PDA

View Full Version : aanschaf beginner gitaar (akoestisch)



Jeroen T
31 oktober 2009, 00:00
hallo,
ik ben hier helemaal nieuw, en zoek dus een gitaar,
niet te duur. ook weet ik niet wat er allemaal om de hoek komt kijken
bijvoorbeeld, welke boeken, setje snaren, maten, noem maar op
misschien kunnen jullie mij raad geven
gr. Jeroen

ensa
31 oktober 2009, 00:11
Welkom Jeroen

In welke prijsklasse zoek je een akoestische gitaar en speel je voor het eerst gitaar

Jeroen T
31 oktober 2009, 00:19
uuhm tussen de 50€ en de 100€ is wel iets leuks te vinden toch?
ik heb al wat rondgekeken en daartussen is wel iets te vinden (lijkt mij)
ja het is de eerste keer
gr

ensa
31 oktober 2009, 00:34
Er zijn staalsnarige gitaren en nylonsnarige gitaren.
Misschien is het raadzaam om toch gitaarles te nemen. :punk::metal:

Jeroen T
31 oktober 2009, 00:38
eerst maar eens een gitaar, dan ken ik even kijken of ik het wel ECHT leuk vind, het is toch ook mogelijk om gewoon het jezelf te leren, via internet, boeken enz

Aragorn
31 oktober 2009, 01:23
Hai,

Welke muziek zou je graag willen spelen op je gitaar?

Jeroen T
31 oktober 2009, 09:00
beetje country en rock lijkt mij het mooiste
gr. Jeroen

--=HANS=--
31 oktober 2009, 09:29
Beste Jeroen,

Welkom op het forum.
Als je country en rock wil gaan spelen dan is een gitaar met stalen snaren het meest voor de hand liggend. Een budget van tussen de € 50,- en € 100,- is eigenlijk echt te laag voor een nieuwe gitaar waar je een beetje mee vooruit kunt. Een slecht spelend instrument dat ook nog eens belabberd klinkt zal je waarschijnlijk niet motiveren om te blijven spelen. Je hebt het in de verschillende topics waarin deze vraag steeds terug komt misschien al wel gelezen maar de beste raad is toch: ga naar een goede gitaar speciaalzaak en laat je voorlichten door iemand met verstand van zaken. Er zit heel erg veel verschil tussen allerlei modellen en type gitaren en wat voor de een perfect is kan voor de ander een drama zijn. Ik zou m`n budget een beetje naar boven bijstellen en anders misschien ook eens kijken naar een goed gebruikt instrument. Maar om te weten wat je dan zou willen moet je toch ook eerst eens naar een winkel om eens rond te kijken.
Wat het leren spelen betreft: als je nog nooit een noot hebt gespeeld en je hebt niemand in je directe omgeving die je een beetje op weg kan helpen dan zou ik je toch echt les aanraden. Je kan tegenwoordig heel erg veel van internet halen (youtube, gitaarsites, etc etc) maar dat is dan meer ter aanvulling van.
Van de gitaar wordt wel gezegd dat het het eenvoudigste instrument is om mee te beginnen maar het moeilijkste om echt goed in te worden ;)

Succes met je zoektocht en have fun!

Jeroen T
31 oktober 2009, 10:33
oke, dat begrijp ik
maar ik zit nu in het examenjaar, en ik heb niet overal de tijd meer voor, ja alleen wanneer ik zelf denk dat ik tijd heb, dus ik kan geen tijd vrijmaken voor lessen, ik ken wel iemand met enige ervaring, maarja...
gr. Jeroen

LaurentB
31 oktober 2009, 10:59
Ik sluit me helemaal aan bij Hans.

100 euro is slechts het beginpunt, maar dan wel tweedehands. Nieuw kun je vanaf 150 euro wel eens een bruikbare beginnersgitaar vinden.

Het voordeel van tweedehands is dat als je er toch niet zoveel aan blijkt te vinden, je die weer voor hetzelfde bedrag kunt verkopen, en dan heeft het je niets gekost.

Voor het allereerste begin is het wel handig als iemand je even de eerste beginselen uitlegt, anders wordt het een erg moeizame start.

