PDA

View Full Version : Metalband opnemen



Thoom42
3 november 2009, 16:04
Hallo,

Aankomend weekend neem ik de drums op van een metalband. Wat me opviel bij de pre-opnames was dat de bijgeluiden op elke microfoon behoorlijk was. Zo hoorde je op de snare de bass en toms er behoorlijk bij en andersom. Als we straks effecten compressie etc. gaan toepassen dan is dit van invloed op het totaalgeluid omdat het ook over die bijgeluiden gaat. Wat doen jullie eraan om die bijgeluiden per microfoon te beperken?

Thomas

Han S
3 november 2009, 16:14
Op de eerste plaats een goede drummer, of alles hard of alles zacht, maar niet een aai op de kick en mokerslagen op de snare. En dan heb ik het maar niet over 'hat bashers' in combinatie met de SM57 op snare want dat wil je liever niet horen.

Wat jij bijgeluiden noemt is normale overspraak en daar moet je mee leren omgaan, je moet het zelfs gaan gebruiken in je voordeel. Die overspraak komt de microfoon binnen vanaf de zijkant, off axis noemen ze dat en hoe die microfoon daar mee omgaat noemen ze de 'off axis response' afgekort OAR.

Nou wil het toeval dat de OAR van de meeste Beyer microfoons, om eens een merk te noemen, veel mooier is dan van de meeste Shure microfoons. Daarbij is bijvoorbeeld een Beyer M201 een hyper cardioid en dus hyper richtinggevoelig en de SM57 is een veel wijdere cardioid.

Kort door de bocht zou je dus kunnen zeggen dat een klasse drummer en een paar echt goede microfoons een groot verschil kunnen betekenen. Neem daarbij een juiste plaatsing ( uitproberen) en je komt een stuk verder. Let op fasefouten, goed luisteren naar het verschil als je een kanaal erbij openzet, als het snaregeluid opeens veel dunner wordt als je de overheads erbij zet dan heb je een fasefout, dus verplaatsen die handel.

fivelastwords
3 november 2009, 16:16
De microfoons anders plaatsen en afluisteren of het minder wordt is een handige optie. Kijk goed naar de karakteristieken van je microfoons. T'is rottig om overspraak te moeten fixen in je mix. Je zal altijd enige maat van overspraak houden.

Edit: wat Han zegt ;)

gitaarhaantje
3 november 2009, 16:27
Je kunt toch ook in de nabewerking eerste een gate plaatsen om bijgeluiden te verminderen/uit te halen..?daarna compressor enz... of heb ik dat verkeerd..


Greetz....

Tankman
3 november 2009, 16:42
Een paar weken terug hebben ik met mijn metalband ook een demo opgenomen. We hadden ook een discussie over overspraak.

Tips die wij meekregen waren:

Zorg dat je snare-mic met van je hi-hat weg gericht is, anders krijg je hi-hat overspraak op je snare.

Je Hi Hats mic je van onderen, ook weggericht van je snare.

Je overheads..tja..die staan er gewoon. Moet je even mee klooien.

De kick-mic heeft hij helemaal in de bassdrum gedouwd.

Ik heb verder geen verstand van opnemen, dit is wat ik meegrekregen heb. Hoop dat het helpt.

Han S
3 november 2009, 17:11
Ik had eens een metal drummer die gruwelijk hard op de snare sloeg en als je naar de beide kicks luisterde dan hoorde je de snare bijna net zo hard op die microfoon dan de kick zelf. Met een gate welke op de ingang een EQ had kon ik die gate triggeren met het laag van de kick zodat hij niet open ging op het geluid van de snare in die kickmicrofoon.

Maar gates hebben bijgeluiden als klikjes en de attack is vaak voor een deel weg, dus heb ik het geluid naar een Alesis D4 gestuurd en daar kick nummer 11 mee getriggerd. En dat leverde weer nieuwe klanten op omdat ze het kickgeluid van die CD zo goed vonden.

Verder scheelt het wel een paar straten of je nou een D12(112) of een MD421 in de kick zet want die 421 neemt veel meer overspraak mee.

'De overheads staan er gewoon', nee hoor, die staan er niet gewoon, die zorgen voor een belangrijk deel van het snare en tomgeluid en zelfs de kick hoor je daar goed op. En uitzetten of gaten is geen optie, dus pak je meetlint en zet ze op dezelfde afstand tov het centrum van de snare en begin met een meter. De overheads zijn ongeveer de belangrijkste microfoons in je totale drumgeluid, kick, snare en toms zou je nog kunnen vervangen door samples, de overheads niet.

Tankman
3 november 2009, 17:49
Ah...het stukje overheads heb ik gemist die dag in de studio.

Maar wat betreft de richting van de snare en hi hat mics, spreek ik de waarheid, of is dat allemaal niet belangrijk?

Han S
3 november 2009, 17:55
Ja, maar hoe je die microfoon ook richt, je zult altijd de hihat in de snare microfoon horen en de snare in de hi hat microfoon, dus kun je beter er voor zorgen dat zoiets meteen god klinkt want uitsluiten is niet mogelijk.

Tankman
3 november 2009, 18:00
OK, dus dat richting is alleen om het te minimaliseren?

Moet wel zeggen, dat het allemaal best wel goed klonk uiteindelijk. Het moet allemaal nog afgemixt worden, maar de ruwe versie was best ok.

Iceman
3 november 2009, 21:30
Thoom, waar neem je op?
Benieuwd, als medezwollenaar zijnde.

Thoom42
4 november 2009, 01:19
Ik neem op in de 22decibel studio. Als Zwollenaar moet je See my Solution wel kennen.

Terug naar de discussie; maakt het opname-volume nog uit? Juist alles zo zacht mogelijk opnemen, of juist wat harder? (niet in het rood)

Iceman
4 november 2009, 16:55
Thoom, je hebt PM.

Thoom42
6 november 2009, 01:14
Terug naar de discussie; maakt het opname-volume nog uit? Juist alles zo zacht mogelijk opnemen, of juist wat harder? (niet in het rood)

skanky
6 november 2009, 06:51
Terug naar de discussie; maakt het opname-volume nog uit? Juist alles zo zacht mogelijk opnemen, of juist wat harder? (niet in het rood)

Digitaal 24bit maakt het niet uit, 16 bit pieken om -6 dB is hard zat.

guhlenn
6 november 2009, 10:25
Het is flauw, ik weet, maar ik moest toch even hardop lachen om 'zo zacht mogelijk'.

bert k
6 november 2009, 11:15
Digitaal 24bit maakt het niet uit, 16 bit pieken om -6 dB is hard zat.
Niet helemaal met je eens. Als je 24 bits opneemt en je schiet bij de opname al in het rood gaat de a/d converter over zijn nek, en die vervorming krijg je er nooit meer uit. Dus gewoon veilig op -6 als maximum, later bij het mixen kan je de levels wel harder krijgen.

skanky
6 november 2009, 11:32
Niet helemaal met je eens. Als je 24 bits opneemt en je schiet bij de opname al in het rood gaat de a/d converter over zijn nek, en die vervorming krijg je er nooit meer uit. Dus gewoon veilig op -6 als maximum, later bij het mixen kan je de levels wel harder krijgen.

Ja tuurlijk je hebt gelijk, ik had het eigenlijk over het minimum. Qua piek moet je nooit boven de -6dB komen, dan zit je altijd veilig. Bij 16 bit zou ik niet TE zacht opnemen, maar bij 24 bit maakt het niet zoveel uit hoe zacht je opneemt.
Ik was even vergeten dat hier veelal beginners komen, voor ons spreekt het voor zich dat je niet bij de 0dB moet komen.

Han S
6 november 2009, 12:03
Het probleem is dat als je met 16 bits erg zacht gaat opnemen dan gebruik je lang geen 16 bits. Bij 24 bits heb je veel meer speelruimte want die acht bitjes meer betekent een enorm verschil. Maar beter aan de zachte kant dan te hard want zoals Bert al zegt is die schade onherstelbaar. Een enkel overtje is nog wel te repareren, maar zwaar in de oversturing is einde muziek en begin van gekraak.

Soulflyhigh
7 november 2009, 02:15
Ik neem op in de 22decibel studio. Als Zwollenaar moet je See my Solution wel kennen.

Terug naar de discussie; maakt het opname-volume nog uit? Juist alles zo zacht mogelijk opnemen, of juist wat harder? (niet in het rood)
Als ex-zwollenaar ook ;)

harrie-beton
7 november 2009, 08:34
Gewoon gaan. Als je een drummer ineens zachter laat spelen dan hij gewend is krijg je rare dingen in de studio. overspraak hoort erbij. Als je geen overspraak wilt moet je een computerdrummer nemen. Bij harde drummers neem ik nooit de hihat apart op omdat er weinig verschil is tussen de hihat die op andere sporen binnenkomt. Ik zet de overhead wat hoger en bij het mixen haal ik laag uit de overheads.

Arvoitus
9 november 2009, 01:18
Snare triggeren? Je kunt van te voren samples van je snare opnemen (zonder overspraak).
Na het opnameprocess kun je de opname van je snare omzetten naar midi (met bijvoorbeeld KTDrumTrigger) en deze gebruiken met je samples.

Vrij gebruikelijk bij metalbands.

Thoom42
9 november 2009, 15:23
Dan moet je het toch al als MIDI opnemen?

Noctiis
9 november 2009, 20:01
Ik gebruik Aptrigga om 'analoge' drums (snare, toms, basdrum) te vervangen met samples. Kan je ook mixen, 50% originele geluid, 50% replacement snaredrum bijvoorbeeld. Voeg een stuk of 12 verschillende snare aanslagen toe, van zacht tot hard en Aptrigga kan deze dynamisch laten horen. De zachte aanslag = zachte sample, harde aanslag = harde sample.
Werkt dus zowel met audio als met midi :)

Zo maak ik mijn solo liedjes ook, gewoon met EZDrummer programmeren en dan de standaard samples vervangen/aanvullen. Geeft net een wat meer eigen geluid, iedereen kent die EZDrummer sounds inmiddels wel :P

Thoom42
10 november 2009, 14:38
Dus je kunt gewoon je met microfoons opgenomen geluid (wav) door dat programma gooien, en dan kun je een sample kiezen die de signaaltjes veranderd door een zelf geprogrammeerd geluid? Moet je de boel daarna dan nog zelf programmeren of kan dat gewoon over een hele track snares bijvoorbeeld?

Arvoitus
10 november 2009, 20:05
Dus je kunt gewoon je met microfoons opgenomen geluid (wav) door dat programma gooien, en dan kun je een sample kiezen die de signaaltjes veranderd door een zelf geprogrammeerd geluid? Moet je de boel daarna dan nog zelf programmeren of kan dat gewoon over een hele track snares bijvoorbeeld?

Nou, KTDrumTrigger is een programma wat audio naar midi omzet, daarna kun je die midi track in SD, ezdrummer, etc inladen en met je eigen samples gebruiken.

Programma's die je kan gebruiken: Drumagog, aptrigga, Sound Replacer en KTdrumtrigger(gratis).

Thoom42
13 november 2009, 12:41
Thanks voor de antwoorden! De drums staan er prima op. Nu bas en gitaren. Kan ik voor gitaar en bas de MD421 gebruiken of raden jullie me wat anders aan? (metalplaat)

bert k
13 november 2009, 13:02
Lijkt me een prima keuze. Bas bij voorkeur twee sporen tegelijk opnemen: 1 met microfoon, de andere met DI. Bij het mixen kan je een mooie balans zoeken.

Thoom42
13 november 2009, 13:13
OK, thanks Bert, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Goede suggestie! Hoe sluit ik dat dan aan? De basversterker heeft ook een DI-out.

bert k
13 november 2009, 14:50
O, dat is makkelijk. Mic voor de baskast op kanaal 1, DI uit de versterker direct naar kanaal 2, simpel.

Iceman
16 november 2009, 10:02
Voor de gitaren: zet er ook een DI tussen, net als met je basgitaar, en neem het cleane geluid op een apart spoor.
Dan kan de mixer je gitaar achteraf nogmaals door een andere versterker halen en dat geluid weer opnemen (heet reampen).

Speeddemon
30 november 2009, 19:00
Han (en anderen), wat vinden jullie van de AKG D12 op kick voor metal dan?
Niet te 'vintage gevoiced'? (D12 hè, niet de D112; de welbekende basketbal in gymzaal... :soinnocent: )

En zou je bij metal/rock ook met een condensator (LDC) buiten/voor de kickdrum werken?

Han S
30 november 2009, 19:06
De D12 kan prima hoor, de D112 heeft meer klik, maar met wat EQ haal je dat ook uit de D12 en op de een of andere manier heeft de D12 iets wat alle andere kickmicrofoons ontberen, iets in het sublaag en moeilijk te omschrijven.

De D12 (zeepklopper) is trouwens niet voor de drums ontworpen en werd zelfs als zangmicrofoon gebruikt, doet het ook goed op een contrabas en op grote toeters.

guhlenn
2 december 2009, 10:15
En zou je bij metal/rock ook met een condensator (LDC) buiten/voor de kickdrum werken?

ik wel. Geeft wat meer mogelijkheden.