PDA

View Full Version : Fretboard schoonmaken



NielsCGP
2 november 2009, 17:38
Hallo iedereen,

Ik heb een vrij korte vraag.. het fretboard van mijn gitaar is vrij vies, er is al 20 jaar op gespeeld zonder schoon te maken :p.. Weet iemand een goede (vooral veilige!) manier om het schoon te maken? Ik ben erg zuinig op mijn gitaar, aangezien hij al door mijn vader en mijn broer is gebruikt en wil dus niet dat hij beschadigd raakt.

Mvg,
Niels

B0UDEWIJN
2 november 2009, 17:50
Goed boenen met bijv. citroenolie of iets wat daarvoor gemaakt is. Dit (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/14732.html) bijvoorbeeld

snaarplukker
2 november 2009, 17:57
Dan is het denk ik ook wel eens tijd om er nieuwe snaren op te zetten.;)
Want bij een snaren vervanging denk je ook vanzelf van "ik kan beter gelijk even mijn fretboard oppoetsen".

bagheera
2 november 2009, 17:59
Goed boenen met bijv. citroenolie of iets wat daarvoor gemaakt is. Dit (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/14732.html) bijvoorbeeld

+1 zo doe je dat , en goed boenen he.
belangrijk dat je dat af en toe eens lekker in de olie zet

Jilles
2 november 2009, 19:41
blokfluit-olie doet het kunstje ook.

Tho
2 november 2009, 19:53
blokfluit-olie doet het kunstje ook.

vast, maar waarom je blokfluitolie voor dit karwei zou gebruiken als er ook fretboard olie specifiek voor gitaren bestaat is mij een raadsel

j3r03n
2 november 2009, 23:12
Zucht...
http://3.bp.blogspot.com/_7zoSOTB7ImU/SrKYA73TlgI/AAAAAAAAEBw/EvwPKJeP_QQ/s800/Cif_250_2.jpg (http://www.lmgtfy.com/?q=allintitle%3A+fretboard+site%3Awww.gitaarnet.nl %2Fforum)

NielsCGP
3 november 2009, 13:24
wow het regent ideeën hier jongens! dank jullie wel :p ik denk dat ik morgen dan maar even langs de lokale muziekhandel ga en ff wat van die fingerboard poets ophaal.. nogmaals bedankt voor alle reacties!

Hiro
3 november 2009, 13:30
Ik heb ze van de week ook gekocht fretboard cleaner en fastfret, eerst maar even zoeken hoe t werkt

Willi@m
3 november 2009, 15:49
Fastfret sucks... tenminste dat is mijn mening, voordat dat ik hier ruzie krijg :soinnocent: ps iedereen gaat er vanuit dat het hier gaat om rosewood fretboard... lemonoil mag toch niet op maple of wel?

Braindead
3 november 2009, 15:51
Dat mag wel op maple maar het mag niet op gelakt maple.

ps: Als je gelakt maple hebt moet je eerst ff de lak erafschuren en dan kun je er lemon oil op doen :D

Hiro
3 november 2009, 19:12
Nee ik heb speciale rosewood olie of ebony een van de twee aansluitend iig op mn fretboard en t fastfret om een keer uit te proberen

RoelTM
30 januari 2010, 16:20
Ik zag bij Guitarsupplies deze (http://www.guitarsupplies.nl/N_frame.html?http://www.guitarsupplies.nl/Duesenberg-Fingerboard-lotion--N_art_1812.php) fretboard lotion. Ik ga daar binnenkort toch bestellen, dus ik dacht dat het handig zou zijn om deze gelijk mee te nemen.

Is dit wat, of moet het echt 'olie' zijn. (want lotion is geen olie???)

The Crash Cowboy
30 januari 2010, 16:29
Ik peuter altijd met m'n nagels de grootste troep langs de fretten weg en maak het hout dan schoon met een vochtig doekje. Nooit problemen gehad, en een (redelijk) schone toets.

YannickH
30 januari 2010, 16:39
dunlop heeft eens peciaal flesje voor het fretboard schoon te maken...

