PDA

View Full Version : 6 of 7 snarige gitaar



genz
4 november 2009, 08:17
ik wil al een tijdje een nieuwe gitaar kopen (elektrisch).
Maar nu begin ik te twijfelen welk. Het zit namelijk zo dat ik eer redelijke fan ben van Epica. Jammergenoeg spelen zijn op een 7 snarige gitaar. Ik kan dus niets van hun liedjes spelen. Nu ik een nieuwe gitaar wil kopen dacht ik erover om misschien een 7snarige gitaar te kopen zodat ik Epica wel kan spelen.
En aangezien een 7snarige gitaar ook alle snaren van een 6snarige gitaar heeft, kan ik dus ook nog al mijn andere muziek spelen.

Wat denken jullie hierover?

--=HANS=--
4 november 2009, 08:38
Ik ben niet echt bekend met de muziek van Epica maar volgens mij is een hoop van wat zij doen ook op een gewone 6 snaar te spelen.

Tankman
4 november 2009, 09:16
Een goede 7-snarige gitaar is erg leuk. Ik heb zelf de Schecter Omen-7 Extreme. Een zeker aan te raden gitaar. Die extra lage B opent wel een hele nieuwe wereld voor je. Zeker als je in een band met 2 gitaristen speelt. Kun je heel leuk je partijen laten afwijken van elkaar.

Wat is je budget?

Schecter Omen-7 Extreme 425 euro
Schecter Omen-7 360 euro (Het verschil zit 'm in de finish, de Extreme heeft een Quilted top en een push pull coil tap)
Schecter Demon-7 600 euro

Ibanez RG7321 400 euro

genz
4 november 2009, 09:44
bedankt voor de tips.

Blend
4 november 2009, 21:41
wellicht 6 snarig in een 7 snarige stemming? dan heb je alleen je hoge 'e' snaar niet...

Liquid_Metal
4 november 2009, 22:31
Die Schecter Omen-7 Extreme is zeker een aanrader. Mooie metalgitaar en Schecter is een goed merk. Ik heb dit model helaas nog niet kunnen testen, maar overweeg ook om deze gitaar te kopen.
Ik heb zelf een gitaar in C staan (da's dus 1 semitone hoger) en met 6 snaren speelt het wel een stuk makkelijker dan 7. Maar met heb je wel meer keuze in noten en akkoorden. Je zou idd ook een 6 string in B kunnen zetten, dat speelt ook soepel. Wel dikkere snaren gebruiken want het scheelt nogal veel.

Let er overigens wel op dat die Schecter een scale heeft van 26,5". Als je dat niet gewend bent zal dat best aanpoten zijn (Gibson Les Paul is 24,75", Fenders hebben vaak 25,5")

Tankman
4 november 2009, 22:55
De Omen-7 Extreme heeft gewoon een 25.5" scale hoor. Ik zou het wel weten. Ik heb hem nu in mijn handen vast.

Maar idd zeker een aanrader, anders had ik hem ook niet gekocht, en ik ben toch wel heel erg kritisch op wat ik koop.

Als je 7 snaren niet gewend bent is het wel even wennen. Het is maar 1 snaar extra, maar soms lijken het er wel 10 extra. Je hebt ineens zoveel meer mogelijkheden. Het went vrij snel. Een beetje ervaren gitarist heeft het binnen een kwartiertje wel onder de knie.

Liquid_Metal
4 november 2009, 23:16
Die Omen 7 Extreme staat overigens voor 360 euro bij The Groove Factory (http://groove-factory.nl/catalog/schecter-omen7-extreme-p-4475.html). Ik had 'm als goedkoopst gespot bij Thomann, maar daar is ie 422.

Liquid_Metal
4 november 2009, 23:17
@Tankman: zowel op de site van Thomann als op die van Schecter zelf hebben ze het over 26,5". Groove Factory spreekt echter wel over 25,5". Ik vind zelf >26 eigenlijk wel lekker.

Tankman
4 november 2009, 23:28
En mijn meetlint zegt gewoon 25.5"...

Arvoitus
5 november 2009, 04:02
Het eerste album van epica kun je in de E stemming spelen, maar de meeste nummers die op dat album staan hebben ze ook omgezet naar een B stemming. Alle albums daarna zijn in een B stemming opgenomen.

De oude gitarist (ad) heeft jarenlang met 6 strings gespeeld, dus dan moet jij dat ook kunnen ;) Je 6 snaar kun je in BEADF#B of BEADGB zetten.

BEADGB lijkt me handiger omdat je dan ook de akoustische ballads kan spelen.

Mathidal
5 november 2009, 10:04
Alleen lijkt die zevende snaar niet handig als je pop wilt spelen. Moet je meer snaren missen. xD

Tankman
5 november 2009, 10:28
Het eerste album van epica kun je in de E stemming spelen, maar de meeste nummers die op dat album staan hebben ze ook omgezet naar een B stemming. Alle albums daarna zijn in een B stemming opgenomen.

De oude gitarist (ad) heeft jarenlang met 6 strings gespeeld, dus dan moet jij dat ook kunnen ;) Je 6 snaar kun je in BEADF#B of BEADGB zetten.

BEADGB lijkt me handiger omdat je dan ook de akoustische ballads kan spelen.

BEADGB is niet echt handig, omdat een simpel vorm als Amin dan compleet anders uit gaat zien.

Als je in B gaat, neem dan BEADF#B.

Maar geloof me, 7-strings is de moeite waarde en ook gewoon leuk om te hebben. Dus doe niet moeilijk met stemmen, ga die Schecters testen.

Liquid_Metal
5 november 2009, 12:46
Maar als je een 7string wilt simuleren en tabs van 7 string muziek wilt spelen zonder de hoogste E kun je het beste wel een G gebruiken en niet een F#. Dan vergeet je gewoon de hoge E, ipv rechtaan transponeren.

Tankman
5 november 2009, 14:05
Vlijft lastig. Je houdt de neiging om het te behandelen als een standaard E-tuning, en dan loop je vast met akkoorden die gebruik maken van je b-snaar (in dit geval je g dus)

Ik zou het gewoon in BEADF#B houden en dan zelf even uitzoeken hoe je het beste de akkoorden kunt pakken.

Maar nogmaals, koop gewoon een 7-string. Gaat een hele nieuwe wereld voor je open.

Je gaat bij soleren je hoge E toch missen.

Liquid_Metal
5 november 2009, 14:17
Ik heb weinig ervaring met 7strings en merkte inderdaad dat ik de laagste snaar (B dus) inderdaad als E ga behandelen. Het is nogal wennen.
Gitaar in C heb ik wel juist getransponeert en dat werkt dus hetzelfde en speelt dus erg makkelijk.
Maar idd, ik zou gewoon een 7string kopen, je hebt meer bereik en meer mogelijkheden, én weer een nieuwe gitaar :cheerup: