PDA

View Full Version : volledig nieuwe amp, of enkel head?



tomas2
3 november 2009, 11:44
hallo,

al een 5-tal jaren speel ik nu op een halfstack die al enkele jaartjes meegaat (is gekocht in pakweg 2002).
gedurende die jaren heb ik er erg van genoten, maar ik ben wel toe aan wat anders, vooral omdat ik het zeer moeilijk vind om precies het geluid te verkrijgen dat ik wil.

het gaat over een H&K head (geen lampen, ik vermoed dat het de attax tour reverb is) en cabinet (4x12). voor de rest weet ik er bitter weinig uit het hoofd over (zit op kot).

Nu is mijn vraag of het verstandig is om enkel een nieuwe head te kopen, die wel zal voldoen aan mijn eisen en verder te spelen met de cab die ik nu heb, of dat het gewoon beter is om alles nieuw te kopen omdat die cab waarschijnlijk ook wel zijn beste jaren gehad heeft?
Ik weet bitter weinig over hoe lang je met een cab kan spelen, zoveel is waarschijnlijk al duidelijk.

hopelij kunnen jullie me helpen!

grtz, tomas

Thiez
3 november 2009, 11:56
gewoon alleen een nieuwe top kopen alvast. Cab is niet oud ofzo dat kan zeker zijn jaren wel hebben. zijn zelfs heel veel mensen die juist oude caps zoeken omdat die speakers lekker ingespeeld zijn enzo.
Nu staan H&K cabs niet bekend om de beste cabs dus misschien dat je in loop der tijd heb cab ook wilt vervangen om je sound te optimaliseren maar je kunt zeker weg met alleen een nieuwe top.

tomas2
3 november 2009, 12:39
ok, thx!

volgende zomer koop ik me normaal wel een nieuwe cab, maar het was gewoon voor nu. voor het moment heb ik het geld niet om een hele nieuwe set te kopen, dus als ik alles nieuw zou kopen zou het toch wachten zijn tot volgende zomer.

Thiez
3 november 2009, 13:11
denk dat veel gitaristen dat zelfde probleem hebben met geld :P ik in ieder geval wel.
Heb zelf ook eerst een andere top gekocht en half jaar later pas ander cabinet.

caliban
3 november 2009, 13:15
Je kan over de cabinet blijven spelen (zolang je geen problemen hebt qua impedantie-overeenkomst in combinatie met de nieuwe versterker), maar je cabinet moet natuurlijk ook goed klinken. Indien je sowieso een nieuwe cabinet wil kopen, test je de versterker ook best over de cabinet die je in gedachten hebt.
Waar zit je trouwens op kot?

ibanez260
3 november 2009, 14:21
ik zou, zoals de meeste hier zeggen, enkel een nieuwe head kopen, ten eerste omdat 5 jaar voor een cabinet niet egt zoooo lang is, naar mijn mening toch.
En ten tweede omdat je head toch 97 procent van je uiteindelijke sound bepaalt...

belfrink
3 november 2009, 15:15
Gewoon eerst een nieuwe top, cab kun je altijd nog veranderen in een later stadium ;)

AART
3 november 2009, 15:20
ik zou, zoals de meeste hier zeggen, enkel een nieuwe head kopen, ten eerste omdat 5 jaar voor een cabinet niet egt zoooo lang is, naar mijn mening toch.
En ten tweede omdat je head toch 97 procent van je uiteindelijke sound bepaalt...

97 procent is wel erg veel, voor 3 procent koop ik geen dure cab...
Speakercabs hebben echt wel veel invloed op je sound.

Desondanks is die H&K cab prima om nog even aan te houden en eerst een nieuwe head te kopen.

Les Paul R8
3 november 2009, 15:30
97 procent is wel erg veel, voor 3 procent koop ik geen dure cab...
Speakercabs hebben echt wel veel invloed op je sound.

Desondanks is die H&K cab prima om nog even aan te houden en eerst een nieuwe head te kopen.

Helemaal mee eens. Ik denk dat het minimaal 25% van je sound is.

Thijssie
3 november 2009, 15:35
En ten tweede omdat je head toch 97 procent van je uiteindelijke sound bepaalt...
Welnee....

m@rijn
3 november 2009, 15:37
ik zou, zoals de meeste hier zeggen, enkel een nieuwe head kopen, ten eerste omdat 5 jaar voor een cabinet niet egt zoooo lang is, naar mijn mening toch.
En ten tweede omdat je head toch 97 procent van je uiteindelijke sound bepaalt...

5 jaar voor een cab is nog heel jong. Ik speel op dit moment over een Marshall greenbacks cab van 15 jaar oud. Klinkt stukken beter dan de 1 jaar oude 1960A van mijne maat (zelfde head op aangesloten).

Een andere cab maakt WEL een groot verschil uit. Om er een procent op te plakken: 20% minstens. Ik heb met mijn JCM800 head 4 marshall cabs met allemaal verschillende speakers uitgetest. En je hoort weldegelijk een groot verschil.

caliban
3 november 2009, 15:38
Die percentages zijn moeilijk te zeggen. Het een beïnvloed het ander gewoon.

tomas2
3 november 2009, 17:23
ok! super dat er zoveel reactie op komt.

