PDA

View Full Version : 4x10 vs 2x12 & Combo vs Head



TimS
3 november 2009, 23:26
Ik zat eens te kijken naar 4x10 kasten, leken me ideaal. Nou vroeg ik me af waarom zo weinig mensen die dingen gebruiken. Ik heb aardig wat rondgezocht, maar veel kon ik niet vinden:


4x10 klinkt strakker
4x10 heeft meer punch
4x12 klinkt harder
4x12 heeft meer bas


Dat een 4x12 cab harder is maakt me niet zoveel uit, nooit problemen mee gehad. Meer bas weet ik niet of dat een voordeel of nadeel is, sommigen zeggen dat een 10" beter klinkt met een band.

En dan de tweede vraag: wat is het verschil tussen een combo en een stack (met dezelfde hoeveelheid speakers)? Ik had zelf het idee dat aan een cabinet vaak veel aandacht wordt besteed dan aan de bouw van een combo. Ook viel me op dat bij Mashall vrijwel alle cabs dicht zijn en de combo's open. Is dat voor ventilatie of daar een andere reden voor?

TimS
4 november 2009, 16:26
Niemand ?

Riky
4 november 2009, 16:41
1: Ik vind eigenlijk dat 4x12 kasten meer punch hebben... 4x10 zijn vaak wat scheller. Vind dat 4x12 het geluid mooier spreid over de speaker. Beetje lastig te omschrijven, maar ik vind 4x10 vaak wat gerichter, iets scheller en minder laag hebben dan 4x12. Alsof de druk van het geluid beter wordt verdeeld ofzo.

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor een gitaar je gebruikt. Ik speel met een strat met daarin single coils. Die klinken al snel wat "schel."

Ik ben meer weg van 4x12.


2: Combo's vs Head. Hoor ik zeer verschillende dingen over en weet het zelf ook niet. De ene keer klinkt een combo mooier. Iets organiser. Andere keer vind ik een losse cab vetter klinken.
Bij een ac30 vind ik de combo mooier klinken dan de head. Bij de meeste Marshalls vind ik een head + cab mooier klinken; iets strakkere sound.

Ben niet erg goed in het uitleggen van dit soort dingen, maar je moet het ook eigenlijk zelf ervaren.

3: Lees dit topic maar ff door: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=84562
Wordt je wijzer van denk ik:)

Btw de vragen die je steld hebben erg te maken met smaak. Er zullen waarschijnlijk mensen zijn die mij compleet tegenspreken. Ga een keer een dagje naar een muziek zaak en test wat dingen uit om ervaring op te doen.

TimS
5 november 2009, 14:07
Oke, ik ga maar gewoon wat proberen dan :)

the sure thing
5 november 2009, 14:10
Oke, ik ga maar gewoon wat proberen dan :) Er is een buikkast van Marshall, 4x10, klinkt super. Ik ben het typenummer ff kwijt. Een groot voordeel is ook dat 4x10 kasten wat kleiner en lichter zijn.

Dat een 4x10 "scheller" zou klinken, ligt voor het grootste deel aan de speakers. Daar ben ik het dus ook niet mee eens.

TimS
5 november 2009, 14:33
Er is een buikkast van Marshall, 4x10, klinkt super. Ik ben het typenummer ff kwijt. Een groot voordeel is ook dat 4x10 kasten wat kleiner en lichter zijn.

Dat een 4x10 "scheller" zou klinken, ligt voor het grootste deel aan de speakers. Daar ben ik het dus ook niet mee eens.

De 1965 geloof ik, daar was ik ook naar aan het kijken.

the sure thing
5 november 2009, 15:48
De 1965 geloof ik, daar was ik ook naar aan het kijken.Dat is m ja. Volgens mij heb je ze wel met verschillende speakers. Ik heb een keer een zeer goed exemplaar gehoord (weet niet welke speakers erin zaten) maar klonk echt super. Wel iets minder laag dan de 4x12, maar wat meer gefocussed/gecontroleerd. Zeker nog steeds dik en vet.

TimS
5 november 2009, 17:19
Wel iets minder laag dan de 4x12, maar wat meer gefocussed/gecontroleerd. Zeker nog steeds dik en vet.
En als je 4x10 vergelijkt met 2x12 ipv 4x12?

Riky
5 november 2009, 17:24
voor mij is 2x12 "the way to go." 2x12 spreid het geluid meer dan een 4x12. Die bundeld het geluid meer vind ik.

TimS
5 november 2009, 17:35
voor mij is 2x12 "the way to go." 2x12 spreid het geluid meer dan een 4x12. Die bundeld het geluid meer vind ik.

Heb je het nou over 4x12 of 4x10?

Riky
5 november 2009, 17:39
ik heb het over 2x12 vs 4x12...

Zo geef ik volgens mij volledig antwoord op je vraag. Mits je mij 1e post in dit topic erbij houd.

TimS
5 november 2009, 17:54
ik heb het over 2x12 vs 4x12...

Zo geef ik volgens mij volledig antwoord op je vraag. Mits je mij 1e post in dit topic erbij houd.

Ooh, oke

dus:

- 2x12 heeft meer bas
- 2x12 klinkt minder schel
- 2x12 heeft meer punch
- 2x12 heeft betere spreiding

Ziet er niet goed uit zo :makeup:

Riky
5 november 2009, 18:27
euuh nee.

4x12 vs 2x12
Qua sound vind ik niet heel veel verschil zitten tussen een 4x12 en een 2x12.
Ik vind alleen dat een 2x12 meer het geluid spreid dan een 4x12. Een 4x12 bundeld het geluid meer en klinkt gerichter.
Je kunt het ene beetje vergelijken met halogeen lampen. Die kun je ook met verschillen straal breedtes krijgen. Koop je die met veel spreiding (2x12) dan heb je dus breder ligt maar minder fel (breder geluid maar minder volume).
Koop je die met minder spreiding dan heb je gerichtiger ligt en feller (gebundeld geluid en meer volume).

4x12 vs 4x10
een 4x12 kast heeft meer laag. Ik vind meer duk gevoel (en dat vind ik meer punch) Een 4x12 vind ik minder schel, maar zoals the sure thing zegt kon dat ook aan de speakers liggen. De rest is te lezen in post 1.

Kan het niet beter uitleggen hoe ik erover denk.

Zo nu vind ik het mooi geweest;)

TimS
5 november 2009, 19:25
euuh nee.

4x12 vs 2x12
Qua sound vind ik niet heel veel verschil zitten tussen een 4x12 en een 2x12.
Ik vind alleen dat een 2x12 meer het geluid spreid dan een 4x12. Een 4x12 bundeld het geluid meer en klinkt gerichter.
Je kunt het ene beetje vergelijken met halogeen lampen. Die kun je ook met verschillen straal breedtes krijgen. Koop je die met veel spreiding (2x12) dan heb je dus breder ligt maar minder fel (breder geluid maar minder volume).
Koop je die met minder spreiding dan heb je gerichtiger ligt en feller (gebundeld geluid en meer volume).

4x12 vs 4x10
een 4x12 kast heeft meer laag. Ik vind meer duk gevoel (en dat vind ik meer punch) Een 4x12 vind ik minder schel, maar zoals the sure thing zegt kon dat ook aan de speakers liggen. De rest is te lezen in post 1.

Kan het niet beter uitleggen hoe ik erover denk.

Zo nu vind ik het mooi geweest;)
Ik had het nu over 2x12 vs 4x10 he :chicken:

Bedankt voor je uitleg! Ik bedoelde met punch trouwens wat anders, maar het is allemaal een beetje lastig beschrijven. Ik ga gewoon een keer proberen ze naast elkaar te zetten.