PDA

View Full Version : type effect?



sander666
2 november 2009, 21:09
Ik ben op zoek naar een effect om een "cleane" blues tone te verkrijgen.

In het onderstaande fragment is deze goed te horen.
Het is geboost maar ovestuurd niet echt, het laat die cleane ring er mooi uit komen.
Een soort van booster gok ik zelf zo?!

http://www.youtube.com/watch?v=mKWyHe5wY5Q&feature=related
Dit geluidsfragment kwam ik met toeval tegen, het laat heel goed horen wat ik bedoel

Welk type effect is dit en welke pedalen behoren tot de betere pedalen in deze catagorie(zowel prijs als kwaliteit).
Mijn gear (mocht dit van toepassing zijn)
- Fender strat
- Twin Reverb en Vox AC-15

Midwolda
2 november 2009, 22:06
M'n laatste aanschaf: een Ibanez GE-300 uit 1980, met Low-Mid-Hi +-12dB, Level +-20dB, 18Vdc.
http://tonehome.de/garbage/86/860667/big_10956373_0_383-610.jpg
Heb er net even mee staan bloewzen over de VibroChamp en dan kom je erg dicht bij zo'n geluid.
Misschien is de truc wel: een analoog circuit en een 18V voeding?

Squier4ever
3 november 2009, 11:41
Je fender flink hard met een lekker (niet teveel) boostertje ervoor moet de trick wel kunnen klaren. Bijvoorbeelde de LPB-1 van EHX, kan zoiets prima. Ik heb een SHO clone, en ook die kan dat heel lekker, mits je de crackle onder de 12 uur houdt.

Luke-wannabe
3 november 2009, 11:43
Volgens mij staat hier een flinke compressor voor te knijpen. Je hoort het als -ie hard aan slaat. Dan gaat ie zo zuigen. Lekker hoor!

Squier4ever
3 november 2009, 11:49
Een compressor kan ook zeker werken ja. Maar denk dat je met bijv. een micro amp ook een eind komt.

Shaggy
3 november 2009, 12:23
Volgens mij staat hier een flinke compressor voor te knijpen. Je hoort het als -ie hard aan slaat. Dan gaat ie zo zuigen. Lekker hoor!

+1

met een ross-type compressor slaag je zekers

vincedepooh
3 november 2009, 20:22
Zo, dat klink erug lekker. Goeie amp en gitaar. Ik denk een fender
type versterker. De spring reverb is ook wel sterk aanwezig!

Michael AE
3 november 2009, 20:24
Veel volume! Dat werkt het beste voor dit soort sounds, maar op laag volume kun je inderdaad een boostertje gebruiken.

vincedepooh
3 november 2009, 20:36
Ah, nu zie ik het pas, dat is John Mayer, toen nog kort haar. Live gebruikt hij o.a. Een two-rock amp die erg fijn klinkt. John Mayer is ook gear freak en op internet zijn er wel docs te vinden waar hij het een en ander uitlegt over zijn pedals.
Sucses met je zoektocht naar een lekkeruh bleus-tone!

Vincent

Mitch
3 november 2009, 20:46
Uit een beetje AC15 zou je dit ook zonder booster wel moeten kunnen halen. Welk type heb je precies? AC15CC?

Comfortably Daniel
3 november 2009, 21:32
Ik zou zeggen...neem je strat, neck-element, compressor, Twin Reverb en je bent klaar.

titzenpitzer
3 november 2009, 22:05
M'n laatste aanschaf: een Ibanez GE-300 uit 1980, met Low-Mid-Hi +-12dB, Level +-20dB, 18Vdc.

Heb er net even mee staan bloewzen over de VibroChamp en dan kom je erg dicht bij zo'n geluid.
Misschien is de truc wel: een analoog circuit en een 18V voeding?

Gha, heb net dezelfde! Zie hem tegenwoordig vaak opduiken. 't Is zo'n typisch pedaal dat je, eenmaal hij aanstaat, niet meer wil uitzetten :)

Luke-wannabe
4 november 2009, 01:40
Ik zou zeggen...neem je strat, neck-element, compressor, Twin Reverb en je bent klaar.
*Kuch* hals en mid *kuch*

Comfortably Daniel
4 november 2009, 11:21
*Kuch* hals en mid *kuch*

hmm...kan ook, maar ik vind hals alleen vaak net wat opener klinken.

FruscianteFan
4 november 2009, 13:04
hmm...kan ook, maar ik vind hals alleen vaak net wat opener klinken.
Als het gaat om het geluid in dat youtube filmpje van John Mayer, dan heb je wel echt hals+midden nodig. Dat dat 99% van de keren een vreselijk k#tgeluid is (imo, uiteraard), en dat een halselement op zichzelf juist prachtig kan klinken, dat is een andere zaak.