PDA

View Full Version : Aanschaf eerste gitaar (akoestisch)



Figorro
2 november 2009, 03:25
Hoi allemaal, ik ben een student en ben voor mijzelf op zoek naar een gitaar om op te leren spelen. Een paar vrienden van mij spelen ook gitaar en dat heeft bij mij ervoor gezorgd dat ik eigenlijk ook echt wel gitaar wil leren spelen.
Ik hoop dat jullie mij een paar adviezen kunnen geven, voornamelijk voor keuze van gitaar.

Ik heb al een hoop berichten op dit forum gelezen en heb al wel een paar dingen kunnen vaststellen.
Mijn voorkeur van stijlen is voornamelijk rock zoals Three Doors Down, Nirvana.
Wat ik bijvoorbeeld ook erg mooi vindt om na te kunnen spelen is Wonderwall door Oasis. Op basis hiervan denk ik dat country/western gitaar het beste bij mij past.

Ik heb inmiddels ook wat argumenten gelezen om met nylon snaren te beginnen. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre het misschien handiger is voor het oefenen om daarmee te beginnen, maar mijn muziek-voorkeur past in iedergeval bij stalen snaren. Dus ik ga ervan uit dat het ivm met motivatie het belangrijkste is om wel meteen goed te beginnen.

Vanuit dat oogpunt wil ik in principe ook meteen een redelijk goede gitaar kopen, en niet zo'n slechte gitaar dat de motivatie bij de eerste klank als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Ik heb gelezen dat goede gitaren beginnen bij een nieuwprijs van 200+, dus ik richt mij voornamelijk op tweedehands gitaren. Mede ook omdat, ondanks dat ik met een goede gitaar wil beginnen, ik er ook rekening mee houd dat het misschien toch niet mijn ding is, of dat ik er simpelweg niet genoeg tijd voor heb om te oefenen.

Mijn eerste vraag is waar ik eigenlijk precies op moet letten bij het aanschaffen van de gitaar. En welke merken moet ik naar kijken?
Tot nu toe weet ik dat merken als Motion, Stagg etc slechte kwaliteit en goedkoop zijn. (al is er over Stagg wel veel discussie :))
Verder heb ik goede dingen gelezen om Yamaha, Inbanez en Cort. (van wat ik heb gelezen zouden deze het meest in mijn prijs klasse liggen)
En verder dat de meest dure merken Taylor, Martin en Fender zijn. (die toch echt buiten mijn prijsklasse liggen)

In principe hoop ik een goede gitaar tussen de tussen de 100 en 200 euro te vinden, om mee te beginnen. Om tenminste met redelijke kwaliteit gitaar te beginnen.

Verder, wat betreft lessen, weet ik dat het makkelijkte is als je les hebt omdat het dan sneller gaat en je geen verkeerde dingen aanleert, maar ik wilde het eerst proberen met de dingen die je online kunt vinden en wellicht wat les van vrienden. Ik overweeg ook te kijken of ik misschien les kan krijgen via het conservatorium van een hogeschool in de buurt. Hopelijk via mijn universiteit.:)

Wat is jullie advies?

Muzieknono
2 november 2009, 06:38
Gewoon doen, kijk inderdaad eens voor een 2e hands yamaha of Cort en ga samen met je vrienden aan de slag, merk je dat je dingen wilt weten die je vrienden je niet kunnen leren dan is het vroeg genoeg om op les te gaan.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
2 november 2009, 11:16
Vanuit dat oogpunt wil ik in principe ook meteen een redelijk goede gitaar kopen, en niet zo'n slechte gitaar dat de motivatie bij de eerste klank als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Ik heb gelezen dat goede gitaren beginnen bij een nieuwprijs van 200+, dus ik richt mij voornamelijk op tweedehands gitaren. Mede ook omdat, ondanks dat ik met een goede gitaar wil beginnen, ik er ook rekening mee houd dat het misschien toch niet mijn ding is, of dat ik er simpelweg niet genoeg tijd voor heb om te oefenen.

Wat is jullie advies?

Ja, inderdaad gewoon direct een staalsnarige kopen. Speelt een tikje zwaarder, maar als dat is wat je wilt moet je dat gewoon doen.

Tussen de 100 en 200 zou je inderdaad het beste tweedehands kunnen kijken. Neem wel een van je vrienden die al speelt mee dan, zodat die wel kunnen zien of er niet iets aan mankeert per ongeluk. Normaal gesproken is dat niet zo bij een gitaar, maar je weet maar nooit.

