PDA

View Full Version : wat is sustain?



Pee
25 december 2001, 19:31
zie titel...

Peter

Kitaarhiero
25 december 2001, 20:18
dat is de duur van de klank van je gitaar. die word aangegeven met hoog of laag. als je sustain hoog is, dan klinken noten op je gitaar langer door. is de sustain laag dan duren ze dus veel korter.

Pee
25 december 2001, 20:22
i see, is daar een pedaaltje voor, of hangt dat af van gitaar tot gitaar?

sickpunk
25 december 2001, 20:28
is nie echt een pedaaltjuh voor geloof. maar k gebruik m'n distortion box(DOD fx69b grunge) heb k ook een lekkere lange sustain vooral op hoge tonen. maar verder veschilt het per gitaar

nickelwound
25 december 2001, 20:45
natuurlijke sustain wordt vooral bepaald door de dikte/breedte van de hals van je gitaar. Gibson gitaren hebben dus meer natuurlijke sustain dan Fender gitaren.

SteavisSmokin
25 december 2001, 20:57
Sustain heeft niet alleen met de hals te maken, het zijn meerdere factoren die invloed op de sustain hebben.

- de bouw van de gitaar, het gebruikte hout, dikte van het hout, elementen, gelijmde of geschroefde hals, ontwerp van gitaar, etc.
- als je een buizenbak ver open draait krijg je ook meer sustain doordat de buizen gaan oversturen en ook een natuurlijke compressie met zich meebrengen. Bij een buizen versterker met een buizengelijkrichter krijg je nog meer het gevoel van meer sustain door de natuurlijke 'sag' van de buizengelijkrichter.
- de hoeveelheid overdrive/distortion is ook van invloed op je sustain, vooral samen met een compressie pedaal kan je een erg lange sustain krijgen.

Steven

Conundrum
26 december 2001, 01:19
De manier waarop de hals met de body is verbonden is ook van groot belang. Gelijmd (Gibson) of doorlopend geeft een hogere (langere) sustain dan geschroefd (Fender).

sickpunk
26 december 2001, 10:09
ook de lengte van: kam tot zadel (menssuurlengte) dus de lengte van een vrij trillende snaar

ekkerman
27 december 2001, 14:47
probleem met die gitaren uit 1 stuk zoals de gibson is dat ze dan wel meer sustain hebben maar ook (te)veel laag waardoor met name (scheur ) akkoorden erg modderig en rommelig gaan klinken in tegenstelling tot bijvoorbeeld de strats. ook hebben ze meer boventonen hetgeen ook niet bijdraagt tot een 'strak 'geluid.

taylor
27 december 2001, 18:44
ja dat is wel zo(dat van 1stuk) ,daarom zeg ik altijd tis wel wat meer afhankelijk dan bouw van de gitaar alleen

The Evil Taperecorder
27 december 2001, 22:33
Vergeet niet dat de action (afstand snaren/toets) een enorme invloed hebben op je sustain.

ekkerman
29 december 2001, 13:09
ja dat is zo taylor ,de elementen en de brug en kam spelen ook een rolletje mee...
maar ik heb een epiphone ( lp custon ,wel onwijs mmooi )gehad ,er een graphtech kam op laten zetten (hans pluut ) en een seymour bij de hals en een barden bij de brug en nog klonk ie modderig en door de boventonen zelfs een tikkie vals vooral bij open akkoorden.....

Cartman
30 december 2001, 12:40
Ik speel met mijn "Korg Toneworks AX1G" en daar kapt hij 'em automatisch af na 5 seconden. Zelfs met een dikke distortion.
En dat wil ik dus helemaal niet!!! Wat kan ik hieraan doen? (behalve een ander ding kopen)

ekkerman
30 december 2001, 14:51
korg is eigenlijk speelgoed maar ja budgetair gezien misschien interressant voor sommige ...
ik zou een gt5 gekocht hebben deze hebben veel meer instel mogelijkheden en veel meer dynamiek.
je zou kunnen proberen de noise gate als die op je kassie zit uit te schakelen die haalt namelijk als de drempel waarde is bereikt je signaal weg.

Ic3gl0vE
30 december 2001, 21:45
zijn korg multiFX echt zo slecht?

die keyboard en synth's horen namelijk toch wel tot de topklasse

Jeroen
31 december 2001, 18:14
ik heb een Korg AX30G multiffect-geval en ik moet zeggen: ben er nog niets nadeligs over tegengekomen. Alles lekker instelbaar enzo.... voor overdrive/distortion verkies ik toch liever gewoon kanaal van versterker maar ook dat is persoonlijk. En de prijs/kwaliteit verhouding is i.d.d. goed. Toch ga ik ooit nog eens een andere wah kopen. maar ik hou het nog wel goed mee uit. De AX1G is toch die ene met 2 knoppen erop? Daar kan je volgens mij niet veel aan instellen nee.

Voor keyboards is KORG i.d.d. niet de "dinky-toy" onder de instrumenten.

Dabbie
31 december 2001, 20:55
Als je trouwens echt lange sustain wilt moet je eens een catalyst gitaar (made in Holland!) proberen. Die zijn van een stof (soundcompound) gemaakt, ontwikkeld door de Tu in Delft, klinkt super en echt hele lange sustainnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Als iemand geld te veel heeft mag hij de nXt van catalyst voor me kopen :smile:

ekkerman
1 januari 2002, 19:01
hey, een lotgenoot !

Lacrymosa
13 februari 2002, 13:09
De constructie van je gitaar is niet het enige dat invloed heeft op je sustain.
Je elementen hebben namelijk een magnetisch veld dat de snaren als het waren vasthoudt String Pull genaamd.
Als je je elementen (vooral je Neck) te dicht bij je snaren afstelt, verlies je onwijs veel sustain.
En single coils schijnen meer String Pull te hebben dan Humbuckers