PDA

View Full Version : percussieve gitaar



PearlDrum
1 november 2009, 11:17
hallo,

Ik speel eigenlijk nooit zo vaak arkoustisch maar ik ging laast weer is nummers van bijv andy mckee luisteren en dat soort akoustisch gitaar spel vind ik zo gaaf.

Ik heb een beetje rond gezocht op internet maar nergens echt duidelijk antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Ik weet op welk merk gitaren ze spelen maar verder weet ik niks over of het speciaal gebouwde gitaren zijn, of dit soort gitaren anders zijn dan de standaart akoustische gitaren. wat voor snaren ze hebben welke dikte etc etc.

Zelf zou ik ook z'on gitaar willen aanschaffen ooit en wil hier niet te veel geld aan uitgeven ( omdat ik toch meer electrisch speel ). Zijn er wel van dit soort gitaren die een laag prijsje hebben?

alvast bedankt,

Tom:noob:

--=HANS=--
1 november 2009, 11:41
Het is meer de speelstijl die het hem doet. Hier speelt hij op een redelijk standaard Lowden met een spruce top, wel versterkt : http://www.youtube.com/watch?v=JsD6uEZsIsU
Hier speelt hij op de zelfde Lowden een ander stuk in een wat meer percussieve stijl: http://www.youtube.com/watch?v=Ddn4MGaS3N4
De snaardikte weet ik niet maar ik schat zo in dat het gewoon een setje 0.12 is.
Kortom, het spel is belangrijker dan de gitaar en in principe kun je op iedere staalsnaar zo spelen al zal het niet op alle gitaren even goed uit de verf komen.
Eltjo Haselhoff (Picker op GN) speelt bijvoorbeeld alles op Taylor gitaren. Hij heeft nu een aantal prachtige instrumenten die speciaal voor hem zijn gebouwd maar ik weet zeker dat hij ook op een standaard 214 zo uit het rek met een vers setje snaren iets prachtigs kan laten horen. Tommy Emmanuel, nog zo`n bekend voorbeeld, speelt meestal op een Maton en Jacques Stotzem, voorheen Lowden, toen een tijdje Avalon en nu alles op een Martin.

Eko
1 november 2009, 13:02
Zo percussief spelen vereist nog wel wat training lijkt me......... Ik speel trouwens op een ColeClark. Deze hebben een pick-up onder de brug maar ook 1 in de bracing. Als extra kun je er ook 1 op het achterblad laten zetten . De piezo en de bracingpick-ups zijn te blenden in de electronica die aan boord is. Dat geeft enorme mogelijkheden.
Ik speel met een band waar we af en toe alleen maar met 3 man een acoustische set doen. Ik doe dan bijna al het begeleidingswerk op de gitaar. Je hoort iedere klap en streek die je op deze gitaren doet . Alleen al de combinatie van de AER met deze gitaren is wonderschoon.

acousticmats
1 november 2009, 15:13
shit man
dat klinkt wel vet

*oefent wat*

laat maar ^^