Muzieknono
1 november 2009, 08:42
In mijn ervaring is motivatie het belangrijkste, ik zou inderdaad ook voor een redelijke 2e hands kijken, mocht het niet bevallen dan kun je hem altijd weer zonder verlies verkopen.
Op internet is heel veel te halen wat lessen betreft, maar ook hier geef ik andere mensen gelijk, gebruik dit als aanvulling en leer de beginselen goed aan.
Het is vele malen gemakkelijker om iets goed aan te leren t.o.v. iets fouts afleren, en fouten sluipen er gegarandeerd in.
Veel succes.
Mvgr. Dirk Jan :B

--=HANS=--
1 november 2009, 10:10
oke, dat begrijp ik
maar ik zit nu in het examenjaar, en ik heb niet overal de tijd meer voor, ja alleen wanneer ik zelf denk dat ik tijd heb, dus ik kan geen tijd vrijmaken voor lessen, ik ken wel iemand met enige ervaring, maarja...
gr. Jeroen

Dan zou ik je aanraden om jezelf eerst te concentreren op je eindexamens en gedurende die tijd door te sparen en dan na het behalen van je examen met een ruimer budget op pad te gaan voor een gitaar. Als je zelf aangeeft dat tijd voor les vrijmaken een moeilijke zaak wordt dit jaar dan zal zelf leren spelen ook niet meevallen. Ga er maar van uit dat als je zelf alles moet uitzoeken je leerproces langzamer zal gaan en dus nog meer tijd kost dan als je les neemt.

gengar
1 november 2009, 10:55
tijdje terug alle instrumenten van de muziekschool onderhanden genomen, allemaal 3/4 gitaren van rond de 300, nette instrumenten, en 1 normaal formaat van 200 euro, BRANDHOUT. tweedehands kun je voor 200 bij de juiste persoon een nette gitaar vinden om op te beginnen, misschien zelfs voor iets minder, maar voor 100 euro een nieuwe koop je dus echt opgepoetst kachelhout. Ik sluit me aan bij de anderen.
Oh ja, en neem les, je leert jezelf in 6 maanden iets aan wat 3 jaar kost om weer af te leren als je eindelijk instructie krijgt.
uitzondering: als je Jimmy heet kun je gewoon beginnen, dan heb je geen les nodig.

Jeroen T
4 november 2009, 18:27
oke, bedankt allemaal
gr. Jeroen

Blend
4 november 2009, 21:45
Hé. Reacties van 'alle gitaren onder de 100 euro zijn brandhout' kun je verwachten op dit forum. Neem het niet serieus, er zijn prima gitaren voor rond de 100 euro te vinden waar je goed op kunt beginnen.

Eén tip die ik je kan geven, kijk es in dit draadje:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118881

Jeroen T
4 november 2009, 23:39
dankuwel, mooie link.. had hem al eens eerder gezien. hier ken je wel wijzer uit worden. Ik heb wel wat vrienden die muziek instrumenten bespelen, waaronder een gitaar, en die zei dat ik eens bij ''Peter Verspuy" moest kijken,
daar kwam ik deze tegen:
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/16132.html
dit lijkt me wel een leuke
gr. Jeroen

Ruudj
5 november 2009, 08:08
Is misschien geen slecht idee zo'n startpakket , maar de gitaren in zo'n goedkoop pakket zijn veelal slecht afgesteld . Goedkoop of toch duurkoop ... :???:

Ruudj
5 november 2009, 08:11
En als je country en rock wilt gaan spelen dan is een nylonsnarige gitaar GEEN optie

peter_heijnen
5 november 2009, 10:00
Oh?

http://www.jimbonham.com/WillieNelsonPlays.jpg

Jeroen T
5 november 2009, 10:44
dit is misschien een betere gitaar, inclusief benodigde spullen
ik vind alleen de kleur niet alles
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/12288.html
gr. Jeroen

Ruudj
5 november 2009, 11:29
@ Peter Heijnen : Ja, en om JAZZ te spelen heb ik ook geen JAZZ gitaar nodig en zo kunnen we nog wel ff doorgaan . Maar als je voor het eerst een acoustische gitaar overweegt aan te schaffen en je hebt een voorkeur voor rock en country dan koop je natuurlijk een STAALsnarige gitaar :ok:

Blend
5 november 2009, 11:30
Ik zou inderdaad voor die Cort gaan, is nét een stukje beter. Als je wat meer geld te besteden heb, zoek dan 'n gitaar uit die ipv een gelamineerd bovenblad een massief bovenblad heeft, is toch nét een stuk beter qua geluid.

