PDA

View Full Version : AVRI? Customshop?



Daan_B
31 oktober 2009, 10:58
Goede morgen heren.

Zoals sommige misschien weten ben ik jaren aan het 'testen' geweest wat voor mij de 'ultieme' gitaar is.
Sinds een jaar of twee (met hier en daar wat GAS-aanvallen en twijfel) ben ik er toch achter dat een Stratocaster dé gitaar voor mij is.
Mijn eerste electrische gitaar was een strat, mijn eerste 'echte' gitaar was een Fender USA standard strat, heb een parts strat gehad en speel nu een highway waar over een maand of twee tonerider pure vintage pickups in komen.
Nu ben ik aan het onderzoeken geweest naar echte kwaliteits gitaren, ik wil graag een stratocaster gebouwd als eind jaren 50/begin jaren 60. Een AVRI is het eerste wat in mij opkomt..
Maar, de lak, is dat echt 100% nitro? Ik hoor namelijk verhalen dat er een poly undercoat zou zitten of iets dergelijks..
Daar zit ik niet op te wachten, sinds mijn Std USA wil ik absoluut geen gitaar meer met polylak.

Nou ja, de AVRI is dus een optie, tot ik deze tegen kwam op Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=LNsQCcuddT8, het is een 59 reissue strat, subtiele relic wat ik erg mooi vind.
Die sound is werkelijk prachtig! Vooral na 2:15, echt ongelovelijk mooi.

Nu wil het toeval dat ik 2 examenjaren achter elkaar heb (ik doe de Vavo), dus ik zou de mogelijkheid hebben om 2x 3 maanden te gaan werken, om daarna een Custom Shop gitaar aan te schaffen.
Maar, is dit het geld echt waard? Of zijn de vintage reissue's zo goed dat die 1500 euro extra voor een CS gitaar het niet waard is?

Mensen die ervaring hebben met de AVRI en Custom Shop Fenders, haal mij over, breng mij van mijn gedachten af..
Ik zou erg graag jullie mening horen!

Behalve dat ben ik rond die tijd ook van plan mijn Marshall Valvestate te vervangen met een JCM800/JCM900, maar dat is een ander verhaal..

:hippie:

Ash ketchum
31 oktober 2009, 11:17
Heb je al de Road Worn geprobeerd, die hebben ook een nitro laklaag? Goeie value for money als je het mij vraagt. Ik had er pas 1 geprobeerd, er zat een goeie resonans in en voelde niet zo doods aan als een plank met een polylaklaag. Hij had wat dat betreft wel raakvlakken met mijn Haar strat, maar die heeft weer een compound radius toets, Suhr V60's wat toch een andere/eigen gevoel en geluid heeft.

Quink
31 oktober 2009, 11:26
Alle Strats van Fender hebben een poly undercoat dacht ik, ook de Customs en de Road worns.

humbucker
31 oktober 2009, 11:30
Ik heb laatst zowel een roadworn Tele en Strat vast gehad en waar de Tele mij absoluut kon bekoren vond ik de strat plat klinken, te weinig ballen. Zeker in vergelijking met m'n AVRI. Wat een heerlijke gitaar is dat toch.

Toen ik destijds voor m'n AVRI ben gegaan heb ik ook verschillende strats in alle prijsklassen bespeeld. Heb toen ook een customshop vast gehad, ik dacht dat het een '65 of '66-er RI was. Dat ding klonk écht goed! Heb ze toen 1 op 1 vergeleken met een Standard USA, en dat was echt een wereld van verschil. Toen ik daarna op m'n avri speelde, merkte ik ook nog wel verschil, maar niet in die mate om voor de customshop strat te gaan. De AVRI modellen zijn gewoon hele goede gitaren: mooi hout, goed resoneren, lekkere elementen en stemvast. Of jij de customshop de meerprijs waard vindt, zal toch van jezelf afhangen. Ik zou gewoon eens goed gaan testen.

En, als je toch het budget hebt, kan je met een customshop geen miskoop doen. Maar je kan natuurlijk ook weer hele leuke dingen doen met de 1000€ die je in je zak houdt als je voor de AVRI gaat :)

Chris Winsemius
31 oktober 2009, 11:33
Ook in de vroege jaren 60 waren niet alle undercoats van nitrolak.

