PDA

View Full Version : Doffe lak opknappen?



munkie
31 oktober 2009, 08:48
Heb ik deze nou al gepost of niet? Ik kan hem nergens meer vinden? Of is ie verwijderd door de moderator? Ik word oud :hippie:

Anyway. Vers van MP: Vantage VP700, Matsumoku Japan 1977:

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Vantage013a.jpg

Helaas is de lak nogal dof, krijg ik er ook na uitgebreid poetsen niet uit. Wat te doen. Polijsten? Waarmee? Helemaal strippen lijkt me een heel karwei, er zit een dikke laag waarschijnlijk poly lak op.

Midwolda
31 oktober 2009, 09:12
Commandant #4 en Turtle autowas. ;)

munkie
31 oktober 2009, 09:17
U bedoelt eerst polijsten met Commandant en dan in de was zetten?

ziekdier
31 oktober 2009, 09:57
ja, dat is wat hij bedoelt.


eerst een stukje proberen op de achterkant.

En als dat niet genoeg is ( polijsten met commandant) is het wellicht de moeite om eerst te schuren met P1000/P1500 en dan met commandant.

ik weet niet hoe hard de lak is maar het kan dus zijn dat de lak te hard is voor commandant. wellicht is er iemand die dat kan vertellen? ik heb geen ervaring met poly...

en dan 4 nieuwe en dezelfde knoppen kopen!;)

succes!

gr
@je

jan jansen
31 oktober 2009, 10:46
[QUOTE]Mooi gitaar om gewoon kaal te schuren en te lakken met blanke celluloselak.Heb recent zo`n zelfde model (andere fabrikant)aan de praat gekregen en schoongemaakt.Maar niet overgespoten omdat de eigenaar dat niet wou...,maar in mijn ogen wel de moeite waard is...,

JJ

snaarplukker
31 oktober 2009, 13:19
Was die gitaar niet zijdeglans gespoten? Dan kan je het overlakken met hoogglans lak.

munkie
31 oktober 2009, 14:59
Gepolijst met Commandant 4 en dan in de turtlewax:

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Vantage%20VP700/Vantage030a.jpg

Het is al een stuk beter maar bij bepaalde lichtval oogt de lak nog steeds "melkglas-achtig" zeg maar. Kan zijn dat de lak te hard is voor Commandant.

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Vantage%20VP700/Vantage034a.jpg

Nou ja voor een 2dehandsje uit '77, je kan ook teveel willen :satisfie:
Heb n.a.v. een tip op het Matsumoku forum 4 exact goede potmeter knopjes gevonden in de USA :cheerup:

snaarplukker
31 oktober 2009, 16:47
Heb n.a.v. een tip op het Matsumoku forum 4 exact goede potmeter knopjes gevonden in de USA :cheerup:
Bedoel je de knoppen waar je er 3 van op hebt zitten?
Dan moet je er een goed prijsje voor hebben met verzending uit Amerika erbij.
Hier bij Guitarsupplies kosten ze € 1,85 - € 1,95 p/s.

Jilles
31 oktober 2009, 17:50
Ik heb die witte knoppen met hapjes uit de rand nog niet bij guitarsupplies gezien, weet je het zeker?

Thiez
31 oktober 2009, 17:58
de lak te hard voor commandant lijkt me sterk. misschien beter langer poleisten. Uitkijken met lak te warm maken wel.

Ook is commandant er in verschillende gradaties. http://www.commandant.nl/produkten1.htm

4 is voor verweerde lak normaal. Maar je hebt ook 3. die is net iets groffer voor sterkverweerde lak en spuitnevel.

Daarna kun je nog 5 en 7 doen. Als je het hele rijtje afwerkt (3, 4, 5, 7) dan kan ik garanderen dat je lak pikobello blinkt. Natuurlijk wel uit blijven kijken want gitaarlak is vaak zachter als autolak dus altijd eerst proberen op klein stukje.

snaarplukker
31 oktober 2009, 23:51
Ik heb die witte knoppen met hapjes uit de rand nog niet bij guitarsupplies gezien, weet je het zeker?
Zijn daar hapjes uit die knoppen? Ik dacht dat het "Speedknob Ivory" knoppen zijn en dat die "hapjes" de schaduwen van de cijfers zijn.

gengar
1 november 2009, 10:50
vintage laat je toch gewoon vintage? betaal je bij fender en gibson 3000 extra voor om de lak zo te krijgen zoals hij bij jou was.

munkie
1 november 2009, 12:14
Lastig was de combi cream kleur/speedknobs/kartelrandje maar ik heb ze gevonden.
"Relic" is nooit zo mijn ding geweest, ik wil hem zoveel mogelijk in goede originele staat terug zien te krijgen. Bespeelbaarheid en afstelling zijn nog even aandachtspuntjes, hij loopt hier en daar wat aan. Maar hij klinkt geweldig, moddervet en veel sustain :rockon:

Puerco
1 november 2009, 13:01
In een tijd waarin iedereen maar z'n gitaar maar verkloot omdat dat er zo "cool" uitziet vind ik het heel mooi om te constateren dat er ook nog mensen zijn die zo een mooi oud beestje flink oppoetsen om er zo deftig mogelijk uit te laten zien. Hulde, ik vind hem prachtig en inderdaad flink opgeknapt!!!