PDA

View Full Version : Optimaliseer je sound op laag volume



j3r03n
3 november 2009, 14:18
Het onderstaande (Engelstalige) artikel legt snel en doeltreffend uit wat je kunt doen om op slaapkamervolume toch het beste uit je versterker te halen.

Maximize Low Volume Guitar Tone (http://www.mackamps.com/eastwood-articles/low-volume-guitar-tone/)

Waar het in het kort op neerkomt is:

Op lage volumes ligt de gehoorgrens voor lage en hoge tonen een stuk hoger dan die van het middenfreqentiegebied (zie Fletcher-Munsoncurve).

http://www.mackamps.com/Portals/60335/images//Fletcher_Munson_Curves-resized-600.gif

Het 'verlies' in hoge tonen kun je compenseren door de speaker op je oren te richten, bijvoorbeeld door de versterker schuin tegen de muur te zetten. Zo zit je met je hoofd in de 'beam,' waar de hoge frequenties het meest dominant zijn.

Het 'verlies' in lage tonen kun je compenseren door zo dicht mogelijk bij de speaker te blijven, zodat de bastonen duidelijker naar voren komen. Dit wordt het 'proximity effect' genoemd.

Waarom dit zo is, kun je lezen in het artikel.

Een andere aanpak is, mijns inziens, jezelf ervan bewust zijn dat je op slaapkamervolume de bass en treble wat verder open moet draaien t.o.v. de mids, in vergelijking met de situatie op repetitie-/podiumvolume.

Ik dacht dat jullie dit wel interessant zouden vinden, aangezien het merendeel van de gitaristen vaak thuis speelt en niet tot last wil zijn voor buren/huisgenoten/baby's.

Liquid_Metal
3 november 2009, 14:48
En daarom is het zo lastig om een amp goed in te stellen en waarom vaak wordt gezegd dat een amp thuis wel goed kan klinken maar 'in de mix' juist niet. Natuurlijk heeft het te maken met met het samenkomen van verschillende spectra, maar ook heel erg met dit effect. Ik speel met mijn eigen versterker voornamelijk thuis en daar staat de amp dus op ingesteld. Als ik op het podium ga staan zou het dus betekenen dat ik meer mids moet indraaien (grof gezegd).
Maar ja, het maakt natuurlijk ook heel erg uit waar je staat (vooral te horen aan de hoge tonen).

Diederik89
16 november 2009, 19:06
Eigenlijk best een logisch verhaal :) ook voor podia kan het best interessant zijn, maar dan moet je echt elke keer je amp anders instellen.. dat is wel om gek van te worden denk ik..

Yek1
16 november 2009, 21:13
Niet echt nieuw dit. Het is het principe van de "Loudness" knop die al sinds de '80-er jaren op veel hifi-installaties zit.

j3r03n
16 november 2009, 22:01
Niet nieuw nee, maar wel handig om te weten ;)
Dat van 'loudness' staat inderdaad ook in dat artikel.

iWishmaster
17 november 2009, 14:19
Niet echt nieuw dit. Het is het principe van de "Loudness" knop die al sinds de '80-er jaren op veel hifi-installaties zit.

En het idee van loudness wordt in sommige versterkers nu toegepast alszijnde Resonance en Presence. Technisch iets anders, maar het effect is hetzelfde.