PDA

View Full Version : tubescreamer



oddman
7 april 2003, 01:12
hey mensen,

het zal er misschien al wel ergens tussenstaan en iedereen zal het al afgezaagd vinden,
maar weet er iemand hoe ik mijn ts-5 mod naar een ts-808
kheb er al een jrc 4558 ingestoken waardoor de sound al een beetje warmer is maar naar het schijnt moet ik ook een paar weerstandjes en caps vervangen.
Iemand een idee?

jpb
7 april 2003, 09:07
Je bedoelt de 'brown'-mod waarbij je wat weerstanden vervangt door carbon-composition weerstanden? Wordt het nog warmer van maar iha is dat niet nodig (ook meer ruis). Er zijn tegenwoordig nogal wat TS-mods waarmee je bv het laag wat oppept.

oddman
7 april 2003, 09:38
zou wel eens kunnen.
er zijn er die zo'n mod kitjes verkopen, maar die vragen een dikke 20 euro voor een paar weerstandjes, vind ik nogal duur...

jpb
7 april 2003, 10:32
Er zijn sites met schema's en uitleg over wat je kunt veranderen; met zoekfuncties vindt je ze wel

oddman
7 april 2003, 17:50
ok ik heb eens rondgekeken
maar heb niet echt iets gevonden
wel dat je de uitgangsweerstanden moet vervangen door 1 van 100 ohm en 10K...
anyone?

Robbert
7 april 2003, 20:30
http://evcom.net/~bcain/step2.htm


ps.
Oddman, ik heb ook wat kitjes te koop. 15 Euro, inc. twee brown resistors en vintage JRC4458D. Ook een soldeerzuigdingetje zit er bij.

oddman
7 april 2003, 22:54
tnx robbert
Die carbon composite weerstanden, zal ik nog wel vinden zeker?
Kan ik het ook doen met gewone?

Groetjes

sash
7 april 2003, 23:14
Kan wel met gewone maar de carbon compisites klinken net ietsie smoother. http://www.vanweelden.nl heeft ze wel dacht ik.

aadplagiaat
7 april 2003, 23:21
Ik wil hier wel even een mening op loslaten:
15 euro voor een stel koolweerstanden vind ik persoonlijk lijken op een ripp-off. Koolweerstanden zijn de goedkoopste die er bestaan. De enige functie die ze kunnen toevoegen aan je geluid is de ruis -en dat voornamelijk nog in de hogere waarden, zijnde 100K en hoger bijvoorbeeld.
Het ruisgetal van een weerstand drukt zich uit in uV/V (dit is dus micro-volts per volt) en is dus ook nog eens afhankelijk van de aangelegde spanning, ja je voeding dus.

Verder is een weerstand dus volslagen passief, dit in tegenstelling tot een condensator, hier geldt wel een kwaliteitsverschil, omdat die een dynamische werking heeft.
Een weerstand kost inkoop ongeveer 1 eurocent. Als een electronica winkel die met gezonde winst verkoopt mag die niet meer kosten dan bijv. 25 eurocent (Is nog duur maar hey, zij moeten ook eten. :smile:

Wat die 4558 betreft, ik hoor het verschil niet zo met de TLC272 die ik erin heb zitten.
Ik heb geprobeerd: LM4558 (national) RC4558 TL02 TL082 TL062 en LM386, allemaal goed.
Wel heb ik de twee diodes vervangen door twee rode leds. Heb ik een veel mooiere rondere toon mee. Dat is mijns insziens ook de truc van een andere distortion, waarvan me de naam even is ontschoten maar waarbij je tussen 3 soorten vervorming kunt kiezen. Die 3 soorten zijn mijns insziens 1:siliciumdiode 2:germaniumdiode 3:led. Maar ik kan me vergissen. In ieder geval heb ik dus hierbij de hint gegeven. :grin:

aadplagiaat
7 april 2003, 23:23
Sorry Robbert, het was niet mijn bedoeling om tegen jou te keer te gaan, maar dat begrijp je wel denk ik :smile:.

Robbert
8 april 2003, 00:05
Wees niet bang Aad, mijn tenen zijn niet zo lang :wink:.

En bovendien. Voor die 15 Euro krijg je er een gratis chip, met bijbehorende socket bij :grin:.


Maar ik begrijp wat je wilt zeggen; weerstanden mogen niet te duur zijn. Zeker de carbon comps niet vanwege de ruis die ze produceren. Ook moet je de uitwerking niet overschatten.

Uiteraard heb ik zelf ook zo'n chip in mijn (originele) TS9 gezet. In combinatie met de brown mod, zoals dat heet, klinkt hij wel degelijk minder fel.

Wil zelf graag nog eens stoeien met enkele capacitors, omdat ik begrijp dat daar ook een hoop tone mee te veranderen is.

Al met al.. misschien duur betaald. En ja, in een hoop oude Japanse apparaten zitten ook JRC445 chips.
In de Ibanez AD202 die ik ooit heb gehad, zatten er zelfs acht ofzo.

Wat ik wil zeggen, als je goed zoekt, kom je ze gratis tegen. Maar voor degenen die daar niet aan willen beginnen, kun je altijd zo'n kit proberen.

oddman
8 april 2003, 02:23
hey peeps,
tnx voor alle info.
Leuk om te weten dat er zoveel mensen zijn die kunnen helpen ;o) (srry newbie)
kvind die kits idd ook wa duur, had hier nog een ce-3 liggen die het begeven had en heb daar de jrc4558 van gebruikt.
Het probleem van de ts-5 is dat hij soms een beetje nasaal klinkt vind ik. Heb al veel gelezen over mods naar een ts-808.
Khoop dat het me hiermee lukt dan.
aadplagiaat, bedoel jij eigenlijk dat die brown weerstanden meer ruis produceren dan de gewone?



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: oddman op 2003-04-08 02:24 ]</font>

Dirk_Hendrik
8 april 2003, 09:25
Ik sluit me bij deze even aan bij Aadplagiaats opmerking dat 15 Euro erg veel geld is. De enige reden dat dat soort prijzen gevraagd worden (op bijvoorbeeld de e-bays) is vanwege de mistiek die om de brown mod heen gekweekt is. Sommigen schijnen het duidelijk te horen maar ik vond het verschil tussen mijn originele TS9 (met JC4558D) en ééntje waar die weerstanden ingezet waren te klein om de moeite van het solderen waar te maken.

jpb
8 april 2003, 12:01
Op 2003-04-08 02:23, schreef oddman:
hey peeps,
.....Het probleem van de ts-5 is dat hij soms een beetje nasaal klinkt vind ik. Heb al veel gelezen over mods naar een ts-808....


Ook een 808-mod klinkt nasaal (= veel mid). Dat is nu eenmaal de aard v/h beestje. Mid snijdt wel goed door de mix...

aadplagiaat
8 april 2003, 20:52
Op 2003-04-08 02:23, schreef oddman:
hey peeps,
tnx voor alle info.
Leuk om te weten dat er zoveel mensen zijn die kunnen helpen ;o) (srry newbie)
kvind die kits idd ook wa duur, had hier nog een ce-3 liggen die het begeven had en heb daar de jrc4558 van gebruikt.
Het probleem van de ts-5 is dat hij soms een beetje nasaal klinkt vind ik. Heb al veel gelezen over mods naar een ts-808.
Khoop dat het me hiermee lukt dan.
aadplagiaat, bedoel jij eigenlijk dat die brown weerstanden meer ruis produceren dan de gewone?



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: oddman op 2003-04-08 02:24 ]</font>


Ik bedoel hiermee dat metaalfilmweerstanden het minste ruisen voor zover mij bekend.
Zelf probeer ik ruis zoveel mogelijk te vermijden en ik gebruik dan ook zoveel mogelijk metaalfilmweerstanden. Deze bestaan in de E24 en in de E96 reeks. De laatste is de z.g. 1% reeks. Vrij nauwkeurig dus. Meestal niet nodig, maar handig is dat ze 1 watt aankunnen en ze zijn dus ideaal voor buizenversterkers. Maar ja als ik geen metaalfilm heb ......
Het nasale effect komt m.i. vooral door het midden-laag in je signaal. Dat wordt door de gelijkrichtwerking van de diodes vervormd naar midden-hoog en dat klinkt nou eenmaal zo. Luister maar eens aan de middenspeaker van een stereo. Braak! Dat signaal wordt dus min of meer verdubbeld in volume door je ts. Hier zou een graphic eqwualiser goed werk kunnen doen. Kijken wat het beste klinkt, voor of achter. Wegfilteren dat signaal.:smile:

sash
8 april 2003, 21:33
Op 2003-04-08 00:05, schreef Robbert:
In de Ibanez AD202 die ik ooit heb gehad, zatten er zelfs acht ofzo.



Maar zou je daar zo'n apparaat voor opofferen?

Dirk_Hendrik
9 april 2003, 08:45
Is opofferen het goede woord?

De enige reden dat die 4558's zo populair zijn is vanwege hun lage kwaliteit die een tubescreamer goed laat klinken. Als audio opamp is het een pokkeding.
Ik heb thuis een Ibanez DM-500 digitale delay waar een stuk of 10 JRC4558's inzaten. Die heb ik er uitgetrokken en door NE5532's vervangen. Deze zijn vanuit audio oogpunt gezien veel beter. De 4558's die in het delay apparaat zaten werden daar toch niet op zo'n manier gebruikt dat ze positief aan deklankvorming meewerkten. Het delay apparaat werd er alleen maar beter van.

sash
9 april 2003, 10:31
Dan is het het inderdaad wel waard :smile:

Robbert
9 april 2003, 13:30
Ja inderdaad, tien nieuwe chips. Das bijna een hele zak :wink:

sash
9 april 2003, 14:05
Ligt eraan hoe groot die zak is :smile:

Mr.Jay
10 april 2003, 23:24
[quote]
Op 2003-04-07 23:14, schreef sash:
Kan wel met gewone maar de carbon compisites klinken net ietsie smoother. http://www.vanweelden.nl heeft ze wel dacht i

FNS/MARBLE heeft ze ook > 75 cent p.st.
Ik heb ook die outputweerstanden vervangen door CC's.
EN Robbert > zijn het OUDE IC's > die JRC ?

Jay

Mr.Jay
10 april 2003, 23:31
Er wordt veel over die KoolCOmposietweerstanden gezegd hier ( Ik zit zelf niet veel op dit effectenforum ) > vooral RUIS !!
Wellicht dat in een zwakvoltage circuit zoals in deze effecten de sound vand eze weerstanden niet zoveel naar voren komt dan in een buizenversterker op hoge voltages.
Maar IN DEZE amps hoor je wel degelijk verschil ion gebruik van CC's en Metaalfilms. Op cruciale plekken kan dit veel in karakter uitmaken, op andere plekken minder en kun je dus voor metaalfilm kiezen.

De CC's zijn tegenwoordig gewoon duur omdat je ze alleen nog in de buizenwereld kunt kopen en de afzet daardoor natuurlijk veel kleiner is.
Goeie sound kost geld > kijk es naar buizenprijzen !

Jay

Robbert
10 april 2003, 23:46
Mr. Jay;

Het zijn de oude. NOS. Bekijk de site van Legendary Tones (en bestel dan gelijk de TMB voor mij :grin:).

De reissue's kosten 99 cent bij Small bear elec. ben ik mij van bewust. Degene die LT verkopen zijn NOS (op de site als het goed is uitleg hoe je het kunt onderscheiden).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robbert op 2003-04-10 23:50 ]</font>

Dirk_Hendrik
11 april 2003, 13:49
Nog even als aanvulling,
Ik kreeg zonet een kapotte Maxx Flanger afgeleverd waar dus weer 2 van die JRC4558's in zaten. De flanger behoort tot de slechtste die ik in tijden heb gehoord maar goed, hij was goedkoop, werkte binnen 10 minuten prutsen weer en kan zijn geld al opleveren met de MN3102 en MN3207 delay line chips die er in zitten.

vinni
12 april 2003, 23:06
Mag ik effe opmerken dat ik het geweldig vind hoe mensen met hun geluid bezig zijn!

Freak is tegenwoordig een vies woord en vele gitaristen hebben zoiets "Niet zeiken....inpluggen...spelen!!!"

Ik weet wel het een en ander van effecten maar niet zozeer van de specifieke electronica die er in zit. Van dit soort discussies steek ik dus weer een hoop op.
Dank!

Groet,
Vinni

aadplagiaat
13 april 2003, 00:02
Op 2003-04-11 13:49, schreef Dirk_Hendrik:
Nog even als aanvulling,
Ik kreeg zonet een kapotte Maxx Flanger afgeleverd waar dus weer 2 van die JRC4558's in zaten. De flanger behoort tot de slechtste die ik in tijden heb gehoord maar goed, hij was goedkoop, werkte binnen 10 minuten prutsen weer en kan zijn geld al opleveren met de MN3102 en MN3207 delay line chips die er in zitten.


'k Heb pas geleden een MN-3008 (2048 stage) en een MN-3101 (clock-driver) gekocht. Ongeveer 20 euro samen. Is toch geld!
Denk dat ik er een reverb mee maak. Of echo natuurlijk als ik b.v. ook een MN-3005 koop. Weet nog niet precies. :smile:

Dirk_Hendrik
14 april 2003, 09:26
Aad,

Ik heb hier een iet bepaald denderend klinkende Phonic "Echocorder" liggen met daarin een MN3005 (die ik zelf houd). De grap is dat de functie van de MN3201 daarin vervangen is door een klein circuitje gemaakt met een pot, een Condensator een weerstand en een 4001. Stukken goedkoper dus. Ik mail het je wel als ik het geheel er uit heb getrokken. Ik moest eerst even de MN3005 datasheet scoren.

oddman
16 april 2003, 18:47
owkay,

heb hier het 1 en ander gemod
weet eigenlijk nog altijd niet goed of hij nu wel beter klinkt ..
heb dus jrc4558 vervangen en dan ook nog 2 weerstandjes ..
Moet ik geen caps vervangen ofzo?

tnx

Dirk_Hendrik
16 april 2003, 19:50
Dat sluit aan bij mijn ervaring. Die was ook in de strekking van "is dit nou echt zoveel anders of ga ik gewoon niet toegeven dat ik de enige ben die die wereld van verschil niet hoort"

aadplagiaat
16 april 2003, 21:48
Op 2003-04-14 09:26, schreef Dirk_Hendrik:
Aad,

Ik heb hier een iet bepaald denderend klinkende Phonic "Echocorder" liggen met daarin een MN3005 (die ik zelf houd). De grap is dat de functie van de MN3201 daarin vervangen is door een klein circuitje gemaakt met een pot, een Condensator een weerstand en een 4001. Stukken goedkoper dus. Ik mail het je wel als ik het geheel er uit heb getrokken. Ik moest eerst even de MN3005 datasheet scoren.


Waarschijnlijk is dus 1/4 van de 4001 als variabele clock gebouwd (weerstand over de in/uitgangen met pot in serie en C-tje naar de massa). De andere dienen dan denk ik als buffers en inverters (voor de twee uit-fase clock-signalen). Je kan ook overwegen om het clockcircuit aan een 4060 te knopen (VCO).

Ben wel benieuwd naar de datasheet. Heb zelf een aantal kopien van toepassingen en datasheets. Helaas zijn die slecht te scannen dus..... Maar wel veel applicaties, zelfs met torretjes als clockgenerator. :smile:.