PDA

View Full Version : 12 volt in 9 volt?



qwertyuiop
30 oktober 2009, 21:27
hallo, korte vraag:

kan ik 12 volt in de 9 volt ingang van een rocktron midimate stoppen? via fantoom voeding.

andere korte vraag; wat is het verschil tussen ac en dc voeding?

Erik70
31 oktober 2009, 00:45
zou 't niet doen, tenzij je al gast op nieuwe spullen...
Op analoge pedalen wil 12 ipv 9 volt nog wel eens werken, maar digitaal spul gaat geheid naar de maan.

Gelijkstroom, vaak kort aangeduid als DC (Engels: Direct Current),
AC is in Angelsaksische landen de aanduiding voor Alternating Current ofwel wisselstroom.
(bron wikepedia)

NOOOOIT een AC apparaat met DC voeden of andersom. Of het functioneert gewoon niet, of het functioneert nooit meer !!

Johannes
31 oktober 2009, 04:17
Sommige apparaten kunnen (door wat slimme trucjes intern) werken op verschillende voltages en AC en DC, Engl switchers en boards bijvoorbeeld. Maar wanneer er op een apparaat een bepaald voltage en stroomsoort staan aangegeven, kun je daar beter niet (teveel) van afwijken.



AC en DC is brugklas natuurkunde he ;)

qwertyuiop
31 oktober 2009, 09:41
oke, da's duidelijk, bedankt!

nu dan de volgende vraag (had ik misschien ook gelijk kunnen stellen, maar ja....) ik heb een axess cfx4 (relais- switch- dingetje) waar door axess zelf een fantoom voeding ingebouwd is;
er zit aan de zijkant een 9volts-ingangetje (waarbij AC staat) en dan gaat via de midi-in via pin 6 en 7 die 9 volt er ook weer uit. als ik die nu naar een rocktron midimate stuur (waar 9volt DC in moet), dan moet dat toch kunnen? ik bedoel; binnenin die cfx4 zijn die draadjes toch gewoon rechtstreeks doorverbonden zonder dat daar nog iets tussen zit toch? dan maakt het toch niet uit wat ik er in stop? als het maar hetzelfde is als wat de footcontroller nodig heeft.
nu zal je zeggen'; maak 'm gewoon ff open..... maar dat wilde ik pas doen als ik hier het antwoord niet kan vinden zeg maar....

qwertyuiop
31 oktober 2009, 11:51
ha...laat maar...verkeerd gekeken, de midimate heeft AC nodig, en dat heb ik niet op mijn voeding (t-rex fuel tank), dus.... kan ik de midimate zowieso niet voeden.

anyway, thanks voor de uitleg!

peter_heijnen
31 oktober 2009, 12:07
Het is een beetje raar met de midimate. Er staat bij de input echt 9vac 800ma maar ik heb hem altijd 9vdc gegeven, bij mij werkt dat gewoon. Mss lukt het toch met jouw voeding als ie 800ma kan aanleveren.

En volgens mij is dat fantoomtrucje van die axess idd een simpele doorverbinding: wat je erin stopt komt er aan de andere kant weer uit. Als je het niet vertrouwt kun je zo'n kastje gemakkelijk zelf maken: aan de ene kant 5 pools midi en 9v in en aan de andere kant 7 pools midi/fantoom uit naar de midimate.

qwertyuiop
31 oktober 2009, 20:32
Het is een beetje raar met de midimate. Er staat bij de input echt 9vac 800ma maar ik heb hem altijd 9vdc gegeven, bij mij werkt dat gewoon. Mss lukt het toch met jouw voeding als ie 800ma kan aanleveren.


da's inderdaad maf, gezien de eerdere posts... de fuel tank levert zelfs 1500ma, en ik heb er niks aanhangen wat enorm veel ma vraagt, dus dat zou moeten kunnen!