Sound is natuurlijk ook zeer afhankelijk v/d gebruikte amp + speaker (>75% van je sound).

Probeer gewoon zoveel mogelijk Strats zonder direct naar de specs te kijken. Voorbeeldje: ik kreeg op 'n beurs 'n keer 'n Strat uit '65 in m'n handen gedrukt; zag er leuk uit, kostte niet weinig maar die gitaar had het gewoon niet. Paar weken later 'n hele "foute" Strat uit '76 in m'n handen, 3 puntsbevestiging, polylak, you name it en die had het wel. Ik ken natuurlijk ook andere oude Strats waaronder 'n waanzinnige uit '62 maar die is tig keer overggespoten en de freesmachine heeft ook al 'n aantal keren die gitaar meegemaakt...

Luister met je oren en je hart, niet met je ogen (imho).

Sinner1980
31 oktober 2009, 16:30
Ik heb een avri '62 gehad en vond het echt een prachtige gitaar enkel kon de hals en toets mij niet bekoren dus was ie al snel weer weg,eerst dus even goed checken of dat wel je ding is. Qua sound? Tja, prachtig al moet het wel je ding zijn. Ik hou meer van een hotte moderne sound en overweeg een vintage hot rod 57 te kopen,ook met nitrolak. Geen idee wat die onderlaag doet maar ja, als ie maar vet klinkt en speelt toch. Check dus ook zeker even de hot rods voor speelcomfort:strat:

Daan_B
1 november 2009, 16:41
Een roadworn word hem sowieso niet, ik vind de relic echt ontzettend lelijk gedaan en ik had deze gitaar al aan kunnen schaffen, maar ik heb dus een Highway aangeschaft..

Ik lees dus erg veel goeds over de AVRI's:) daar ben ik blij om aangezien ik dan zoveel geld over houd dat de JCM er een stuk sneller zal zijn.

Ik stelde deze vraag omdat het bij mij vaak het geval is dat ik de gitaar in de winkel echt te gek vind, maar er naar een paar maanden thuis mee spelen toch achter kom dat er hier en daar dingetjes zijn die mij niet liggen.
Het is dus fijn om ervaringen van mensen te horen die er al langere tijd op spelen.


http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/21633/Fender-American-Vintage-62-Stratocaster-Ice-Blue-Metallic-RW.jpg

Dit is in ieder geval de kleur waar ik naar opzoek ben, echt daaammnnn sexy!:mmmm:

Luke-wannabe
1 november 2009, 17:11
Dat geluid wat je zo tof vind in het filmpje ligt denk ik meer aan de manier van spelen dan aan die gitaar. Het klinkt mij in ieder geval als een ordinaire Strat in de oren :)
Kwaliteitsverschil tussen AVRI en Custom shop is denk ik meer voor je zelf. Hoe die speelt, net dat ene 'belletje in het hoog'. Dat kun je echt alleen beoordelen door er zelf op te spelen.

Eko
1 november 2009, 18:16
Een AVRI is zeker een van de beste bang for the buck. Het zijn prima afgewerkte gitaren die tijdsgetrouw zijn gebouwd. Zelf heb ik een AVRI `62 tele.
Toen stond ik voor de keuze:ofwel een CS 63 relc met een doublebound body in het zwart ( Bij Kees Dee). deze was 3800,-. Een andere optie was om een AVRI te kopen en te herfretten met 6105. Dat was namelijk met de CS 63 ook gedaan. Aging komt vanzelf wel.
Het prijsverschil was AVRI+ herfret >2000,-. Of 3800,-voor de CS.
Het verschil in geluid was echt absoluut te verwaarlozen. Zeker in een zaal. Het speelplezier is enorm.
Ik wil er nog een keer een AVRI strat bij hebben op dezelfde manier.

Rooker
1 november 2009, 18:21
Dag Daan,
Ik ben het met Chris eens. Het geluid wordt voor het grootste gedeelte bepaald door je amp. Ik ging met mijn strat op een buizenversterker spelen en dit was een ongekende openbaring. Weg mijn zoektocht naar nieuwe elementen. Ik wist al dat ik een goede gitaar had, want in tegenstelling met mijn andere strat had ik voor de aanschaf van deze wel een hoop strats getest. Deze heeft zonder hem aan te sluiten op een amp al een heerlijk geluid. Echter mijn behringer thuis en de huig en knetter in het oeffenlokaal verkloten mijn sound.
Ik speel op een snoep rood appelle AVRI Hot rod en kan jou hem ook aanbevelen te testen. Ik heb hem nu 2 jaar en kus haar nog elke dag. Ligte V-shape hals, speelt vantastisch. Iemand moet met een hele goede CS komen om mij te laten huilen. Je weet zelf ook wel, relicen is zo gebeurt, de eerste maand had ik hem al een paar keer gestoten :-(.
Die JCM versterker ga ik ook maar is testen, las er op ander topic goeie dingen over.
Succes met zektocht!!
Gr:strat: rules!!

Luke-wannabe
1 november 2009, 19:06
Die Ice Blue (?) Strat is trouwens wel echt nicio!

acousticmats
1 november 2009, 20:10
Een roadworn word hem sowieso niet, ik vind de relic echt ontzettend lelijk gedaan en ik had deze gitaar al aan kunnen schaffen, maar ik heb dus een Highway aangeschaft..

Ik lees dus erg veel goeds over de AVRI's:) daar ben ik blij om aangezien ik dan zoveel geld over houd dat de JCM er een stuk sneller zal zijn.

Ik stelde deze vraag omdat het bij mij vaak het geval is dat ik de gitaar in de winkel echt te gek vind, maar er naar een paar maanden thuis mee spelen toch achter kom dat er hier en daar dingetjes zijn die mij niet liggen.
Het is dus fijn om ervaringen van mensen te horen die er al langere tijd op spelen.


http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/21633/Fender-American-Vintage-62-Stratocaster-Ice-Blue-Metallic-RW.jpg

Dit is in ieder geval de kleur waar ik naar opzoek ben, echt daaammnnn sexy!:mmmm:

als je voor die kleur gaat MOET je gwn een matching headstock hebben...
^^

Sinner1980
1 november 2009, 20:26
als je voor die kleur gaat MOET je gwn een matching headstock hebben...
^^

Als je een lelijke gitaar wilt zeker ja, plus het feit dat (god zij dank) de avri niet met matching headstock geleverd wordt...

Smaken verschillen...gelukkig:strat:

humbucker
1 november 2009, 20:43
Met een AVRI kan je in ieder geval geen miskoop doen. Tenzij je natuurlijk niet houdt van de vintage radius en frets, maar dan kan je ook nog naar de hotrods kijken!!

Succes ermee!

the sure thing
1 november 2009, 21:32
Luister met je oren en je hart, niet met je ogen (imho).

Ik kan het niet beter uitdrukken dan Chris. Ik was 10 jaar geleden ook erachter dat de stratocaster HET instrument was. Een behoorlijk aantal strats verder (en een lege portemonnee) dien je eigenlijk maar op 1 ding te letten: BESPEELBAARHEID. Dat heeft voor een groot deel met (subjectief) gevoel te maken. KLIKT het tussen jouw en de strat? Super subjectief, maar uiteindelijk geeft dat IMHO ALTIJD de doorslag.

Ik heb diverse Fenders gehad, ook een HAAR strat: uiteindelijk was ik het zat en ben naar Kees Dee geweest. De gitaarzaak met de meeste Fender strats volgens mij. Daar ben ik een dag (!) geweest en uiteindelijk met een Fender CS de deur uit gegaan.

Wat mij opviel is dat

1- de kwaliteitsverschillen tussen de verschillende CS strats groot is
2- de Fender roadworn strats geweldig klonken en speelden
3- er zo VEEL verschillen zitten tussen de 101 stratocasters
4- tussen AVRI strats ook grote verschillen zitten

Ik heb nu al langere tijd mijn Fender CS en denk (hoop) dat het een blijvertje is. Het was de "lelijkste" Fender strat die ze hadden. Ik heb alle strats "met m'n ogen dicht" getest.

Ik heb vroeger een lange tijd een Japanse Fender reissue gehad, die ook geweldig speelde. Helaas heb ik die ooit weggedaan en zou m morgen voor het dubbele bedrag weer terugkopen.

Let dus op bespeelbaarheid, de klik en het gevoel. De rest komt later :)

vulvasonic
1 november 2009, 22:15
Let dus op bespeelbaarheid, de klik en het gevoel. De rest komt later :)
Die laatste tip is altijd nuttig, maar zelden de eerlijkste, daar zelfs in deze prijsklasse de meeste (waarschijnlijk zelfs alle) gitaren NIET zijn afgesteld zoals jij dat graag hebt. En bovendien kun je de gitaar waarschijnlijk ook al niet testen over jouw versterker, met jouw instellingen en noem maar op...

Ik weet niet hoe ANDEREN het voor elkaar krijgen, maar MIJ lukt het niet om een nieuwe gitaar goed te testen, zonder voor mezelf een soort 'vertaalslag' te maken en te proberen een zo goed mogelijke inschatting te maken mbt de werkelijke kwaliteiten van de gitaar.

Laat je keuze niet teveel afhangen van je winkelervaringen.

the sure thing
1 november 2009, 22:32
Die laatste tip is altijd nuttig, maar zelden de eerlijkste, daar zelfs in deze prijsklasse de meeste (waarschijnlijk zelfs alle) gitaren NIET zijn afgesteld zoals jij dat graag hebt. En bovendien kun je de gitaar waarschijnlijk ook al niet testen over jouw versterker, met jouw instellingen en noem maar op...

Ik weet niet hoe ANDEREN het voor elkaar krijgen, maar MIJ lukt het niet om een nieuwe gitaar goed te testen, zonder voor mezelf een soort 'vertaalslag' te maken en te proberen een zo goed mogelijke inschatting te maken mbt de werkelijke kwaliteiten van de gitaar.

Laat je keuze niet teveel afhangen van je winkelervaringen. Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Een gitaar de K.U.T. speelt wordt met een goede afstelbeurt echt niet opeens fantastisch. De dikte van de hals, fretwerk enz. verandert er niet door. De eerste klik dient er vanaf het begin al te zijn.

En ik heb BEWUST mijn Fender strat niet op een goede (eigen amp) getest omdat, zoals Chris al zei, de klank voor minstens 75% van de amp en speaker komt. De amp (Roland cube :)) waar ik alle Fenders op testte was OK genoeg om de verschillen tussen de Fenders weer te geven.

vulvasonic
1 november 2009, 23:07
Voor wat betreft dat laatste, geef ik je voor een groot deel gelijk. De meeste gitaristen die al wat ervaring hebben met diverse gitaren en versterkers WETEN wat ze in die zin mogen verwachten en dat er bovendien meerdere methodes zijn om de klankkarakteristieken van een goede gitaar te kunnen beoordelen.

Het eerste punt vind ik toch echt wat lastiger. Zo heb ik zelf geen uitgesproken voorkeur voor een bepaald halsprofiel, maar ik weet wel dat ik de 'feel' van een hals moeilijk kan beoordelen, indien ze (zoals zovaak) besnaard zijn met een standaard .009- setje.
Ik heb een Les Paul Standard Lite Double Cut die ik heb voorzien van dikke snaren en een hoge actie heeft, precies zoals ik het graag heb. Als ik flink aansla, dan vibreert het hele ding en ze brult als een leeuwin. Ik hoopte dat dit zou gebeuren, maar het was een gok. In de winkel speelde ze ronduit beroerd en wees niets op de aanwezigheid van bovengenoemde kwaliteiten.

Natuurlijk, als je zelf al een voorkeur hebt ontwikkeld voor licht spelende gitaren, voorzien van (relatief) dunne snaren, dan heb je geluk en ben je in staat om dit aspect makkelijker te beoordelen. Dat geldt echter niet voor iedereen.
:)

Rick trodat
2 november 2009, 09:32
Om even terug te komen op het nitro verhaal. Road worn en highway's hebben nitro. Weet niet welke basislaag eronder zit. Maar ik denk dat je meer op fullerplast moet letten. Dat is een hele harde laag onder je lak. Als je dit niet hebt, en je tikt op je gitaar klinkt het gewoon als een plank, niet een stuk plastic.

Verder heb ik een oude highway, deze heeft een humbucker frazing(hoe je het ook mag schrijven) en deze heeft een hele dunne polylaag. Deze klinkt onversterkt harder dan welke gitaar dan ook. Maar moet qua sustain wel even wat inleveren. Wel een dikke bas, en mooi hoog. Heb er zelf lollar blackface ingezet.

Weet niet of de nieuwe highways dat ook hebben. Verder ligt het er aan welke customshop je hebt, of je poly eronder hebt. AVRI heeft poly eronder.

Maar niks nieuws zelf luke van rebelrelic, vroeg ik eens. Do you use fullerplast?
Hij zei:,,Well, I don't use fullerplast, but I use a similar kind of primer. En hij maakt ze echt zoals de oudjes werden gemaakt.

the sure thing
2 november 2009, 23:28
.... Cut die ik heb voorzien van dikke snaren en een hoge actie heeft, precies zoals ik het graag heb. Als ik flink aansla, dan vibreert het hele ding en ze brult als een leeuwin. Ik hoopte dat dit zou gebeuren, maar het was een gok. In de winkel speelde ze ronduit beroerd en wees niets op de aanwezigheid van bovengenoemde kwaliteiten... . Blijkbaar wees er voldoende (gevoel, de "klik) WEL op de aanwezigheid van bovengenoemde kwaliteiten, anders had je de gitaar niet gekocht. De halsprofiel en het fretwerk, beviel je blijkbaar ook al.

barno
3 november 2009, 00:05
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Een gitaar de K.U.T. speelt wordt met een goede afstelbeurt echt niet opeens fantastisch. De dikte van de hals, fretwerk enz. verandert er niet door. De eerste klik dient er vanaf het begin al te zijn.

En ik heb BEWUST mijn Fender strat niet op een goede (eigen amp) getest omdat, zoals Chris al zei, de klank voor minstens 75% van de amp en speaker komt. De amp (Roland cube :)) waar ik alle Fenders op testte was OK genoeg om de verschillen tussen de Fenders weer te geven.

Als ik een gitaar vind met een echt goede klank, zorg ik er wel voor dat ik me aanpas aan de eventuele mindere speelkwaliteiten van hals enz... Ok, ik ben dan ook geen metalgitarist die die of die specifieke klank wil voor al zijn nummers. ik laat als het ware de gitaar het soort muziek bepalen die ik erop zal spelen. En met afstelling is er veel te corrigeren.

guitarkid
3 november 2009, 09:12
Met een AVRI kan je in ieder geval geen miskoop doen. Tenzij je natuurlijk niet houdt van de vintage radius en frets, maar dan kan je ook nog naar de hotrods kijken!!

Succes ermee!

Op zich mee eens, Humbucker, maar mij viel laatst wel op dat de hals van een nieuwe 62 AVRI in de winkel veel logger voelde dan de hals van mijn 62 AVRI uit 1989. Er is blijkbaar wel wat veranderd in de loop der jaren (weet iemand daar misschien iets van?) en ik ben blij dat ik die wat dunnere hals heb... Die nieuwe voelde een beetje als de hals van mijn '71 Strat, waar ik een haat-liefdeverhouding mee heb...! :)

Gr. C.

humbucker
3 november 2009, 09:30
Dat kan misschien ook wel komen omdat de achterkant in het begin nog al wel eens plakkerig wilt overkomen en daardoor wat stroever speelt..

Hendriks
3 november 2009, 09:48
Op zich mee eens, Humbucker, maar mij viel laatst wel op dat de hals van een nieuwe 62 AVRI in de winkel veel logger voelde dan de hals van mijn 62 AVRI uit 1989. Er is blijkbaar wel wat veranderd in de loop der jaren (weet iemand daar misschien iets van?) en ik ben blij dat ik die wat dunnere hals heb... Die nieuwe voelde een beetje als de hals van mijn '71 Strat, waar ik een haat-liefdeverhouding mee heb...! :)

Gr. C.

Er zit wel degelijk verschil in de oudere AVRI's en de nieuwe , ik heb zowel een 57 RI uit 1991 als 2003 gehad en die oude was op alle fronten beter , feel , bespeelbaarheid, geluid , etc , kan natuurlijk komen dat die oudere beter ingespeeld was ,maar vond die uit 2003 tegenvallen.

guitarkid
3 november 2009, 12:45
Dat kan misschien ook wel komen omdat de achterkant in het begin nog al wel eens plakkerig wilt overkomen en daardoor wat stroever speelt..

Dat zou op zich kunnen, maar in dit geval was het toch wel een andere hals.

Gr. C.

Daan_B
5 november 2009, 10:35
Oh, haha... http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=318340&page=2 :soinnocent::sssh: