PDA

View Full Version : tailpiece epiphone es295



a.c.
30 oktober 2009, 20:57
na lang wikken, wegen te koop zetten maar weinig interesse geconcludeerd dat mijn epiphone es 295 een goede gitaar is. De pickups ga ik vervangen door lollar P90's.

Ik heb alleen een hekel aan die bigsby B7 erop die zo ontstemd bij veelvuldig snaren opdrukken en als er een snaar springt ben je vijf minuten aan het prutsen. Ben dus nu op zoek naar een vast staartstuk dat in de schroefgaatjes van een bigsby B7 past. Het mooiste zou een es 175 tailpiece zijn, maar ik weet niet waar te beginnen en waar te zoeken naar een geschikt tailpiece. Iemand goede ideeen?

Midwolda
30 oktober 2009, 21:18
Tot eergisteren stond er nog een tailpiece voor een ES125/135 van na 1956 op Marktplaats, nu vind ik alleen deze (http://link.marktplaats.nl/291845307) nog... :makeup:

barno
30 oktober 2009, 21:28
Ben je zeker dat het de B7 is die het ontstemmen veroorzaakt? Volgens mij doet een goede bigsby niks met de stemming. mss is de veer niet meer strak genoeg?

a.c.
30 oktober 2009, 21:45
ja. Stemmechanieken, nut en kam zijn hetzelfde als op mijn epiphone riviera en die hoef ik vrijwel nooit bij te stemmen bij wat wilder spelen, al doe ik nog zo gek erop.

De nut op de 295 is ook goed uitgeveild. Ik heb het ontstemmen vroeger ook al gehad met guilds, gretsches, gibson 335's en andere gitaren met een B7. Het zijn ondingen. Een B6 is wat mij betreft stemvaster, maar ik gebruik nooit een vibrato op deze gitaar dus dan maar beter helemaal eraf.

geert1976
31 oktober 2009, 00:52
ja. Stemmechanieken, nut en kam zijn hetzelfde als op mijn epiphone riviera en die hoef ik vrijwel nooit bij te stemmen bij wat wilder spelen, al doe ik nog zo gek erop.

De nut op de 295 is ook goed uitgeveild. Ik heb het ontstemmen vroeger ook al gehad met guilds, gretsches, gibson 335's en andere gitaren met een B7. Het zijn ondingen. Een B6 is wat mij betreft stemvaster, maar ik gebruik nooit een vibrato op deze gitaar dus dan maar beter helemaal eraf.

je moet bij die Bigsby die pinnetjes eruit trekken en die gaten helemaal doorboren en de snaren er vanaf de t-o-m zijde er door steken en dan naar boven toe naar de t-o-m lijden, zoals je bij wraparound bruggen ook doet.

zorg ok dat de snaren goed kunnen bewegen door je topkam, met name je G-snaar, dat is de archilleshiel bij Bigsby's

let ook op je snaardikte, dikke snaren die weinig bending geven zijn icm een Bigsby een drama, meest geschikte zijn normale snaren van 0.09-0.42 of 0.10-046, dus geen ingewikkelde stugge snaren zoals bv Ernie Ball, probeer een de voornoemde diktes van het merk D'addario, werkt bij mij altijd goed:ok:

a.c.
31 oktober 2009, 08:23
tja, een setje 009 of 010 op een hollowbody klinkt nergens naar. Het zou best wel eens aan de dikke snaren kunnen liggen. Ik gebruik 012 sets.

geert1976
31 oktober 2009, 16:55
tja, een setje 009 of 010 op een hollowbody klinkt nergens naar. Het zou best wel eens aan de dikke snaren kunnen liggen. Ik gebruik 012 sets.

klinkt nergens naar:???: hoe bedoel je?

a.c.
31 oktober 2009, 20:03
ik weet het niet maar ik krijg pas een vette en strakke toon eruit als ik op dikkere snaren speel.