PDA

View Full Version : Gitaar kit



Jordii
1 november 2009, 11:33
Ik wil graag zelf een tele bouwen met zo'n gitaar bouw kit, maar ik weet niet wat voor één. Budget ligt rond de 100 euro. Misschien ook wel wat meer:sssh:
Heeft iemand ervaring met zo'n pakket? Wat is aan te raden?

munkie
1 november 2009, 12:15
Je moet het zelf weten natuurlijk maar ik zou doorsparen voor een London City Comet en die gaan pimpen. Kost nieuw pakweg 200 euro, achterlijk goede gitaar voor het geld.

Aca Ilic
1 november 2009, 13:04
Laten we eerste een ding duidelijk stellen: je bouwt het niet zelf, je stelt een gitaar uit onderdelen samen . Dat is een groot verschill t.o.v. echte bouwers die hier op de forum weken, maanden lang aan een instrument zitten zweten, bloeden en noem maar op.
Neem me niet kwalijk, maar dat is geen zelfbouw hoor...

KoenB
1 november 2009, 13:09
Laten we eerste een ding duidelijk stellen: je bouwt het niet zelf, je stelt een gitaar uit onderdelen samen . Dat is een groot verschill t.o.v. echte bouwers die hier op de forum weken, maanden lang aan een instrument zitten zweten, bloeden en noem maar op.
Neem me niet kwalijk, maar dat is geen zelfbouw hoor...

Is zeker zo, maar het is wel een leuk opstapje naar het echte werk. Heb je in elk geval wat meer kennis van de constructie van de gitaar, hoe de bedrading nou eigenlijk in elkaar steekt, etc...

Wil je een kit puur om het bouwen van een kit, of is dit je eerste elektrische gitaar en wil je m gelijk maar zelf in elkaar zetten. In dat laatste geval zou ik inderdaad voor de comet gaan, of misschien een squier bullet.

Jordii
1 november 2009, 14:30
Is zeker zo, maar het is wel een leuk opstapje naar het echte werk. Heb je in elk geval wat meer kennis van de constructie van de gitaar, hoe de bedrading nou eigenlijk in elkaar steekt, etc...

Wil je een kit puur om het bouwen van een kit, of is dit je eerste elektrische gitaar en wil je m gelijk maar zelf in elkaar zetten. In dat laatste geval zou ik inderdaad voor de comet gaan, of misschien een squier bullet.

Echt bouwen zal me nooit lukken :seriousf:
En ik wou het kopen om er een beetje mee te kloten en er mijn eigen ding van te maken.

Edit: De bullet zal het niet worden, want een strat heb ik hier al staan. Wat is een leuke squier tele?

snaarplukker
1 november 2009, 14:51
Wat dacht je van een Jack & Danny Telecaster? Is kwalitatief 500% beter dan zo'n zelfbouwpakketje. Je hebt dan goede kwaliteitshout (alder body en mapple neck en fretbord) voor maar € 109,--, en om ervaring te krijgen met gitaren in mekaar te zetten kan je deze eerst helemaal demonteren.
Tel bij dat bouwpakketje ook nog tientallen euro's voor het finishen van je gitaar. En of dat dan mooi wordt is een andere vraag.

G.G.
1 november 2009, 15:13
Als je met een kit wilt bouwen, geen probleem gewoon doen!

Misschien is het leuker, en soms voordeliger om losse spullen te verzamelen via marktplaats etc... en dan een tele op te bouwen.

Stew Mac heeft volgens mij een tele-kit.

Jordii
1 november 2009, 15:19
Wat dacht je van een Jack & Danny Telecaster? Is kwalitatief 500% beter dan zo'n zelfbouwpakketje. Je hebt dan goede kwaliteitshout (alder body en mapple neck en fretbord) voor maar € 109,--, en om ervaring te krijgen met gitaren in mekaar te zetten kan je deze eerst helemaal demonteren.
Tel bij dat bouwpakketje ook nog tientallen euro's voor het finishen van je gitaar. En of dat dan mooi wordt is een andere vraag.

Wow! Die Jack & Danny gitaren zien er geweldig uit voor die prijs! :crazyhappy:

jan jansen
1 november 2009, 16:39
Je moet het zelf weten natuurlijk maar ik zou doorsparen voor een London City Comet en die gaan pimpen. Kost nieuw pakweg 200 euro, achterlijk goede gitaar voor het geld.

Of een farida...is dezelfde als de london city tele alleen met een andere headstock...en daar heb ik nog geen 100 euro voor betaalt...maar of ze nog te koop zijn...?

:mmmm::mmmm:

Les Strat
1 november 2009, 17:00
fardia heb niet alleen een andere headstock, de fardia's zijn ook van goedkoper hout gemaakt en hebben mindere hardware.

vr.gr

Kipnugget
1 november 2009, 22:30
Ik heb zelf een Telecaster-kitje van Jan Morien (€95,-) gekocht en gebouwd. Je hebt voor dat geld wel een gitaar, maar de kwaliteit heeft wat te wensen over. Als je een beetje handig bent en er een wat betere gitaar aan wilt overhouden, zou ik wat meer sparen en losse onderdelen bestellen. Dan heb je meer kwaliteit, en het uitzoeken enzo is ook leuk/leerzaam.