Let op de klank en de bespeelbaarheid, alhoewel dat laatste vaak met een afstelbeurt te verbeteren is (tenzij het een erg oude gitaar betreft waarvan het bovenblad is gaan vervormen in de loop der jaren)
Het moeilijke in het begin is dat je nog moet leren luisteren naar een gitaar, je weet als het ware nog niet wat je mist.

Zoek ook liefst iemand om je in elk geval met wat beginnerslessen op gang te helpen, anders wordt het een erg moeizame start.

Wat merken betreft:
Fender akoestisch is niet zo bijzonder hoor, alhoewel ook niet meer zo slecht als heel vroeger. Maar ze hebben daar absoluut niet de naam die ze elektrisch hebben, dus verkijk je er niet op.

Bloedirritant is dat tegenwoordig Marktplaats vergeven is van goedkope, nieuwe prutgitaren van Internetbedrijven. Ze zouden een aparte afdeling voor particuliere, echt tweedehands spullen moeten maken.

Nou, tweedehands in die prijsklasse:

Naast de merken die jij noemt kom ik in die prijsklasse op Marktplaats tegen:

Tanglewood
Crafter
Epiphone
Takamine

die allemaal best aardig kunnen zijn.

Figorro
2 november 2009, 11:54
Ok, ja nouja ik was in principe ook van plan eerst op Marktplaats te kijken, maar daar lijken weinig goede gitaren op te staan. (op degene na dan die meer dan 1000 euro zijn)

Wat weten jullie precies van de Yamaha?
Ik heb goede verhalen over dit merk gehoord en je vindt ze ook regelmatig op marktplaats. Het enige nadeel enkel van gitaren van marktplaats is dat de gitaren altijd vrij ver weg zijn voor mij om op te halen. Aangezien ik in Maastricht studeer. :) Dus dan wordt het al wat lastiger om mijn vrienden zover te krijgen ivm reistijd en kosten. (ik ben een van weinigen die een week-ov heeft) Is het verstandig een gitaar van plus minus 100 a 200 euro op merk en beschrijving te kopen via marktplaats? (daarmee bedoel ik, hebben jullie daar ervaring mee) Of kun je dat als beginner ook al bij een gitaar herkennen of het goed/slecht geluid is?


Maargoed, ik heb tot nu toe een aantal gitaren gevonden.

Yamaha cg100a 50 euro

Richwood 55 euro

Martinez 20 35 euro

Gadsden WG 350 65 euro

Yamaha gitaar F-310P 100 euro

Cort Earth 100 120 euro


Met name de yamaha F serie, gadsden en cort klinken goed. Wat denken jullie?
Ik zat zelf voornamelijk te denken aan de Cort aangezien ik op dit forum las dat dit ook aangeraden werd door een docent. Wat vinden jullie?

Trouwens, LaurentB, die merken die u noemt heb ik tot nu toe eigenlijk alleen maar gezien met prijzen van 300+? Met name Takamine en Epiphone gitaren lijken allemaal ruim boven de 500 euro te zitten. :/

LaurentB
2 november 2009, 12:06
Ok, ja nouja ik was in principe ook van plan eerst op Marktplaats te kijken, maar daar lijken weinig goede gitaren op te staan. (op degene na dan die meer dan 1000 euro zijn)

Wat weten jullie precies van de Yamaha?
Ik heb goede verhalen over dit merk gehoord en je vindt ze ook regelmatig op marktplaats. Het enige nadeel enkel an gitaren van marktplaats is dat de gitaren altijd vrij ver weg zijn voor mij om op te halen. Aangezien ik in Maastricht studeer. :) Dus dan wordt het al wat lastiger om een van mijn vrienden zover te krijgen. (ik ben een van weinigen die een week-ov heeft) Is het verstandig een gitaar van plus minus 100 a 200 euro op merk en beschrijving te kopen via marktplaats? Immers kan ik zelf niet goed beoordelen of de klank goed is, of is daar wel een manier voor? (als leek zijnde)


Maargoed, ik heb tot nu toe een aantal gitaren gevonden.

Yamaha cg100a 50 euro

Richwood 55 euro

Martinez 20 35 euro

Gadsden WG 350 65 euro

Yamaha gitaar F-310P 100 euro

Cort Earth 100 120 euro



Met name de yamaha F serie, gadsden en cort klinken goed. Wat denken jullie?
Ik zat zelf voornamelijk te denken aan de Cort aangezien ik op dit forum las dat dit ook aangeraden werd door een docent. Wat vinden jullie?

Die eerste Yamaha CG is een nylonsnarige, dus dat valt af voor jou. Die andere Yamaha zie ik ook voor 139 nieuw staan, dus die is aan de dure kant. Die Cort is een mooiere deal, dan.
De andere merken ken ik niet, behalve Richwood. Is ook een budgetmerk.
Zoek altijd even nieuwprijzen op, op Internet.

Op zichzelf kan Yamaha goede spullen hebben, hoor, hun duurdere gitaren zijn soms erg goed. Maar in de hele lage prijsklassen (<150 euro nieuw) maken die merken ook weer niet zoveel meer uit.

Ikzelf zou niet gauw akoestische gitaren blind kopen, ook duurdere niet. Het geluid kan behoorlijk verschillen tussen twee exemplaren. Maar ik begrijp je probleem.
Maar zeker tweedehands zou ik een gitaar altijd zelf willen kunnen controleren op beschadigingen.

Als je een beetje oren hebt hoor ook jij wel wat verschil in kwaliteit van gitaren. Misschien minder subtiel dan een ervaren gitarist, maar er kunnen behoorlijke verschillen zijn die ook een leek hoort.

Muzieknono
2 november 2009, 19:21
Kijk eens of je 2e hands een yamaha fg700s kunt scoren, het zal bijna niet, want iemand die er één bezit zal hem niet snel van de hand doen.
Alles van d FG serie is overigens goed.
Mvgr. Dirk Jan :B

Figorro
3 november 2009, 17:41
Haha nee ik heb even gekeken, die gitaar (fg700) heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden.

LaurentB:
Dus met een scherp oog/gehoor kan het geen kwaad zelf naar een gitaar te gaan kijken om er een te kopen van internet tweedehands?
Ik vroeg laatst aan een vriend van mij die zo af en toe nog wel op een akoestische gitaar speelt, en die raadde me sterk aan om te beginnen met een Yamaha of Morgan. Omdat dat solde en bekende merken zijn. (met name Yamaha)

Wat mij wel verbaast is dat Yamaha gitaren altijd als tweedehands, nog steeds vrij prijzig zijn en niet veel in waarde lijken te dalen als tweedehands.
Terwijl bijvoorbeeld zo'n Cort gemiddeld 200 tot 250 euro nieuw is, en die een stuk verder dalen tot 100-140 euro.

Ik heb nu twee corts gezien.
De ene is een Cort Earth 100
en de andere is een Cort Earth 60sn.

Enig idee wat het verschil is? Op websites waar ze de modellen nieuw aanbieden kan ik het verschil ook niet vinden.
Ik wil namelijk straks niet erachter komen dat het een kinder gitaar blijkt te zijn. :)

LaurentB
3 november 2009, 18:13
Het leuke van gitaren is dat er niet veel verborgen techniek in zit. Vrijwel alles wat belangrijk is kun je horen, zien of voelen. Bovendien gaat een gitaar niet snel achteruit bij een normale behandeling. Dus inderdaad, als je goed oplet kun je tweedehands best iets leuks vinden.

Yamaha heeft een goede naam. Als je bij tweedehands auto's kijkt, betaal je voor bepaalde merken ook duidelijk meer omdat ze gewoon gewild zijn. Dat is vaak met reden, maar dat wil niet altijd zeggen dat andere merken daarom minder zijn, alleen hebben ze die naam nog niet.

Toevallig heb ik wel eens op een Morgan gespeeld bij een winkeltje in Stein (of Elsloo?), en die vond ik voor 200 euro niet slecht klinken. In die low-budget klasse niet verkeerd.

Die Cort Earth 100 heeft een massief sparren (spruce) bovenblad en mahonie zij- en achterkant. Een massief bovenblad klinkt gemiddeld beter dan een gelaagd. Ik kan niks vinden over die 60-serie. Wel over de 70 en die heeft ook een massief bovenblad, daar kan ik geen essentieel verschil in vinden, raar.
Soms zijn het cosmetische verschillen, maar dat kan wel degelijk geld kosten, om iets er mooier uit te laten zien.

Als je wilt controleren of een bovenblad massief is: kijk of de nerf van het bovenblad doorloop op de binnenrand van het klankgat.