AART
3 november 2009, 18:27
Helemaal mee eens. Ik denk dat het minimaal 25% van je sound is.

Mwa, met de inflatie van de afgelopen tijd kan je nergens meer zeker over zijn...

caliban
3 november 2009, 18:53
Mwa, met de inflatie van de afgelopen tijd kan je nergens meer zeker over zijn...

En de mogelijke afschaffing van de speaker quota....

sjaak1990
3 november 2009, 18:54
Helemaal mee eens. Ik denk dat het minimaal 25% van je sound is.

Zeker ik denk zelfs nog wel meer als je van het ene uiterste gaat naar het andere. Een topamp klinkt gewoon niet goed door een slechte cab.
Zou eerst voor een mooie head gaan toch, heb je sowieso 1 ding goed.

caliban
3 november 2009, 19:14
Wat voor amp ben je naar op zoek, beste topicstarter?

tomas2
3 november 2009, 22:54
wel...
eerst en vooral moet ik al zeggen dat ik technisch nu ook niet zo hoogstaand ben dat de eisen hoog zijn.
op zich wil ik een deftige clean (met andere woorden een clean die dus ook clean is). deze gebruik ik minder, maar als ik die gebruik wil ik dus ook een goede.

de crunch zal ik zelden/nooit gebruiken.

het belangrijkste is de overdrive. mijn smaak gaat eerder in de metal/nu-metal richting met de benodigde distortion. met metal bedoel ik dan niet metallica en dergelijke,m aar het zwaardere werk, dus dat moet de distortion zeker aankunnen.
aan de andere kant moeten 'enkele noten' dan weer heel goed,zuiver en scherp klinken.

De versterker die ik nu heb kan het distortion gedeelte wel aan, de cleane functie is 'gewoon' (niet goed, niet slecht) maar met een hevige distortion worden enkele noten echt rap dof.

misschien is dit ook te verhelpen met pedaaltjes?

Les Paul R8
3 november 2009, 23:03
Mwa, met de inflatie van de afgelopen tijd kan je nergens meer zeker over zijn...

:seriousf::seriousf:

Tokaifan
3 november 2009, 23:11
wel...
eerst en vooral moet ik al zeggen dat ik technisch nu ook niet zo hoogstaand ben dat de eisen hoog zijn.
op zich wil ik een deftige clean (met andere woorden een clean die dus ook clean is). deze gebruik ik minder, maar als ik die gebruik wil ik dus ook een goede.

de crunch zal ik zelden/nooit gebruiken.

het belangrijkste is de overdrive. mijn smaak gaat eerder in de metal/nu-metal richting met de benodigde distortion. met metal bedoel ik dan niet metallica en dergelijke,m aar het zwaardere werk, dus dat moet de distortion zeker aankunnen.
aan de andere kant moeten 'enkele noten' dan weer heel goed,zuiver en scherp klinken.

De versterker die ik nu heb kan het distortion gedeelte wel aan, de cleane functie is 'gewoon' (niet goed, niet slecht) maar met een hevige distortion worden enkele noten echt rap dof.

misschien is dit ook te verhelpen met pedaaltjes?

Een top kopen die erg goed is op het gebied van clean en daar een monsterlijk overdrive pedaal overheen gooien.

Liquid_Metal
3 november 2009, 23:11
Als je je amp voornamelijk voor distortion gaat gebruiken, zou ik de amp toch op de scheurkanalen uitkiezen en clean minder prioriteit geven. Het is wel zo dat je clean niet kan maken uit een ragbak en distortion met goede pedalen kan toevoegen aan clean, maar mijn ervaring zegt dat ampscheur vaak lekkerder klinkt dan pedalenscheur. Zeker omdat er maar weinig pedalen met buizen zijn. Blackstar is een uitzondering, maar daar vind ik de voicing niet lekker van.
Ik heb mijn versterker (Engl E530) uitgekozen op het overdrive kanaal en dat bevalt erg goed (hoewel ik toch weer naar iets anders op zoek ben) en de clean is voor mij goed genoeg. Ik gebruik niet zo heel veel clean maar ben er toch redelijk kritisch over. Maar prioriteit ligt bij mij ook op de overdrivekanalen, dus waarschijnlijk zul je een compromis moeten sluiten.
Of twee amps kopen :soinnocent:.

caliban
4 november 2009, 01:11
Een top kopen die erg goed is op het gebied van clean en daar een monsterlijk overdrive pedaal overheen gooien.

Net niet. Voor zware metal stuff, moet je een amp hebben met een zwaar scheur kanaal, hetwelk je nog altijd kan boosten met een tubescreamer type van pedaal, maar dan niet echt om gain te maken. En er zijn genoeg high-gainers met vette cleans. Framus dragon, cobra en Rivera knucklehead (weliswaar van horen zeggen. Uit een mark IV van Boogie haal je ook een geweldige clean en overdrive, maar hij is niet zo makkelijk om in te stellen. Ook ENGL heeft een prima clean vind ik, maar op de Fireball bijvoorbeeld is het moeilijk om een goeie overdrive en clean instelling te kunnen combineren.

Maar aub, geen fender met een 'supervet metal' pedaal voor.
Een eenkanaalse marshall plexi met een pedaal voor wordt nog wel eens gebruikt voor metal geluiden, maar geniet niet dadelijk mijn voorkeur.