P-Five
30 januari 2010, 17:03
Ik doe het altijd als volgt:

Snaren eraf (duh)...
Schoonmaken met een tandenborstel en glassex.
Met keukendoek droog maken (dat neemt het vuil op en poets je het de volgende keer niet in je toets)
dit een paar maal herhalen.
Als laatste ontvet ik de toets met wasbenzine. Hierdoor verbleekt je toets wel een beetje.
Als je hals droog is er citroen- of meubelolie op doen en laten intrekken.

YannickH
30 januari 2010, 17:05
Ik doe het altijd als volgt:

Snaren eraf (duh)...
Schoonmaken met een tandenborstel en glassex.
Met keukendoek droog maken (dat neemt het vuil op en poets je het de volgende keer niet in je toets)
dit een paar maal herhalen.
Als laatste ontvet ik de toets met wasbenzine. Hierdoor verbleekt je toets wel een beetje.
Als je hals droog is er citroen- of meubelolie op doen en laten intrekken.

en ook om het half jaar ermee naar de tandarts?

Der Groovemeister
30 januari 2010, 17:12
Ik gebruik altijd Fast Fret om m'n snaren na het spelen mee schoon te maken en sinds ik dat doe blijft ijn fretboard ook mooi schoon. Op smeren en met een doekje elke snaar schoon wrijven en daarna nog een keer met de doek over alle snaren (en dus ook de toets). Zo gaan je snaren ook nog eens veel langer mee!

Gearjunkie
30 januari 2010, 18:16
glassex of remmenreiniger werkt goed.

Quicksilver
30 januari 2010, 23:10
Ik heb een complete set van dunlop gekocht en je hoeft niet lang te werken of je hele fretboard glimt als een gekke! :crazyhappy:

http://www.thomann.de/nl/dunlop_maintenance_kit.htm

Het geld zeker weten waard! :)

Mikos
31 januari 2010, 20:06
Ben t volledig met Quicksilver eens !
Ik gebruik die 65 ook voor mn body te poetsen :)

Quicksilver
31 januari 2010, 22:28
Ben t volledig met Quicksilver eens !
Ik gebruik die 65 ook voor mn body te poetsen :)

Klopt, en op snaren als ik ze nog moet gaan verwisselen gebruik ik ook het snaren-ding. Enige wat ik niet gebruik is Carnauba wax, geen idee waar dat goed voor zou moeten zijn, is dat weleens van toepassing op mijn gitaar?

Steven Otto
10 maart 2010, 15:30
Ik ben net naar de gitaarboer gegaan en vroeg om iets citroenolie-achtig om mijn fretboard op te poetsen.
De medewerker raadde mij GHS Guitar Gloss aan, dat schijnt beter te zijn dan citroenolie.
http://www.gitarenenmeer.nl/images/GHS-Guitar-Gloss-A92.jpg

Alleen nu mijn probleem; op het flesje staat 'Not recommended for unfinished surfaces'.
Hij raadde specifiek dit aan voor het fretboard, maar ik heb nu zo mijn twijfels.

???

Orbis
10 maart 2010, 15:34
Tja, dat Guitar Gloss klinkt mij in de oren als een poetsmiddel om je gitaar weer stevig te doen glanzen, niet als een manier om je fretboard te onderhouden..

Steven Otto
10 maart 2010, 15:38
Ja, dat denk ik dus ook :makeup:

Maar omdat die medewerker al dik 20 jaar gitaren opknapt/afstelt en ruime ervaring heeft, doet dat mij twijfelen.
In GHS Guitar Gloss zit 5% kerosine. Dat kan toch nooit goed voor m'n rosewood toets zijn?!?

Olorin
10 maart 2010, 15:40
Ik zie hier op dit forum diverse poets/schuur/polijst middelen voorbij schieten.

Ik poets al mijn gitaren al 30+ jaren met bijenwas (€ 1,95 en ik doe er jaren mee!), incl. de hals. Kwartier in laten trekken en goed, heeeel goed uitboenen.

Gitaren nog in perfect staat en de toets zo schoon als maar zijn kan.