Overigens: die kleinere gitaren komen vooral bij nylonsnarige gitaren voor, bij staalsnarige minder. Ja, de Baby Taylor, maar dat zijn reisgitaren (klinkt best leuk trouwens).



Haha nee ik heb even gekeken, die gitaar (fg700) heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden.

LaurentB:
Dus met een scherp oog/gehoor kan het geen kwaad zelf naar een gitaar te gaan kijken om er een te kopen van internet tweedehands?
Ik vroeg laatst aan een vriend van mij die zo af en toe nog wel op een akoestische gitaar speelt, en die raadde me sterk aan om te beginnen met een Yamaha of Morgan. Omdat dat solde en bekende merken zijn. (met name Yamaha)

Wat mij wel verbaast is dat Yamaha gitaren altijd als tweedehands, nog steeds vrij prijzig zijn en niet veel in waarde lijken te dalen als tweedehands.
Terwijl bijvoorbeeld zo'n Cort gemiddeld 200 tot 250 euro nieuw is, en die een stuk verder dalen tot 100-140 euro.

Ik heb nu twee corts gezien.
De ene is een Cort Earth 100
en de andere is een Cort Earth 60sn.

Enig idee wat het verschil is? Ik wil namelijk straks niet per ongeluk naar iemand toegaan en erachter komen dat het een kinder gitaar is. :)

Figorro
3 november 2009, 19:48
http://en.woodbrass.com/CORT+EARTH+60+ACOUSTIC+GUITAR+PACK
http://www.wikizic.org/Cort-Earth-60/reviews-1.htm

Dit zijn tot nu toe links die ik heb kunnen vinden voor Cort Earth 60 gitaren, maar hieruit kan ik het verschil met de 100 serie niet halen.
Overigens, hoeveel zou jij gemiddeld betalen voor een Cort Earth 100 of 60?

LaurentB
3 november 2009, 20:02
http://en.woodbrass.com/CORT+EARTH+60+ACOUSTIC+GUITAR+PACK
http://www.wikizic.org/Cort-Earth-60/reviews-1.htm

Dit zijn tot nu toe links die ik heb kunnen vinden voor Cort Earth 60 gitaren, maar hieruit kan ik het verschil met de 100 serie niet halen.
Overigens, hoeveel zou jij gemiddeld betalen voor een Cort Earth 100 of 60?

Ja, die had ik ook gezien, maar er staan geen specificaties bij, dat is inderdaad het probleem. Die 70 serie heeft wél een massief bovenblad.

Prijzen, gewoon wat men in het algemeen voor tweedehands spullen betaald: van 60 tot 70 procent van de nieuwprijs.
Beetje moeilijk dus met die 60 serie, want daar vind je weinig over. Een dikke 100 euro zou ik zeggen.

Die Earth 100 kost zo'n 200 euro nieuw, dus dan heb je het over 125 euro 2ehands. Ik wou dat ik wist wat het verschil is met die 60/70 serie. Die 60-serie is wel echt zo'n starters pack.

Ik heb je trouwens een PM gestuurd, check die even.

Figorro
4 november 2009, 14:54
Ja dat idee kreeg ik ook al. Maar de 70 en 100 serie hebben dus beide hetzelfde soort bovenblad? Allebei massief.
Toch zie ik dan nog steeds het verschil niet in de aanduiding van 60, 70 en 100 serie van Cort. Maargoed, het verschil zal dan wel niet dermate groot zijn. Kheb overigens pm gelezen en beantwoord. :)

LaurentB
4 november 2009, 23:43
Ah, ik ben erachter wat het verschil tussen de 70 en de 100 is: het zijn verschillen in afwerking.
De 100 heeft iets luxere mechanieken, een wat duurder rozet om het klankgat (hout) en glossy ipv satin lak. Dat kost een paar tientjes meer.

Hier had ik de specificaties gevonden:
Cort Earth 70 (http://www.myguitar.nl/epages/61564925.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61564925/Products/%22EARTH%2070%20NS%22)
Cort Earth 100 (http://www.myguitar.nl/epages/61564925.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61564925/Products/%22EARTH%20100%20NS%22)


Ja dat idee kreeg ik ook al. Maar de 70 en 100 serie hebben dus beide hetzelfde soort bovenblad? Allebei massief.
Toch zie ik dan nog steeds het verschil niet in de aanduiding van 60, 70 en 100 serie van Cort. Maargoed, het verschil zal dan wel niet dermate groot zijn. Kheb overigens pm gelezen en beantwoord. :)