen nummer vol, ook zo'n 30 sec.
Plectrum zit zo tussen 750-800, kan het dan echt niet meer goed horen. Bovendien is die metronoom dan niet meer zo gelijkmatig.
Maar ik speel dan ook al een jaar of zes.

EZ

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Easy Rider op 2003-04-09 14:15 ]</font>

3803
9 april 2003, 15:27
Thx, het is heus geen wedstrijd ofzo, aangezien ikzelf voorlopig slechts 360 heb...(nu reeds 370 yay)

Ik wil enkel een idee hebben van hoe snel je maximaal hoort kan plukken met 2 vingers...Zo weet ik ongeveer tot hoever ik moet trainen voor ik ring en pink zou beginnen te gebruiken...Nog trainen zat dus, aangezien zelfs boven de 500 mogelijk is :smile:

Easy Rider
9 april 2003, 15:36
Het ging er maar om dat je weet wat kan.
Ik bedoel, ik ben ook maar een prutser, ik klooi maar aan en doe maar wat.
Ik let er alleen op of wat ik doe lekker klinkt en strak gespeeld is, de rest is allemaal bijzaak.
En als ik 560 haal dan kan jij dat zeker.

EZ