Ruudj
5 november 2009, 11:33
Voor 199,- hebben ze dat andere Cort pakket zie ik, en die gitaar is niet zo bleek ( maar daar zit geloof ik dan weer geen lesboek bij )

Dancing Lobster
5 november 2009, 13:18
dit is misschien een betere gitaar, inclusief benodigde spullen
ik vind alleen de kleur niet alles
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/12288.html
gr. Jeroen

Ik heb een soortgelijke gitaar, ook een Cort, ongeveer dezelfde prijs, ook een beginnerspakket waar alles in zat. Alleen de gitaar zelf is iets anders qua uiterlijk :p
Zeker geen slechte gitaar, goed om te beginnen imo. En als je na een tijdje spelen besluit dat je ermee wil doorgaan, kan je dan een duurdere gitaar kopen :)

Jules Vermeij
5 november 2009, 16:47
Nou veel succes, maar het lijkt me toch handiger als je les neemt, voor de basis en zo.

Enne, mijn bassnaren zijn metaal en de hoge zijn van nylon?

LaurentB
5 november 2009, 16:51
Nou veel succes, maar het lijkt me toch handiger als je les neemt, voor de basis en zo.

Enne, mijn bassnaren zijn metaal en de hoge zijn van nylon?

Die bassnaren hebben een nylon vezelkern, met een metalen omwinding.

Merijnvdb
5 november 2009, 17:35
Voor iets meer dan 150 euro kun je wel een tweedehands Epiphone EJ-200 kopen. Geweldige gitaren voor het geld! Een echte western-gitaar , dus dat past dan bij de country stijl waar je heen wil.

Git Aar
5 november 2009, 22:01
Stagg (ja stagg) heeft een goede beginnersgitaar. Wel nylon, prima gitaar om te kijken of het wat is. Ik raad sowieso nylon aan voor beginners, al weet ik dat daar anders over gedacht wordt.
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/5743.html
Staal zou ik wel echt meer geld in steken. Tot 100 euro heb je normaliter een gitaar die moeilijk speelt, slecht afgesteld enzo.

De link naar die Cort enkele postings hierboven lijkt me ook wel wat (wel direct dat stomme stickertje eraf pulleken).

Jeroen T
5 november 2009, 23:08
ik denk toch dat dit hem word, mede omdat dit een pakket is met een set snaren, plectra, capo, draagband, stemfluitje, akkoordenboek/lesboek en een nylon draagtas. maar zijn dit nou Nylon snaren? ik denk dat de kleur wel meevalt
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/12288.html
gr. Jeroen

--=HANS=--
5 november 2009, 23:14
Als je die Cort bedoelt, nee, daar zitten stalen snaren op.
Wat de kleur betreft: verkijk je niet op het plaatje, op een foto ziet het er zowiezo vaak anders uit dan in het echt maar nog belangrijker, de kleur verandert met de tijd. Een sparren top die net nieuw is kan heel erg licht, bijna wittig van kleur zijn maar zal na verloop van tijd donkerder gaan kleuren en op den deur van honingkleurig tot oranje tot bruin worden. Beetje afhankelijk van het soort sparren en de gebruikte lak.

Jeroen T
5 november 2009, 23:21
stalen snaren zijn toch juist goed voor rock/country?
ja precies, ik denk dat de kleur wel meevalt, en anders zoals u zegt: verkleurt
ik ben wel van plan lessen te nemen, maar dan na het schoolexamen, ik heb nog wel tijd, maar niet altijd wanneer er les is, en daardoor zullen er lessen over geslagen moeten worden, en daar heb ik geen zin in
gr. Jeroen

Muzieknono
6 november 2009, 06:51
Als je op dezelfde site kijkt staat daar ook een cort earth starterspakket, deze heeft wel een massief bovenblad.
Een lesboekje is zo gehaald en daar zou ik sowiezo mee wachten als je les gaat nemen, want dan krijg je van je leraar(es) wel op wat je het beste kunt aanschaffen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Git Aar
8 november 2009, 18:14
Moet je het niet ook gewoon in de winkel proberen of je met nylon of staal wil beginnen?

--=HANS=--
8 november 2009, 20:27
Moet je het niet ook gewoon in de winkel proberen of je met nylon of staal wil beginnen?

Wat mij betreft niet, de keuze voor nylon of staal heeft meer te maken met het soort muziek dat je wil gaan spelen. Ook al vind je de smalle nek van een steelstring handiger, als je flamenco of klassiek wil spelen kom je toch bij een nylonsnarige gitaar uit. Andersom, als je in eerste instantie de grotere ruimte tussen de snaren en de dikkere nylonsnaren prettiger vindt maar je toch voornamelijk pop/rock wil spelen dan is staalsnarig een logischer keuze. In beide gevallen geldt hoe dan ook dat het in het begin allemaal onhandig en pijnlijk voor de vingers is.

Git Aar
9 november 2009, 21:07
Wat mij betreft niet, de keuze voor nylon of staal heeft meer te maken met het soort muziek dat je wil gaan spelen. Ook al vind je de smalle nek van een steelstring handiger, als je flamenco of klassiek wil spelen kom je toch bij een nylonsnarige gitaar uit. Andersom, als je in eerste instantie de grotere ruimte tussen de snaren en de dikkere nylonsnaren prettiger vindt maar je toch voornamelijk pop/rock wil spelen dan is staalsnarig een logischer keuze. In beide gevallen geldt hoe dan ook dat het in het begin allemaal onhandig en pijnlijk voor de vingers is.

Eens dat het beter is om dan direct met staal te beginnen. Toch denk ik dat nylon beginners het langer volhouden omdat het gewoon veel makkelijker starten is. Voor een beginner is de hals van een nylon al smal, ofwel de snaren lijken zelfs dan al bijna tegen elkaar te liggen.

LaurentB
9 november 2009, 21:10
Eens dat het beter is om dan direct met staal te beginnen. Toch denk ik dat nylon beginners het langer volhouden omdat het gewoon veel makkelijker starten is. Voor een beginner is de hals van een nylon al smal, ofwel de snaren lijken zelfs dan al bijna tegen elkaar te liggen.

Nou, ik vind dat voor jonge kinderen wel een argument, omdat dan de vingers nog niet sterk genoeg zijn, maar anders is het volhouden toch vooral afhankelijk van hoe leuk je het vindt, en dan is het goede geluid voor je stijl toch belangrijker, denk ik.

Jeroen T
21 november 2009, 23:39
ik ben laatst jarig geweest
en heb gekregen: een Corth gitaar
met stalen snaren, en inderdaad.. mijn vingers doen nu aardig zeer, maar dat heb ik er zekers voor over, ik heb een paar blz'tjes gespeeld, en die lukken onderhand wel, allemaal bedankt voor jullie info!

PS: ik plaats nog wel een paar foto's
gr. Jeroen

Muzieknono
22 november 2009, 08:44
Gefeliciteerd enne, die pijn gaat echt over hoor.
Grtz. Dirk Jan :B

Hiro
22 november 2009, 13:27
Ja hoor dat ggaat over je krijgt op een gegevn moment eelt op je vingers, dat gaat er in t begin kei goor uitzien, maar als je gewoon door blijft gaan worden je vingertoppen keihard en kan je zelfs uren spelen zonder dat je er iets van voelt.

Dus doorzettingsvermogen is het sleutelwoord bij gitaarspelen!

Jeroen T
23 november 2009, 16:37
pfoe gelukkig haha
alhoewel de pijn nu wel meevalt
gr. Jeroen

ensa
23 november 2009, 21:52
Gewoon blijven oefenen, dan gaat de pijn vanzelf wel over en kun je lang blijven spelen. SUCCES!!!!:noob: