PDA

View Full Version : Fender Champ vs Pro Jr.



Hanzemannetje
1 november 2009, 10:54
Als kleine buizenamp voor voornamelijk thuis en heel soms heel kleine half-akkoestische setjes, zoek ik een ampje waar een mooi helder buizenclean het belangrijkst is.

Ik heb al het een en ander getest, maar ik heb zelf nog niet over een Champ/Vibro Champ gespeeld.

Is het heel erg vloeken in dit forum om te zeggen dat een Champ wel te vergelijken is met de Pro Jr. , maar dan met een kleinere speaker? Of zijn de onderdelen in een Champ van een dusdanig veel betere kwaliteit dat dit niet opgaat? Als je ze zou a/b-en, wat zijn dan de verschillen?

Hanzemannetje
2 november 2009, 21:12
Klein bumpje...


Zit namelijk een beetje te gassen op een Champje of VibroChamp, maar ik ben bang dat ik er gewoon te weinig verstand van heb om in een oude buizenbak te stappen. Heb 0 verstand van recappen en weet ik wat er misschien allemaal eerst nog mee moet gebruren. Dan lijkt een ProJr gewoon een veiligere keuze. Maar zo'n echte Champ blijft knagen...

Midwolda
2 november 2009, 21:25
Ik heb geen idee, maar ik ben ook wel benieuwd.
Ik ging er van uit dat een VibroChamp een Champ met tremolo was en meer niet.
Toen ik er eentje ging kopen kreeg ik een betere deal op een VC dus die staat nu hier.
(Toch wel lekker die tremolo, zeker met een omgebouwde lichtschakelaar als footswitch... ;) )
Schema's zijn vrij makkelijk te vinden op het net, dus als je die kunt lezen...
maar er zijn zeker wel verschillen tussen types / jaargangen.

Hanzemannetje
2 november 2009, 21:37
Is 'ie hard?
Heeft hij de stock speaker?

Ik lees nogal eens dat de speaker de bottleneck zou zijn van de Champ?

Midwolda
2 november 2009, 21:55
Voor thuis: HARD ZAT. Heb 'm nooit hoger dan 5 staan.
Met de solo's trap ik een clean booster in, dan vervormt-ie wat eerder.
Reverb doe ik met een delay, en altijd een compressor/limiter aan.
Meer is er niet en meer hoef ik vaak niet, dit geluid is echt te gek.
Strat = blues, Les Paul = rock. Helemaal volgens de KISS-methode.

De kleine speaker maakt deel uit van z'n charme, denk ik.
Krijg binnenkort een 4ohms 10inch Fender speaker om te testen, als dat bevalt bouw ik die in (past net).
Veel harder zal het er niet van worden, misschien wat zuiverder, wat "groter".
En misschien haal ik er wel de ziel mee uit de machine.

Ik ben ook geen amp-techie, maar wel stikblij met dit versterkertje.
En als er wat mee is breng ik 'm naar de dokter. :ok:

Hanzemannetje
2 november 2009, 22:02
Er zit iets in dat geluid dat ik bij vrijwel geen andere versterker hoor. Een soort organisch openbreken van het geluid bij lichte oversturing, die zo mooi is, dat ik er gewoon kippenvel van krijg. Het is inderdaad geluid met een ziel.

Ik wil er ook een!

Nu nog zoeken naar een betrouwbaar exemplaar voor een redelijke prijs.

Ik begreep dat ze in Amerika zo makkelijk voorhanden zijn dat ze makkelijk voor 200 dollar te krijgen zijn. Je zou toch zeggan dat die dingen massaal worden geimporteerd door slimme dealers!

Midwolda
2 november 2009, 22:21
Niet iedereen denkt er zo over als jij, en ik.
Tegenwoordig heb je voor minder geld een SuperChamp XD met alle toeters en bellen van de 21ste eeuw.
Daar kan die ouwe meuk nooit tegenop, dat is voor liefhebbers die daar naar op zoek gaan.
Ik kan je alleen maar aanmoedigen om zelf een (Vibro)Champ in huis te halen,
je zult er geen spijt van krijgen, zeker weten!

jplm
3 november 2009, 19:36
Hallo.

<<<< modknip! >>>>
Maar dat moet geloof ik via privebericht afgehandeld worden, dus als je vragen hebt, graag via pm.


Eigen handel idd graag direct via PM.
Vragen => óók via PM, maar dan naar pimmetje. :D.

zoon van Piet
3 november 2009, 21:37
effe terug naar de oorspronkelijke vraag: ik heb al jaaaaren een mooie champ (zilverfeest, niks aan geBF'd). En bij opnames heb ik gebruik gemaakt van een ProJr.
Ik heb niet rechstreeks kunnen vergelijken, dus. En iik ben wel zwaar van de vintageclub, ik moet niks hebben van nw spul. Ik moest ehcter wel toegeven dat het betreffende ProJr-tje erg goed klonk ( Dat werd door de technicus bevestigd, het zou gaan om een buitengewoon goedklinkend exemplaar?)

Anyway, ik was behoorlijk onder de indruk van het kleine herrieschoppertje. en ik herkende er wel wat karakteristieken in van mijn champje. maar.. ik vond de klank en de vervorming wezenlijk anders. De Pro vervormt sneller dan het champje, lijkt getuned op vervorming. De Champ wil altijd clean blijven, hetgeen zijn vervormings karakteristiek bepaalt.

Nogmaals: niks ten nadele van de projr, het ding was een aangename verrassing.

Maar.. iedereen die een champ wil kopen, moet dat vooral (nu!) doen!

Hanzemannetje
3 november 2009, 21:50
effe terug naar de oorspronkelijke vraag: iedereen die een champ wil kopen, moet dat vooral (nu!) doen!

Ik wil wel, maar ik weet niet hoe (hij weet niet hoe hij weet niet hoe hij weet niet hoe) en waar. Die dingen doen nu toch wel ettelijke honderden euro's en ik weet niet of er nog veel kwaliteitsverschil in zit. Zoek dus eigenlijk een goed en betrouwbaar adresje, waar ze niet meteen 700 euro voor een eenvoudige SF Champ vragen (maar toch bedankt, gitaarwinkel die me via de mail een Champ aanbood ;))

Midwolda
3 november 2009, 22:32
Marktprijs voor een VibroChamp uit de eind zeventiger jaren ligt op zo'n 375 tot 475 euro.
Champs zijn vaak iets ouder, en ook iets duurder. En winkels zijn altijd duurder dan particulieren.
En je koopt nou eenmaal een oud apparaat, geen garantie, geen papieren, niets.
Alleen je ogen en je oren om op te vertrouwen.
Zoek wat foto's van het Internet, buitenkant, binnenkant, leer wat de verschillende codes op de trafo etc. betekenen,
welk bouwjaar heeft welke serialnummers, welke speakers horen erbij, zoek wat op over de gangbare buizensetjes...
Werk zat te doen voordat je de markt op gaat dus.
En vertrouw ook een beetje op je mensenkennis. ;)

En ze worden de laatste tijd inderdaad rap duurder... :o

Raytheman
3 november 2009, 22:40
ik heb zowel een vibro champ XD als een champ uit de jaren 70. Ik weet niet waar je woont maar je mag ze gerust komen proberen :-)

TimS
3 november 2009, 22:46
Iemand linkte vandaag naar deze winkel (http://www.thestring.com/). Er staan daar 2 champs voor 395 p/s

zoon van Piet
4 november 2009, 14:31
Ik heb er een stuk of vier gehad, waaronder een Vib..zelfs ooit eentje spiksplinternieuw gekocht in 77 of 78!! 395 oudnederlandse guldens! Dat was beslist even duur als nu..

ze kunnen nogal verschillen in klank.. dus goed testen en misschien idd wat leren over hoe je bepaalde ouderdomskwaaltjes kunt herkennen (en misschien verhelpen). Of gewoon geluk hebben: mijn huidige Champ kocht ik zoals ie is, nooit iets aan gedaan. Klinkt alsof een engeltje gitaar speelt, of als een klein formaat grote fender..

Hanzemannetje
4 november 2009, 19:13
Ik kan er een kopen die helemaal origineel is. Maar die zou dan misshien weer een kostbare recap nodig hebben...

Wat kost zoiets?

jplm
4 november 2009, 19:45
Ik kan er een kopen die helemaal origineel is. Maar die zou dan misshien weer een kostbare recap nodig hebben...

Wat kost zoiets?


Ik heb bij Marble Amps 19 euro betaald, en 2 euro voor het afdekplaatje van de oude elco. Prijs inclusief btw, maar zonder arbeidsloon, dat was 48 euro voor een uur, maar dat uur was weer inclusief andere werkzaamheden, dus de caps alleen zal goedkoper zijn.

Groet, Jan.

Hanzemannetje
4 november 2009, 21:30
Dat valt me wel weer mee. Misschien doet CMW amps dat wel, die zit voor mij lekker dichtbij...

Dirtypool
8 november 2009, 13:52
Kijk uit dat je bij Arie-Jan niet valt voor dat supergeile rode tweed Champje: de Max

matto
8 november 2009, 14:01
Arie Jan bij CMW?

Marble face amps?

Dirtypool
9 november 2009, 02:31
Ja, ik bedoelde AJ van FNS/ Marble :-)