PDA

View Full Version : kapotte transfo



roggethomas@hotmail.com
1 november 2009, 17:28
hallo,

Wat zouden de oorzaken kunnen zijn van een kapotte primaire wikkeling in een solid state amp? Ik heb reeds gevonden dat de primaire wikkeling kapot is maar vooraleer ik er een nieuwe inprik wil ik toch wel de nodige check-ups doen.
Zijn er voor solid state amps speciale transformers of volstaat een model dat ik bij de elektroboer kan kopen?
OH ja en het gaat om een 100W amp moet ik dan een transfo voorzien van 100VA?
Thomas

Plant
1 november 2009, 18:17
Mogelijk is het een trafo met een thermische beveiliging aan de primaire kant.
Dan is ie inwendig te heet geweest door wat voor oorzaak dan ook.

Als de versterker kapot is had er eerst ergens een zekering uit moeten klappen. Maar misschien was die al eens vervangen door een met een hogere waarde?

Je moet kijken naar het maximaal opgenomen vermogen van de versterker uit het lichtnet. Dat staat vaak wel vermeld achterop bij de lichtnet entree.

Dat is niet hetzelfde als het afgegeven versterkervermogen. Als je een 100 Watt versterker hebt is het opgenomen vermogen een stuk hoger.

roggethomas@hotmail.com
1 november 2009, 19:28
ja inderdaad het is een trafo met thermische beveiliging. Er zat ook een zekering van 4A terwijl dat 2A moet zijn. Ik vermoed dat het een amp is uit de USA want op het schema staat er dat het één moet zijn van 2A voor export modellen. Het gaat over een fender performer 1000. En die zijn wel gekend voor het te warm krijgen van de elektronica. Hoe werkt die thermische beveiliging eigenlijk? Is dat een soort switch ofzo of eerder een PTC?

Thomas

cluseau
1 november 2009, 19:43
Wat zouden de oorzaken kunnen zijn van een kapotte primaire wikkeling in een solid state amp?

Oververhitting waardoor de wikkeling verbrand kan zijn of een aansluiting inwendig los getrokken door mechanische stress ten gevolge van het opwarmen/afkoelen. Maar wat Plant zegt komt idd ook vaak voor. Maak een detailfoto dan kunnen we misschien iets zien. Als je een alternatieve voeding hebt zou ik eerst de ruststroom meten. Als de eindtrap flink stroom staat te trekken merk je daar niet zo snel iets van behalve hete koelribben. Torren gaan niet rood staan he!

Sorry, je post net gekruist.
Thermische zekering werkt met een laag smeltpunt verbinding welke sneuveld als het te heet wordt. Zeg maar een soort springveertje wat onder spanning gesoldeerd is. Wordt het soldeer te zacht springt hij los. Maar het komt ook veel voor dat de zekering verbreekt door ouderdom


Frans.