PDA

View Full Version : Tuning Software



fubarshreds
1 november 2009, 17:31
Dag mensen.. :)
Is er iemand die mij goede tuning software kan aanraden voor mijn elektrische gitaar?
ik heb een aantal programma's gevonden en geprobeerd maar de meesten werken niet helemaal of gewoon helemaal niet.
ik heb "pitchperfect" gevonden, een eenvoudig programma, werkt ópzich wel redelijk. maar vaak loop je toch te lang te zoeken naar wat je nou wil hebben,
dus als iemand mij een goed, simpel programma kan aanraden, ik hoor het graag!;)

grtzz :punk:

G.G.
1 november 2009, 17:32
TOneport GX gebruik ik zelf vaak.

aaronstonebeat
1 november 2009, 17:49
Tegenwoordig al een computer nodig om een gitaar te stemmen :dontgeti: ?

fubarshreds
1 november 2009, 18:31
tis wel handig alsje zonder stemapparaat zit en ik kan nog niet op gehoor stemmen.. helemaal niet als ik drop c wil :nervous:

Halion
1 november 2009, 19:26
nja sorry maar je hebt al een simpel apparaat voor 5 euri ofzo. Als je nog geneens een stemapparaat in huis hebt kan ik me moeilijk voorstellen dat je de kennis/kunde hebt om een gitaar in drop c te stemmen ÉN af te stellen.

Mathidal
1 november 2009, 19:36
Simpel stemvorkje van de juiste toonhoogte, flageoletten spelen op de juiste manier en je kunt veel. :D

Maar dan moet je wel goed inzicht hebben.

Een hint: Als je Drop C wilt hebben stem je alles twee halve tonen lager en speel je een flageolet op de twaalfde fret en de D-snaar open. Zak ik toonhoogte tot de klank één wordt en geen zwevingen geeft.

Maar om lager te stemmen moet je een stemkastje hebben, die raad ik je wel aan hoor. :p

Martijn-w
1 november 2009, 19:39
http://www.get-tuned.com/guitar_tuning_methods.php

fubarshreds
1 november 2009, 19:51
nja sorry maar je hebt al een simpel apparaat voor 5 euri ofzo. Als je nog geneens een stemapparaat in huis hebt kan ik me moeilijk voorstellen dat je de kennis/kunde hebt om een gitaar in drop c te stemmen ÉN af te stellen.
jah en als die et niet meer doet en je geen zin hebt om te wachten tot de nieuwe binnen is ? :???: dan vind ik mijn laptop een goeie oplossing

acousticmats
1 november 2009, 20:20
edit; nvm :D

Mathidal
1 november 2009, 20:34
Als ik dat online systeem bekijk ben ik blij dat ik drie mogelijkheden heb om te stemmen. :D

1. stemkastje <3
2. effectenpedaal met ingebouwde chromantische stemmer
3. versterker (cube 20x)

Basseytje
1 november 2009, 22:54
koop gewoon een stempedaal. die dingen daar heb je jaren plezier van.

pannekoek
1 november 2009, 22:55
ook op youtube staan stemmingen, zo stemde ik vroeger

gewoon zoeken naar guitar standard tuning of: drop c tuning

en je krijgt al snel stem filmpjes te zien!

Basseytje
2 november 2009, 00:18
ik gebruikte een aantal jaar geleden ook zo'n ding voor de computer en die was wel fijn hij heette AP guitar tuner

http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Audio/Other-AUDIO-Tools/AP-Guitar-Tuner.shtml

en hier kun je m gratis en voor niets downloaden. je kan ook meerdere stemmingen maar dat moet je zelf maar even uitzoeken. ziet geen rommel aan gewoon inprikken of met een microfoon en klaar ben je

ps: je moet wel zelf de stemmechanieken bedienen

JimiDylan
2 november 2009, 00:31
Gebruik gewoon me iPhone :crazyhappy:

TimS
2 november 2009, 01:06
http://www.get-tuned.com/guitar_tuning_methods.php

Ik had nog nooit gehoord van stemmen met harmonics, maar het werkt echt heel goed :)

Mathidal
2 november 2009, 01:16
Dan moet de intonatie van de gitaar goed zitten natuurlijk.

(intonatie = de juiste verhouding van de frets)

aaronstonebeat
2 november 2009, 01:21
Dan moet de intonatie van de gitaar goed zitten natuurlijk.

(intonatie = de juiste verhouding van de frets)

Dat moet altijd anders krijg je de gitaar nooit goed gestemd, welke methode je ook gebruikt ;)

Tenzij je alleen open snaren bespeelt natuurlijk :seriousf:

Mathidal
2 november 2009, 01:34
Ja, maar als ze één punt (je weet wel, een negende stap tussen een hele noot) verkeerd staat, sta je sowieso vals. :p

Mijn spaanse gitaar (eerste die ik in huis had) staat bijvoorbeeld niet perfect afgesteld, toch krijg ik ze wel gestemd hoor.

aaronstonebeat
2 november 2009, 01:39
Is ook wel zo; meestal worden ze valser naarmate je hoger op de hals komt, maar in lagere posities is het best te doen.

Mathidal
2 november 2009, 01:44
Als het aan mij lag deed ik die weg en vervangde ik die door een arch-top gitaar, maar door de muziekschool kan ik dat niet. :p

Ach, dat authentieke klassieke klankje heeft nog wel iets.

Als ik dit speel klinkt het met nylon véél beter:

http://www.youtube.com/watch?v=Zwvl8TFbepE
(eigen nummer btw, niet op fouten letten, ik ben vierstemmig niet gewend met nagels!!)

TimS
2 november 2009, 02:17
M'n gitaar is goed geintoneerd hoor, dat is sowieso belangrijk

fubarshreds
2 november 2009, 11:24
allereerst bedankt voor alle reacties :cooler:
ik ben nu even aan het prutsen met 'AP guitar tuner' ziet er handig uit, ik red me iig wel weer even tot m'n stemkastje binnekomt ;)

FruscianteFan
2 november 2009, 11:52
Ik begrijp dat je het nog moet leren, maar ik kan je alleen maar aanraden om op zijn minst te oefenen met op gehoor stemmen.

Als je op vakantie gaat en je kunt je stemapparaat niet vinden, of bij een kampvuur als je moeilijk aan de mensen kunt vragen om even stil te zijn, etc. Het is gewoon ontzettend handig (en goed voor je muzikale ontwikkeling) als je een gitaar op gehoor kunt stemmen!

Mathidal
2 november 2009, 12:05
... alleen moet je het enkele maanden met een stemkastje gedaan hebben voordat je het optimaal op gehoor kunt doen. ;)

Ik heb ook een jaar gewacht voor ik begon te experimenteren met gehoorstemmingen.

aaronstonebeat
2 november 2009, 12:26
In de tijd dat ik het geleerd heb, waren er nog helemaal geen stemapparaatjes, pc's, mobiele telefoons etc. Je had stemvorken en stemfluitjes; als je geluk had misschien een piano in de buurt of een ander instrument dat makkelijk tonen van min of meer constante stemming kon produceren.

Ik kan me niet herinneren dat ik veel of lang moeite heb gehad met stemmen op de klassieke manier; gewoon even goed opletten bij de eerste les.

Mijn eerste eigen stempapparaatje heb ik pas in dit millennium aangeschaft :hippie:

Rakker
2 november 2009, 17:39
Valt me op dat het nog niet genoemd is, ik vind AP tuner erg prettig, en het is gratis.

http://www.aptuner.com/cgi-bin/aptuner/apmain.html

fubarshreds
3 november 2009, 00:25
Valt me op dat het nog niet genoemd is, ik vind AP tuner erg prettig, en het is gratis.

http://www.aptuner.com/cgi-bin/aptuner/apmain.html

iets beter opletten.. :P hij was al genoemt en ik geef je volledig gelijk, heb em perfect kunne stemmen :lp: