PDA

View Full Version : RANDALL RG50TC 50w tubes



Mathidal
1 november 2009, 19:27
Hoi forumbewoners

gezien de zoekfunctie niet werkt wil ik geen opmerkingen over "dat staat hier al vaker :o"

ik gebruik momenteel een Roland Cube 20x, een goede beginnersamp met veel effecten, maar een versterker die helaas niet sterk genoeg is om optimaal te functioneren in het bijzijn van een drummer en een bassist. :D

Nu heb ik de kans om een versterker te kopen van iemand die ik ken, maar het uittesten zal pas voor komende woensdag zijn. Hij bezit een Randall RG50Tc 50 w tube en wilt ze kwijt omdat hij een betere versterker heeft gekocht.

Hij zegt dat het een goede versterker is om clean te spelen en met distortion over een drumstel uit te komen. Toch weet ik niet of deze versterker goed is of niet, maar velen zeggen dat het een erg goede versterker is en ook voor een topprijs uit de deur gaat. (€ 300)

Heeft iemand ervaring met deze versterkers? Scheurt deze versterker lekker? Is de clean helder? Is hij handig voor het transport? Kan hij tegen een stootje?
+ hebben jullie hints waar ik goed op moet letten bij het testen van een versterker? (in het algemeen)

Relevante info: ik gebruik Godin Detour als gitaar en bezit een Boss ME-70 als multi-effectpedaal, verbonden met neutrik-kabels. De band speelt rock/metal.

Tankman
1 november 2009, 21:28
Ik heb geen ervaring met de buizenvarianten uit de RG serie. Wel heb ik erg vaak op de solid state varianten gespeeld en dat zijn versterkers die zo'n beetje voldoen aan al mijn eisen. Mooie heldere en volle clean en lekker ruige, maar gediffinieerde drive.

Waar ik op let met buizenbakken en mijn gitaren is dat ik er een echte clean sound uit kan halen. Ik wil geen ene vorm van vervorming horen op mijn clean kanaal.

Op drive moet hij gedeffinieerd blijven en niet op marshalls gaan lijken. Dat vind ik persoonlijk gewoon vies klinken.

Als je drive kanaal niet voldoet, is het geen ramp. Je kan altijd nog een goeie distortion over je clean kanaal gooien. Als je clean maar voldoet zeg ik dan.

Qua stevigheid: Ja ze kunnen tegen een stootje, maar let wel op..het is een buizenversterker. Als de buizen nog warm zijn wil je hem absoluut niet gaan verplaatsen, anders kunnen deze breken. Het blijft glas.

Mathidal
1 november 2009, 21:34
Zijn dat niet lampen zoals iemand dat noemde?

Ik neem de versterker mee naar de repetitie, om de twee weken, kan dit kwaad? In principe komt hij niet met schokken in contact bij het vervoer. :)

Maar waarschijnlijk ga ik mijn versterker daar laten staan, op de plaats van repetitie.

Kunnen lampen goed tegen kou?

P.S. ik sluit mijn effectenpedaal van mijn huidige versterker altijd aan op kanaal clean, omdat ik anders bijgeluiden krijg. xD

Tankman
1 november 2009, 21:36
Wat je moet doen, is je versterker na het spelen even laten afkoelen. Een kwartiertje ofzo is meestal wel genoeg. Dan kun je hem vervoeren.

Die buizen lijken idd op lampen, maar of het die zijn weet ik niet. Maar heet glas breekt snel. Koud maakt niet zo uit. Duurt wat langer om goed op te warmen. Zou alleen letten op vochtigheid.

Mathidal
1 november 2009, 21:42
Daarstraks was het aan het regenen buiten, als het gaat om tien meter door de regen verplaatsen, kan dat kwaad feitelijk?

Het is nooit goed, maar een klein beetje regen maakt meestal geen schade, mits je het beperkt, zo leert de ervaring me toch.

Tankman
1 november 2009, 21:45
Bedek hem met een zeiltje ofzo dan...

TimS
1 november 2009, 22:37
Even wat gegoogled:

Nieuw voor 399 euro (http://www.eig.nl/index.html?id=20072)
Tweedehands voor 300 (http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Gitaar_en_basversterkers/21223603/Randall_RG50TC.html)

Van die topprijs valt wel mee dus.

