PDA

View Full Version : Aanschaf eerste gitaar (akoestisch)



Figorro
2 november 2009, 03:25
Hoi allemaal, ik ben een student en ben voor mijzelf op zoek naar een gitaar om op te leren spelen. Een paar vrienden van mij spelen ook gitaar en dat heeft bij mij ervoor gezorgd dat ik eigenlijk ook echt wel gitaar wil leren spelen.
Ik hoop dat jullie mij een paar adviezen kunnen geven, voornamelijk voor keuze van gitaar.

Ik heb al een hoop berichten op dit forum gelezen en heb al wel een paar dingen kunnen vaststellen.
Mijn voorkeur van stijlen is voornamelijk rock zoals Three Doors Down, Nirvana.
Wat ik bijvoorbeeld ook erg mooi vindt om na te kunnen spelen is Wonderwall door Oasis. Op basis hiervan denk ik dat country/western gitaar het beste bij mij past.

Ik heb inmiddels ook wat argumenten gelezen om met nylon snaren te beginnen. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre het misschien handiger is voor het oefenen om daarmee te beginnen, maar mijn muziek-voorkeur past in iedergeval bij stalen snaren. Dus ik ga ervan uit dat het ivm met motivatie het belangrijkste is om wel meteen goed te beginnen.

Vanuit dat oogpunt wil ik in principe ook meteen een redelijk goede gitaar kopen, en niet zo'n slechte gitaar dat de motivatie bij de eerste klank als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Ik heb gelezen dat goede gitaren beginnen bij een nieuwprijs van 200+, dus ik richt mij voornamelijk op tweedehands gitaren. Mede ook omdat, ondanks dat ik met een goede gitaar wil beginnen, ik er ook rekening mee houd dat het misschien toch niet mijn ding is, of dat ik er simpelweg niet genoeg tijd voor heb om te oefenen.

Mijn eerste vraag is waar ik eigenlijk precies op moet letten bij het aanschaffen van de gitaar. En welke merken moet ik naar kijken?
Tot nu toe weet ik dat merken als Motion, Stagg etc slechte kwaliteit en goedkoop zijn. (al is er over Stagg wel veel discussie :))