(p.s. maximaal 2 x per jaar anders krijg je een boenlaag en dat wil je niet)
Ben ik nu echt de enige die dit doet :dontgeti:

HaroldA
10 maart 2010, 16:16
Toets: bij het vervangen van m'n snaren (~5-10x per jaar, verschilt per gitaar) gaan er een paar druppels Fret Doctor op die ik aanbreng met een stuk keukenrol.

Snaren: regelmatig Fast Fret, maar niet iedere keer. Te glad is ook niet fijn.

Body: poets ik eigenlijk niet of hoogstens 1x per jaar met een droge doek om het bloed en de uitwerpselen uit te smeren. :soinnocent:

Git Aar
10 maart 2010, 16:34
Waarom geen olijfolie?
Ik heb het idee dat we gefopt worden met al die speciale olietjes.

HaroldA
10 maart 2010, 16:43
Waarom geen olijfolie?
Ik heb het idee dat we gefopt worden met al die speciale olietjes.

Zou goed kunnen, maar een zure olie (zoals citroen) vreet langzaam je fretboard op. Ook mogen de porien niet te vol komen te zitten zodat je alleen maar vuil aan gaat trekken.

Dit alles kan ik niet onderbouwen en kan inderdaad verzonnen zijn door de lui achter Fret Doctor en dergelijke.

hardus
10 maart 2010, 17:02
Ik ben net naar de gitaarboer gegaan en vroeg om iets citroenolie-achtig om mijn fretboard op te poetsen.
De medewerker raadde mij GHS Guitar Gloss aan, dat schijnt beter te zijn dan citroenolie.
http://www.gitarenenmeer.nl/images/GHS-Guitar-Gloss-A92.jpg

Alleen nu mijn probleem; op het flesje staat 'Not recommended for unfinished surfaces'.
Hij raadde specifiek dit aan voor het fretboard, maar ik heb nu zo mijn twijfels.

???

Dit moet je dus NIET op een rosewood toets smeren.

Op een gelakte maple toets kan wel. Die behandel je hetzelfde als de body.

Rosewood: schoonmaken met wasbenzine en daarna insmeren met bv notenolie van de apotheek.

Steven Otto
10 maart 2010, 17:31
Ik heb nu al en beetje gesmeerd en eraf gehaald met een droge doek:dontgeti:

Er kwam een hoop zwart vanaf en hij is nu schoon.
Ik ben benieuwd of of m'n fretboard het overleeft :chicken:

Jasper.
10 maart 2010, 20:59
Dit moet je dus NIET op een rosewood toets smeren.

Op een gelakte maple toets kan wel. Die behandel je hetzelfde als de body.

Rosewood: schoonmaken met wasbenzine en daarna insmeren met bv notenolie van de apotheek.

Kan dat ook met notenolie van de supermarkt? (hazelnootolie en walnootolie hebben we hier volgens mij)

Orbis
10 maart 2010, 21:14
Dit moet je dus NIET op een rosewood toets smeren.

Op een gelakte maple toets kan wel. Die behandel je hetzelfde als de body.

Rosewood: schoonmaken met wasbenzine en daarna insmeren met bv notenolie van de apotheek.

Wat doe je eigenlijk met een ongelakte maple toets? Ik lees overal wel hoe je omgaat met gelakt maple en rosewood, maar ongelakt maple komt zelden of nooit ter sprake. Ik ben wel benieuwd, aangezien mijn ongelakte maple hals wel wat vuilig begint te ogen. Ik gebruik normaal gesproken gewoon een doekje met water, maar is dat wel verstandig?

geert1976
10 maart 2010, 22:05
Wat doe je eigenlijk met een ongelakte maple toets? Ik lees overal wel hoe je omgaat met gelakt maple en rosewood, maar ongelakt maple komt zelden of nooit ter sprake. Ik ben wel benieuwd, aangezien mijn ongelakte maple hals wel wat vuilig begint te ogen. Ik gebruik normaal gesproken gewoon een doekje met water, maar is dat wel verstandig?

Je bedoelt dat die grijzig uit begint te slaan?

ongelakte maple hals en toets kun je gewoon behandelen met lijnzaadolie:ok: