PDA

View Full Version : Solderen van heeeeeeele dikke speakerkabel



The Running Man
2 november 2009, 12:28
Ik heb een partij hele dikke high end (audio) speakerkabel gekregen en wil dit gaan gebruiken voor de 4x12 Hello Kitty cab voor mijn dochter.
Volgens Toneblo is de kern maar liefst zo'n "4 kwadraat".
Is dit een beetje knap aan de lipjes van Celestions te solderen of moet er extra/andere dingen gebeuren?
Ik soldeer zelf nooit maar dit lijkt voor mijn gevoel meer op een loodgietersklus dan op een soldeerklus van een electrotechnicus.
Ben niet zo gek op trial and error vandaar een oproep om jullie praktische adviezen.

Grtz

guitarnijboer
2 november 2009, 12:45
Mijn advies: niet aan beginnen...

bert k
2 november 2009, 13:04
Lijkt me behoorlijk over the top, dunner draad werkt net zo goed.
Ga je het toch proberen, zou ik het met een gasvlam doen. Wel opletten dan je speaker niet uitbrandt...

aaronstonebeat
2 november 2009, 13:21
Kijk eens hoe dun de draadjes zijn die lopen van de aansluitclips naar de conus. Echt dikker dan dat zou de speakerkabel naar mijn idee niet hoeven zijn; als die draadjes te dun waren, zouden ze de hele tijd doorbranden.

Ik gebruik altijd gewoon elektriciteitssnoer voor 220 V.

erwin_ve
2 november 2009, 13:49
Als je het toch wil gebruiken; maak een klein eyelet board met 4 gaten.

Wat dunnere draadjes lopen dan van het eyelet board naar je aansluiting voor de speaker.
Van de speaker ingang naar het eyelet board gebruik je die dikke kabel.

nico verduin
2 november 2009, 14:07
Ben het met Erwin eens. Door dat dikke draad loop je de kans dat je de aansluiting op de speaker sloopt.

The Running Man
2 november 2009, 16:21
Bedankt,

Ik had wel eens gehoord dat wat dikkere kabel gunstig was. Bij toeval kreeg ik dit "bliksemafleidermateriaal" en had al het onbehaaglijk gevoel dat je er veel teveel warmte in moet stoppen om het ergens tegenaan te solderen.
Mijn eerste ingeving was dat het dan via een "mof" zou moeten die op de clip geklemd wordt.
Als gewoon 220V snoer werkt, dan lijkt me dat een stuk praktischer.

Grtz

aaronstonebeat
2 november 2009, 16:30
Audiofreaks zullen het vast met me oneens zijn wat betreft 220-snoer; en er zullen vast vele minieme factoren een rol spelen. Maar wat mij betreft moet een speakerkabel voldoende dik zijn om het vermogen door te laten zonder warm te worden en de kabels moeten gescheiden van elkaar lopen (dus geen coax zoals bij een signaalkabel).

Ik heb het al meegemaakt dat mensen (veel) meer aan een set luidsprekerkabels hadden uitgegeven dan ik ooit in mijn leven aan een hele stereo-installatie. Zij zullen het verschil wel horen dan.
Voor mij maakt het niet uit. Goede muziek klinkt ook goed op een klote-installatie; klote-muziek klinkt altijd klote, hoe goed de installatie ook is :D

Plant
2 november 2009, 23:09
Ik heb het al meegemaakt dat mensen (veel) meer aan een set luidsprekerkabels hadden uitgegeven dan ik ooit in mijn leven aan een hele stereo-installatie.

Hoe was het ook alweer. "Had ie voor Bose gekozen, dan had ie z'n vermogen uitgegeven" ? :seriousf:

In de High End audiowereld willen ze nog wel eens een beetje doorslaan. Sommigen zouden voor het hoogfrequent gedrag zelfs misschien nog het liefst golfpijp toepassen (snapt denk ik niet iedereen, komt uit de zendwereld en mag je verder vergeten).

Het is wel zo dat er bij speakers (lage impedantie) een wat hogere stroom door kabels loopt. Als speakers dan een flink eind bij de (eind)versterker vandaan staan, heb je door kabelweerstand uiteindelijk wat verlies. Maar om nu meteen 4mm kwadraat (want dat bedoel je waarschijnlijk) in een speaker cabinet te gaan steken is overdreven. De afstand is te kort om daar wat van te merken. En kijk eens wat er in je versterker zelf zit.

Nou zijn er van die freaks die dat ook meteen aanpakken. Ik zag laatst een topic voorbijkomen over een Fender Amp mod.

En solderen van zulke kabel is niet te doen. Enorme warmte toevoer en dan ook nog aan de soldeerlippen van de speaker die spontaan smelten of afbreken. Wat je vanaf de klemmen tussen versterker en speakers steekt moet je zelf weten, maar probeer het niet direkt op speakers en printen te prakken, want de mechanische belasting alleen al is gewoon te groot.

fredjuh
6 november 2009, 22:12
Neem in gedachten dat bliksem kan oplopen tot 200.000 A en de stroom in speakerkabels tot 5 A.:)

Plant
6 november 2009, 22:25
Neem in gedachten dat bliksem kan oplopen tot 200.000 A en de stroom in speakerkabels tot 5 A.:)

Dus als je die dikke kabel aan je speaker vastmaakt, moet je aan het andere uiteinde tijdens onweer de min aan aarde leggen en de plus op het dak in de lucht houden :blast: :blast:

fredjuh
6 november 2009, 22:37
Oeps! Ik dacht dat het over draad van een bliksemafleider ging.:seriousf: Maar dat was dus een metafoor... Stupid me!

toneblo
8 november 2009, 10:59
...het is ook moeilijk om dat te verwerken, speakeraansluitingen hebben in de regel al moeite om een 2 kwad. te ontvangen.
Toch is het daar zeker wel mee te doen, gaat het ook worden!