Maar een andere gitaar pimpen is natuurlijk ook een optie:)

Robdop
2 november 2009, 07:56
als je een wat beter kwaliteits kitje wilt hebben moet je even googlen op : diy guitarshop.
die heeft kits met kwalitatief goed hout. alleen met die cheapo hardware zoals elk kitje. maar die hardware kan je met de tijd vervangen:)

suc6

Hiro
2 november 2009, 10:11
Ja daar ga ik hem ook bestellen, ik ga gewoon eerst met ozn kit aan de slag om het door te krijgen hoe alles werkt en wat goedkopere fouten te maken dan met een duur stuk hout, ik zou zeggen doen!
Het echte werk komt later wel als je wat meer ervaring hebt

snaarplukker
2 november 2009, 17:02
als je een wat beter kwaliteits kitje wilt hebben moet je even googlen op : diy guitarshop.
die heeft kits met kwalitatief goed hout. alleen met die cheapo hardware zoals elk kitje. maar die hardware kan je met de tijd vervangen:)

suc6

Ja, maar wat is cheapo hardware? Als je dat met andere cheapo hardware gaat vervangen ben je een dikke € 150,-- extra aan kwijt. Ga je het vervangen door merkhardware dan ben je € 300,--/ € 400,-- extra aan die gitaar kwijt. Je blijft met een dure onverkoopbare gitaar zitten terwijl je daarmee aan de prijs van een Fender zit die zijn waarde behoud.
Ik heb er ook aan zitten denken om helemaal zelf een Tele te gaan maken, maar vind dat een exclusief model/ontwerp veel meer eer aan doet dan een fabriekscopie.

Hiro
2 november 2009, 17:10
Wat boeit de eindwaarde nou, t gaat toch om de ervaring die je er mee op doet, en je kan spelen op je eerste eigengemaakte gitaar, hoe vet is dat

G.G.
2 november 2009, 20:53
Snaarplukker: het kan echt voor minder dan jij schetst.

Mijn blauwe esquire heeft me €329 gekost aan materiaal en dan heb ik het over een 1-piece essen body, maple neck, GFS rail en GFS humbucker, Wilkinson hardware, preamp, nitrolak en binding.... Het kan echt voor minder en dan waren al mijn onderdelen nog nieuw ipv tweedehands.

snaarplukker
2 november 2009, 23:11
Snaarplukker: het kan echt voor minder dan jij schetst.

Mijn blauwe esquire heeft me €329 gekost aan materiaal en dan heb ik het over een 1-piece essen body, maple neck, GFS rail en GFS humbucker, Wilkinson hardware, preamp, nitrolak en binding.... Het kan echt voor minder en dan waren al mijn onderdelen nog nieuw ipv tweedehands.
OK. Maar met Seymour Duncans, DiMarzio, EMG elementen komt je wel in de richting van wat ik noemde.;)

Shibby
3 november 2009, 12:44
Wat boeit de eindwaarde nou, t gaat toch om de ervaring die je er mee op doet, en je kan spelen op je eerste eigengemaakte gitaar, hoe vet is dat

Precies. Zo'n kit kan een perfecte opstap naar het echte bouwen zijn.

snaarplukker
3 november 2009, 14:13
Precies. Zo'n kit kan een perfecte opstap naar het echte bouwen zijn.
Dit is te vergelijken met dat je meubelmaker wilt worden en je begint met het in mekaar zetten van een IKEA meubeltje. Hier heb je alleen een schroevendraaier nodig en vult niets aan op de ervaring met het bewerken van hout. Voor het in model brengen van een body en hals kan je met zo'n kit niet leren.

Hiro
3 november 2009, 14:45
ligt eraan wat je ermee gaat doen, ik ga ook een kit bestellen en de bodyvorm zelf aanpassen, maar ik begin met een kit omdat ik nog geen echt houtbewerkingservaring heb, die ik hiermee wil testen, en ik kan dan precies alle onderdelen zoals de neck die gelijmd moet worden zien hoe alles in elkaar moet en hoe het het beste past.
Het enige wat in die kit gefreesd is zijn de cavitys die ik zelf ook moet aanpassen omdat ik in de nek een p90 wil hebben, waarvoor ik eigen pickups covers ga maken.
En je leert erdoor lakken.

te veel om op te noemen die ik liever op een complete set van 200 euro uit probeer dan op alleen de slab die me al 400 kost!

Shibby
3 november 2009, 16:26
Dit is te vergelijken met dat je meubelmaker wilt worden en je begint met het in mekaar zetten van een IKEA meubeltje. Hier heb je alleen een schroevendraaier nodig en vult niets aan op de ervaring met het bewerken van hout. Voor het in model brengen van een body en hals kan je met zo'n kit niet leren.

Ik doelde er meer op dat je leert hoe een gitaar in elkaar steekt. De meeste van deze kits hebben nog wel wat werk nodig lees ik overal, zoals frets die geleveld moeten worden, en het algehele afwerken van een gitaar. Natuurlijk leer je niets over houtbewerking en het maken van bodies/necks met zo'n kit, maar dan lijkt het "from scratch" bouwen voor sommige mensen toch minder eng.