PDA

View Full Version : blauwe gloed wiebelt tussen links/rechts kt66



Evostars
3 november 2009, 15:11
Tijdens het testen van mijn zelfbouw Marshall JTM45 viel het volgende op:

De eindbuizen (2 kt66's) gloeien mooi blauw, maar niet in fase met elkaar.
De ene keer is rechts blauw en links niet, en dan weer anders om.

Ik heb V2 en V3 al verwisseld, (en V1 vervangen want die was microfonisch), maar zonder verschil.

Verder klinkt de amp goed.
Heeft iemend een tip om naar te kijken? Ik zie ze graag tegelijk gloeien (in fase).
Alvst bedankt,
Evo

RoelTM
3 november 2009, 16:17
De ene keer is rechts blauw en links niet, en dan weer anders om.

Cool. :cooler:

Evostars
3 november 2009, 16:28
niet echt cool...
T is een ab versterker, geen licht effect machine haha :crazyhappy:

als ie gelijktijdig links en recht zou gloeien, dan zitten die buizen mooi in fase...

Chris Winsemius
3 november 2009, 16:42
Bij 'n balansversterker (of "push-pull" amp) staan de eindbuizen juist NIET in fase.

Wissel de eindbuizen anders even van positie om te zien wat er dan gebeurt.

llahsraM
3 november 2009, 16:44
Bij mijn JTM45 geeft 1 eindbuis een mooie blauwe gloed. Ik vind het wel rete gaaf :):)

Heb je foto's van je zelfbouw? (inside en outside)?

Evostars
3 november 2009, 17:14
Bij 'n balansversterker (of "push-pull" amp) staan de eindbuizen juist NIET in fase.

Wissel de eindbuizen anders even van positie om te zien wat er dan gebeurt.

Ik heb de buizen even om gewisseld, geen verschil.
de linker buis gloeid blauw en de rechter alleen heel even bij de aanslag.

Chris Winsemius
3 november 2009, 17:22
Niet elke buis is hetzelfde, zelfs in 'n "matched" pair.

Als ie het verder goed doet (even vol vermogen test/etc.) zou ik me verder geen zorgen maken.

Evostars
3 november 2009, 17:26
Niet elke buis is hetzelfde, zelfs in 'n "matched" pair.

Als ie het verder goed doet (even vol vermogen test/etc.) zou ik me verder geen zorgen maken.

Ja hij klinkt verder prima... vind het alleen raar.
Ik denk dan: als links harder werkt dan rechts, dan klopt de golfvorm niet meer.
meer positief dan negatief zeg maar, nul=geen nul...

wellicht een optie om de buizen afzonderlijk te biasen...

Evostars
3 november 2009, 17:27
ik moet eigelijk ook ff de scoop eraan hangen, en kijken hoe het signaal zich ontwikkeld door de amp heen. wellicht is de fase draaier ook scheef...

Chris Winsemius
3 november 2009, 17:31
ik moet eigelijk ook ff de scoop eraan hangen, en kijken hoe het signaal zich ontwikkeld door de amp heen. wellicht is de fase draaier ook scheef...

Fasedraaiercircuit zelf is zelden 100% gebalanceerd, laat staan bij vervorming.....

fredjuh
6 november 2009, 21:29
De eindbuizen horen uit fase te staan he, is al gezegd. Maar hoe snel is het dan? Want als het audiofrequentie is zou je het niet moeten kunnen zien, en als het een hele lage frequentie is dan klopt er iets niet.

guitarnijboer
7 november 2009, 22:14
Tjonge jonge heren, hij gaat weer lekker! Bij gitaarspelen is het volkomen normaal dat de buizen om en om oplichten. Gitaarsignaal is ook bij lange na geen sinus en bevat veel boventonen dus je krijgt som en verschil frequenties, faseverschillen etc. Daarbij is de hoeveelheid harmonischen bij aanslag weer verschillend dan even later als de toon iets zachter is, en even later weer anders etc. Dit wisseld constant dus je raad het al...

Gooi er maar een zuivere sinus in dan zul je ze tegelijk zien oplichten...