Errug lage cijfers op Harmony Central (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/Randall/RG50TC+112+Combo/25/1). Hoeft natuurlijk niets te betekenen, maar ik zou toch even de reviews doorlezen. Hij schijnt alles net-niet te doen.

Hier (http://www.ultimate-guitar.com/reviews/guitar_amplifiers/randall/rg50tc/index.html) zijn ze dan weer wel heel enthousiast.

Mathidal
1 november 2009, 23:21
Waarschijnlijk is dat dezelfde gast als die ik ken. xD

Edit: dat is hem!!

Die reviews op harmonycentral die meestal érg negatief schrijven zijn vaak de personen die hun dingen niet kunnen afstellen. Zo zijn er mensen die boss ME-70 zijn klank als dikke rommel afschrijven, terwijl het authentieke boss-sound is. Als ze die nu een beetje zouden afstellen zou dat goed klinken. :D

Maar soit, ik ga woensdag testen. :)

Bovendien kan ik de buizen nog altijd vervangen als ik net ietsje meer oempf wil. :D

Tankman
2 november 2009, 09:40
Ja maar....Boss is meestal ook dikke rommel....

Enige goeie boss pedalen zijn de delays de ns-2 en de ce-5...

marter544
2 november 2009, 10:27
Ik vind die RG50TC een prima amp, sterker nog, één van de beste in zijn prijsklasse. Goede clean, en een dikke scheur. Ik zou alleen persoonlijk niet voor een 1*12 combo gaan wanneer je een dikke metalscheur wil, maar voor de head met een cabinet. Ik heb dezelfde ervaring met mijn RG75, dat het wat dozig gaat klinken in zo'n klein kastje. Vandaar dat ik em ook weg doe, problemen met spreiding etc.

Btw., ik vind persoonlijk die authentieke Boss sound best wel ruk, dus tja..

Mathidal
2 november 2009, 10:45
Zo'n hoofdstuk is niet haalbaar om in zijn eentje een repetitie te overleven vrees ik. :p

marter544
2 november 2009, 11:01
Zo'n hoofdstuk is niet haalbaar om in zijn eentje een repetitie te overleven vrees ik. :p

Hoofdstuk, overleven...? Snap je wel wat ik bedoel met head en cabinet, of slaat die zin gewoon nergens op?

Mathidal
2 november 2009, 11:23
Hoofdstuk, overleven...? Snap je wel wat ik bedoel met head en cabinet, of slaat die zin gewoon nergens op?

Met hoofdstuk (nu pas door wat een dom woord dat was xD) bedoelde ik het bovenste, kleinere stuk op een combo-versterker. Of dat begrijp ik eronder in ieder geval.

TimS
2 november 2009, 11:48
Ja maar....Boss is meestal ook dikke rommel....

Enige goeie boss pedalen zijn de delays de ns-2 en de ce-5...
CE-1, CE-2 en DM-2 mag je me ook wel voor wakker maken hoor

Volgens mij zijn de GE-7 en BF-2 ook aardig populair

maar veel Boss pedalen zijn inderdaad troep, ik vind een ME-70 nou ook niet echt fantastisch.

Mathidal
2 november 2009, 12:03
Ik ben er best van tevreden, maar ik ben beginnende gitarist.

Dat ding heeft voor- en nadelen tegenover aparte effectjes natuurlijk. :)

De wah volstaat, maar is een beetje zwak vind ik persoonlijk. Daarom dat ik waarschijnlijk over een jaartje een crybaby ga nemen ofzo. :D

marter544
2 november 2009, 13:51
Met hoofdstuk (nu pas door wat een dom woord dat was xD) bedoelde ik het bovenste, kleinere stuk op een combo-versterker. Of dat begrijp ik eronder in ieder geval.

Ik snap je nog steeds niet, maar om het maar ff duidelijk te maken, combo:

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/84363/Randall-RG50TC.jpg

Juist, maar nu is deze der ook in een head-versie, en dat ziet er dan zo uit:

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/89767/Randall-RH50T.jpg

Wanneer je metal wilt spelen, is naar mijn smaak zo'n combo niet zo brilliant, klinkt als geluid in een doosje..