PDA

View Full Version : Workshop "how to build your own tube amp"



Marc Vos
3 november 2009, 20:23
Hallo mede forumleden,

Na vragen van verschillende kanten heb ik het idee gekregen om na de zomer van komend jaar een aantal workshops te geven over het zelf bouwen van een buizenversterker.

Tijdens deze workshops ga je onder begeleiding van mij echt met de soldeerbout aan de slag met het bouwen van een buizenversterker gebaseerd op de 5F1 (of 5C1) Tweed Fender Champ.

Naast de praktische kant (bouwen en testen van je versterker) wil ik jullie dan ook nog graag het een en ander bijbrengen over verschil in speakers, buizen, trafo's en noem maar op. Ook licht ik kort wat buizen en electronicatheorie toe.

Zo als het er nu voor staat gaat de workshops (dus in alle letterlijkheid van het woord) plaatsvinden in 4 à 5 avonden in groepjes van ongeveer 3-4 personen. De uiteindelijke deelnameprijs weet ik nog niet precies, maar zal ergens rond de 800 euro komen te liggen.
Het mooie is dan wel dat je na 5 avonden met je eigen gebouwde Tweed Champ (met Weber AlNiCo speaker) naar huis gaat!

Wat vinden jullie van dit idee?

Laat je mening en eventuele motivatie maar achter in deze thread!

Cya,
Marc

Fox Amps

peter_heijnen
3 november 2009, 20:27
Ik vind het een te gek idee, maar budel is best ver weg.

caliban
3 november 2009, 21:12
Lichtjes aan de dure kant wel, niet negatief bedoeld ofzo. Voor een tweekanaalse highgainer zelf te leren bouwen zou ik het misschien over hebben, maar voor een champ... net niet. In Amerika had je die Egnater-workshops, geen idee wat die daar kostten.

bluegate
3 november 2009, 21:32
Egnater workshop is ongeveer 2200 dollar.
Dat is een high gain Marshall clone met tweaks en ook iets schakelbaar.

Marc Vos
3 november 2009, 22:14
In principe valt het qua kosten wel mee, je betaald minder dan voor de nieuwe '57 reissue van Fender met dezelfde componenten...

Voor de Fender betaal je ongeveer 100 euro meer.

Misschien is een high gainer een leuke voor een "advanced" cursus, want dan ben je denk ik niet klaar in 5 avonden... :P Of je moet je huiswerk goed doen! :D

De bedoeling van deze cursus is om mensen bekend te maken met de wereld van versterkerbouw en dan moet je niet te moeilijk beginnen vind ik.

Mochten jullie daar anders over denken dan hoor ik dat graag!!
Alle opties staan namelijk nog open.

Bedankt vast voor jullie feedback.

Cya,
Marc

Liquid_Metal
3 november 2009, 22:32
Het klinkt als een goed idee, maar je moet mensen er wel van kunnen overtuigen dat je professioneel genoeg bent. En dat uiteraard ook zijn. 800 euro is een hoop geld.
Een groepje van 3-4 personen krijg je vast wel bij elkaar. Ik zou persoonlijk geen Tweed willen hebben en dus ook niet willen bouwen. Het bouwen van een buizenbak lijkt me best gaaf, maar dan zou ik idd een meerkanaals highgainer willen: die zou ik ook gebruiken. Nogmaals: 800 euro is een hoop geld als je de amp niet zou gebruiken. Maar er zijn vast genoeg mensen die wel zo'n amp zouden willen hebben.
Als je prijs maar weinig lager is dan het kopen van de amp verwacht ik dat mensen de cursus gaan doen omdat ze willen leren bouwen. Da's voor jou als bouwer vast ook een prettige gedachte.

bert k
3 november 2009, 22:38
Leuk plan, maar dit is reclame voor een commerciele activiteit en dat is niet toegestaan hier. Gaat dus op slot.